Κυριακή, Μαΐου 12, 2024

6 εφευρέσεις, που άλλαξαν την αυτοκίνηση, αλλά… χρεώνονται σε λάθος μάρκες Από τη γέννηση του αυτοκινήτου έως και σήμερα βιώνουμε έναν συνεχή αγώνα εξέλιξης και βελτίωσης των μηχανοκίνητων οχημάτων, από τον οποίο ξεχωρίσαμε 6 σημαντικούς σταθμούς.






 

 


Πολλοί ερίζουν για την πατρότητα του αυτοκινήτου, ωστόσο η κυρίαρχη άποψη είναι ότι ανήκει στον Γερμανό μηχανικό και εφευρέτη, Καρλ Μπεντς. Το πρώτο όχημα ήταν τρίτροχο με μονοκύλινδρο μοτέρ 0,8 ίππων και τελική ταχύτητα έως 18 χλμ./ώρα, κυκλοφόρησε το 1886 σπέρνοντας τον πανικό στους κατοίκους της γερμανικής πόλης Μανχάιμ και πραγματοποίησε την πρώτη μεγάλη διαδρομή του έχοντας στο τιμόνι του τη σύζυγο του δημιουργού του, Μπέρτα Μπεντς. Από τότε έως και σήμερα γίνεται μια συνεχής μάχη εξέλιξης και αναβάθμισης του αυτοκινήτου με διάφορες καινοτομίες και εφευρέσεις, από τις οποίες ξεχωρίσαμε και παρουσιάζουμε 6 λόγω του κομβικού χαρακτήρα τους.
Υαλοκαθαριστήρες, 1905

Η πρώτη πατέντα που κατοχυρώθηκε το 1908 για τους -χειροκίνητους ακόμη- υαλοκαθαριστήρες, ανήκει στον αδελφό του πρίγκιπα Ερρίκου της Πρωσίας. Ωστόσο ο πραγματικός εφευρέτης των υαλοκαθαριστήρων δεν ήταν ο Γερμανός γαλαζοαίματος, αλλά η Αμερικανίδα Μαίρη Άντερσον, που είχε τη συγκεκριμένη ιδέα τρία χρόνια νωρίτερα και είχε φτιάξει μάλιστα ένα χειροκίνητο πρωτότυπο.


Οι πρώτοι υαλοκαθαριστήρες ήταν χειροκίνητοι

Δυο χρόνια αργότερα προσπάθησε η κατασκευάστρια ακινήτων να πουλήσει τα δικαιώματα της ευρεσιτεχνίας της, ωστόσο δεν βρήκε αγοραστή. Η πατέντα του Πρώσου πρίγκιπα έληξε το 1920 και η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία άρχισε να εφοδιάζει μαζικά τα νέα οχήματα με υαλοκαθαριστήρες με βάση όμως τα σχέδια της Άντερσον και όχι τα δικά του.
Ζώνη ασφαλείας, 1948

Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ζώνες ασφαλείας, δεν ήταν μάρκας Volvo, όπως υποστηρίζει η σουηδική εταιρεία, αλλά το αμερικανικό Tucker ’48. Το συγκεκριμένο όχημα παρουσιάστηκε το 1948, ωστόσο δεν γνώρισε επιτυχία και ο κύκλος ζωής του ολοκληρώθηκε μετά από την παραγωγή μόλις 51 τέτοιων μοντέλων.



To αμερικανικό μοντέλο Tucker ’48.

Χρειάστηκε να περάσει άλλη μια δεκαετία, μέχρι να να λανσάρει η Volvo το μοντέλο 544 με ζώνη ασφαλείας τριών σημείων στον εξοπλισμό του.
Άμεσος ψεκασμός, 1951

Και εδώ υπάρχει μια μεγάλη παρεξήγηση, αφού ο πρώτος βενζινοκινητήρας άμεσου ψεκασμού χρεώνεται λανθασμένα στη Mercedes 300 SL. Στην πραγματικότητα ωστόσο, το πρώτο μοντέλο με μοτέρ τέτοιας τεχνολογίας ήταν το δίχρονο Gutbrod Superior 600, που κυκλοφόρησε το 1951.


Το Gutbrod Superior 600 είχε δίχρονο κινητήρα

Το γερμανικό όχημα κατανάλωνε χάρη στον άμεσο ψεκασμό 20% λιγότερη βενζίνη και διέθετε αντίστοιχα υψηλότερη απόδοση από το προηγούμενο μοντέλο με καρμπυρατέρ.
Τούρμπο, 1961

Τα αμερικανικά αυτοκίνητα φημίζονταν στο παρελθόν για τους θηριώδεις κινητήρες τους μεγάλου κυβισμού, ωστόσο ελάχιστοι γνωρίζουν ότι το Τούρμπο έκανε παγκόσμια πρεμιέρα σε ένα μοντέλο made in USA και όχι σε κάποια BMW, Porsche ή Saab. 




Οι πωλήσεις του Oldsmobile Jetfire ξεπέρασαν τις 10.000.


Πρόκειται για το Oldsmobile Jetfire της αμερικανικής μάρκας με έδρα το Μίσιγκαν των ΗΠΑ, το οποίο λανσαρίστηκε το 1961 και έκλεισε την εμπορική του πορεία με λίγο περισσότερες από 10.000 πωλήσεις.
Τετρακίνηση, 1965

Η Αudi επαίρεται για την ανακάλυψη του συστήματος τετρακίνησης με τη γνωστή ονομασία quattro. Ωστόσο η πρωτιά ανήκει στο αγγλικό μοντέλο Jensen FF Interceptor με αμερικανικής τεχνολογίας V8 βενζινοκινητήρα 385 ίππων και ιταλικό σχεδιασμό, το οποίο λανσαρίστηκε το 1965 και διέθετε σύστημα μετάδοσης κίνησης και στους τέσσερις τροχούς.



Το τετρακίνητο Jensen FF είχε κινητήρα 385 ίππων.


Όλη αυτή η τεχνολογία κόστιζε φυσικά πολύ, γι αυτό και το Jensen FF ήταν δύο φορές ακριβότερο από μια Porsche 911 ή μια Jaguar E-Type στην εποχή του, ωστόσο το επέλεξαν διάσημοι καλλιτέχνες, όπως ο Φρανκ Σινάτρα και ο Τζίμι Χέντριξ.
Αερόσακος, 1981

Στα τέλη της δεκαετίας του 70 ψηφίστηκε στις ΗΠΑ ένας νόμος, που προέβλεπε τον υποχρεωτικό εξοπλισμό των καινούργιων αυτοκινήτων με αυτόματα συστήματα προστασίας του οδηγού και των επιβατών. Η General Motors άρχισε να τοποθετεί μαζικά στα μοντέλα των θυγατρικών της εταιρειών Buick, Cadillac και Oldsmobile αερόσακους, οι οποίοι ωστόσο αποδείχθηκαν ελαττωματικοί και επικίνδυνοι, οπότε αποσύρθηκαν από την αγορά.



O αερόσακος ανήκε στον πρόσθετο εξοπλισμό της Mercedes S-class του 1981.

Τότε ήρθε η ώρα της Mercedes να λανσάρει το 1981 την πολυτελή S-class με αερόσακο οδηγού, ο οποίος περιλαμβανόταν στον προαιρετικό εξοπλισμό της γερμανικής λιμουζίνας και λειτουργούσε αποτελεσματικά και χωρίς πρόβλημα. Άρα, αν θέλουμε να ακριβολογούμε, η Mercedes δεν εφεύρε γενικά και αόριστα τον αερόσακο, αλλά τον πρώτο αερόσακο, ο οποίος προστάτευε σωστά τον οδηγό του οχήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου