Κυριακή, Σεπτεμβρίου 24, 2023
Μεγάλες ανατροπές φέρνει το προσχέδιο αναθεώρησης του νέου ευρωπαϊκού διπλώματος οδήγησης Μέγιστη ταχύτητα 90 χλμ./ώρα για τους νέους οδηγούς, δίπλωμα ειδικής κατηγορίας για τα SUV και αυστηρές εξετάσεις για την τρίτη ηλικία είναι υπό συζήτηση για το ενιαίο ευρωπαϊκό δίπλωμα οδήγησης.
Θα αλλάξουν τα πάντα στα νέα ευρωπαϊκά διπλώματα οδήγησης.
Γράφει ο Πέτρος Πιτσίνης
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Συγκοινωνιών και Τουρισμού προτείνει για την αναθεώρηση του νομικού πλαισίου για τα διπλώματα οδήγησης τη θεσμοθέτηση διατάξεων, η κύρωση των οποίων θα προκαλέσει μεγάλες ανατροπές και περιορισμούς για εκατομμύρια οδηγούς στα κράτη - μέλη της ΕΕ, ενώ ταυτόχρονα θα τους επιβαρύνει και οικονομικά.
Οι ισχύουσες οδηγίες για τα διπλώματα οδήγησης ψηφίστηκαν τον Δεκέμβριο του 2006 και από τότε έχει εξελιχθεί η αυτοκίνηση με ραγδαίους ρυθμούς, οπότε κρίθηκε απαραίτητη η προσαρμογή της στα νέα δεδομένα. Όταν καταλήξει η επιτροπή στο τελικό σχέδιο, θα πρέπει να εγκριθεί πρώτα από το Ευρωκοινοβούλιο και ακολούθως και από την Κομισιόν, πριν γίνει δεσμευτικό για όλη την ΕΕ. Πρόκειται για μία διαδικασία, η οποία εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί γύρω στο 2026, οπότε ενδέχεται να αλλάξει όλο το τοπίο σχετικά με τα διπλώματα οδήγησης, αν και παραμένει ανοιχτό αν θα αφορούν οι αλλαγές μόνο τους νέους οδηγούς και δεν θα περιλαμβάνουν τους παλαιότερους.
Aς δούμε όμως ορισμένες από τις ριζοσπαστικότερες προτάσεις, που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο, το οποίο κατέθεσε η Γαλλίδα Ευρωβουλευτής Καρίμα Νταλί του κόμματος των Πρασίνων.
Στο μέλλον θα υπάρξουν κλιμακωτά όρια ταχύτητας και οι νέοι οδηγοί δεν θα επιτρέπεται να υπερβαίνουν για τα πρώτα δύο χρόνια τα 90 χλμ./ώρα. Ουσιαστικά δεν θα μπορούν να προσπεράσουν στους αυτοκινητόδρομους ούτε φορτηγά και λεωφορεία. Επίσης, μετά τη δοκιμαστική περίοδο θα καλούνται εκ νέου σε εξετάσεις οδήγησης για να διατηρήσουν οριστικά το δίπλωμα τους.
Η νυχτερινή οδήγηση θα μπορεί να απαγορευτεί στους νέους οδηγούς.
Οι χώρες - μέλη της Ε.Ε. θα έχουν το δικαίωμα να απαγορεύουν στους νέους οδηγούς να πιάνουν τιμόνι τη νύχτα και για το διάστημα από τα μεσάνυχτα έως τις 6 το πρωί, αν κρίνουν ότι είναι αναγκαίο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Καλούνται μάλιστα να ελέγχουν αυστηρά τους νυχτερινούς περιορισμούς οδήγησης, ώστε να προκύψει πραγματικό όφελος.
Οι οδηγοί σε ώριμη ηλικία θα επιβαρυνθούν με αρκετά κόστη και θα ζουν με τον φόβο να χάσουν το δίπλωμά τους. Το προσχέδιο προβλέπει μόνο επταετή ισχύ του διπλώματος οδήγησης μετά την ηλικία των 60 ετών, πενταετή μετά τα 70 και διετή μετά τα 80. Μετά τη λήξη ισχύος του διπλώματος οδήγησης θα πρέπει να ανανεώνεται έπειτα από εξονυχιστικές ιατρικές και ψυχολογικές εξετάσεις, ενώ παραμένει ανοιχτό αν θα χρειάζονται και πρακτικές εξετάσεις στην οδήγηση.
Το απλό ερασιτεχνικό δίπλωμα της νέας κατηγορίας Β θα επιτρέπει την οδήγηση Ι.Χ. με ανώτατο βάρος 1.800 κιλών και σε συνδυασμό με όριο ταχύτητας 110 χλμ./ώρα. Όποιος θέλει να οδηγήσει μεγαλύτερα και γρηγορότερα αυτοκίνητα, θα πρέπει να δώσει εξετάσεις για το αναβαθμισμένο δίπλωμα Β+, αλλά αφού έχει συμπληρώσει τα 21 έτη.
Για την οδήγηση των περισσοτέρων SUV δεν θα αρκεί το απλό ερασιτεχνικό δίπλωμα.
Το συγκεκριμένο μέτρο δυσκολεύει την οδήγηση μεγάλων οχημάτων και κυρίως SUV από τους παλαιότερους οδηγούς, ενώ ουσιαστικά την απαγορεύει σε άτομα έως 21 ετών, καθώς πολλά μοντέλα ελεύθερου χρόνου ξεπερνούν το βάρος των 1.800 κιλών. Οι συντάκτες της αναθεώρησης αναφέρουν ως αιτιολογία, ότι τα βαριά και ογκώδη SUV και οι μεγάλες λιμουζίνες εμπλέκονται σε περισσότερα τροχαία ατυχήματα από τα μικρότερα και ελαφρύτερα οχήματα.
Ωστόσο, ένας τέτοιος περιορισμός θα αφορούσε και τα ηλεκτροκίνητα Ι.Χ. ακόμη και των μικρομεσαίων κατηγοριών εξαιτίας του μεγάλου βάρους των μπαταριών τους, οπότε θα γίνει σίγουρα μεγάλη συζήτηση πάνω στη συγκεκριμένη πρόταση.
Το προσχέδιο περιλαμβάνει και μία σειρά άλλων σημαντικών αλλαγών, όπως -μεταξύ άλλων- τη θέσπιση ενιαίων ποινών και προστίμων για τροχαίες παραβάσεις σε όλα τα κράτη - μέλη της Ε.Ε.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου