Παρασκευή, Μαΐου 27, 2016

Φάρμακα σε «τιμή ευκαιρίας»...

Μέχρι σήμερα, σε χώρους εκτός φαρμακείων πωλούνταν βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής.

Μία νέα ειδική κατηγορία, τα «γενικής διάθεσης φάρμακα ή ΓΕΔΙΦΑ, υποκατηγορία των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ), δε θα βρίσκονται πια μόνο στα φαρμακεία. Μέχρι στιγμής...
συμπεριλαμβάνεται σ’ αυτά το 13% των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων, δηλαδή 216 από τα συνολικά 1.582 τέτοια σκευάσματα.

Τα φάρμακα αυτά προέκυψαν μετά από τρίμηνη διαπραγμάτευση μεταξύ των δανειστών και της ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκου (ΕΟΦ) του υπουργείου Υγείας.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση έγινε νόμος του κράτους την περασμένη Κυριακή, 22 Μαϊου, η οποία βρισκόταν μέσα στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα.
Ωστόσο, για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, την ιστορία των ΜΗΣΥΦΑ την ξεκίνησε ο Άδωνης Γεωργιάδης ως υπουργός Υγείας. Η ρύθμιση Γεωργιάδη για την απελευθέρωση των ΜΗΣΥΦΑ (σημεία πώλησης και τιμές) είχε υπερψηφιστεί από τη Βουλή και θα εφαρμοζόταν από το 2017.

Η σημερινή ρύθμιση είναι λίγο παραλλαγμένη αφού στα σούπερ μάρκετ θα διατίθεται το 13% εξ αυτών. Παρ' όλα αυτά η σημερινή κυβέρνηση ως αντιπολίτευση αντιδρούσε και δήλωνε ότι δεν θα υποκύψει σε αυτή την εμμονή των δανειστών.

Γιατί η τιμή θα εκτοξευτεί

Σύμφωνα με τη ρύθμιση Γεωργιάδη, τα ΜΗΣΥΦΑ αλλάζουν πόστο: από το υπουργείο Υγείας μεταπηδούν στο υπουργείο Ανάπτυξης. Με αυτό τον τρόπο, χάνεται η δυνατότητα το υπουργείο Υγείας να ορίζει τις τιμές των φαρμάκων βάσει των κουπονιών. Τα φάρμακα αυτά έχουν 25% κάτω την τιμή τους.

Εφόσον τα σκευάσματα αυτά βρίσκονται πια σε άλλο υπουργείο, οι εταιρίες από μόνες τους θα αποφασίζουν σε τι τιμές θα τα πουλούν στο εμπόριο.

Φαρμακοποιός, με τον οποίο ήρθαμε σε επαφή προσπαθεί να περιγράψει μία πιθανή εξέλιξη πάνω στη τιμή του «Depon». Χαρακτηριστικά λέει ότι η σημερινή τιμή του συγκεκριμένου φαρμάκου είναι 0,75 λεπτά στα φαρμακεία. Στο εξωτερικό τα «Depon» πωλούνται στα 2 ευρώ. Συνεπώς η φαρμακευτική εταιρία θα θέλει να ανεβάσει την τιμή για να μπορέσει και η ίδια να κερδίσει.

Παράλληλα, ο ίδιος κάνει αναφορά στη κρέμα «Voltaren», η τιμή της οποίας σχεδόν διπλασιάστηκε, όταν το καπάκι της από στρογγυλό έγινε τριγωνικό.

Η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ το φθινόπωρο του 2014, έδειξε ότι στις χώρες που εφάρμοσαν το μέτρο αυτό δεν μειώθηκαν οι τιμές, επομένως η απελευθέρωση δεν οδήγησε σε βελτίωση αυτών.

Εθισμός στα φάρμακα

Το παράδειγμα της Σουηδίας

Από το Νοέμβριο του 2009, που η παρακεταμόλη πωλείται στη Σουηδία εκτός φαρμακείων, ο αριθμός των κλήσεων προς το σουηδικό Κέντρο Δηλητηριάσεων (Giftinformationscentralen, GIC) που οφείλεται σε δηλητηρίαση παρακεταμόλης έφτασε στα 4.400 το 2013 από 2.500 που ήταν περίπου το 2006.

Από αυτές τις περιπτώσεις, υπήρχαν 529 που κατέληξαν σε νοσοκομείο το 2006 ενώ το 2013 ο αριθμός εκτοξεύθηκε σε 1.161, και σύμφωνα με τον MPA η τάση αυτή συνεχίστηκε και το 2014.

Μετά από αυτά τα γεγονότα η Σουηδία απαγόρευσε τη πώληση παρακεταμόλης εκτός φαρμακείων.

Τα παραδείγματα είναι πολλά. Τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα εξακολουθούν να είναι φάρμακα και δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται … με το κιλό. Είναι ένα ειδικό εμπόρευμα.

Εύκολη πρόσβαση

Ένα επιχείρημα της εφαρμογής αυτού του μέτρου είναι η εύκολη πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακα. Ωστόσο, βρισκόμαστε σε μία χώρα, όπου ένα φαρμακείο αντιστοιχεί σε 1500 κατοίκους. Ένα φαρμακείο είναι περισσότερο προσβάσιμο από ένα σούπερ μάρκετ, σε αντίθεση με της άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Συσκευασία

Η επιτροπή του Φαρμακευτικού συλλόγου προσπάθησε να περάσει το αγγλικό μοντέλο, σύμφωνα με το οποίο η συσκευασία θα είναι μικρότερη. Ωστόσο ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη κάτι. Εφόσον οι συσκευασίες μείνουν ίδιες, η διαδικασία υλοποίησης της ρύθμισης θα γίνει άμεσα. Εάν όμως η συσκευασία αλλάξει, η απελευθέρωση των ΓΕΔΙΦΑ θα αργήσει περισσότερο.

Κατάρρευση των φαρμακείων - Ψεύτικος Ανταγωνισμός

«Όταν οι μεγάλες φαρμακοβιομηχανίες παίρνουν στα χέρια τους τα φάρμακα, μπορούν και με πιο εύκολο τρόπο να χειριστούν τους πελάτες τους. Οι ίδιοι θέλουν να πουλούν σε πολλούς πελάτες και σε μεγάλες ποσότητες.

Ποιος είναι ο αγαπημένος τους πελάτης; Τα φαρμακεία; Και βέβαια όχι», υπογραμμίζει ο φαρμακοποιός.

«Οι εταιρίες θα προσπαθούν να παζαρεύουν τα σούπερ μάρκετ: όσο περισσότερα κιβώτια φαρμάκων αγοράζουν, τόσο καλύτερες τιμές θα τους γίνονται», συνεχίζει λέγοντας ο ίδιος.

«Από την άλλη πλευρά, τα φαρμακεία δεν έχουν τη δυνατότητα αυτή αφού είναι οικονομικά περιορισμένα. Συνεπώς, με το πέρασμα του χρόνου, τα τοπικά φαρμακεία θα μειώνουν το τζίρο τους και θα κλείνουν το ένα μετά το άλλο», σημειώνει.

«Πλήττεται το μικρομεσαίο φαρμακείο από μνημονιακές επιταγές, που επιθυμούν διακαώς να ευνοήσουν τις μεγάλες επιχειρηματικές μονάδες», καταλήγει ο φαρμακοποιός...

Νεφέλη Τσιάπου
Αναρτήθηκε από nonews-NEWS

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου