Πέμπτη, Νοεμβρίου 26, 2020

K.Ζαχαριάδης: Το νέο ΑΣΕΠ είναι υπόθεση της κοινωνίας και όχι ατομική ατζέντα




Άρθρο του Κ.Ζαχαριάδη στο aftodioikisi.gr

Αργά το βράδυ της 16ης Νοεμβρίου το υπουργείο ανάρτησε στη δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για το «νέο ΑΣΕΠ». Το είχα πει και στον Υπουργό από κοντά στην ειλικρινή συζήτηση που κάναμε μέσα στον Οκτώβρη, η επιχειρούμενη αλλαγή δεν μπορεί να προχωρήσει εν μέσω γενικού lock down και υπολειτουργίας του κοινοβουλίου. Η συζήτηση πρέπει να γίνει σε συνθήκες κανονικής λειτουργίας ώστε να δοθεί η δυνατότητα στα κόμματα, τους Βουλευτές αλλά και τους θεσμικούς και κοινωνικούς φορείς να τοποθετηθούν αρμοδίως.

Μια τέτοια μεταρρύθμιση είτε διαφωνεί είτε συμφωνεί κάποιος με το περιεχόμενο της αξίζει να έχει μια πραγματική και ζωντανή διαβούλευση και όχι να περάσει απαρατήρητη από την ειδησεογραφία και τη δημόσια συζήτηση λόγω άλλης έντονης επικαιρότητας. Ο «νόμος Θεοδωρικάκου» θα επηρεάσει τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων που μέσα στην οικονομική κρίση αναζητούν δουλειά και στο Δημόσιο. Γιατί η διαβούλευση να γίνει στο πολιτικό ημίφως της πανδημίας;

Φαίνεται ότι τα προσωπικά άγχη για έναν επικείμενο ανασχηματισμό όπως αναφέρει ο φιλοκυβερνητικός τύπος είναι πάνω από τις ανάγκες της ανοιχτής και ευρείας δημόσιας διαβούλευσης.

Παρά ταύτα, η ανάγκη για προσέλκυση νέου καταρτισμένου στελεχιακού δυναμικού στο δημόσιο, μέσω γραπτού διαγωνισμού είναι υπαρκτή, επίσης, είναι αναγκαία η περαιτέρω απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών του ΑΣΕΠ. Προφανώς απαιτούνται και κάποιες στοχευμένες τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου. Όμως, το βασικό πρόβλημα συνίσταται, όπως συμβαίνει τις περισσότερες φορές, όχι στην απουσία επαρκούς νομοθετικού πλαισίου αλλά στην εφαρμογή. Παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες περί ψηφιακής επανάστασης, η αλήθεια είναι ότι στους 16 μήνες της κυβέρνησης της ΝΔ δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστα, στο ζήτημα της διαλειτουργικότητας των φορέων του δημοσίου και της δυνατότητας αυτόματης ανάκτησης και ελέγχου των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Γι’ αυτό άλλωστε η πρώτη εφαρμογή των γραπτών διαγωνισμών (σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Θεοδωρικάκου) μετατίθεται για το 2022.

Η συντριπτική πλειονότητα όσων εξαγγέλλονται αποτελούν ήδη ψηφισμένες διατάξεις και εφαρμοζόμενες πολιτικές. Πέραν αυτών, αξίζει να σταθούμε σε κάποια ειδικότερα και προβληματικά σημεία τους σχεδίου:

Η μοριοδότηση με 5 μονάδες των συναφών διδακτορικών και με 2 μονάδες των συναφών μεταπτυχιακών είναι εξαιρετικά χαμηλή σε σχέση με τις 100 μονάδες που δύναται να λάβει κάποιος από τη γραπτή εξέταση. Το ίδιο ισχύει με τον πλήρη παραγκωνισμό της εργασιακής εμπειρίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία συμφωνεί στη βασική αρχή ότι η γραπτή εξέταση πρέπει να είναι ο πρωτεύων παράγοντας για την πρόσληψη. Σε καμία περίπτωση όμως, δεν μπορούν να παραγνωριστούν πλήρως οι σπουδές και η εμπειρία των υποψηφίων. Ιδίως, όταν επί δεκαετίες το δημόσιο προσλαμβάνει με βασικά κριτήρια τους τίτλους σπουδών και την εργασιακή εμπειρία, στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας δικαίου, επιβάλλουν μία εξισορρόπηση του συστήματος.

Εξίσου προβληματική είναι η πρόβλεψη περί δυνατότητας συμμετοχής ιδιωτών στις πρόσθετες διαγωνιστικές διαγωνιστικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ. Σε συνδυασμό με κάποιες διαρροές, περί εμπλοκής ιδιωτικών φορέων που θα συνδράμουν το ΑΣΕΠ στις διαγωνιστικές διαδικασίες, δημιουργούν περαιτέρω επιφυλάξεις για τις αληθινές προθέσεις των κυβερνώντων.

Το ίδιο το ΑΣΕΠ πρέπει να στελεχωθεί αποτελεσματικά ώστε να μπορέσει να δημιουργηθεί μια νέα δυναμική για να ανταπεξέλθει στα νεα του, διευρυμμένα καθήκοντα.

Η ίδρυση του ΑΣΕΠ από τον αείμνηστο Αναστάση Πεπονή, αποτελεί τη σοβαρότερη μεταρρύθμιση που έλαβε χώρα στην ελληνική δημόσια διοίκηση και έδωσε τη δυνατότητα κοινωνικής κινητικότητας και δημοκρατικής στελέχωσης του δημοσίου, στη βάση των αρχών της αξιοκρατίας, της αντικειμενικότητας, της ισότητας και της διαφάνειας. Αυτές οι αρχές για τον ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία είναι αδιαπραγμάτευτες.

Δυστυχώς, τα πεπραγμένα της παρούσας κυβέρνησης με τη διαρκή προσπάθεια επαναφοράς των χειρότερων κομματικών και πελατειακών πρακτικών του παρελθόντος, μας καθιστούν ιδιαίτερα επιφυλακτικούς ως προς τις αληθινές προθέσεις της. Το υδροκέφαλο επιτελικό κράτος, η αύξηση του αριθμού των μετακλητών σε ιστορικό υψηλό δεκαετίας που αγγίζουν του 3.000 όταν επι κυβέρνησης Τσίπρα ήταν περίπου 30% λιγότεροι, η εκτόξευση του μισθολογικού κόστους με αύξηση των μισθών κατά 60% – 70% και το χαμήλωμα του προσοντολογίου σε απολυτήριο λυκείου, η παράκαμψη της διοικητικής ιεραρχίας και η τοποθέτηση κομματικών στελεχών της ΝΔ ή του Σημιτικού ΠΑΣΟΚ σε κορυφαίες διοικητικές θέσεις δείχνουν ότι ο κ.Μητσοτάκης και οι υπουργοί του δείχνουν να έχουν καταλάβει πολύ λίγα από τους λόγους και τις πολιτικές που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία το 2008.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου