Περιορισμός των μεσαζόντων με τη δημιουργία ηλεκτρονικής λαχαναγοράς από το υπ. Ανάπτυξης
Τη δύναμη του Διαδικτύου, η οποία αναδείχθηκε πρόσφατα και μέσα από το παράδειγμα της πατάτας Νευροκοπίου, θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει η κεντρική διοίκηση....
Το υπουργείο Ανάπτυξης και ειδικότερα η Γενική Γραμματεία Εμπορίου σε συνεργασία με την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης προωθούν τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία οι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων θα μπορούν να καταχωρούν τις διαθέσιμες ποσότητες προς πώληση, καθώς και τις τιμές στις οποίες διαθέτουν τα προϊόντα τους.
Στόχος αυτής της «ηλεκτρονικής λαχαναγοράς» είναι ο περιορισμός, όσο αυτό είναι δυνατόν, των μεσαζόντων προκειμένου να μειωθεί το άνοιγμα της «ψαλίδας» μεταξύ τιμών παραγωγού και τιμών λιανικής που σε ορισμένα προϊόντα, όπως η ντομάτα, μπορεί να ξεπερνάει ακόμη και το 130%. Το έργο, προϋπολογισμού 300.000 ευρώ, θα ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ και ήδη η ΓΓΕ καταρτίζει το τεχνικό δελτίο προκειμένου μέσα στον Μάρτιο να προκηρυχθεί ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός.
Πώς θα λειτουργεί η «ηλεκτρονική λαχαναγορά»; Οι εγγεγραμμένοι και πιστοποιημένοι χρήστες που διαθέτουν επαρκή ποσότητα νωπών προϊόντων θα ενημερώνουν το σύστημα διαδικτυακά για τα προσφερόμενα και ζητούμενα προϊόντα τους. Ενδεικτικές πληροφορίες που θα παρέχουν είναι το είδος, η ποιότητα και η προέλευση του προϊόντος, η διαθέσιμη ποσότητα, η τιμή, η τοποθεσία, η χρονική διαθεσιμότητα, η διάρκεια ζωής προϊόντων και ειδικές προσφορές. Μάλιστα, οι χρήστες του συστήματος θα μπορούν να ενημερώνουν τις εγγραφές τους στο σύστημα όσο συχνά επιθυμούν.
Ακριβώς δε επειδή ένας από τους βασικούς παράγοντες διαμόρφωσης των τιμών σε υψηλά επίπεδα είναι το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, στην ίδια εφαρμογή θα λειτουργεί και μια άλλη πλατφόρμα, όπου οι μεταφορείς θα μπορούν να κοινοποιούν πληροφορίες για τα φορτία τους, αλλά και την κίνηση αυτών, σε όποιον ενδιαφέρεται να διακινήσει εμπορεύματα. Οι πληροφορίες της «ηλεκτρονικής λαχαναγοράς» θα είναι διαθέσιμες σε ειδική ιστοσελίδα που θα δημιουργηθεί, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα σε κατασκευαστές λογισμικού να ενσωματώνουν τα δεδομένα σε δικές τους εφαρμογές.
Βεβαίως, μέχρι να λειτουργήσει η «ηλεκτρονική λαχαναγορά», κάτι που δεν αναμένεται άμεσα, το φαινόμενο η τιμή από τον παραγωγό να φτάνει στον καταναλωτή υπερδιπλάσια κάθε άλλο παρά έχει εκλείψει. Σύμφωνα με τιμοληψίες της Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς σειρά λαχανικών και φρούτων, εντός και εκτός εποχής, φτάνουν στον καταναλωτή με τιμή συχνά υπερδιπλάσια από αυτή του παραγωγού. Για παράδειγμα, η τιμή παραγωγού στα καρότα είναι 0,36 ευρώ/κιλό και η τιμή λιανικής, χωρίς ΦΠΑ, 0,86 ευρώ/κιλό, διαφορά δηλαδή 138%.
Στα ίχνη κυκλώματος
Επίσης, συνεχίζονται τα φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών σχετικά με την πραγματική προέλευση των προϊόντων. Οι ελληνικές και κυπριακές αρχές βρίσκονται στα ίχνη κυκλώματος το οποίο «βάφτιζε» πατάτα Αιγύπτου «κυπριακή» (η τιμή της πατάτας Κύπρου είναι πολύ υψηλή). Στο κύκλωμα φέρονται να εμπλέκονται, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες της ΓΓΕ, Ελληνες και Κύπριοι χονδρέμποροι, καθώς και μία αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Της Δημητρας Mανιφαβα
Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου