Μια συγκοινωνιακή επανάσταση, με γνώμονα την «πράσινη» ανάπτυξη και τη βιώσιμη κινητικότητα, σχεδιάζουν επιστήμονες και δημοτικοί φορείς της πόλης της Χαλκίδας. Μετά τη Θεσσαλονίκη, η οποία αναμένεται να δει το όραμα των θαλάσσιων αστικών μετακινήσεων να υλοποιείται μέσα στην επόμενη χρονιά, η πρωτεύουσα του νομού Ευβοίας φιλοδοξεί να γίνει η δεύτερη πόλη στην Ελλάδα, όπου κάτοικοι και επισκέπτες θα μπορούν να κόβουν εισιτήριο σε υδάτινα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η πρόταση για δημιουργία στόλου θαλάσσιων λεωφορείων και ταξί παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Χαλκίδας και αναμένεται να περιληφθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της πόλης για την περίοδο 2012-2014. Στο επίκεντρο του σχεδίου βρίσκεται η ελάφρυνση του κυκλοφοριακού της πόλης και η υιοθέτηση ενός αξιόπιστου και φιλικού προς το περιβάλλον τρόπου μετακινήσεων, ο οποίος μπορεί να δώσει πραγματική αναπτυξιακή ώθηση στην πόλη.
Ο σχεδιασμός για το δρομολόγιο του θαλάσσιου λεωφορείου στη Χαλκίδα περιλαμβάνει όλα τα κεντρικά σημεία της πόλης, όπως το λιμάνι και η Παλαιά Γέφυρα, καθώς και τις περιοχές με δυνατότητες τουριστικής αξιοποίησης, όπως η πολυσύχναστη τα καλοκαίρια παραλία των Αλυκών και ο παραθαλάσσιος οικισμός του Αγίου Μηνά.
Με την υιοθέτηση αστικών θαλάσσιων συγκοινωνιών στη Χαλκίδα έχουν ήδη ασχοληθεί και οι ερευνητές του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Η μελέτη τους αποδεικνύει πως μια δημοτική επιχείρηση με θαλάσσια μέσα μεταφοράς θα ήταν οικονομικά βιώσιμη, αλλά και εξαιρετικά δημοφιλής μεταξύ των Χαλκιδαίων!
Λιγότεροι ρύποι
«Είμαστε μια παραθαλάσσια πόλη, η οποία αναπτύσσεται κατά μήκος των δύο πλευρών των στενών του Ευρίπου. Αν κοιτάξουμε την πόλη χωροταξικά, καταλαβαίνει κανείς εύκολα πόσο μεγάλη θα ήταν η διευκόλυνση ενός θαλάσσιου λεωφορείου ή ταξί. Για παράδειγμα, σήμερα με το δρομολόγιο του λεωφορείου χρειάζονται περίπου 30 λεπτά από το κέντρο της πόλης μέχρι την περιοχή του Αγίου Μηνά. Μέσω θάλασσας, ο χρόνος μειώνεται περίπου στα 5 λεπτά και η διαδρομή είναι ασύγκριτα πιο ευχάριστη», δηλώνει ο πρόεδρος της Δημοτικής Ενότητας Χαλκίδας και εισηγητής της πρότασης για θαλάσσιες συγκοινωνίες, Θεόδωρος Γιαννούκος. «Το όφελος, βέβαια, θα είναι πολλαπλό, καθώς θα γλιτώνουμε τους ρύπους που προκύπτουν από τον συνωστισμό των αυτοκινήτων και των λεωφορείων στο κέντρο της πόλης, ενώ πρόκειται για μια ευκαιρία ανάπτυξης για πολλά σημεία του ευρύτερου “καλλικρατικού” δήμου Χαλκίδας και των γειτονικών περιοχών, τα οποία σήμερα δεν εξυπηρετούνται από συγκοινωνίες», προσθέτει ο Θ. Γιαννούκος, ο οποίος δηλώνει ότι το επόμενο βήμα θα αφορά τη σύνταξη μιας πλήρους οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας.
Μια τέτοια μελέτη, ωστόσο, έχει ήδη εκπονηθεί, στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών στο ΑΠΘ. Προβλέπει 24 στάσεις εντός και εκτός της πόλης, εισιτήριο που κοστίζει 1,20 ευρώ και ετήσια έσοδα που αγγίζουν τα 2 εκατομμύρια ευρώ για τον δήμο Χαλκίδας!
«Έχουμε υπολογίσει ότι οι υποδομές μπορούν να κοστίσουν λιγότερο από 1,5 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το ποσό περιλαμβάνουμε την αγορά οκταθέσιων σκαφών, στο πρότυπο του αντίστοιχου συστήματος θαλάσσιων συγκοινωνιών που υπάρχει στην Κωνσταντινούπολη. Παράλληλα, προβλέπουμε την εγκατάσταση πλωτών αποβαθρών, φινλανδικής κατασκευής, οι οποίες μπορούν να ανταποκριθούν στην παλίρροια του Ευρίπου.
Πρόκειται για κατασκευές που επιπλέουν και στερεώνονται με άγκυρες στον βυθό, αλλά έχουν τη δυνατότητα να ανεβοκατεβαίνουν μαζί με τα νερά της παλίρροιας, ώστε οι επιβάτες να ανεβοκατεβαίνουν με ασφάλεια από τα θαλάσσια μέσα μεταφοράς», λέει ο ερευνητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ και συντάκτης της μελέτης, Αντώνης Πεκόπουλος.
Η μελέτη βιωσιμότητας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου περιελάμβανε ακόμα και τη διερεύνηση της δημοφιλίας που θα είχε ένα θαλάσσιο λεωφορείο μεταξύ των πολιτών της Χαλκίδας. «Μοιράσαμε ερωτηματολόγια σε πολίτες που κατοικούν σε απόσταση 200 μέτρων από τις ακτές και στις δύο πλευρές των στενών του Ευρίπου. Κατά μέσο όρο, κάθε Χαλκιδαίος είναι διατεθειμένος να χρησιμοποιεί ένα πλωτό λεωφορείο 126 φορές τον χρόνο. Μάμε για περίπου 1,3 εκατ. επιβάτες, οι οποίοι μπορούν να δώσουν ετήσια έσοδα γύρω στα 2 εκατ. ευρώ», εκτιμά ο Αντώνης Πεκόπουλος.
«Στο εξωτερικό υπάρχουν αντίστοιχα συστήματα σε πόλεις όπως το Βανκούβερ, το Αμστερνταμ, το Βερολίνο κ.α. Στην Ελλάδα, από την άλλη, υπάρχουν δεκάδες ελληνικές πόλεις που έχουν αναπτυχθεί κατά μήκος των ακτών. Αυτές αποτελούν πεδίον δόξης λαμπρόν για την ανάπτυξη των θαλάσσιων αστικών συγκοινωνιών», υποστηρίζει ο καθηγητής Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Αριστοτέλης Νανιόπουλος.
«Στη χώρα μας υπάρχει ήδη το παράδειγμα των Σπετσών και της Υδρας. Εχουμε συστήματα θαλάσσιων ταξί που λειτουργούν οργανωμένα από τη δεκαετία του 1970, ενώ, καλώς εχόντων των πραγμάτων, από το 2012 θα έχουμε και το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης. Η Χαλκίδα είναι μια διαφορετική περίπτωση, καθώς πρόκειται για μεσαίου μεγέθους πόλη, στην οποία ένα σύστημα θαλάσσιων λεωφορείων μπορεί να έχει μόνο οφέλη για το περιβάλλον και την κινητικότητά της. Βέβαια, όλα τα καινούργια συστήματα θα πρέπει να αναπτύσσονται σε αρμονία με τα υπάρχοντα», καταλήγει ο καθηγητής του ΑΠΘ.
Real.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου