Η τρύπα που «κατάπιε» σταθμευμένα αυτοκίνητα στο πάρκινγκ δίπλα στον σταθμό του ηλεκτρικού στον Ταύρο μετά από μια σφοδρή καταιγίδα τον περασμένο Μάιο αποκάλυψε το σημαντικό πρόβλημα στα έγκατα της Αθήνας. Ο αγωγός που καλύπτει τον Ιλισό βρίσκεται σε άθλια κατάσταση με αποτέλεσμα κάθε ημέρα που περνά να υπάρχει ο κίνδυνος άλλης μια καθίζησης....
Τα σοβαρά προβλήματα διάβρωσης έφεραν στο προσκήνιο εγκατάλειψη του έργου και τη μη συντήρηση του πάνω από εξήντα χρόνια. Έτσι, την περασμένη άνοιξη ξεκίνησε η διαδικασία ελέγχου από κλιμάκιο της Περιφέρειας Αττικής σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και την ΕΥΔΑΠ, όπου και εντοπίστηκαν σοβαρά προβλήματα στην υπόγεια κοίτη του ποταμού που ξεκινούν από τη σχολή της αστυνομίας επί της Λεωφόρου Μεσογείων έως τις εκβολές του ποταμού στο Φάληρο. Η καθίζηση που σημειώθηκε τον περασμένο Μάιο Πολλά σενάρια κάνουν λόγο για μια «ωρολογιακή βόμβα» στο υπέδαφος της Αθήνας. Προληπτικά αποφασίστηκε, άγνωστο έως πότε, η διακοπή των δρομολογίων του τραμ από τον Σταθμό «Κασομούλη» έως το «Σύνταγμα» (περιλαμβάνει σταθμούς Φιξ, Λ. Βουλιαγμένη, Σύνταγμα, Ζάππειο). Εικόνες εγκατάλειψης, φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία, νεροφαγώματα στο σκυρόδεμα, «λιμνούλες-ποταμάκια», τμήματα του τοιχίου αποκομμένα, τα οποία έχουν παρασυρθεί από τα νερά, συνθέτουν την εικόνα διάβρωσης της υπόγειας κοίτης του Ιλισσού.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ Γιάννης Μπενίσης που κατέβηκε χθες, για τέταρτη φορά, στην υπόγεια κοίτη του ποταμού, περίπου 6 με 7 μέτρα κάτω από την οδό Καλλιρόης, δήλωσε «πρώτη φορά μετά από 60χρόνια, από τότε που κατασκευάστηκε το έργο, γίνεται μια επιθεώρηση, ένας έλεγχος σε τι κατάσταση είναι. Είδαμε σε μερικά σημεία νεροφαγώματα, δηλαδή το νερό, μη έχοντας στρωτή ροή αναγκάζεται να κινηθεί, με τέτοιο τρόπο ώστε «να φάει» το χώμα κάτω από τα θεμέλια των κεντρικών και πλαϊνών τοιχίων. Υπάρχει, λοιπόν, το ενδεχόμενο αυτά να βρεθούν στον αέρα και να υποχωρήσουν. Πρέπει να τα συντηρήσουμε, να τα φτιάξουμε γιατί είναι αρχή απανθράκωσης, που σιγά σιγά δεν ξέρουμε πόσο μπορεί να προχωρήσει και τι προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει». Η παλιά τρίτοξη πέτρινη γέφυρα του Ιλισσού στην περιοχή της Αγίας Φωτεινής η οποία κατασκευάστηκε επι Όθωνος Φθορές στην υπόγεια κοίτη του Ιλισσού «Το συνολικό θεσμικό πλαίσιο παραγωγής, λειτουργίας και συντήρησης υποδομών είναι κατά τη γνώμη μου ένα εθνικό θέμα. Είναι ένα θέμα που δείχνει ότι πρέπει και οι πολίτες της χώρας και οι δημόσιες υπηρεσίες και οι ιδιωτικές εταιρείες να αποκτήσουν μια παιδεία ότι δεν κάνουμε ένα τεχνικό έργο μικρό ή μεγάλο και το εγκαταλείπουμε, αλλά αυτό το έργο το συντηρούμε και το λειτουργούν αυτοί που πρέπει να το λειτουργήσουν.
Δυστυχώς αυτή την παιδεία και αυτές τις συνήθειες στη χώρα μας δεν τις έχουμε» σχολίασε την Τετάρτη στο πλαίσιο κοινής συνέντευξης τύπου με την Περιφερειάρχη Αττικής, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης. Για το ίδιο θέμα, η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου δήλωσε «κρίσιμα έργα υποδομών όπως οι γέφυρες, οι κλειστοί αγωγοί και τα ρέματα, σοβαρά έργα που δυστυχώς από χρόνια, πριν από τη δική μου ληξιαρχική πράξη γέννησης, δεν έχουν τύχει της απαραίτητης συντήρησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται». Πάντως, όπως ανακοίνωσαν και ο υπουργός και η Περιφερειάρχης Αττικής τις επόμενες εβδομάδες θα υπογραφούν οι απαραίτητες προγραμματικές συμβάσεις προκειμένου να γίνουν οι μελέτες και να ξεκινήσουν τα έργα. Οι διαδικασίες αυτές θα γίνουν με κατεπείγουσες διαδικασίες, καθώς η υπογειοποιημένη κοίτη του Ιλισσού εκτείνεται σε πολλά χιλιόμετρα ενώ για την εκπόνηση των μελετών θα υπογραφεί συμφωνία μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και της Περιφέρειας Αττικής. Τα έργα και οι μελέτες θα χρηματοδοτηθούν από το υπουργείο υποδομών. Τα τμήματα τα οποία εκτείνεται ο ποταμός είναι Τμήμα Α: Ανάντη της εκτροπής Χαμοστέρνας – Καλλιρόης – Παναθηναϊκό στάδιο – (υποτμήμα όπου πάνω του λειτουργεί το τραμ) – Βασιλέως Κωνσταντίνου – Χίλτον – Μιχαλακοπούλου – Σχολή Χωροφυλακής και κλάδοι προς Ζωγράφου και προς Καισαριανή (υποτμήμα που λειτουργούν δρόμοι βαριάς κυκλοφορίας) Τμήμα Β: Κατάντη της εκτροπής Χαμοστέρνας – Παναγή Τσαλδάρη – Σταθμός Ταύρου Καλλιθέας – μέχρι ανοικτό τμήμα- εκβολή στη θάλασσα Αναλυτικά, η ΕΥΔΑΠ κατέγραψε τα εξής φαινόμενα: -Ενανθράκωση του σκυροδέματος, με συνέπεια την αποκάλυψη και διάβρωση των ράβδων του κύριου και δευτερεύοντος οπλισμού -Φθορές στην επίστρωση της κοίτης (νεροφαγώματα), ικανές να προκαλούν ακανόνιστη ροή του νερού με συνέπεια την αποδυνάμωση της θεμελίωσης των φέροντων δόκιμων στοιχείων υποστύλωσης της πλάκας κάλυψης, η οποία φέρει κατά θέσεις μεγάλα κινητά φορτία. -Πάσης φύσεως φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την υποχώρησή τους. –
Ύπαρξη τεχνικών έργων συμβολής κλάδων ή αλλαγών διατομής. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δοθήκαν στην δημοσιότητα: -Βρέθηκαν σε αποθήκη αμαξοστασίου, μέσα σε κούτες στοιβαγμένα, αρχεία και αναφορές, που αναδείκνυαν το πρόβλημα, από την εποχή μελέτης του Μετρό και του ΤΡΑΜ. -Στις Τεχνικές Εκθέσεις προς την Αττικό Μετρό, Χρονόπουλος Π.Μ ΕΜΠ, με ημερομηνίες 12-05-98 και 16-07-98, γίνεται αναφορά για ενδείξεις, ανεπαρκούς ή πλημμελούς θεμελίωσης, του τοίχου αντιστηρίξεως στη κοίτην του Ιλισού στην περιοχή Καλλιρόης – Συγγρού, και σε αρκετές θέσεις φθορά υλικών (σκυροδέματος και οπλισμών) και δυσλειτουργία αρμών. -Στην Τεχνική Έκθεση της SST την 04-06-2002, Νικολαΐδης Πέτρος Μ.Μ, μετά από προφορικό αίτημα της κοινοπραξίας κατασκευής του ΤΡΑΜ, διενεργήθηκε αυτοψία στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού, από Λ. Βουλιαγμένης έως την οδό Φραντζή, καταγράφοντας έντονα σημάδια διάβρωσης σκυροδέματος και οπλισμού, και ασυνέχεια στα τοιχία αντιστήριξης. -Στις τεχνικές εκθέσεις του Εργαστηρίου Αντισεισμικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ, με ημερομηνίες 04 & 22 – 01-2002, κατά τη διάρκεια κατασκευής του Τραμ, μετά από εντολή της κοινοπραξίας κατασκευής, ελέγχθηκε μόνο η πλάκα επικάλυψης της κοίτης του Ιλισού, κάτωθεν των γραμμών του Τραμ, αλλά όχι τα τοιχία αντιστήριξης, πάνω στα οποία εδράζει η πλάκα. Ουδεμία ύπαρξη αναφοράς – μελέτης βρέθηκε στα αρχεία των εμπλεκομένων Υπηρεσιών για τη συντήρηση της υπόγειας κοίτης του Ιλισού. Πηγή: www.lifo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου