Πέμπτη, Ιανουαρίου 12, 2017

Αυξήθηκε η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα το 2016 στην Ελλάδα


Μεγάλη έρευνα της ICAP

Σημαντική αύξηση κατά 21,1% εμφανίζεται για την γυναικεία επιχειρηματικότητα το 2016 - Το μεγαλύτερο μερίδιο των γυναικών επικεφαλής εντοπίζεται σε μικρές εταιρείες, τζίρου κάτω των 2 εκατ. ευρώ - Οι γυναίκες επιχειρηματίες εργάζονται τουλάχιστον 50 ώρες την εβδομάδα
Θετικές επιδόσεις κατέγραψε... και πάλι η γυναικεία επιχειρηματικότητα το 2016, γεγονός που πιστοποιείται από την σχετική μελέτη της ICAP Group, η οποία και συμπεριλαμβάνεται στην ετήσια έκδοση "Leading Women in Business".
Όπως εξηγεί ο Πρόεδρος και Διεθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ICAP «ενδυναμώνεται η τάση διείσδυσης των γυναικών στις ανώτερες βαθμίδες της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής, επιβεβαιώνοντας τη σταδιακά αυξανόμενη αποδοχή των γυναικών στις διοικήσεις των επιχειρήσεων. Έτσι, σήμερα 3.757 εταιρείες έχουν στο τιμόνι τους γυναίκες (ποσοστό 22,4% επί συνόλου 16.773 εταιρειών που δημοσίευσαν ισολογισμό), μερίδιο αυξημένο σε σχέση με πέρσι (21,1% του συνόλου).

Βασικό χαρακτηριστικό της γυναικείας παρουσίας στο τιμόνι των επιχειρήσεων είναι ότι, αυτή εντοπίζεται κυρίως σε εταιρείες μικρότερου μεγέθους. Έτσι, συναντάμε Γυναίκες στην κορυφή στο 25% του συνόλου των πολύ μικρών εταιρειών (με κύκλο εργασιών <2>50 εκατ.). το ποσοστό των γυναικών που διοικούν περιορίζεται σε 11%.

Το έτος 2015 αποτέλεσε ένα έτος ορόσημο για ολόκληρο τον εταιρικό τομέα, με την επάνοδο στην κερδοφορία του συνόλου των εταιρειών, μετά από μία μακρά περίοδο καταγραφής ζημιών. Σε μία τέτοια ευνοϊκή συγκυρία, οι εταιρείες με Γυναίκες επικεφαλής παρουσίασαν πολύ καλύτερες επιδόσεις κερδοφορίας, σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, το 2015 εμφάνισαν εντυπωσιακή αύξηση (80%) καθαρών κερδών, με συνέπεια τα κέρδη τους να καλύψουν μερίδιο σχεδόν 26% στα αντίστοιχα κέρδη που αντιστοιχούν στο σύνολο των εταιρειών. Επίσης, πέτυχαν ένα περιθώριο κέρδους EBITDA 10,3%, έναντι αντίστοιχου δείκτη 8,8% του συνόλου των εταιρειών.

Οι υψηλές επιδόσεις σε επίπεδο κερδοφορίας επιβεβαιώνονται και σε άλλη Έκδοση της ICAP με τις 500 πιο κερδοφόρες εταιρείες του 2015: από τις 500 αυτές εταιρείες, το 9% διοικείται από γυναίκες, οι οποίες μάλιστα πέτυχαν περιθώριο EBITDA 19% έναντι 13% του συνόλου.
Όπως έδειξε επιπλέον πρόσφατη έρευνα μας που απευθύνθηκε σε 680 μεγαλύτερες εταιρείες με Γυναίκες επικεφαλής, αυτές είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου, αφού πάνω από το ⅓ διαθέτει Μεταπτυχιακό τίτλο Σπουδών. Δείχνουν επιμονή και εργατικότητα, ενώ θεωρούν ως τη σημαντικότερη ανταμοιβή τους την προσωπική ανάπτυξη, την καταξίωσή και αναγνώριση τους στο επαγγελματικό περιβάλλον. Παράλληλα, σε πολύ μεγάλο ποσοστό θεωρούν ότι, ο βασικότερος παράγοντας που οδηγεί στην καταξίωση είναι η ισχυρή επιθυμία για επιτυχία και πραγματοποίηση καριέρας (82%) και η αξιοποίηση ευκαιριών (81%).

Επιπλέον, οι Γυναίκες επικεφαλής εργάζονται σκληρά, δεδομένου ότι το 50% εξ αυτών εργάζονται πάνω από 50 ώρες την εβδομάδα, ενώ παράλληλα έχουν αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις. Επίσης χαρακτηρίζονται από αισιοδοξία και εργατικότητα, ενώ θεωρούν ότι υπερτερούν των ανδρών συναδέλφων τους στον τομέα της καλύτερης κατανόησης συναδέλφων, στις επικοινωνιακές δεξιότητες και στο επίπεδο της διορατικότητας. Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν τις δυνατότητες των Γυναικών και συνεπώς τόσο η Πολιτεία όσο και οι επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν περισσότερο το πολύτιμο κεφάλαιο που λέγεται Γυναίκες».

H ICAP Group με 1.300 εργαζομένους είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance το 2007, έχει αναπτυχθεί ραγδαία και σήμερα παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες:
Credit Risk Services, Marketing Solutions, Management Consulting και People & Employment Solutions.

Δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της Πρωτογενούς Έρευνας για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα που διεξήγαγε η ICAP

Στην παρούσα ενότητα παρουσιάζονται τα αποτελέσματα δειγματοληπτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε για 5η συνεχή χρονιά από τη Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group για τη «Γυναικεία Επιχειρηματικότητα», με εστίαση στη Γυναίκα-Ανώτατο Στέλεχος. Σκοπός της έρευνας είναι:
• Η διερεύνηση των βασικών χαρακτηριστικών που διακρίνουν τις γυναίκες επιχειρηματίες/ ανώτατα στελέχη, τα οποία τις οδήγησαν στην κορυφή της ιεραρχίας.
• Η αποτύπωση των κινήτρων που οδήγησε τις γυναίκες να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα και την καριέρα σε ανώτατο επίπεδο, καθώς και οι παράγοντες που συνέβαλλαν στην επαγγελματική τους καταξίωση.
• Η καταγραφή των προβλημάτων και εμποδίων που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής τους ανέλιξης.
• Ο εντοπισμός των χαρακτηριστικών που υπερτερούν οι γυναίκες ανώτατα στελέχη σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους, από την οπτική των γυναικών.

H πρώτη ερώτηση στην οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι γυναίκες ανώτατα στελέχη αφορούσε πόσες ώρες απασχολούνται κατά μέσο όρο ημερησίως στην εταιρεία τους. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η μεγάλη πλειοψηφία εργάζεται πέραν του καθιερωμένου οχτάωρου ωραρίου, ενώ το 50% παραμένουν στο γραφείο τους παραπάνω από 10 ώρες (διάγραμμα 1). Χαρακτηριστικό είναι ότι μόλις το 6% εργάζεται λιγότερες από 8 ώρες.




Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω ευρήματα δεν προκαλεί εντύπωση ότι η επιμονή /εργατικότητα κατέλαβε τα 2/3 των απαντήσεων στην ερώτηση που αφορά τα κυριότερα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τις γυναίκες ανώτατα στελέχη (διάγραμμα 2). Μεγάλο ποσοστό απαντήσεων κατέλαβε και η ηθική (53%), γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι γυναίκες-ηγέτες λειτουργούν με ακεραιότητα και πιστεύουν στις προσωπικές τους αξίες, οι οποίες τις οδηγούνε στη λήψη των επιχειρηματικών τους αποφάσεων. Σημαντικό επίσης είναι και το χαρακτηριστικό της δημιουργικότητας, αφού 4 στις 10 θεωρούν ότι αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του χαρακτήρα τους. Επιπλέον, οι γυναίκες στην κορυφή της εταιρικής διακυβέρνησης είναι επικοινωνιακές (36%) και έχουν την ικανότητα να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τυχόν κρίσεις στον εργασιακό τους χώρο.




Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η προσωπική ανάπτυξη αποτελεί τη σημαντικότερη ανταμοιβή για τις γυναίκες. Σχεδόν 3 στις 4 επέλεξαν τη συγκεκριμένη απάντηση (διάγραμμα 3), ενώ πιο χαμηλά, αλλά με μεγάλο ποσοστό (58%) ακολούθησε η καταξίωση και η αναγνώριση. Επίσης, η δυνατότητα καινοτομίας (42%) που τους παρέχει η υψηλή διοικητική τους θέση αποτελεί σημαντικό, επίσης, κίνητρο για μια επιτυχημένη καριέρα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι μόλις το 16% των ερωτηθεισών επέλεξαν τις οικονομικές απολαβές, εύρημα που εν μέρει καταρρίπτει το στερεότυπο ότι οι οικονομικές απολαβές αποτελούν το μεγαλύτερο κίνητρο για μια επιτυχημένη καριέρα.



Η ισχυρή επιθυμία για επιτυχία και πραγματοποίηση καριέρας αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα που συνέβαλε στην επαγγελματική καταξίωση των γυναικών ανώτατων στελεχών σύμφωνα με το 82% του δείγματος (διάγραμμα 4). Περίπου αντίστοιχο αριθμό απαντήσεων έλαβαν τόσο η αξιοποίηση ευκαιριών (81%), όσο και οι ηγετικές ικανότητες (80%), που ως φαίνεται διαδραμάτισαν καταλυτικό ρόλο στην επαγγελματική τους ανέλιξη. Δεν εκπλήσσει και το γεγονός ότι πολύ υψηλά ποσοστά έλαβαν η υποστήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον (77%), όπως και το μορφωτικό επίπεδο (73%).




Εντούτοις, ο δρόμος προς την κορυφή της επαγγελματικής ιεραρχίας δεν υπήρξε εύκολος. Παραπάνω από τις μισές γυναίκες (54%) απάντησαν ότι οι οικογενειακές υποχρεώσεις τους αποτέλεσαν εμπόδιο στην καριέρα τους (διάγραμμα 5). Παρόλο που το παραπάνω εύρημα ήταν αναμενόμενο, ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό (46%) αντιμετώπισε προκαταλήψεις λόγω φύλου. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις, οι γυναίκες είχαν να αντιμετωπίσουν μια εταιρική κουλτούρα που δεν συνέβαλλε στην επαγγελματική τους ανέλιξη (45%). Είναι προφανές ότι πολλοί εργοδότες πιστεύουν ακόμη ότι οι γυναίκες δεν μπορούν να αφιερώσουν στην εργασία τους το χρόνο και την ενέργεια που απαιτείται στον ίδιο βαθμό με τους άνδρες, εξαιτίας των οικογενειακών τους υποχρεώσεων. Συνοψίζοντας, συμπεραίνεται ότι δεν παρέχονται στις γυναίκες οι ίδιες ευκαιρίες με τους άνδρες.




Σε ποιους τομείς, όμως, θεωρούν ότι υπερτερούν ή υστερούν οι γυναίκες ανώτατα στελέχη έναντι των ανδρών; Παραπάνω από 8 στις 10 ερωτηθείσες θεωρούν ότι οι γυναίκες κατανοούν καλύτερα τους συναδέλφους τους (81%). Οι γυναίκες-ηγέτες έχουν αφθονία συναισθηματικής νοημοσύνης. Έχουν αυτογνωσία και είναι σε αρμονία με τα συναισθήματά τους, καθώς και τα συναισθήματα των άλλων. Οι επικοινωνιακές τους δεξιότητες (73%) είναι υψηλότερες από τους άνδρες (διάγραμμα 6), γεγονός το οποίο σημαίνει ότι είναι και καλές ακροάτριες. Επίσης, το 70% πιστεύει ότι η γυναίκα ανώτατο στέλεχος έχει αυξημένη διορατικότητα και το 58% ότι η δημιουργικότητα είναι ένας τομέας στον οποίο υπερτερούν οι γυναίκες. Εντούτοις, η πλειοψηφία των ερωτηθεισών γυναικών θεωρεί ότι οι γυναίκες είναι πιο διστακτικές στο να αναλαμβάνουν ρίσκα (μόλις 10% δήλωσε ότι υπερτερούν), ενώ φαίνεται ότι είναι και λιγότερο φιλόδοξες (13%) και ανταγωνιστικές (16%). Επίσης, φαίνεται να έχουν και μειωμένη αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές τους σε σχέση με τους άνδρες (19%).



Τέλος, όσον αφορά την επαγγελματική τους δικτύωση οι γυναίκες ανώτατα στελέχη απάντησαν ότι χρησιμοποιούν κυρίως επαγγελματικά γεύματα (46%), καθώς και κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις (διάγραμμα 7). Εντύπωση προκαλεί ότι λιγότερες από 1 στις 3 (28%) χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.



Ταυτότητα της Έρευνας
Χρόνος διεξαγωγής: 25 Οκτωβρίου-28 Νοεμβρίου 2016
Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις: i) μιας μόνο απάντησης ii) πολλαπλών απαντήσεων και iii) ιεράρχησης των απαντήσεων κατά σημαντικότητα με βάση συγκεκριμένη κλίμακα. Στις ερωτήσεις απάντησαν οι Γυναίκες Επιχειρηματίες ή/και Ανώτατα Στελέχη των εταιρειών του δείγματος.
Πληθυσμός της έρευνας: Το ερωτηματολόγιο απεστάλη στις 680 μεγαλύτερες εταιρείες που διευθύνονται από γυναίκες (βάσει κύκλου εργασιών 2014-2015), μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται οι κορυφαίες 500 που αναφέρονται στην παρούσα έκδοση.
Δείγμα: 82 επιχειρήσεις (12,1% του πληθυσμού της έρευνας) από διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (βιομηχανία, εμπόριο, υπηρεσίες), που δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.

Δημογραφικά Στοιχεία
Η πλειοψηφία των γυναικών του δείγματος ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 40-49 έτη (37%), ενώ ακολουθούν οι ηλικίες 50 έως 59 με 34% (διάγραμμα 8). Σημαντικό ποσοστό καταλαμβάνει και η ηλικιακή ομάδα 30 έως 39 (23%). Επίσης, το 77% του δείγματος έχει σύζυγο, ενώ το 73% έχουν και παιδιά.
Σχετικά με το επίπεδο εκπαίδευσης, οι περισσότερες γυναίκες (42%) έχουν αποκτήσει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ το 34% του δείγματος κατέχει και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (διάγραμμα 9).
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το 68% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα, πέραν από τη διευθυντική/διοικητική θέση που κατέχουν στην εταιρεία τους, συνδέονται και μετοχικά με αυτήν (ελέγχουν δηλαδή κάποιο ποσοστό μετοχών).

Περαιτέρω, με βάση το προσωπικό των εταιρειών και σύμφωνα με τα πρότυπα που ακολουθούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρατηρείται ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που διευθύνονται ή/και ελέγχονται από γυναίκες είναι μικρού μεγέθους (Small και Micro). Ειδικότερα, το 70% των εταιρειών του δείγματος απασχολούν λιγότερα από 50 άτομα (διάγραμμα 10). Οι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις (με προσωπικό μεταξύ 50-249 ατόμων) αποτελούν το 25% των εταιρειών, ενώ οι μεγάλου μεγέθους (με προσωπικό >250 ατόμων) το 5%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου