Ο επιστημονικός διευθυντής του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ είναι υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΣΥΡΙΖΑ - εκπέμπει SOS για το ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα αλλά και για τη συνοχή της Ε.Ε. εάν δεν δράσει κατά της ανεργίας
Σάββας Ρομπόλης: Πρέπει να δώσουμε μάχη στην Ευρώπη για την απασχόληση και τα εργασιακά δικαιώματα
Συνέντευξη στη Μαίρη Λαμπαδίτη
Εάν δεν αποκατασταθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι ρυθμίσεις για τις εργασιακές σχέσεις και εάν δεν καταπολεμηθεί η ανεργία με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, θα δημιουργηθούν συνθήκες αποσύνθεσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αυτό υπογραμμίζει ο επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ Σάββας Ρομπόλης, ο οποίος είναι υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κ. Ρομπόλης, ένας από τους εγκυρότερους Έλληνες οικονομολόγους με διεθνή αναγνώριση, επισημαίνει ότι το ασφαλιστικό σύστημα βρίσκεται σε κρίση, όχι μόνο στην Ελλάδα όπου το πρόβλημα οξύνθηκε από τις πολιτικές των τελευταίων ετών, αλλά σε όλη την Ευρώπη.
Όπως τονίζει, χρειάζεται ένα νέο πλαίσιο χρηματοδότησης της κοινωνικής ασφάλισης το οποίο θα περιλαμβάνει πηγές εκτός του κρατικού προϋπολογισμού (π.χ. πόρους από κρατικές προμήθειες, δημόσια έργα, χρηματιστηριακές και πιστωτικές συναλλαγές).
Προβλέπει, δε ότι στην Ελλάδα, εάν δεν βρεθούν νέοι πόροι σύντομα το άθροισμα της κύριας και επικουρικής σύνταξης δε θα υπερβαίνει τα 1.000 1.100 ευρώ.
Η συνέντευξη του κ. Ρομπόλη στο newmoney.gr έχει ως εξής:
Μετά τις εκλογές αναμένονται νέες δυσμενείς αλλαγές στο ασφαλιστικό. Αναρωτιόμαστε όλοι αν έρχεται το τέλος των συντάξεων;
-Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Μνημόνιο της περιόδου 2015-2018, οι κρατικές επιχορηγήσεις (τακτικές και έκτακτες) προς το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης (ΣΚΑ) μειώνονται και σταθεροποιούνται στα επίπεδα των 8,6 δις ευρώ τον χρόνο, από 15 δις ευρώ που ήταν το 2012, 21 δις ευρώ το 2011, 18,9 δις ευρώ το 2009, 10,4 δις ευρώ το 2004 και 5,4 δις ευρώ το 2000. Κατά συνέπεια, η μείωση αυτή σε συνδυασμό με την απώλεια εσόδων του ΣΚΑ από την ύφεση, την υψηλή ανεργία (27,5%), την εισφοροδιαφυγή, την μείωση των εισφορών, την ανησυχητική απομείωση των περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστικών Ταμείων, τις οφειλές των εργοδοτών, … κλπ. οδηγεί είτε στην αναζήτηση νέων πόρων, είτε στην περαιτέρω μείωση των συντάξεων. (κύριων, επικουρικών, εφάπαξ) . Οι παροχές θα κινούνται στα επίπεδα των 1.000-1.100 ευρώ το ανώτερο, που είναι εκ του αποτελέσματος των μέχρι τώρα ασκούμενων πολιτικών το πιθανότερο, προκειμένου για έκτη-έβδομη φορά τα τελευταία χρόνια, να καλύψουν, ανεπιτυχώς, οι ασφαλισμένοι και οι συνταξιούχοι τις χρηματοδοτικές ανάγκες του ΣΚΑ.
Γιατί είναι ορόσημο το 2016 για το ασφαλιστικό;
Η πρόσφατη αναλογιστική μελέτη του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ (2013-2050) του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης (ΣΚΑ) στην Ελλάδα, εκτός ΝΑΤ, ΟΓΑ και Δημοσίου, έδειξε ότι το 2016 το ΣΚΑ για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του χρειάζονται επιπλέον των εισφορών των ασφαλισμένων – εργοδοτών και των επιχορηγήσεων του κράτους 950 εκατ. ευρώ. Το 2017 χρειάζεται επιπλέον 1,88 δις ευρώ, το 2018 χρειάζεται επιπλέον 2,14 δις ευρώ, το 2019 χρειάζεται επιπλέον 2,40 δις ευρώ, το 2020 χρειάζεται επιπλέον 2,67 δις ευρώ, … κλπ. Ως εκ τούτου αποδεικνύεται γιατί το 2016 αποτελεί έτος ορόσημο για την βραχυπρόθεσμη αλλά και για μεσο-μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα.
Πιστεύετε ότι οι περαιτέρω ενοποιήσεις των Ταμείων θα αποτελέσουν την «κερκόπορτα» για νέα μείωση των παροχών;
Με τον ανορθολογικό τρόπο που πραγματοποιούνται και σε συνδυασμό με την αρνητική προοπτική της βιωσιμότητας της κοινωνικής ασφάλισης, εκτιμώ ότι η στρατηγική των ενοποιήσεων των Ταμείων στην Ελλάδα περισσότερο αποτελεί επιλογή μείωσης των παροχών παρά επιλογή εξορθολογισμού του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
Αναβρασμός για το συνταξιοδοτικό επικρατεί και στη Γερμανία. Πρόσφατα ο Γερμανός επίτροπος ενέργειας, Έτινγκερ, πρότεινε σύνταξη στα 70 ( αντί στα 63 μετά από 45 έτη εργασίας) τονίζοντας ότι δε μπορούν να ζητούν από τους Έλληνες να εργάζονται περισσότερο και για λιγότερα χρήματα και οι ίδιοι να κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση. Στην Ευρώπη τελικά, με δεδομένη τη γήρανση του πληθυσμού μήπως η μόνη λύση είναι η αύξηση των ορίων ηλικίας, οι υψηλότερες εισφορές και οι μικρότερες συντάξεις;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό συνίσταται στην αναγκαιότητα νέου πλαισίου χρηματοδότησης του συνταξιοδοτικού συστήματος με την ανεύρεση νέων πόρων εκτός των ασφαλιστικών εισφορών και εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού (π.χ. κρατικές προμήθειες, δημόσια έργα, χρηματιστηριακές και τραπεζο-πιστωτικές συναλλαγές, επιχειρήσεις τυχερών παιχνιδιών, κλπ ). Εξάλλου, η επιλογή της αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και της μείωσης των συντάξεων από 10%-40% από το 1990 και μετά στις βόρειες και μεσογειακές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτός ότι επιδείνωσαν σημαντικά το βιοτικό επίπεδο των συντάξεων δεν συνέβαλαν, με την εξοικονόμηση πόρων, στην μεσο-μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Στις περιοδείες σας εν όψει των ευρωεκλογών, ακούτε τα αμείλικτα ερωτήματα των ανέργων. Από την άλλη έχετε προβλέψει ότι η απορρόφηση των ανέργων θα είναι δύσκολη για τα επόμενα 12 χρόνια ακόμη και αν επιτευχθούν υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης. Γιατί να σας ψηφίσουν οι πολίτες αν γνωρίζουν ότι ούτε η δική σας παράταξη μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα;
Η εναλλακτική πρόταση που καταθέτει η Αριστερά και ο Σύριζα συνίσταται στην ανατροπή της ασκούμενης νεοφιλελεύθερης πολιτικής της ύφεσης, της εκρηκτικής αύξησης της ανεργίας και της πλήρους απαξίωσης της εργασίας (εργασιακές σχέσεις, μισθοί, κοινωνική πολιτική) με την παραγωγική ανασυγκρότηση με πρωταγωνιστές τον δημόσιο τομέα (δημόσιες επενδύσεις), την μικρομεσαία επιχείρηση, την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία και τις αυτοδιαχειριστικές πρωτοβουλίες (κοινωνικές και ιδιωτικές επενδύσεις). Βασικά εργαλεία αυτής της προοπτικής, μεταξύ των άλλων, αποτελούν: η ουσιαστική φορολογική μεταρρύθμιση, η αποκατάσταση της ρευστότητας και η ρύθμιση της υπερχρέωσης των νοικοκυριών από ένα δημόσια ελεγχόμενο τραπεζικό σύστημα. Στο αναπτυξιακό αυτό πλαίσιο, θα αυξηθεί ο όγκος της απασχόλησης και θα συντελεσθεί σταδιακά η συρρίκνωση της ανεργίας. Κατά την γνώμη μας θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η απορρόφησή της με την προσθήκη τέταρτου κριτηρίου (επίπεδο απασχόλησης ή επίπεδο ανεργίας) στα τρία κριτήρια (πληθωρισμός, έλλειμμα, χρέος) στην Ευρωπαϊκή Συνθήκη.
Ποια ζητήματα θα προωθήσετε κατά προτεραιότητα στο ευρωκοινοβούλιο αν εκλεγείτε; Ποια είναι η πρώτη ερώτηση που θα θέλατε να υποβάλλετε στους κομισάριους;
Η ερχόμενη πενταετία για την Ευρώπη αποτελεί μία περίοδο αλλαγών της ασκούμενης οικονομικής, κοινωνικής και νομισματικής πολιτικής μετά τις αποτυχημένες πολιτικές διαχείρισης του χρέους και τις σοβαρές κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις τους στην ευρωπαϊκή οικονομία καθώς και σε αυτή των κρατών-μελών και των πολιτών της. Παράλληλα απαιτούνται ουσιαστικές θεσμικές αλλαγές στις αρμοδιότητες του ευρωκοινοβουλίου, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της Ευρωπαϊκής Συνθήκης. Στο πλαίσιο αυτό, απαιτείται, μεταξύ των άλλων, να προωθήσουμε την αύξηση της χρηματοδότησης για την αποτελεσματική καταπολέμηση της ανεργίας, της αύξησης του Ευρωπαϊκού Προϋπολογισμού (5% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ), την χρηματοδότηση επενδύσεων, καινοτομίας και τεχνολογικού εκσυγχρονισμού και την ανασύσταση του κράτους-πρόνοιας.Η πρώτη ερώτηση προς τους κομισάριους θα αναφέρεται στην άμεση αποκατάσταση της απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, των μισθών και των συντάξεων στην Ελλάδα και τις άλλες Μεσογειακές χώρες της Ευρώπης. Επίσης προτεραιότητά μας είναι η λήψη μέτρων για την καταπολέμηση της ανεργίας με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Διαφορετικά θα δημιουργηθούν συνθήκες αποσύνθεσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν μπορεί η Ευρώπη να συνεχίσει με το 1/4 του εργατικού δυναμικού των 28 χωρών της Ε.Ε. να βρίσκεται εκτός εργασίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
newmoney.gr
-Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Μνημόνιο της περιόδου 2015-2018, οι κρατικές επιχορηγήσεις (τακτικές και έκτακτες) προς το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης (ΣΚΑ) μειώνονται και σταθεροποιούνται στα επίπεδα των 8,6 δις ευρώ τον χρόνο, από 15 δις ευρώ που ήταν το 2012, 21 δις ευρώ το 2011, 18,9 δις ευρώ το 2009, 10,4 δις ευρώ το 2004 και 5,4 δις ευρώ το 2000. Κατά συνέπεια, η μείωση αυτή σε συνδυασμό με την απώλεια εσόδων του ΣΚΑ από την ύφεση, την υψηλή ανεργία (27,5%), την εισφοροδιαφυγή, την μείωση των εισφορών, την ανησυχητική απομείωση των περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστικών Ταμείων, τις οφειλές των εργοδοτών, … κλπ. οδηγεί είτε στην αναζήτηση νέων πόρων, είτε στην περαιτέρω μείωση των συντάξεων. (κύριων, επικουρικών, εφάπαξ) . Οι παροχές θα κινούνται στα επίπεδα των 1.000-1.100 ευρώ το ανώτερο, που είναι εκ του αποτελέσματος των μέχρι τώρα ασκούμενων πολιτικών το πιθανότερο, προκειμένου για έκτη-έβδομη φορά τα τελευταία χρόνια, να καλύψουν, ανεπιτυχώς, οι ασφαλισμένοι και οι συνταξιούχοι τις χρηματοδοτικές ανάγκες του ΣΚΑ.
Γιατί είναι ορόσημο το 2016 για το ασφαλιστικό;
Η πρόσφατη αναλογιστική μελέτη του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ (2013-2050) του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης (ΣΚΑ) στην Ελλάδα, εκτός ΝΑΤ, ΟΓΑ και Δημοσίου, έδειξε ότι το 2016 το ΣΚΑ για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του χρειάζονται επιπλέον των εισφορών των ασφαλισμένων – εργοδοτών και των επιχορηγήσεων του κράτους 950 εκατ. ευρώ. Το 2017 χρειάζεται επιπλέον 1,88 δις ευρώ, το 2018 χρειάζεται επιπλέον 2,14 δις ευρώ, το 2019 χρειάζεται επιπλέον 2,40 δις ευρώ, το 2020 χρειάζεται επιπλέον 2,67 δις ευρώ, … κλπ. Ως εκ τούτου αποδεικνύεται γιατί το 2016 αποτελεί έτος ορόσημο για την βραχυπρόθεσμη αλλά και για μεσο-μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα.
Πιστεύετε ότι οι περαιτέρω ενοποιήσεις των Ταμείων θα αποτελέσουν την «κερκόπορτα» για νέα μείωση των παροχών;
Με τον ανορθολογικό τρόπο που πραγματοποιούνται και σε συνδυασμό με την αρνητική προοπτική της βιωσιμότητας της κοινωνικής ασφάλισης, εκτιμώ ότι η στρατηγική των ενοποιήσεων των Ταμείων στην Ελλάδα περισσότερο αποτελεί επιλογή μείωσης των παροχών παρά επιλογή εξορθολογισμού του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
Αναβρασμός για το συνταξιοδοτικό επικρατεί και στη Γερμανία. Πρόσφατα ο Γερμανός επίτροπος ενέργειας, Έτινγκερ, πρότεινε σύνταξη στα 70 ( αντί στα 63 μετά από 45 έτη εργασίας) τονίζοντας ότι δε μπορούν να ζητούν από τους Έλληνες να εργάζονται περισσότερο και για λιγότερα χρήματα και οι ίδιοι να κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση. Στην Ευρώπη τελικά, με δεδομένη τη γήρανση του πληθυσμού μήπως η μόνη λύση είναι η αύξηση των ορίων ηλικίας, οι υψηλότερες εισφορές και οι μικρότερες συντάξεις;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό συνίσταται στην αναγκαιότητα νέου πλαισίου χρηματοδότησης του συνταξιοδοτικού συστήματος με την ανεύρεση νέων πόρων εκτός των ασφαλιστικών εισφορών και εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού (π.χ. κρατικές προμήθειες, δημόσια έργα, χρηματιστηριακές και τραπεζο-πιστωτικές συναλλαγές, επιχειρήσεις τυχερών παιχνιδιών, κλπ ). Εξάλλου, η επιλογή της αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και της μείωσης των συντάξεων από 10%-40% από το 1990 και μετά στις βόρειες και μεσογειακές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτός ότι επιδείνωσαν σημαντικά το βιοτικό επίπεδο των συντάξεων δεν συνέβαλαν, με την εξοικονόμηση πόρων, στην μεσο-μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Στις περιοδείες σας εν όψει των ευρωεκλογών, ακούτε τα αμείλικτα ερωτήματα των ανέργων. Από την άλλη έχετε προβλέψει ότι η απορρόφηση των ανέργων θα είναι δύσκολη για τα επόμενα 12 χρόνια ακόμη και αν επιτευχθούν υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης. Γιατί να σας ψηφίσουν οι πολίτες αν γνωρίζουν ότι ούτε η δική σας παράταξη μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα;
Η εναλλακτική πρόταση που καταθέτει η Αριστερά και ο Σύριζα συνίσταται στην ανατροπή της ασκούμενης νεοφιλελεύθερης πολιτικής της ύφεσης, της εκρηκτικής αύξησης της ανεργίας και της πλήρους απαξίωσης της εργασίας (εργασιακές σχέσεις, μισθοί, κοινωνική πολιτική) με την παραγωγική ανασυγκρότηση με πρωταγωνιστές τον δημόσιο τομέα (δημόσιες επενδύσεις), την μικρομεσαία επιχείρηση, την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία και τις αυτοδιαχειριστικές πρωτοβουλίες (κοινωνικές και ιδιωτικές επενδύσεις). Βασικά εργαλεία αυτής της προοπτικής, μεταξύ των άλλων, αποτελούν: η ουσιαστική φορολογική μεταρρύθμιση, η αποκατάσταση της ρευστότητας και η ρύθμιση της υπερχρέωσης των νοικοκυριών από ένα δημόσια ελεγχόμενο τραπεζικό σύστημα. Στο αναπτυξιακό αυτό πλαίσιο, θα αυξηθεί ο όγκος της απασχόλησης και θα συντελεσθεί σταδιακά η συρρίκνωση της ανεργίας. Κατά την γνώμη μας θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η απορρόφησή της με την προσθήκη τέταρτου κριτηρίου (επίπεδο απασχόλησης ή επίπεδο ανεργίας) στα τρία κριτήρια (πληθωρισμός, έλλειμμα, χρέος) στην Ευρωπαϊκή Συνθήκη.
Ποια ζητήματα θα προωθήσετε κατά προτεραιότητα στο ευρωκοινοβούλιο αν εκλεγείτε; Ποια είναι η πρώτη ερώτηση που θα θέλατε να υποβάλλετε στους κομισάριους;
Η ερχόμενη πενταετία για την Ευρώπη αποτελεί μία περίοδο αλλαγών της ασκούμενης οικονομικής, κοινωνικής και νομισματικής πολιτικής μετά τις αποτυχημένες πολιτικές διαχείρισης του χρέους και τις σοβαρές κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις τους στην ευρωπαϊκή οικονομία καθώς και σε αυτή των κρατών-μελών και των πολιτών της. Παράλληλα απαιτούνται ουσιαστικές θεσμικές αλλαγές στις αρμοδιότητες του ευρωκοινοβουλίου, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της Ευρωπαϊκής Συνθήκης. Στο πλαίσιο αυτό, απαιτείται, μεταξύ των άλλων, να προωθήσουμε την αύξηση της χρηματοδότησης για την αποτελεσματική καταπολέμηση της ανεργίας, της αύξησης του Ευρωπαϊκού Προϋπολογισμού (5% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ), την χρηματοδότηση επενδύσεων, καινοτομίας και τεχνολογικού εκσυγχρονισμού και την ανασύσταση του κράτους-πρόνοιας.Η πρώτη ερώτηση προς τους κομισάριους θα αναφέρεται στην άμεση αποκατάσταση της απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, των μισθών και των συντάξεων στην Ελλάδα και τις άλλες Μεσογειακές χώρες της Ευρώπης. Επίσης προτεραιότητά μας είναι η λήψη μέτρων για την καταπολέμηση της ανεργίας με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Διαφορετικά θα δημιουργηθούν συνθήκες αποσύνθεσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν μπορεί η Ευρώπη να συνεχίσει με το 1/4 του εργατικού δυναμικού των 28 χωρών της Ε.Ε. να βρίσκεται εκτός εργασίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου