Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 15, 2017

Της… αντιγραφής! Του Χρυσόστομου Τσιρίδη



.

(Αυτό μας έλειπε. «Μπράβο» στον καθηγητή που το εμπνεύσθηκε. Αντίμετρα, προς…… αποτροπή της αντιγραφής).

.

ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗΣ

.

Η είδηση «περί αντιγραφής» σε Πανεπιστήμιο έδωσε απλώς την ΑΦΟΡΜΗγια το σημείωμα που ακολουθεί. Κατά τα άλλα ουδεμία σχέση.

.

Αιτίες φανερές και μη για την «σχολική αντιγραφή». Αυτό είναι το θέμα.

.

(Αντί εισαγωγής): Σε σχολείο που υπηρετούσα, πριν πολλά χρόνια, στο διαγώνισμα του μαθήματος των Γαλλικών, με ζητούμενο (ζήτημα) την «πώληση σπιτιού» στα…. Γαλλικά, όλοι

οι μαθητές «πούλησαν» ακριβώς το ίδιο σπίτι, στην ίδια τιμή.

.

Ας δούμε αποσπασματικά κάποια πράγματα, μήπως και βοηθήσουν:

.

Από την πρώτη μέρα στο σχολείο το παιδί «ντύνεται» σε αποκλειστικό ενίοτε βαθμό

την ιδιότητα και τον ρόλο του «μαθητή». Αυτός ο άτυπος διαχωρισμός…..αρχή πολλών

κακών.

.

Το παιδί ανεπαισθήτως «μπαίνει» στο ΣΥΣΤΗΜΑ Παιδεία….! Είναι… μαθητής πλέον.

.

Ως μαθητής «φορτώνεται» μια σειρά μαθησιακών και όχι μόνο υποχρεώσεων

ανεξάρτητα από το εάν είναι «συμβατές» με τον χαρακτήρα / ικανότητες

του «παιδιού». (Έμμεσα βοηθάει και η εικόνα από το διαδίκτυο).

.

Η ενιαία ύλη σε παιδιά με διαφορετικά ενδιαφέροντα / ψυχοσύνθεση / ευαισθησίες

.

Η κοινή διδασκαλία σε μαθητές με διαφορετική ικανότητα πρόσληψης

.

(Όλοι λίγο πολύ θα έτυχε να έχουμε περιπτώσεις συμμαθητών. ΦΙΛΟΤΙΜΑ παιδιά.

που αδυνατούσαν να δώσουν το ποσοστό δύο αριθμών. Λ.χ 2 στα 10, ως ποσοστό

είναι το 20%. Ξαναλέω, φιλότιμα παιδιά. ΑΠΛΑ ΔΕΝ…… μπορούσαν…..!)

.

Η υπερβολική Ύλη στην βάση της αντίληψης ότι ως μαθητής «οφείλεις να

διαβάζεις»

.

Εξέταση= Πιστή αναπαραγωγή της διδαχθείσης….. Ούτε κουβέντα για παράπλευρες

συζητήσεις…. με μια ευρύτερη κριτική θεώρηση ενδεχομένως του θέματος. Που σημαίνει:

.

Είτε είναι η μαμά που «κρατάει» το βιβλίο, είτε ο δάσκαλος που ακούει, η εξέταση είναι η ίδια.

.

Η αχρηστίλα πεδίων «γνώσης» (λ.χ Οι χαοτικές

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ των μετα-Αλεξανδρινών χρόνων ή των Ναπολεόντιων πολέμων)

.

Η αποδοχή της απομνημόνευσης ως μέθοδος μελέτης και απόδειξη «μάθησης»

.

Η απομνημόνευση, ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ η πρώτη ΑΝΤΙΓΡΑΦΙΚΗ διαδικασία,

η οποία μάλιστα επιβραβεύεται (!!!).

.

Η δυνατότητα (ή αδυναμία για άλλους) πρόσθετης βοήθειας (οικονομική ανισότητα)

.

Απο δω και κάτω είναι ο ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ του ίδιου του

ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ:

.

Η αριθμητική (ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ) αξιολόγηση «ιεράρχηση» ενός παιδιού. (μαθητής του… 10

μαθητής του…. 18 κλπ)

.

Η ρετσινά της «ΒΑΣΗΣ» (Εξοικειωθήκαμε, αλλά όλοι νιώθαμε «μειωτικά»,

όταν έπρεπε να πούμε ότι «πήραμε βαθμό ΚΑΤΩ από την βάση»).

.

(Προσωπικά ήμουν πάντα υπέρ μιας ΚΛΙΜΑΚΟΥΜΕΝΗΣ «βαθμολογίας» χωρίς την

οροθέτηση-οριογραμμή της «βάσης», ενός ΑΥΘΑΙΡΕΤΟΥ σημείου κατ’ ουσίαν. Ποιος ΟΡΙΖΕΙ και ΠΩΣ εννοεί την…. βάση).

.

Ο φόβος της σχολικής αποτυχίας. Σχεδόν κοινωνικός στιγματισμός

(Μπουμπούνας / τούβλο / ξύλο απελέκητο, τεμπέλης, ανεπρόκοπος…..)

.

Η ίδια η οικογένεια πρώτα και η κοινωνία γενικότερα ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΥΝ τον

«κακό» μαθητή ως «ΑΝΙΚΑΝΟ» άτομο….(όποιες δεξιότητες άλλες και να έχει ή η ευθύνη

για τον «κακό» μαθητή βαρύνει άλλους). Φράσεις- μαχαιριές: Δεν θα μπορέσεις να

κάνεις τίποτα στην ζωή σου / δεν είσαι άξιος για τίποτε…)

.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

.

Θέλω να πω ότι η «αντιγραφή» είναι ίσως «ΣΥΜΠΤΩΜΑ» μιας αντιπαιδαγωγικής

Παιδείας από την μιά και ως συνέπειά της η ΑΓΩΝΙΩΔΗΣ προσπάθεια ενός εκάστου των παιδιών τουλάχιστον να αποφοιτήσουν με τα λιγότερα ΑΡΝΗΤΙΚΑ του ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ. Τραύματα που ίσως θα το ακολουθούν μια ζωή.

.

Γιατί στην τελική τί είναι η ΠΛΗΡΩΜΕΝΗ ΕΞΩΣΧΟΛΙΚΗ βοήθεια (ονομάστε την

όπως θέλετε) για την ΕΙΣΑΓΩΓΗ στα ΑΕΙ και ΤΕΙ;

Δεν είναι ένα είδος «εξαγοράς» συγκεκριμένης γνώσης, την οποία προφανώς όφειλε να

προσφέρει το σχολείο;

.

Μόνο που σ’ αυτήν την περίπτωση, για να απαλλάξουμε το «σχολείο» από τα όποια

τρωτά, θεωρούμε νόμιμη και ηθική αυτήν την….. «εξαγορά».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου