Τρίτη, Οκτωβρίου 25, 2011

Εγγυήσεις 1 δισ. ευρώ από τα Διαρθρωτικά Ταμεία για τα μεγάλα έργα

Πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αποδέσμευση χρημάτων...


Των Ευγενιας Tζωρτζη και Γιωργου Λιαλιου

Σανίδα σωτηρίας για τα μεγάλα έργα αποτελεί η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιτρέψει την αποδέσμευση χρημάτων από τα Διαρθρωτικά Ταμεία προκειμένου να δοθούν ως εγγυήσεις για τη χρηματοδότηση των συγχρηματοδοτούμενων μεγάλων έργων που έχουν βαλτώσει.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος των πόρων που αναμένεται να αποδεσμευθεί για εγγυήσεις θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ και αποτελεί μέρος των χρημάτων ύψους 15 δισ. ευρώ που έχουν δοθεί στη χώρα μας από τα Διαρθρωτικά Ταμεία στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και τα οποία παραμένουν αναξιοποίητα.

Η σχετική απόφαση, που συνεπάγεται την αλλαγή του Κανονισμού για τα Διαρθρωτικά Ταμεία πήρε το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αναμένεται να τεθεί προς έγκριση προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, προκειμένου να ενεργοποιηθεί έως τις αρχές του 2012. Οι εγγυήσεις θα αξιοποιηθούν για την παροχή δανείων είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είτε από τις άλλες τράπεζες, προκειμένου να διοχετευθεί η αναγκαία ρευστότητα στην οικονομία, που θα επιτρέψει την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής.

Η απόφαση αποτελεί πρωτοβουλία της Επιτροπής σε συνεννόηση με την ομάδα δράσης (task force) και τον επικεφαλής της τον κ. Χορστ Ράιχενμπαχ, ο οποίος έχει θέσει ως προτεραιότητα την ανάληψη πρωτοβουλιών για τη διευκόλυνση των τραπεζών να διοχετεύσουν πιστώσεις και να ενισχύσουν τη ρευστότητα της οικονομίας.

Οπως είναι επόμενο, η απόφαση θα έχει τεράστια σημασία για το «ξεπάγωμα» των τεσσάρων από τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης για την ανακατασκευή και λειτουργία μεγάλων οδικών αξόνων, στις οποίες τα έργα έχουν διακοπεί από πέρυσι. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, εφόσον επιτραπεί η αποδέσμευση 1 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, τότε θα μπορέσουν να προχωρήσουν παράλληλα τα δύο «επίπεδα» απεμπλοκής που τους τελευταίους μήνες προωθεί η κυβέρνηση:

- Tα χρήματα θα δοθούν ως εγγύηση στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την παροχή 5 δισ. ευρώ για τα έργα. Το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων θα χρησιμοποιηθεί (όπως έγραψε η «Κ» στις 16 Οκτωβρίου) προκειμένου η ΕΤΕπ να «εξαγοράσει» τα δάνεια όσων τραπεζών επιθυμούν την έξοδό τους από τα έργα και την Ελλάδα γενικότερα. Η υποκατάσταση των τραπεζών αυτών από την ΕΤΕπ αυτομάτως θα αλλάξει το βαρύ κλίμα στις σχέσεις τραπεζών - παραχωρησιούχων - Δημοσίου, επιτρέποντας τη σταθερή επανακαταβολή των δανείων, άρα και την ομαλή εξέλιξη των έργων. Υπενθυμίζεται ότι η χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ δεν μπορεί να ξεπεράσει το 50% του έργου.

- Σε δεύτερο επίπεδο, στόχος είναι ένα μικρό μέρος των χρημάτων (μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ) να δοθεί από την ΕΤΕπ ως εγγύηση (κατά άλλους, απευθείας ως «προ-χρηματοδότηση») για να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα. Κι αυτό, προκειμένου να μη χαθούν οι 4-5 μήνες (που εκτιμάται ότι χρειάζεται για να αλλάξει ο κανονισμός του ΕΣΠΑ) για την αποδέσμευση των χρημάτων. Εμφαση θα δοθεί στα πιο «προβληματικά» σημεία (λ.χ. σήραγγες, που πρέπει να ολοκληρωθούν προκειμένου να μην αχρηστευθούν) και στα έργα που επηρεάζουν το χρονοδιάγραμμα ενός έργου (λ.χ. γέφυρες).

Σε κάθε περίπτωση, είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να επιτευχθεί άμεσα συμφωνία Δημοσίου και παραχωρησιούχων για τις τεχνικές αλλαγές στα έργα, καθώς όλες οι αλλαγές, τόσο στο μοντέλο χρηματοδότησης, όσο και στη χάραξη, θα πρέπει να εγκριθούν «πακέτο» με νόμο από τη Βουλή. Το πιθανότερο είναι να υπάρξει «κούρεμα» στο τεχνικό αντικείμενο (λ.χ. να μην κατασκευαστεί το κομμάτι Πύργου- Τσακώνας), άρα και στις ανάγκες χρηματοδότησης του έργου.

Πάντως, αν τελικά αποδεσμευτεί το 1 δισ. από το ΕΣΠΑ και λειτουργήσει για το ένα ή και τα δύο σενάρια δράσης των υπουργείων Υποδομών, Οικονομικών και Ανάπτυξης, θα δοθεί επιτέλους, μετά από μήνες απραξίας, μια πραγματική, μακροπρόθεσμη λύση, με ορίζοντα όχι μόνο επανεκκίνησης αλλά και ολοκλήρωσης των έργων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου