Δευτέρα, Οκτωβρίου 23, 2017

περί αρχαίων Ελληνικών. Φτηνά παραληρήματα ή υπευθυνότητα. Του Χρυσόστομου Τσιρίδη

(Εντάξει ρε μεγάλε. Κουλάρησε. Κι εμείς αγαπήσαμε, αλλά δεν κάναμε έτσι). (εικόνα διαδικτύου).

.

Αρχαία Ελληνικά. Φτηνά παραληρήματα ή υπευθυνότητα για την μοναδική μας κληρονομιά;

.

Κάθε τόσο εμφανίζονται τα ίδια πράγματα σε…. ριμέικ, περί της αξίας των αρχαίων. Λες και την αμφισβήτησε ποτέ κανείς.

.

ΠΡΟΦΑΝΩΣ ο καημός είναι άλλος….!

.

Ας επιχειρήσω ένα, όσο γίνεται, απλό σκεπτικό (κοντά στα όσα έχω γράψει κατά καιρούς: λ.χ «Αρχαία Ελληνικά: Επιστροφή ή λάθος στροφή»).

.

Η ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗ Ελληνική γλώσσα δεν ΚΑΤΑΡΓΕΙ. Ίσα ίσα ΣΥΝΕΧΕΙ

και ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ…..

.

Μην την απαξιώνουμε ΕΜΕΙΣ οι ίδιοι, εμφανίζοντάς την διαρκώς

ως ένα ε λ λ ι π έ ς προβληματικό εξάρτημα ή καταλοιπο….. «ενδόξου παρελθόντος».

.

Δεν κάνουμε καλά. Δεν κάνουμε καθόλου καλά. Και οι «καιροί» δεν περιμένουν.

.

Ό,τι πιο μάχιμο έχουμε σήμερα είναι η γλώσσα μας. Η ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗ Ελληνική γλώσσα.

.

Με την επικοινωνιακή της α μ ε σ ό τ η τ α να ΠΡΟΛΑΒΟΥΜΕ το ξενόγλωσσο

τσουνάμι ό ρ ω ν μέσω της Τεχνολογίας, Ιντερνετ κλπ

.

Λέξεις…. υπάρχουν. Η Ελληνική ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗ μας τις παρέχει πλουσιοπάροχα. Αρκεί να μην τις αδικούμε, ως…. φτωχούς συγγενείς των παλιότερων μορφών της.

.

Η αυθεντικότητα, η ΑΜΕΣΟΤΗΤΑ, η αυτάρκεια του «έχω λύσει / βρήκα λύση»,

Ο Χ Ι ως το…. «κατάλοιπο» του «λέλυκα»

.

Η αυθεντικότητα, η ΑΜΕΣΟΤΗΤΑ, η αυτάρκεια για το «ελατήριο», Ο Χ Ι «εξάρτημένο» παράγωγο από το «ελαύνω»

.

Πέρασε η εποχή των ανακλίντρων, της τεμπέλικης διανόησης και της ΑΦΕΛΟΥΣ

Εθνικής Περηφάνειας που εξέ θ ρεψε (ή….εξέ τ ρεψε) γενιές και γενιές Ελλήνων του «δ ώ κ α μ ε- δ ώ κ α μ ε», των β α λ α ν ι δ ι ώ ν και των π τ ω χ ώ ν ξένων γλωσσών!

.

Σήμερα έχουμε απέναντί μας τους ίδιους, τα συμφέροντα και τον λόγο τους.

.

ΠΛΕΟΝ τους πληρώνουμε ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ για να αλλάξουν…. μπουζί και να βάλουνε….. φώτα ομίχλης στα αεροσκάφη μας.

.

Αλλά, ΕΜΕΙΣ εκεί. Στο παραλήρημα για τις αρετές της «αρχαίας Ελληνικής»

και την ΝΕΑΝΤΕΡΝΤΑΛ άποψη ως επωδό (κατάντησε εμετική):

.

«Εάν δεν μάθω αρχαία Ελληνικά, δεν μπορώ να μιλήσω σωστά Ελληνικά»

.

Είναι όμως έτσι;

.

Το Ελληνόπουλο εννοεί μια χαρά «τί είναι υποβρύχιο» κι ας μη γνωρίζει

τα Ομηρικά (;) «βρύχια».

.

Ας το αφήσουμε να χαρεί, να… ζήσει την «Γ Λ Ω Σ Σ Α τ ο υ».

Να ΑΜΥΝΘΕΙ ή να ΕΠΙΤΕΘΕΙ με την αυτοπεποίθηση του λόγου του.

Να κάνει (από) μόνο του την λέξη μέρος της ζωής και της σκέψης του, μέσα από τον ΣΥΓΧΡΟΝΙΚΟ συσχετισμό λέξεων και πραγμάτων.

.

Να ταξιδέψει με το…… υποβρύχιο του «Ιουλίου Βερν»

Να εντυπωσιαστεί με το….. «Πυρηνικό» υποβρύχιο

Να γοητευτεί από τις… υποβρύχιες «έρευνες της αρχαιολογικής υπηρεσίας»

Να συγκινηθεί με το….υποβρύχιο «Παπανικολής» της Ιστορίας του

.

Η ποικιλότητα των πραγμάτων, η ΕΚΑΣΤΟΤΕ π ε ρ ι ρ ρ έ ο υ σ α, είναι αυτή που ΜΕΤΟΥΣΙΩΝΕΙ την «λέξη» σε «γλώσσα»= ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ α γ α θ ό (!!!). Έτσι γίνεται. Με όλες τις λέξεις, σε όλες τις γλώσσες.

.

Τα (ιερά και όσια) Ομηρικά (;) «βρύχια» ας τα κρατήσουν οι ειδήμονες για το Φιλολογικό τους εργαστήρι.

.

Πρέπει να…. διδαχθεί ο μαθητής τρεις σελίδες ΤΖΑΡΤΖΑΝΟ, για να «εννοήσει» ότι ο άνθρωπος που «φοβάται» το 13 και την μαύρη γάτα είναι «π ρ ο λ η π τ ι κ ό ς»;;;;

.

Ή μήπως θα εννοούσε τις «προλήψεις» ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΣ (!!!), μέσω του… «προλαμβάνω» (για ψάξτε το).

.

Το Ελληνόπουλο, γνωρίζει την «παρέλαση» Π Ρ Ι Ν ακόμη έρθει στο σχολείο.

.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το παιδί «έχει» ήδη, ΠΡΙΝ έρθει στο σχολείο,

μέγιστο ποσοοστό λέξεων, την έννοια του «προσώπου», την έννοια του «αριθμού», της πτώσης, τις βασικές ΔΟΜΕΣ της Ελληνικής γλώσσας (υποκείμενο- αντικείμενο / ερώτηση / απορία / υπόθεση…). Αυτά τα «ενστικτώδη» χαρακτηριστικά της κάθε ΜΗΤΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.

.

Ο δάσκαλος θα τον διδάξει το «παρελαύνουν». Αυτό ΝΑΙ (!) Το χρειάζεται.

Από το σχολείο του, την ΠΑΙΔΕΙΑ του. Να ο ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ- ιερός ρόλος της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.

.

Όμως Μ Ε Χ Ρ Ι Ε Κ Ε Ι. ΟΥΤΕ χ ι λ ι ο σ τ ό πιο πέρα. Η σχολική αίθουσα δεν είναι Φιλολογικό Εργαστήρι (!!!).

.

Μην σκοτώνουμε την γλώσσα του με τα….. ελώ, ελάς, ελά…. / ελώμι / ελώεν και……. εληλακέναι, δημιουργώντας του αισθήματα μειονεξίας, με

την χαμηλή βαθμολογία στα…. αρχαία ή ανασφάλειας με τις συνεχείς παρατηρήσεις σε απίθανους Π Α Ρ Ω Χ Η Μ Ε Ν Ο Υ Σ (!!!) τύπους που το Υ Π Ο Χ Ρ Ε Ω Ν Ο Υ Μ Ε να απομνημονεύσει.

(τω οινόπω πόντω / ω πλατεία οδέ / ώ οίνοψ π ό ν τ ε / κατειλήφασιν / μέμαγμαι / ίσασιν / ωήθη….).

.

Ή αγαπάμε την Ελληνική μας γλώσσα, τον ΔΥΝΑΜΙΣΜΟ και τον μοναδικό της ΠΛΟΥΤΟ, διδάσκοντας στα Ελληνόπουλα:

.

«οι αστικές συγκοινωνίες» / «η ποιότητα παροχής υπηρεσιών από τις αστικές συγκοινωνίες» / «Η σωστή λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών συμβάλλει στην ποιότητα ζωής» κλπ

.

Ή αγαπάμε τον ομφαλοσκοπισμό μας μαθαίνοντας στα παιδιά να… κλίνουν «το ‘αστυ, του άστεως….» και να δικαιολογούν «το μακρον -ω- της γενικής»…..!

.

.

(Ακολουθεί δεύτερο μέρος).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου