Ειδική Επιτροπή έχει συσταθεί από το υπουργείο Οικονομικών για να αλλάξει και
πάλι ο τρόπος υπολογισμού του τελωνείου στα αυτοκίνητα. Και επειδή τίποτα δεν αλλάζει μειούμενο φορολογικά σ’ αυτή τη χώρα, ο κίνδυνος αύξησης των τιμών των νέων αυτοκινήτων είναι κάτι από περισσότερο ορατός…
Λίγο πάνω από τα δύο χρόνια άντεξε ο νέος τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης καθώς θα αλλάξουν ριζικά τα δεδομένα. Ειδικότερα σήμερα το Τέλος Ταξινόμησης στα καινούρια αυτοκίνητα υπολογίζεται σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων και τις εκπομπές ρύπων και τον τύπο του αμαξώματος ενώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα για τον υπολογισμό του αναλογούντος Τέλους Ταξινόμησης λαμβάνονται επιπλέον υπόψη η πρώτη κυκλοφορία των οχημάτων και τα χιλιόμετρα που αυτά έχουν διανύσει.
Τώρα το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να αλλάξει ριζικά όλα τα παραπάνω και το Τέλος Ταξινόμησης των Αυτοκινήτων να υπολογίζεται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, την ιπποδύναμη, τις εκπομπές ρύπων και την αξία του. Με αυτή την εξίσωση υπάρχουν φόβοι οτι θα αυξηθούν κατα πολύ μάλιστα οι τιμές των νέων αυτοκινήτων και κυρίως τα οικονομικότερα αυτοκίνητα -που είναι και η βάση της αγοράς σήμερα. Θυμίζουμε ότι απο τον ερχόμενο χρόνο οι δηλωθέντες εκπεμπόμενοι ρύποι των αυτοκινήτων θα αυξηθούν λόγω αλλαγής της μέτρησης τους με το λεγόμενο WLTP , οπότε αναμένονται έτσι και αλλιώς μικρές, έως και μεγαλύτερες αυξήσεις.
Ο λόγος που δόθηκε εντολή να αλλάξει και πάλι ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης έχει να κάνει με το γεγονός οι συντελεστές που ορίζουν το Τέλος Ταξινόμησης ανά Αξίες Λιανικής προ Φόρων έχουν δημιουργήσει τρομερές δυσλειτουργίες κυρίως στις τελωνειακές αρχές, οι οποίες διαμαρτύρονται σχετικά, διαρκώς.
Βέβαια δεν έχει εγκαταλειφτεί ακόμη το σενάριο της παραμονής στο ισχύον καθεστώς με την εφαρμογή, όμως, κλιμακωτών χρεώσεων, πρακτική που θα μπορούσε να εξορθολογήσει την κατάσταση και να κάνει πιο δίκαιο τον υπάρχοντα νόμο, ενώ αναμένονται και περισσότερα έσοδα απο αυτό στα κρατικά ταμεία.
Επίσης η έλλειψη τιμοκαταλόγων με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης.
Παράλληλα υπάρχουν κάποιες εισαγωγικές που δεν υπάρχουν πια ή οι κατασκευαστές έχουν αλλάξει εισαγωγέα με αποτέλεσμα επίσης να μην υπάρχουν τιμοκατάλογοι.
Από την άλλη μεριά οι νέοι εισαγωγείς δεν μπορούν να δημοσιεύσουν τιμοκαταλόγους με Αξίες Λιανικών Τιμών προ φόρων για προγενέστερα έτη καθώς για την συγκεκριμένη περίοδο δεν υπήρξε εισαγωγέας και το Τέλος Ταξινόμησης πριν τον Ιούνιο του 2016 υπολογίζονταν σύμφωνα με τη Χονδρική Εργοστασιακή Αξία. Όσον αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα η έλλειψη τιμοκαταλόγων δημιουργούν έναν… «υπολογισμό στο περίπου» για το πόσο θα μπορούσε να κοστίσει η εισαγωγή ενός επιβατικού αυτοκινήτου.
Η Ειδική Επιτροπή…
… που έχει συσταθεί από το υπουργείο Οικονομικών συνεδριάζει εδώ και καιρό αλλά όπως φαίνεται τα μέλη της δεν μπορούν να συμφωνήσουν σε ένα κοινά αποδεκτό μοντέλο με βάση το οποίο θα υπολογίζεται το νέο Τέλος Ταξινόμησης με αποτέλεσμα το νέο σύστημα να είναι χειρότερο από το προηγούμενο και βέβαια το Δημόσιο να χάσει έσοδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες το νέο σύστημα που επιδιώκει να περάσει το οικονομικό επιτελείο περιλαμβάνει τον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης στα καινούρια αυτοκίνητα από τον κυβισμό του κινητήρα, την ιπποδύναμη, τις εκπομπές ρύπων αλλά και την Αξία.
Ωστόσο τα επικίνδυνα σημεία του νέου τρόπου υπολογισμού έχουν να κάνουν με τον κυβισμό καθώς όλα σχεδόν τα εργοστάσια παραγωγής κατασκευάζουν πλέον κινητήρες χαμηλού κυβισμού με αντίστοιχες ιπποδυνάμεις και εκπομπές ρύπων ενώ στο θέμα των Αξιών είναι γνωστό ότι τα εργοστάσια μπορούν να δηλώνουν όποιες Αξίες επιθυμούν σε αντίθεση με τους Έλληνες εισαγωγείς.
Αποτέλεσμα των παραπάνω θα είναι να δημιουργηθεί μια τεράστια σύγχυση και πάλι μεταξύ τελωνειακών και εκτελωνιστών στις διαδικασίες εισαγωγής καινούριων αυτοκινήτων ενώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα θα επικρατήσει ένα χάος. Πέραν των παραπάνω κάποιο μέλος της Ειδικής Επιτροπής πρότεινε να συμπεριληφθεί στον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης και η ροπή!
Αλλά ευτυχώς κάποια άλλα μέλη πιο ψύχραιμα το διαβεβαίωσαν πως οι τιμές της ροπής διαφέρουν από μοντέλο σε μοντέλο εξαιτίας μικρών διαφορών στον εξοπλισμό.
Το θέμα αλλαγής του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης από την Ειδική Επιτροπή επίσης μπορεί να «τιναχθεί» στον αέρα ανά πάσα στιγμή εξαιτίας των πιθανών εκλογών που μπορεί να προκηρύξει η κυβέρνηση ανά πάσα στιγμή. Οπότε -εφόσον υπάρξουν κυβερνητικές αλλαγές- όλα τα παραπάνω θα μείνουν ως σχέδια επί χάρτου.
Μέχρι λοιπόν να ξεκαθαρίσει το τοπίο και κανείς να μην λαμβάνει αποφάσεις το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζεται ως έχει και ισχύει από την 1η Ιουνίου 2016 με τα όποια τεράστια προβλήματα έχει προκαλέσει τόσο στα κρατικά έσοδα όσο και στην αγορά!
Επίσης η Ειδική Επιτροπή βλέποντας πως το 75% των καινούριων αυτοκινήτων που εκτελωνίζονται αφορούν σε μικρά οχήματα με πολύ χαμηλό Τέλος Ταξινόμησης και εξετάζουν πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο τα εν λόγο οχήματα να εκτελωνίζονται καταβάλλοντας οι εισαγωγικές τους το ελάχιστο ποσό των 300 ευρώ ανά μονάδα καταργώντας όλες τις περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Βέβαια, αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να αντιμετωπιστούν οι αθρόες εισαγωγές ιδιαίτερα παλαιών, κακοσυντηρημένων και ρυπογόνων αυτοκινήτων πέραν τις 15ετίας ή ακόμη και 20ετίας, τα οποία, δυστυχώς έχουν πλημυρίσει την αγορά…
Τι ισχύει σήμερα
Η πρώτη μεγάλη αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης έγινε την 1η Ιουνίου 2016 όποτε και πλέον υπολογίζονταν σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων, τις εκπομπές ρύπων αλλά και το αμάξωμα.
Τα νέα τέλη ταξινόμησης υπολογίζονται με βάση τους ακόλουθους συντελεστές:
· 4% επί της λιανικής τιμής εφόσον αυτή δεν υπερβαίνει τις 14.000 ευρώ
· 8% επί της λιανικής τιμής εφόσον αυτή κυμαίνεται από 14.001 έως και 17.000 ευρώ
· 16% επί της λιανικής τιμής για Ι.Χ με τιμή προ φόρων από 17.001 έως και 20.000 ευρώ
· 24% επί της λιανικής τιμής για Ι.Χ με τιμή από 20.001 έως και 25.000 ευρώ
· 32% επί της λιανικής τιμής για Ι.Χ με τιμή από 25.000 ευρώ και πάνω
Τα τέλη ταξινόμησης που θα προκύπτουν με βάση τους παραπάνω συντελεστές θα προσαυξάνονται ή θα μειώνονται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων.
Ειδικότερα, για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο θα προβλέπεται έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης κατά 5%, ενώ για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 101 έως και 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο δεν προβλέπεται καμία μεταβολή.
Στη συνέχεια προβλέπεται προσαύξηση των τελών ταξινόμησης σε ποσοστό:
* 10% για εκπομπές ρύπων από 121 έως και 140 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
* 20% για εκπομπές ρύπων από 141 έως και 160 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
* 30% για εκπομπές ρύπων από 161 έως και 180 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
* 40% για εκπομπές ρύπων από 181 έως και 200 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο και
* 60% για εκπομπές ρύπων από 201 έως και 250 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
Για τα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα η φορολογητέα αξία για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης θα μειώνεται περαιτέρω ποσοστιαία με τη χρήση συντελεστή 0,10 αντί 0,30 που ισχύει για κάθε 500 επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο.
Επιβάλλεται τέλος ταξινόμησης και στα υβριδικά αυτοκίνητα, με συντελεστές μειωμένους κατά 50% σε σύγκριση με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου