Σάββατο, Σεπτεμβρίου 07, 2024
«Ο Κυριάκος θα πληρώσει πανάκριβα τρεις υπουργούς του για την ακρίβεια» Βαριές κουβέντες από συνομιλητές του πρωθυπουργού για τις ευθύνες των Κωστή Χατζηδάκη, Θεόδωρου Σκυλακάκη και Χρήστου Στυλιανίδη για την ακρίβεια.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ/ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ
Στη… μέγγενη της ακρίβειας βρίσκεται η απόλυτη πλειοψηφία των Ελλήνων τη στιγμή που οι μισθοί βρίσκονται καθηλωμένοι στα τάρταρα. Τα νοικοκυριά αδυνατούν να πάρουν ανάσα και κόβουν από παντού για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο αυξανόμενο κόστος διαβίωσης.
Το 70% της ακρίβειας οφείλεται, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, σε τρεις τομείς που παρατηρείται ανεξέλεγκτο ράλι τιμών - προμηθειών. Στην ενέργεια, στις τράπεζες και στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ειδικά τη θερινή περίοδο.
Το υπόλοιπο 30% αφορά στα σούπερ μάρκετ και τη λιανική αγορά.
Κι αυτό διότι το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται σημάδια συγκράτησης των τιμών, παρότι έχουν φτάσει σε κολοσσιαία επίπεδα και ματώνουν τις τσέπες των καταναλωτών.
Κυβερνητικός παράγοντας έλεγε πρόσφατα σε συνομιλητή του ότι «ο Μητσοτάκης θα πληρώσει πανάκριβα την ακρίβεια τριών υπουργών του, οι οποίοι μάλλον ζουν στο δικό τους κόσμο. Τον Κωστή Χατζηδάκη για τις τράπεζες, τον Θεόδωρο Σκυλακάκη για την ενέργεια και τον Χρήστο Στυλιανίδη για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια».
Ζαλίζουν τα υπερκέρδη των τραπεζών
Τα κέρδη των συστημικών τραπεζών ήταν τέτοια που ούτε και οι επικεφαλής τους δεν τα περίμεναν. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχαν κέρδη 2,2 δισ. ευρώ κι αυτό αναμένεται να κλείσει με υπερκέρδη ρεκόρ ύψους 4,5 δισ. ευρώ τουλάχιστον.
Οι τράπεζες στην χώρα μας κρατούν το μέσο επιτόκιο καταθέσεων στο 0,53%, ενώ το μέσο επιτόκιο δανεισμού είναι 6,24% σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της Τράπεζας της Ελλάδος. Η διαφορά μεταξύ επιτοκίων καταθέσεων και δανεισμού - το λεγόμενο σπρεντ - είναι η μεγάλη πηγή κερδοφορίας των Τραπεζών.
Η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή είναι οι προμήθειες. Μόνο το 2023 τα έσοδα από τις προμήθειες ήταν 1,8 δισ. ευρώ.
Από 0,30 ευρώ έως 0,60 ευρώ για πληρωμή λογαριασμών, έως 6 ευρώ για την ανανέωση της ετήσιας συνδρομής της χρεωστικής κάρτας, 5-6 ευρώ για έκδοση νέας κάρτας μετά από λήξη της προηγούμενης, από 1 έως 5 ευρώ η μεταφορά χρημάτων από τη μία τράπεζα στην άλλη, από το ποσοστό προμήθειας συναλλαγής στους εμπόρους (0,45-2%) είναι μερικές από τις προμήθειες που επωμίζονται οι πολίτες.
Στο «κάδρο» μπαίνει, σε αυτή την περίπτωση ο Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος «έχει καταστήσει», σύμφωνα με διαρροή του υπουργείου, «σαφές προς τις τράπεζες ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να γίνει πιο φιλικό προς τους πολίτες το πλαίσιο των προμηθειών τους. Ήδη το έχει πράξει μια τράπεζα, ενώ αναμένονται οι κινήσεις και των υπολοίπων».
Ο ίδιος Κωστής Χατζηδάκης που τονίζει ότι ο πρωθυπουργός δεν θα πάει στη ΔΕΘ για να «μοιράσει δωράκια» και που δεν επιτρέπει τη μείωση του ΦΠΑ στο λάδι (και σε άλλα βασικά αγαθά, όπως έκανε η Ισπανία), επικαλούμενος μεγάλο δημοσιονομικό κόστος.
Έκρηξη τιμών στο ηλεκτρικό ρεύμα
Συμπληρώνουμε δύο μήνες από τις αρχές Ιουλίου, όταν και για πρώτη φορά μετά τη
ν ενεργειακή κρίση, οι τιμές του ρεύματος στη χονδρεμπορική αγορά εκτινάχθηκαν εκ νέου στα ύψη, δημιουργώντας νέες συνθήκες ασφυξίας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Η ανώτατη χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικού ρεύματος φτάνει το ένα ευρώ ανά κιλοβατώρα και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και ο αρμόδιος υπουργός, Θεόδωρος Σκυλακάκης, ανακοινώνει για τον Σεπτέμβριο επιδότηση 1,4 λεπτό ανά κιλοβατώρα για καταναλώσεις έως 500 KWh, δηλαδή κατά 12,5% χαμηλότερη από το 1,6 λεπτό του Αυγούστου.
Πανάκριβα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Όσοι πήγαν διακοπές, διότι δυστυχώς για αρκετές οικογένειες έμεινε όνειρο θερινής νυκτός, έχουν να λένε για τα χρήματα που έδωσαν για την αγορά των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Οι τιμές είναι στα ύψη κυρίως από πέρυσι.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα των υψηλών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 5.25% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11.76%. Επίσης, στη γραμμή Νάξος-Πάρος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3.63% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32.80%.
Ποιος έχει το καρπούζι και το μαχαίρι; Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, ο οποίος απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή χαρακτήρισε τις τιμές ως «σταθερές και ελαφρά μειούμενες». Γιατί όσοι ταξίδεψαν με πλοίο έχουν να λένε για τα πανάκριβα εισιτήρια που σε πολλές περιπτώσεις για μια οικογένεια αγγίζουν έναν μισθό, δεν μας είπε…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου