Κυριακή, Νοεμβρίου 12, 2023
Plus -Test παιδικού καθίσματος: Πώς προστατεύονται ιδανικά τα παιδιά επιβάτες σε περίπτωση σύγκρουσης Πετάξαμε στη Σουηδία για να παρακολουθήσουμε το πιο απαιτητικό Crash - test για παιδικά καθίσματα στον κόσμο και να μάθουμε από τους ειδικούς τα μυστικά της ασφαλούς μεταφοράς των παιδιών με αυτοκίνητο.
Γράφει ο Πέτρος Πιτσίνης
Οι Σκανδιναβοί θεωρούνται δικαιολογημένα οι γκουρού της οδικής ασφάλειας, αφού έχουν μεγάλη παράδοση στον συγκεκριμένο τομέα. Μάλιστα ασχολούνται ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 70 ειδικότερα με την ασφαλή μετακίνηση των παιδιών με αυτοκίνητο, στην οποία έχουν συμβάλλει καθοριστικά τα ειδικά καθισματάκια.
Η πρόσκληση της νορβηγικής εταιρείας παιδικών καθισμάτων Be Safe, να παρακολουθήσουμε τη δοκιμή πρόσκρουσης Plus-test ενός νέου προϊόντος της στις εγκαταστάσεις του σουηδικού Ινστιτούτου Ερευνών Οδικών Μεταφορών VTI στο Λίνκεπινγκ της Σουηδίας, μας κέντρισε σίγουρα το ενδιαφέρον, γιατί θα είχαμε και την ευκαιρία να μιλήσουμε με εξαιρετικά έμπειρους ειδικούς σε θέματα οδικής ασφάλειας. Να σημειώσουμε, ότι στο ινστιτούτο VIT πραγματοποιούνται κάθε χρόνο έως 150 Crash tests παιδικών καθισμάτων, γύρω στις 100 δοκιμές πρόσκρουσης οχημάτων, αλλά και αντίστοιχα τεστ για στύλους ηλεκτροδότησης και φαναριών, για προστατευτικές μπαριέρες δρόμων, κλπ.
*Η προετοιμασία του έλκηθρου με το ντάμα και το παιδικό κάθισμα πριν το Plus-Test
Η Ελλάδα τα πηγαίνει καλά τα τελευταία χρόνια, καθώς οι θάνατοι παιδιών σε τροχαία δυστυχήματα ανά εκατομμύριο παιδιών την τριετία 2018-2020 ανέρχονται στη χώρα μας σε 7 και βρίσκεται στον μέσο ευρωπαϊκό όρο, ωστόσο παραμένει συχνό το φαινόμενο των απροστάτευτων μικρών επιβατών μέσα σε αυτοκίνητα.
Το Plus-Test είναι σουηδικής έμπνευσης, έχει εξελιχθεί σε συνεργασία μεταξύ πολλών φορέων της χώρας (οδικής ασφάλειας, ασφαλιστικών εταιρειών, κατασκευαστών αυτοκινήτων και παιδικών καθισμάτων, κλπ.) και είναι προαιρετικό. Στην ευρωπαϊκή αγορά κυκλοφορούν κανονικά τα παιδικά καθισματάκια με έγκριση τύπου ΕCE R44 (που λήγει στα τέλη του 2023) και UN/R 129, ωστόσο στις σκανδιναβικές χώρες όλοι οι πελάτες επιλέγουν προϊόντα με τη χρυσή ετικέτα που επιβεβαιώνει, ότι έχουν περάσει με επιτυχία το Plus-Test, που αφορά ουσιαστικά μόνο ανεστραμμένα καθισματάκια λόγω των αυστηρότερων προδιαγραφών του. Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε, ότι η κατηγοριοποίηση των καθισμάτων με προδιαγραφές R44 γίνεται με βάση το βάρος του παιδιού σε κιλά ενώ στις προδιαγραφές R129 με βάση το ύψος του σε εκατοστά!
*Ειδικός μας δείχνει με τη βοήθεια ενός σκελετού, πώς δένουμε σωστά τη ζώνη ασφαλείας
Οι γονείς ζητούν από τις εταιρείες παιδικών καθισμάτων, να εξελίσσουν προϊόντα οπίσθιας κατεύθυνσης για όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ηλικίες, αφού το ανεστραμμένο κάθισμα προστατεύει σε ποσοστό 90% από τις συγκρούσεις, ενώ το αντίστοιχο που ‘’βλέπει’’ προς τα εμπρός σε ποσοστό γύρω στο 70%! Επίσης, να πούμε ότι τα νέα καθισματάκια διαθέτουν αλουμινένιους σκελετούς, έχουν διάρκεια ζωής 15 αντί 10 ετών και διακρίνονται για το οικολογικό τους αποτύπωμα, καθώς μπορούν να ανακαινιστούν, χωρίς επιπτώσεις στη λειτουργικότητά τους. Για τη διάρκεια ζωής παίζουν πάντως ρόλο και οι συνθήκες χρήσης ενός παιδικού καθίσματος, αφού άλλη καταπόνηση έχει για παράδειγμα ένα τέτοιο προϊόν τοποθετημένο σε όχημα που σταθμεύει σε κλειστό γκαράζ και άλλη, όταν είναι το αυτοκίνητο εκτεθειμένο συνεχώς στον ήλιο. Πλέον, στην αγορά κυκλοφορούν παιδικά καθισματάκια με μηχανισμό περιστροφής, που επιτρέπει τη λειτουργία τους ως εμπρόσθιας ή οπίσθιας κατεύθυνσης και θεωρούνται πολύ ευέλικτα σε χρήση.
*H βαριά κάσκα δείχνει, πόσο ζυγίζει το κεφάλι ενός μωρού σε σχέση με το σώμα του
Αιχμή του δόρατος του Plus-Test είναι η προστασία των παιδιών στις μετωπικές συγκρούσεις, που είναι ο πιο συνηθισμένος, αλλά και ο πιο επικίνδυνος, τύπος τροχαίου ατυχήματος, καθώς οι οπισθομετωπικές συμβαίνουν σπανιότερα και γίνονται με σαφώς χαμηλότερες ταχύτητες πρόσκρουσης. Στην πυρήνα του συγκεκριμένου Crash test βρίσκονται οι επιβαρύνσεις στον αυχένα και στο λαιμό του παιδιού, που πρέπει να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερες για την ασφάλειά του. Οι συγκεκριμένες περιοχές θεωρούνται ιδιαίτερα ευάλωτες στα βρέφη και στα μικρά παιδιά εξαιτίας της ανατομίας τους, αφού το βάρος του κεφαλιού τους αναλογεί περίπου στο 25% του συνολικού βάρους τους και το μυοσκελετικό τους σύστημα δεν έχει αναπτυχθεί σε υψηλό βαθμό, ώστε να μπορεί να παρέχει επαρκή στήριξη στο κεφάλι σε περίπτωση σύγκρουσης. Αν υπήρχε η αντίστοιχη αναλογία και στους ενήλικες, θα ζύγιζε το κεφάλι ενός άνδρα βάρους 80 κιλών περίπου 20 κιλά, αντί 4,5 όπως συμβαίνει στην πραγματικότητα! Πρόκειται για μία συνθήκη, που τη βιώσαμε και οι ίδιοι φορώντας μία ειδική κάσκα βάρους περίπου 20 κιλών, ώστε να αντιληφθούμε την αντίστοιχη αίσθηση που έχει ένα βρέφος.
*Το κάθισμα και το ντάμι βγήκαν αλώβητα από το Plus-Test
Τα όρια επιβάρυνσης του παιδικού αυχένα και του λαιμού είναι στο Plus-Test εξαιρετικά αυστηρά και έχουν καθοριστεί στα 1.220 Ν για τα ντάμι τύπου Q3 και στα 1.680 N για τα μεγαλύτερα ντάμι Q6. Είναι μάλιστα βέβαιο, ότι δεν θα μπορούσε να τα πιάσει κανένα παιδικό καθισματάκι εμπρόσθιας κατεύθυνσης, γι’ αυτό και δεν γίνονται Plus-tests με τέτοιου τύπου συστήματα συγκράτησης.
Όλα αυτά τα βιώσαμε συμπυκνωμένα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, όταν επιτάχυνε το έλκηθρο με το ντάμι σε ανεστραμμένη θέση πάνω στις ειδικές ράγες και προσέκρουσε με ταχύτητα 56 χλμ./ώρα πάνω στη μεταλλική μπαριέρα. Οι μετρήσεις που έγιναν, έδειξαν ότι η επιβάρυνση του ντάμι ήταν κάτω από τα αυστηρά όρια του Plus-test, ενώ δεν διακρίνονταν κάποιες ζημιές στο κάθισμα, που δεν είχε μετακινηθεί από τη θέση του. Ακόμη όμως και έτσι, οι ειδικοί συνιστούν την αντικατάσταση του παιδικού καθίσματος μετά από μία σύγκρουση, έστω και σε χαμηλές ταχύτητες, για λόγους προστασίας του λιλιπούτειου επιβάτη.
*Η πρόσκρουση έγινε με ταχύτητα 56 χλμ./ώρα, όμως το καθισματάκι άντεξε
Φυσικά, το σωστό μοντάρισμα του καθίσματος συμβάλλει στην ιδανική προστασία του μικρού επιβάτη, οπότε είναι σημαντική η αναλυτική ενημέρωση του υποψήφιου αγοραστή από εξειδικευμένο πωλητή. Τα νέα παιδικά καθισματάκια θα λύνουν τέτοιου είδους προβλήματα με μία σειρά ψηφιακών εφαρμογών, που ουσιαστικά θα προειδοποιούν τον πελάτη με οπτικά και ηχητικά σήματα ότι κάνει κάποιο λάθος κατά την τοποθέτηση, θα ενημερώνουν τους αφηρημένους γονείς, αν έχουν ξεχάσει το παιδί τους στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, κλπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου