
Stefan Rousseau/Pool Photo via AP
Το σχήμα είναι οξύμωρο: Ενώ η Ουκρανία, αντικειμενικά, εξελίσσεται σε άγριο «βραχνά» για την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς, όχι μόνο οι ΗΠΑ αποχώρησαν από την κοινή πίεση προς την Μόσχα και ο Τραμπ κάνει δικό του «παιχνίδι» με τον Πούτιν, αλλά και το Κίεβο έχει βυθιστεί σε ένα φαραωνικό σκάνδαλο διαφθοράς που οδηγεί απευθείας στο προεδρικό γραφείο του Ζελένσκι, οι Βρυξέλλες επιμένουν: Στην χρηματοδότησή του και στην επιτάχυνση των ενταξιακών διαδικασιών, διοργανώνοντας άτυπη υπουργική σύνοδο, στα μέσα Δεκεμβρίου, στην Λβίβ, με κύριο θέμα την ουκρανική «πορεία» στην ΕΕ!
Και όλα αυτά, ενώ οι Ρώσοι πανηγυρίζουν την πτώση δύο ακόμη πόλεων – κλειδιών για την πλήρη κατάκτηση του Ντονμπάς, του Ποκρόβσκ και του Κουπιάνσκ.
Έτσι λοιπόν, κορυφαίοι Ευρωπαίοι υπουργοί θα ταξιδέψουν στην Ουκρανία τον επόμενο μήνα σε ένδειξη υποστήριξης της αίτησης της χώρας για ένταξη στην ΕΕ, μια κίνηση που κοιτά και στο εσωτερικό της ένωσης, καθώς γίνεται προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα εμπόδια από την αντίθεση της Ουγγαρίας.
Αυτή η άτυπη σύνοδος κορυφής των υπουργών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων θα πραγματοποιηθεί στην πόλη Λβοβ της Δυτικής Ουκρανίας στις 10 και 11 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με πρόσκληση που στάλθηκε στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες τη Δευτέρα, από κοινού από την Δανία, η οποία ασκεί το τρέχον διάστημα την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, και από τον αναπληρωτή πρωθυπουργό της Ουκρανίας, Ταράς Κάτσκα.
«Το κύριο θέμα των συζητήσεών μας θα είναι η πρόοδος της Ουκρανίας στην πορεία της προς την ένταξη στην ΕΕ», αναφέρεται στην πρόσκληση. «Η συνάντηση θα προσφέρει την ευκαιρία να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί, να ανταλλαχθούν απόψεις σχετικά με τα επόμενα βήματα και να επιβεβαιωθεί η πολιτική υποστήριξη προς τις μεταρρυθμιστικές και ενταξιακές προσπάθειες της Ουκρανίας». «Με τη σύγκληση της συνάντησης στην Ουκρανία, θα στείλουμε ένα σαφές και ενωμένο πολιτικό μήνυμα ότι το μέλλον της Ουκρανίας βρίσκεται εντός της ΕΕ», αναφέρει το κείμενο.
Οι τρεις «ελέφαντες»
Υπάρχουν, όμως, τρεις «ελέφαντες στο δωμάτιο».
Ο πρώτος είναι ότι τα σχέδια για τη συνάντηση στο Λβιβ έρχονται σε μια στιγμή που οι Βρυξέλλες αγωνίζονται να υλοποιήσουν τις υποσχέσεις τους για άμεση στήριξη της Ουκρανίας, με την πρόταση για τη χορήγηση δανείου ύψους 140 δισ. ευρώ από τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία να παραμένει σε αδιέξοδο λόγω των αντιρρήσεων του Βελγίου.
Ο δεύτερος ελέφαντας είναι το «επικό» σκάνδαλο διαφθοράς του εταιρικού κρατικού ουκρανικού ενεργειακού μεγαθηρίου «Ενεργκοατόμ», με επικεφαλής της εγκληματικής οργάνωσης που έπαιρνε μίζες από τους ιδιώτες προμηθευτές και τις ξέπλενε τουλάχιστον σε τρεις ηπείρους, να φέρεται ο, φυγάς αυτή τη στιγμή, «κολλητός» και συνεργάτης του Ζελένσκι.
Ο τρίτος ελέφαντας είναι ότι η Ουκρανία οδεύει ολοταχώς προς και τυπική χρεοκοπία τον ερχόμενο Απρίλιο, εάν δεν τις γίνουν γαλαντόμες ενέσεις από τη Δύση.
Ο «πόλεμος κατά της διαφθοράς» και άλλοι μύθοι
Το Κίεβο εξασφάλισε το καθεστώς υποψήφιου μέλους της ΕΕ το 2022, περισσότερο ως μια άμεση πολιτική «απάντηση» στη ρωσική εισβολή.
Το κυρίαρχο αφήγημα των Βρυξελλών είναι ότι, έκτοτε, η Ουκρανία έχει πραγματοποιήσει ευρείες οικονομικές, δικαστικές μεταρρυθμίσεις και έχει προχωρήσει την πολιτική κατά της διαφθοράς, μάλιστα εν μέσω πολέμου.
Ωστόσο, ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν έχει δεσμευτεί να εμποδίσει την ένταξη της Ουκρανίας, η οποία απαιτεί ομόφωνη υποστήριξη από όλες τις χώρες της ΕΕ, και καθυστερεί την επίσημη έναρξη των διαπραγματευτικών διαδικασιών.
Οι προτάσεις για αλλαγή των κανόνων και για να επιτραπεί η συνέχιση της διαδικασίας με απλή πλειοψηφία δεν έχουν μέχρι στιγμής βρει επαρκή υποστήριξη. Αντ’ αυτού, όπως δήλωσαν δύο αξιωματούχοι στο Politico, το σχέδιο είναι να διασφαλιστεί ότι η Ουκρανία – μαζί με τη γειτονική Μολδαβία – θα μπορέσει να ξεκινήσει την επόμενη σειρά μεταρρυθμίσεων χωρίς να περιμένει την επίσημη έγκριση, μια προσέγγιση που ονομάζεται «frontloading».
Με τους νεοναζί του «Αζόφ»-APΑυτό θα έδινε στο Κίεβο τη δυνατότητα να κινηθεί γρήγορα σε περίπτωση που επιλυθεί το αδιέξοδο.
Με αυτό εννοούν τις εκλογές στην Ουγγαρία που αναμένεται να διεξαχθούν μέχρι τον Απρίλιο του 2026, καθώς, το κυβερνόν κόμμα, το Fidesz, υστερεί στις δημοσκοπήσεις έναντι της συμμαχίας TISZA του φιλοευρωπαϊκού πολιτικού της αντιπολίτευσης Péter Magyar.
«Η ιδέα είναι να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν χωρίς να περιμένουμε», δήλωσε ένας από τους αξιωματούχους, ο οποίος ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του για να μιλήσει ελεύθερα. «Έπειτα, όταν η Ουγγαρία δεν θα έχει πλέον δικαίωμα βέτο, θα μπορούμε να προχωρήσουμε χωρίς καθυστερήσεις».
Ο Ζελένσκι έσπευσε να πανηγυρίσει την περασμένη εβδομάδα, με αφορμή μια θετική έκθεση από τις Βρυξέλλες σχετικά με την πρόοδο των «μεταρρυθμίσεων» στη χώρα του, δηλώνοντας ότι η Ουκρανία θα γίνει πλήρες μέλος «με δίκαιο τρόπο».
Λίγα 24ωρα μετά τις παραπάνω «χαρές», συγκεκριμένα, το πρωινό της Δευτέρας 10 Νοεμβρίου, οι αστυνομικοί και οι πράκτορες του Εθνικού Γραφείου Καταπολέμησης της Διαφθοράς (NABU) της Ουκρανίας, προχώρησαν σε δεκάδες ταυτόχρονες έρευνες σε βάρος προσώπων που εμπλέκονται σε ένα πολυεπίπεδο εγκληματικό σχέδιο υπεξαίρεσης κεφαλαίων της κρατικής εταιρείας «Ενεργκοάτομ».
Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου
Αυτή ήταν η κατάληξη της πρώτης φάσης της επιχείρησης «Μίδας», στο πλαίσιο της οποίας αποκαλύφθηκε ένα σύστημα διαφθοράς που είχε διαπεράσει τον κρατικό ενεργειακό τομέα και είχε φτάσει μέχρι τα υψηλότερα κλιμάκια της εξουσίας, αγγίζοντας τον πρόεδρο της χώρας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι.
Στο επίκεντρο της ιστορίας βρίσκεται η κρατική εταιρεία «Ενεργκοάτομ», η οποία διαχειρίζεται όλους τους πυρηνικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής της Ουκρανίας και ο ετήσιος κύκλος εργασιών της φτάνει τα 200 δισεκατομμύρια γρίβνα, ή περισσότερα από 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Υπό την κάλυψη των κρατικών αξιωματούχων λειτουργούσε μια ολόκληρη σκιώδης ιεραρχία: Από τους «επιμελητές» του Υπουργείου Ενέργειας έως τα back office στο κέντρο του Κιέβου, όπου τηρούνταν «μαύρα βιβλία» και ξεπλένονταν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια.
Μεταξύ των βασικών εμπλεκομένων είναι ο στενότατος συνεργάτης και παλιός φίλος του προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι στο «Κβαρτάλ-95» – την εταιρία τηλεοπτικών παραγωγών την εποχή που ο Ουκρανός πρόεδρος έκανε καριέρα διασκεδαστή – ηθοποιού) Τιμούρ Μίντιτς, ο πρώην σύμβουλος του πρώην υπουργού Ενέργειας, Γκερμάν Γκαλούσενκο, Ίγκόρ Μιρονιούκ, και πολλοί άλλοι, μεταξύ των οποίων και συνταξιούχοι αστυνομικοί.
nabu.gov.uaΠώς λειτουργούσε το σύστημα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NABU, το σύστημα ήταν αρκετά πρωτόγονο και κυνικό: αν μια ιδιωτική επιχείρηση ήθελε να συνεργαστεί (να πουλήσει προϊόντα ή να παρέχει υπηρεσίες) με την «Ενεργκοάτομ», έπρεπε να πληρώσει προμήθεια από 10% έως 15%. Αν αρνιόταν, δεν πληρωνόταν και «έβγαινε» από τη λίστα των προμηθευτών.
Σύμφωνα με τον βουλευτή Γιαροσλάβ Ζελεζνιάκ, ο οργανωτής του σχεδίου ήταν ο επιχειρηματίας, συνιδιοκτήτης του «Κβαρτάλ-95» και πρώην συνεργάτης του προέδρου Ζελένσκι, Τιμούρ Μίντιτς (που εμφανίζεται στα αρχεία της NABU με το ψευδώνυμο «Κάρλσον»), ο οποίος «κατάφερε» να φύγει από τη χώρα λίγες ώρες πριν από τις έρευνες της NABU.
Επίσης, στις 10 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκαν έρευνες στον πρώην υπουργό Ενέργειας Γκερμάν Γκαλούσενκο (στις καταγραφές της NABU εμφανίζεται με το ψευδώνυμο «Καθηγητής» ή «Γκέρα»), ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες της ουκρανικής εφημερίδας «Εκονομίτσεσκαγια Πράβντα», εξακολουθεί να διατηρεί την επιρροή του στον ενεργειακό τομέα της χώρας μέσω της νυν υπουργού Ενέργειας Σβετλάνα Γκριντσούκ και πολλών στελεχών του υπουργείου, τους οποίους ο ίδιος είχε τοποθετήσει στις θέσεις τους πριν από την απομάκρυνσή του τον Ιούλιο του 2025. Τη σκιώδη διαδικασία διεύθυναν ο Ίγκορ Μιρονιούκ, με το παρατσούκλι «Ρόκετ», και ο Ντμίτρι Μπάσοφ, με το παρατσούκλι «Τενόρος».
Μετά το 2023, ο Μιρονιούκ έγινε σύμβουλος του Γκαλούσενκο. Από αυτή τη θέση, φαίνεται ότι άρχισε να χτίζει τη δική του ιεραρχία επιρροής στην «Ενερκγοάτομ».
Ο Μπάσοφ είναι πρώην υπάλληλος της Γενικής Εισαγγελίας και του Ταμείου Κρατικής Περιουσίας, ο οποίος στη συνέχεια έγινε εκτελεστικός διευθυντής φυσικής προστασίας και ασφάλειας της «Ενερκγοάτομ».
Οι ανακριτές τον αποκαλούν κύριο επιμελητή των χρηματοοικονομικών ροών της εταιρείας.
Η NABU διαπίστωσε ότι οι «Ρόκετ» και «Τενόρος» έλεγχαν όλες τις προμήθειες, τις αποφάσεις σχετικά με το προσωπικό και τα λογιστικά του κρατικού ενεργειακού γίγαντα.
Το πώς λειτουργούσε αυτό στην πράξη αποδεικνύεται περίτρανα από το ακόλουθο παράδειγμα: Το 2024 μία από τις εταιρείες – προμηθευτές, πούλησε στην «Ενεργκοατόμ» εξοπλισμό συνολικής αξίας μόλις 250.000 ευρώ, αλλά το 2025, αφού μπήκε υπό την «προστασία» της εγκληματικής οργάνωσης, έλαβε συμβάσεις αξίας άνω των 9 εκατομμυρίων ευρώ.
epravda.com.ua«Πλυντήριο» στο κέντρο του Κιέβου
Στο πλαίσιο της επιχείρησης «Μίδας», η NABU εντόπισε ένα ολόκληρο χρηματοοικονομικό δίκτυο, το οποίο είχε δημιουργηθεί για τη νομιμοποίηση δωροδοκιών και «μίζων» από την κρατική εταιρεία «Ενεργκοάτομ».
Το σύστημα λειτουργούσε εξίσου καλά με οποιαδήποτε τράπεζα, με δική του «ταμειακή πειθαρχία», λογιστήριο, συναλλαγματικές πράξεις και γεωγραφική κάλυψη που εκτεινόταν από το Κίεβο έως την Ατλάντα (πολιτεία της Τζόρτζια) και τη Μόσχα.
Στις συνομιλίες ο «Ρόκετ» και ο «Τενόρος» συζητούν τη «μεταφορά» δεκάδων χιλιάδων δολαρίων, επινοώντας συνεχώς νέες διαδρομές μεταφοράς. Της επιχειρησιακής πλευρά του «πλυντηρίου» ηγούνταν ένας άντρας με το παρατσούκλι «Σούγκαρμαν». Πιθανότατα πρόκειται για έναν από τους αδελφούς Ζούκερμαν, τον Μιχαήλ ή τον Αλέξανδρο. Αυτοί οι επιχειρηματίες συνδέονται με τον Τιμούρ Μίντιτς, συνιδιοκτήτη του «Κβαρτάλ-95». Οι αδελφοί Ζουκερμάν, όπως και ο Μίντιτς, «κατάφεραν» να φύγουν από τη χώρα λίγο πριν τις έρευνες για την υπόθεση «Μίδας».
Σύμφωνα με τη NABU, αυτοί ήταν υπεύθυνοι για την καταγραφή και το ξέπλυμα μετρητών μέσω ενός δικτύου εξωχώριων εταιρειών.
Το γραφείο που χρησιμοποιούσαν για τις συναλλαγές τους βρισκόταν στο κέντρο του Κιέβου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, σε αυτό το γραφείο τηρούνταν τα «μαύρα βιβλία», φυλάσσονταν τα μετρητά και καταγράφονταν όλες οι πληρωμές.
Ρόλο – κλειδί διαδραμάτιζε ένας υπάλληλος του γραφείου με το παρατσούκλι «Ρέσικ», στην ουσία ο επικεφαλής λογιστής της εγκληματικής οργάνωσης. Μέσω αυτού γίνονταν οι βασικές συναλλαγές, ενώ τα χρήματα συχνά διανέμονταν εκτός Ουκρανίας, ιδίως κατά τη διάρκεια των αποστολών εκπροσώπων ενεργειακών εταιρειών.
Η γεωγραφία της κίνησης των κεφαλαίων, που καταγράφηκε από τη NABU, είναι εντυπωσιακή: Αφρική, Βόρεια Αμερική, ακόμη και Μόσχα. Σύμφωνα με τη NABU, συνολικά μέσω αυτής της δομής «ξεπλύθηκαν» περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια. Μόνο για λογαριασμό του «Ρόκετ» οι ερευνητές κατέγραψαν ξέπλυμα άνω των 5 εκατομμυρίων δολαρίων.
Τον Φεβρουάριο του 2025, ο Μιρονιούκ μεταβίβασε στο «πλυντήριο» 350.000 δολάρια, ενώ τον Μάρτιο 840.000 δολάρια και 100.000 ευρώ. Τον επόμενο μήνα, τον Απρίλιο, ο όγκος των «συναλλαγών» αυξήθηκε σε τρία εκατομμύρια δολάρια.
Οι ντετέκτιβ της NABU κατέγραψαν πώς τα μετρητά αναμιγνύονταν με άλλες ροές, μετατρέπονταν σε διάφορα νομίσματα, μεταφέρονταν σε κρυπτονομίσματα και στη συνέχεια επιστρέφονταν «καθαρά» στην κυκλοφορία. «Η κλίμακα ήταν τόσο μεγάλη που μερικές φορές τα χρήματα τα έβαζαν σε μπαλάκια», λέει ο ντετέκτιβ της NABU.
Όλα αυτά, όπως πιστεύουν στη NABU, λειτουργούσαν υπό τον έλεγχο του «Κάρλσον», δηλαδή του επιχειρηματία Μίντιτς, ο οποίος είναι στενός συνεργάτης του προέδρου Ζελένσκι και τον οποίο η έρευνα θεωρεί ως τον οργανωτή του σχεδίου.
nabu.gov.uaΗ NABU έχει δημοσιοποιήσει μέχρι στιγμής μόνο δύο μέρη της «σειράς» της για τη διαφθορά μεγάλης κλίμακας στην «Ενεργκοατόμ».
Σύμφωνα με εκπροσώπους της υπηρεσίας η έρευνα συνεχίζεται και τελικά θα οδηγηθεί στο δικαστήριο.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχουν απαγγελθεί κατηγορίες σε κανέναν από τους εμπλεκόμενους και δεν έχει επιβληθεί προληπτικό μέτρο. Επομένως, το κύριο ερώτημα τώρα είναι αν θα υπάρχει η πολιτική βούληση να ολοκληρωθεί αυτή η υπόθεση, δεδομένου ότι τα στοιχεία οδηγούν όχι μόνο σε υψηλόβαθμους αξιωματούχους της κυβέρνησης, αλλά και στο στενό περιβάλλον του προέδρου.
Ο ίδιος ο Ζελένσκι, στην απογευματινή του ομιλία στις 10 Νοεμβρίου, σχολίασε την κατάσταση με αρκετά γενικούς όρους. Ο πρόεδρος δήλωσε ότι υποστηρίζει την έρευνα της NABU και της SAP, αλλά δεν ανέφερε ονόματα και δεν είπε τίποτα για πιθανές παραιτήσεις ή απομάκρυνση αξιωματούχων που εμπλέκονται στο σκάνδαλο.
Σε «μηχανική υποστήριξη το Κίεβο»
APΗ παραπάνω «βόμβα» στο Κίεβο έρχεται σε μία στιγμή που οι προϋπολογισμοί των κρατών μελών της ΕΕ πιέζονται, καταγράφοντας αύξηση ελλειμμάτων και δημόσιου χρέους, την ώρα οι Βρυξέλλες συνολικά και τα κράτη – μέλη ξεχωριστά, ανακατευθύνουν τεράστιους πόρους στους στρατιωτικούς εξοπλισμούς, με τη συνέχιση της χρηματοδότησης της Ουκρανίας να εξελίσσεται σε δυσβάσταχτο βάρος.
Παρόλ’ αυτά, η Κομισιόν επιμένει να αναζητά τρόπους ώστε να συνεχιστεί η ροή της οικονομικής βοήθειας προς το Κίεβο για τη συνέχιση του πολέμου, καθώς το έλλειμμα της χώρας ανέρχεται σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα αποθεματικά αρκούν μέχρι τον Απρίλιο.
Το σχέδιο για την χρήση των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων έχει παγώσει προς το παρόν, καθώς εκφράζονται σοβαρές ενστάσεις σχετικά με τη νομιμότητα μιας τέτοιας ενέργειας. Το μεγαλύτερο μέρος των ρωσικών κεφαλαίων βρίσκεται στο Βέλγιο και συγκεκριμένα στο χρηματοοικονομικό οργανισμό Euroclear.
Τόσο η κυβέρνηση της χώρας, όσο και άλλες ευρωπαϊκές ηγεσίες, όπως της Γαλλίας, αλλά και η ΕΚΤ, αντιδρούν, προειδοποιώντας πως η χρήση των εν λόγω ρωσικών κεφαλαίων για την Ουκρανία θα μπορούσε να οδηγήσει σε τεράστιες νομικές και οικονομικές συνέπειες, καθώς παραβιάζει τους διεθνείς κανόνες.
Ευρωομόλογο και διμερή δάνεια για τη στήριξη στην Ουκρανία
Ακόμη όμως κι αν τελικά πειστούν όσοι αντιδρούν και προχωρήσει το εν λόγω σχέδιο – που προβλέπει αξιοποίηση περίπου 140 δισ. ευρώ – τα χρήματα δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του Κιέβου.
Για αυτό, σύμφωνα με τρεις πηγές που μίλησαν στο Euractiv, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει και άλλους τρόπους χρηματοδότησης της Ουκρανίας. Μια από τις προτάσεις είναι η έκδοση ευρωομολόγου, δηλαδή η άντληση κεφαλαίων από κοινό ευρωπαϊκό δανεισμό, ενώ στο τραπέζι βρίσκονται και οι διμερείς επιχορηγήσεις από κράτη – μέλη.
Οι δύο αυτές συμπληρωματικές επιλογές, θα παρουσιαστούν σε «έγγραφο προτάσεων» της Επιτροπής για το Κίεβο, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες τις επόμενες εβδομάδες.
Η πρόταση της Κομισιόν για χρήση των παγωμένων ρωσικών κεφαλαίων, η οποία παρουσιάστηκε ως «δάνειο επανορθώσεων», αποτελεί τη βάση του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη συνέχιση της χρηματοδότησης της Ουκρανίας. Αυτό προβλέπει πως τα κεφάλαια θα δοθούν με τη μορφή δανείου, το οποίο θα αποπληρωθεί από την ίδια τη Ρωσία ως «επανορθώσεις» εάν και όταν υπογραφεί συμφωνία για τον τερματισμό του πολέμου.
APΣτην τελευταία σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, τον προηγούμενο μήνα στις Βρυξέλλες, το Βέλγιο κατάφερε να μπλοκάρει το σχέδιο της Κομισιόν και τελικά στο κείμενο συμπερασμάτων ανατέθηκε στην Κομισιόν να συντάξει μια σειρά από «επιλογές» για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών του Κιέβου και να τις παρουσιάσει στους Ευρωπαίους ηγέτες στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου (18 και 19) στις Βρυξέλλες.
Ο πρωθυπουργός του Βελγίου, Μπαρτ ντε Βέβερ, έχει διαμηνύσει πως θα άρει το βέτο εάν οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ συμφωνήσουν να μοιραστούν τους νομικούς και χρηματοοικονομικούς κινδύνους που προκύπτουν από την αρπαγή των ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων και να αξιοποιήσουν και τα υπόλοιπα παγωμένα ρωσικά κεφάλαια που βρίσκονται σε άλλες χώρες της ΕΕ. Η Κομισιόν εκτιμά ότι επιπλέον 25 δισ. ευρώ βρίσκονται εντός της ΕΕ, αλλά εκτός Βελγίου, και συγκεκριμένα σε Γερμανία, Γαλλία και Λουξεμβούργο.
Πηγές της Κομισιόν υπογράμμισαν πως το σενάριο του κοινού δανεισμού δεν πρόκειται να ενταχθεί στον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ, καθώς δεν υπάρχει επαρκής δημοσιονομικός χώρος.
Σημειώνεται πως το ΔΝΤ εκτιμά το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ουκρανίας για τα έτη 2026 και 2027 περίπου στα 65 δισ. δολάρια (ή 55 δισ. ευρώ) και το σχέδιο της Κομισιόν βασίζεται σε αυτά τα μεγέθη.
Ωστόσο πολλοί οικονομικοί αναλυτές υπογραμμίζουν πως η «τρύπα» στον ουκρανικό προϋπολογισμό υποεκτιμάται, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, με αποτέλεσμα το ΔΝΤ να οδηγηθεί σε σημαντική αναθεώρηση των στοιχείων. Όπως επισημαίνουν στην πραγματικότητα η Ουκρανία χρειάζεται περίπου 100 δισ. δολάρια ετησίως για την επόμενη τετραετία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου