Η προσπάθεια του πρωθυπουργού να κλείσει τη διερεύνηση των ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη πριν καν αυτή ανοίξει, έχει πέσει στο κενό. Λίγοι υιοθετούν την κυβερνητική θεωρία ότι το πολύνεκρο δυστύχημα οφείλεται «κυρίως σε ανθρώπινο λάθος».
Κι αυτό γιατί σε μια σύγχρονη κοινωνία δεν σπεύδουν οι πρωθυπουργοί... να βγάζουν πορίσματα πριν καν συγκληθεί η ερευνητική επιτροπή των εμπειρογνωμόνων.
Επίσης, σε μια σύγχρονη κοινωνία φροντίζουν να δημιουργούν μηχανισμούς που αποτρέπουν και διορθώνουν τα αναπόφευκτα ανθρώπινα λάθη.
Τέλος, σε μια σύγχρονη κοινωνία όταν συμβαίνει ένα δυστύχημα προσπαθούν να δουν τι έχει συμβεί πέρα από το προφανές, δηλαδή το ανθρώπινο λάθος.
Ομοίως η «Ειδική Επιτροπή για τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών» που συγκρότησε η κυβέρνηση, έχασε εν τη γενέσει της την έξωθεν καλή μαρτυρία. Η τοποθέτηση του Θανάση Ζηλιασκόπουλου, προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την περίοδο 2010-15, δείχνει ότι η κυβέρνηση δεν έχει διάθεση για πραγματική αναζήτηση των ευθυνών της τραγωδίας. Δεν γίνεται ο ελεγκτής να είναι ταυτόχρονα ελεγχόμενος. Πόσο μάλλον όταν ο ελεγκτής/ελεγχόμενος ήταν αυτός που επέβαλε τη μνημονιακή πολιτική των περικοπών στον ΟΣΕ.
Οι ευθύνες
Παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης και των φιλικών της ΜΜΕ να μετατρέψουν τον σταθμάρχη της Λάρισας σε αποδιοπομπαίο τράγο, οι βαρύτατες ευθύνες της τραγωδίας αναδύονται με μεγαλύτερη ενάργεια όσο περνάνε οι ημέρες.
Οι ευθύνες αυτές δεν έχουν μόνο γενικό χαρακτήρα, αλλά είναι συγκεκριμένες, μιας και τα συνδικάτα είχαν προειδοποιήσει τους ιθύνοντες της κυβέρνησης και των σιδηροδρόμων. Προσέξτε: Όχι δεν μιλάμε για γενικόλογες καταγγελίες, αλλά για συγκεκριμένες αναφορές σχετικά με τον κίνδυνο πρόκλησης δυστυχήματος στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στις 2 Νοεμβρίου 2022 η Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού Έλξης έστειλε εξώδικο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και τη Hellenic Train. Η προειδοποίηση της Ομοσπονδίας ήταν σαφής:
«Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησής της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς), τη μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, τη μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!»
Στις 7 Φλεβάρη 2023 η προειδοποίηση της Δημοκρατικής Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης Σιδηροδρομικών (ΔΕΣΚ) ήταν ακόμα πιο δραματική:
«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».
Ήξεραν…
Τα γραπτά μένουν, οπότε κανένας αξιωματούχος της κυβέρνησης και των σιδηροδρόμων δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν ήξερε. Δεν μπορεί ο τότε υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, να ισχυριστεί ότι δεν ήξερε, όταν στις 20 Φεβρουαρίου δήλωνε τη Βουλή:
«Είναι ντροπή (και ντρέπομαι) που θέτετε θέματα ασφαλείας και θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή όταν σας εξήγησα (και το ξαναλέω) ότι το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι ΥΔΥ, διασφαλίζουμε την ασφάλεια».
Ήξεραν λοιπόν, και δεν έπραξαν αυτά που όφειλαν για να αποτρέψουν τον θανάσιμο κίνδυνο.
Δεν φρόντισαν να ολοκληρωθεί επιτέλους το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο αν λειτουργούσε, θα είχε αποτρέψει τη σύγκρουση των δύο τρένων. Το σύστημα αυτό έχει ξεκινήσει να εγκαθίσταται από το…2007, ενώ η σύμβαση για την επαναλειτουργία του υπογράφτηκε το 2014. Η ιστορία του εν λόγω συστήματος που εγκαθίσταται ασταμάτητα επί… 16 χρόνια λέει πολλά τόσο για το ελληνικό κράτος και για το πολιτικό σύστημα. Αλλά αυτή η κυβέρνηση κοντεύει να κλείσει 4 χρόνια και οι δικαιολογίες για τις παραλείψεις των προηγούμενων, δεν μπορούν να σταθούν. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για μια κυβέρνηση που έχει κάνει σημαία της τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Δεν γίνεται να ισχυρίζεσαι ότι είσαι η κυβέρνηση του ψηφιακού μετασχηματισμού και τα τρένα να λειτουργούν με χειρόγραφα σημειώματα και ασυρμάτους.
Ακόμα όμως και αν ήταν αδύνατο να λειτουργήσει το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (πράγμα που δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε), οι ιθύνοντες της κυβέρνησης και των σιδηροδρόμων δεν φρόντισαν να καλύψουν με κάποιον τρόπο την απουσία του -στο μέτρο που αυτό είναι εφικτό βέβαια. Από τη στιγμή δεν υπήρχε το ηλεκτρονικό σύστημα, ο σταθμάρχης της Λάρισας (και ο κάθε σταθμάρχης) έπρεπε να ελέγχεται από άλλον συνάδελφό του για την αποτροπή του (αναπόφευκτου) λάθους. Παλιότερα αυτό συνέβαινε. Τώρα η ασφάλεια θυσιάζεται στο βωμό της συρρίκνωσης του κόστους.
Η τραγωδία των Τεμπών δεν αποτέλεσε αποτέλεσμα «ακραίων καιρικών φαινομένων» ή κάποιου αναπάντεχου φυσικού φαινομένου. Ήταν μια προαναγγελθείσα καταστροφή που θα μπορούσε να είχε αποτραπεί αν μια σειρά αξιωματούχων είχαν πράξει το καθήκον τους για να μην εκθέσουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Οι ευθύνες είναι προφανείς κι ενδέχεται να μην είναι μόνο πολιτικές.
Γιάννης Αλμπάνης
news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου