Τρίτη, Δεκεμβρίου 09, 2025

Μαρία Καρυστιανού στο Ευρωκοινοβούλιο: «Το άρθρο 86 δεν αποτελεί εμπόδιο για την ποινική δίωξη πολιτικών προσώπων»

 
«Όφειλε η ευρωπαϊκή εισαγγελία να ερευνήσει και τα πολιτικά πρόσωπα που έχουν ευθύνες στο έγκλημα των Τεμπών»
Μικαέλα Σάβα
 



  
 Καταπέλτης ήταν η Μαρία Καρυστιανού στην ομιλία της στο Ευρωκοινοβούλιο με θέμα “Αρχή της υπεροχής του Ευρωπαϊκού Δικαίου και Σύνταγμα σε υποθέσεις διαφθοράς”, καθώς υποστήριξε ότι το ενωσιακό δίκαιο υπερέχει του εθνικού και ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) θα έπρεπε να ερευνήσει και τις ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων. Παράλληλα, στην ομιλία της ανέδειξε μια σειρά θεσμικών κενών και παραλείψεων που, όπως είπε, διαμόρφωσαν το τοπίο της υπόθεσης των Τεμπών, τονίζοντας την ανάγκη ουσιαστικής εποπτείας, αποτελεσματικής εφαρμογής του ευρωπαϊκού δικαίου και ενίσχυσης της λογοδοσίας, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στον τρόπο με τον οποίο οι αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές ενέκριναν τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, παρά τα γνωστά κενά και τις σοβαρές ελλείψεις στην ασφάλεια. Όπως υπογράμμισε, ο έλεγχος υπήρξε ανεπαρκής και οι παρεμβάσεις περιορισμένες, με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπιστούν εγκαίρως οι κίνδυνοι που, όπως αποδείχθηκε, είχαν δραματικές συνέπειες.


Χρηματοδοτούν έναν σιδηρόδρομο που «κρέμεται στον αέρα»

Σύμφωνα με τα όσα είπε η κ. Καρυστιανού στην ομιλία της , η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) γνώριζε τα κενά, τις ελλείψεις και τους κινδύνους στα ελληνικά τρένα — και παρ’ όλα αυτά εξέδιδε κανονικά άδειες κυκλοφορίας. Παρά τα ευρήματα, αρκέστηκε σε «υποδείξεις» και πρόστιμα τα οποία τελικά πληρώνουν οι πολίτες, χωρίς ούτε μια ανάκληση πιστοποιητικού ασφαλείας. Το ίδιο και η DGMOVE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: αν και γνώριζε την κατάσταση, έκανε τα στραβά μάτια. Δεν απαίτησε, δεν πίεσε, δεν παρενέβη. Έτσι, ούτε η ERA ούτε η DGMOVE άσκησαν τα καθήκοντά τους για να προλάβουν ένα θανατηφόρο δυστύχημα — ούτε έπειτα για να διασφαλίσουν ότι κάτι παρόμοιο δεν θα ξανασυμβεί. Αντιθέτως, συνέχισαν να χρηματοδοτούν έναν σιδηρόδρομο που «κρέμεται στον αέρα».


Η ίδια τόνισε πως, μετά την τραγωδία, ορίστηκε ως επίτροπος ο κ. Τζιτζικώστας, προερχόμενος από το κόμμα που κυβερνούσε όταν συνέβη το δυστύχημα. Η παρέμβασή του περιορίστηκε στο «ό,τι έγινε, έγινε», επιβεβαιώνοντας ότι δεν υπήρξε ούτε λογοδοσία ούτε διάθεση διερεύνησης. Η εικόνα είναι αυτή ενός εγκαταλελειμμένου σιδηροδρόμου και μιας Ευρώπης που δεν ελέγχει πού πηγαίνουν τα χρήματα των πολιτών της. Κατά τα λεγόμενα της κ. Καρυστιανού, η πολιτική αυτή έχει οδηγήσει την Ελλάδα να συγκαταλέγεται στις πιο διεφθαρμένες χώρες της ΕΕ, επισημαίνοντας πως όταν μιλάμε για διαφθορά, μιλάμε για τις πράξεις των ισχυρών, όχι των απλών πολιτών. Μάλιστα, υπενθύμισε πως ο Σύλλογος Πληγέντων δυστυχήματος μάζεψε 1,3 εκατομμύρια υπογραφές, έκανε αναφορές στο Ευρωκοινοβούλιο, βγήκε στους δρόμους. Η κ. Καρυστιανού δεν παρέλειψε να αναφέρει πως στην EPPO είχαν εναποθέσει τις τελευταίες τους ελπίδες — ελπίδες που διαψεύστηκαν με τον πιο σκληρό τρόπο.

Το άρθρο 86 δεν είναι εμπόδιο για την ποινική δίωξη πολιτικών προσώπων

Η κ. Καρυστιανού εξέφρασε την άποψη πως στην Ελλάδα η EPPO δεν εφήρμοσε την ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς δεν έκανε την κρίσιμη έρευνα για τα πολιτικά πρόσωπα που είχαν εποπτεία ή εμπλοκή στη σύμβαση 717. Η κίνηση αυτή κατά την ίδια παραβιάζει τον πυρήνα του κράτους δικαίου: κανένας υπουργός δεν λογοδότησε και κανένα πολιτικό πρόσωπο δεν εξετάστηκε ουσιαστικά για τις ευθύνες του.


Η EPPO περιορίστηκε σε ένα απλό υπόμνημα για το άρθρο 86, παρότι το άρθρο αυτό δεν αποτελεί εμπόδιο για την ποινική δίωξη πολιτικών προσώπων, σύμφωνα με την κ. Καρυστιανού. Δηλαδή δεν παρέχει ασυλία· καθορίζει μόνο μια διαδικασία μέσω της Βουλής. Η επίκλησή του ως «κωλύματος» δεν έχει νομική βάση. Έτσι, με τη στάση της η EPPO διαιώνισε ένα σύστημα όπου η εξουσία παραμένει στο απυρόβλητο, επιτρέποντας την εγκληματική της δράση να συνεχίζεται χωρίς συνέπειες.


Συνεπώς, με βάση τα όσα δήλωσε στο Ευρωκοινοβούλιο η κ. Καρυστιανού, όταν ο ευρωπαϊκός μηχανισμός λογοδοσίας περιορίζεται σε μια λανθασμένη ερμηνεία ενός άρθρου που δεν αποτελεί εμπόδιο, τότε η Ευρώπη δεν προστατεύει τη δικαιοσύνη — την εγκαταλείπει.
Ευθύνες και στις ευρωπαϊκές αρχές

Η Μαρία Γρατσία δικηγόρος οικογενειών θυμάτων των Τεμπών μιλώντας στην ομιλία του Ευρωκοινοβουλίου δήλωσε χαρακτηριστικά

”Είχαμε ήδη ένα σαθρό σύστημα στο σιδηροδρομικό δίκτυο με ευθύνη της Ελλάδας αλλά και των ευρωπαϊκών αρχών, που ήταν αρμόδιες να εποπτεύουν την τήρηση της ενωσιακής νομοθεσίας σε αυτό το θέμα. Είχαμε και μια σειρά παραβάσεων του ενωσιακού δικαίου σε πολλαπλή βάση μετά την τραγωδία των Τεμπών. Άρα έχει αναδειχθεί μια βεντάλια θεμάτων που υπάγονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα των ευρωπαϊκών αρχών, οι οποίες έχουν οχληθεί επανηλειμμένα και παρά ταύτα δεν έχουν παρέμβει παρά μόνο η επιτροπη αναφορών, όπου επί σειρά ετών εκκρεμεί αναφορά για τα ζητήματα που αναφύονται. Η επιτροπη, μεταφορών έχει ξεκινήσει την διαδικασία επί παραβάση η οποία είναι παγωμένη για πάρα πολλούς μήνες”

με αποτέλεσμα σύμφωνα με την κ. Γρατσία να μην υπάρχει απτό αποτέλεσμα

Η ίδια συνεχίζοντας δήλωσε “ Η EPPO, η οποία είναι αρμόδια για τη διερεύνηση των ποινικών ευθυνών για αδικηματα σε βάρος των συμφερόντων της ΕΕ με μια απόφαση της που ελήφθη στις 2/6/2023 επικαλούμενη μια παραγραφή που δεν υφίσταται στο νομικό κόσμο της οποίας έγινε επίκληση από το 11 τμήμα της EPPO, αποφάσισε να μην κάνει έρευνα για τα οικονομικά αδικήματα, τα οποία πλήττουν τα συμφέροντα της ένωσης και για τα οποία είναι αποκλειστικά αρμόδια και να παραπέμψει τη συνολική δικογραφία δηλαδή την έρευνα και κατ επέκταση τις διώξεις στην ελληνική βουλή. Άρα τίθεται ζήτημα μη τήρησης ή όχι του ευρωπαϊκού κανονισμού 1939/2017 για την EPPO που είναι αποκλειστικά αρμόδια και υπεύθυνη να διασφαλίσει τη σωστή διαχείριση και διοχέτευση των ευρωπαϊκών κονδυλίων”

Κλείνοντας η κ. Γρατσία έθεσε το ερώτημα αν τηρείται η ευρωπαϊκή νομοθεσία ή παραμένει γράμμα κενό.


e>

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου