Αναποτελεσματικά και ζημιογόνα χαρακτηρίζει η διοίκηση των ΕΛΤΑ τα καταστήματα του Οργανισμού που οδηγήθηκαν σε «ξαφνικό θάνατο» τους τελευταίους μήνες, γεγονός το οποίο, πάντως, εξακολουθεί να προκαλεί σωρεία αντιδράσεων στις τοπικές κοινωνίες.
Υπενθυμίζεται ότι από το περασμένο καλοκαίρι έως και πριν λίγες ημέρες, όπως είχε αποκαλύψει το ethnos.gr, μπήκε λουκέτο συνολικά σε 143 εκ των 1.150 ταχυδρομικών καταστημάτων σε όλη την επικράτεια.
«Απομεινάρια μιας άλλης εποχής»
Στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας είπε ότι αυτά τα καταστήματα ήταν «απομεινάρια μιας άλλης εποχής, της δεκαετίας του ΄90» και ενός σχεδίου λειτουργίας που έκτοτε δεν είχε επικαιροποιηθεί. Δικαιολόγησε την απόφαση του κλεισίματος αναφέροντας ότι σε αρκετά εξ αυτών οι υπάλληλοι είχαν να πατήσουν ...ακόμα και δέκα χρόνια καθώς «ήταν στα χωράφια τους», όπως είπε, ενώ «πολλοί είχαν ζητήσει και είχαν καταφέρει κάποια καταστήματα να λειτουργούν με εργολαβικούς εργαζομένους».
Ερωτηθείς σχετικά μάλιστα είπε ότι κάποια από τα ταχυδρομεία που έκλεισαν είχαν μετατραπεί σε «αποθετήριο βαριεστημένων συνεργατών» και είχαν τζίρο που δεν ξεπερνούσε τα 5.000 ευρώ και κόστη που μπορεί να έφταναν και τα 60.000. Με την αναστολή της λειτουργίας τους - ανέφερε - μειώθηκαν κατά 200 άτομα οι εργολαβικοί εργαζόμενοι, οι οποίοι κόστιζαν στον Οργανισμό ετησίως περίπου 20.000 ευρώ ο καθένας. Παραδέχτηκε ωστόσο ότι η εθελουσία που έγινε την περίοδο της πανδημίας και κόστισε 137 εκατομμύρια ευρώ, οδήγησε στην έξοδο από τον Οργανισμό περί τα 2.000 άτομα και κατά συνέπεια μη μειουμένου του αριθμού των καταστημάτων, πολλά παρέμεναν υποστελεχωμένα με συνέπεια και τη στρέβλωση του παρεχόμενου έργου από τα ΕΛΤΑ.
Απαντώντας σε ερώτηση του ethnos.gr, ως προς το εάν είχε προηγηθεί μελέτη για το κλείσιμο των καταστημάτων ή ακολουθήθηκε στενά η εξυπηρέτηση της λογικής κόστους – οφέλους, ο κ. Σκλήκας σημείωσε ότι πραγματοποιήθηκαν σχετικές μελέτες, στις οποίες συνυπολογίστηκαν και κριτήρια απόστασης από το επόμενο ταχυδρομείο, ώστε αυτή να μην είναι μεγαλύτερη των 2 χιλιομέτρων. Προσέθεσε ότι η μεγαλύτερη απόσταση καταστήματος που έκλεισε από το επόμενο είναι στα 16 χιλιόμετρα. Τοπικές κοινωνίες, πάντως, έχουν αναφέρει και αποστάσεις ακόμα και 40 χιλιομέτρων καθώς οι πολίτες που επισκέπτονται ένα ταχυδρομείο πρέπει και να επιστρέψουν στον τόπο κατοικίας τους, ενώ στη Βουλή έχουν κατατεθεί δεκάδες ερωτήσεις, με τις οποίες καλούνται οι αρμόδιοι να δημοσιοποιήσουν τις συγκεκριμένες μελέτες.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ ανέφερε ότι δεν πρόκειται να κλείσουν άλλα καταστήματα προσθέτοντας ότι ο Οργανισμός διαθέτει 1.000 σημεία εξυπηρέτησης, εφόσον συνυπολογιστούν πρακτορεία, κλπ. Σημερα τα ΕΛΤΑ εξακολουθούν να λειτουργούν 550 ιδιολειτουργούντα ταχυδρομεία, 160 καταστήματα ΕΛΤΑ courier και πρακτορεία τριών διαβαθμίσεων (ανάλογα με τις συναλλαγές που μπορούν να διεκπεραιώσουν).
Αναφορικά με την εξυπηρέτηση των πολιτών, τόνισε πως στον σχεδιασμό του πλάνου αναδιοργάνωσης του δικτύου ελήφθησαν υπόψιν οι ανάγκες της περιφέρειας. Για το λόγο αυτό ενισχύθηκε η υπηρεσία αγροτικής διανομής. Παράλληλα, οι ταχυδρόμοι της γειτονιάς εξοπλίστηκαν με ψηφιακά εργαλεία, ώστε, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, να μπορούν να εισπράττουν αντικαταβολές με κάρτα, να διανέμουν συντάξεις και να εξοφλούν εκ μέρους των πελατών οποιοδήποτε λογαριασμό.
Επανέλαβε επίσης τη διευρυμένη απογευματινή λειτουργία έξι κεντρικών καταστημάτων σε Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Πειραιά, Θεσσαλονίκη και Πάτρα. Εντός του Νοεμβρίου διευρυμένη λειτουργία θα εφαρμόσουν και άλλα οκτώ καταστήματα στην περιφέρεια (Λάρισα, Τρίκαλα, Καλαμάτα, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, Ηράκλειο και Χανιά Κρήτης, Ιωάννινα και Καβάλα).
Σε επόμενη φάση, εντός του 2024, στόχος της διοίκησης είναι να επεκταθεί η παρουσία των ΕΛΤΑ πέραν του φυσικού δικτύου, δημιουργώντας νέα σημεία εξυπηρέτησης βάσει των αναγκών κάθε περιοχής, με καταστήματα franchise και εναλλακτικά δίκτυα last mile, PUDOs και shop in shop σε συνεργασία με χώρους καταστημάτων, καθώς και περισσότερα σημεία παραλαβής αντικειμένων «ΕΛΤΑ PostBox».
Μεταξύ των καινοτομιών που εισάγει το 18μηνο πλάνο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ που εξελίσσεται, συγκαταλέγεται η ανασύσταση του δικτύου διαβιβάσεων, διαλογής και διανομής των ΕΛΤΑ, με στόχο τη δημιουργία δυο ισχυρών κεντρικών κόμβων διαλογής στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη καθώς και τοπικών σημείων διαμετακόμισης που καλύπτουν όλη τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη μεταφερθεί η διαλογή Κρήτης και άλλων νησιών από το Διαμετακομιστικό Κέντρο Πειραιά στο Κέντρο Διαλογής της Αττικής, όπου ενισχύσαμε σημαντικά την επένδυσή μας σε ρομποτικά συστήματα διαλογής.
Εξωτερικοί ελεγκτές για τη χρηματοδότηση των 280 εκατ. ευρώ
Αναφορικά με τη χρηματοδοτική «ένεση» των 280 εκ. στα ΕΛΤΑ, η οποία, όπως έδειξε η πορεία δεν κατάφερε να φέρει θετικά αποτελέσματα, ο κ. Σκλήκας τόνισε ότι τα 140 εκ. απ΄αυτά προέρχονταν από την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας, η οποία δεν είχε πληρωθεί στα ΕΛΤΑ από το 2013 έως το 2019.
Ερωτηθείς από το «Εθνος» εάν η διοίκηση είναι σε θέση να γνωρίζει ακριβώς που κατευθύνθηκε το σύνολο της χρηματοδότησης των 280 εκ. ευρώ από τους προκατόχους της, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ ανέφερε πως «πρόκειται για δημοσιεύματα, στα οποία κάποιος μπορεί να γράφει ό,τι θέλει». Προσέθεσε πως δεν υπάρχει τέτοια εικόνα από τη σημερινή διοίκηση, αλλά παραδέχτηκε πως πράγματι το ζήτημα εξετάζεται αυτήν την περίοδο από εξωτερικούς ελεγκτές: «Εφοσον ζητήθηκε από τρίτους και εφόσον υπήρξε δημοσίευμα για μια εταιρία, στην οποία μέτοχος είναι το Δημόσιο, οφείλουμε να το ελέγξουμε και αυτή τη στιγμή εξωτερικός ελεγτη το ελέγχει. Το μόνο που μπορώ να προσθέσω είναι ότι όταν υπάρχει εταιρία που κλείνει ισολογισμούς κάθε χρόνο, υπάρχουν ορκωτοί ελεγκτές που κάνουν ταμειακό έλεγχο. Το να σου λείψουν εκατομμύρια αποκλείεται, είναι επιστημονική φαντασία».
Ακίνητη περιουσία
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει στρέψει το ενδιαφέρον της και στη μεγαλη ακίνητη περιουσία του Οργανισμού, η οποία τελευταία φορά αποτιμήθηκε προ 20ετίας και η αγοραία αξία της φτάνει τα 200 εκ. ευρώ.
Ωστόσο, αυτό, όπως σημείωσε ο κ. Σκλήκας, δεν απεικονίζει την αποτίμηση από την αξιοποίηση των ακινήτων, για την οποία η διοίκηση δε φαίνεται να ...αποκλείει τίποτα, όπως προκύπτει από τα παραδείγματα που δόθηκαν: «Υπαρχουν ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας, στο κέντρο της Λάρισας, της Θεσσαλονίκης. Στην Πάτρα, στην πλατεία Αγίου Γεωργίου, τα ΕΛΤΑ έχουν ακίνητο από το οποίο χρησιμοποιείται το ισόγειο για ένα υποαπασχολούμενο ταχυδρομείο και πάνω θα μπορούσε να γίνει ακόμα και Airbnb», υπογράμμισε προσθέτονταςότι σύντομα θα υπάρξει προκήρυξη για την αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας.
Νέες τεχνολογίες
Ο κ. Σκλήκας αναφέρθηκε και στη στρατηγική συμμαχία με την πρώτη αεροπορική εταιρεία cargo drone παγκοσμίως, την Dronamics, με την οποία εξετάζεται από κοινού η δυνατότητα αξιοποίησης cargo drone (απομακρυσμένα χειριζόμενων μικρών αεροπλάνων) για μεταφορά αλληλογραφίας και δεμάτων, σε περιοχές απομακρυσμένες και μη επαρκώς εξυπηρετούμενες από συμβατικές αεροπορικές μεταφορές και μάλιστα με αεροπλάνο, το οποίο θα έχει δυνατότητα μεταφοράς φορτίου βάρους έως και 250 κιλών.
Αναφορικά με τα smart lockers για την παραλαβή δεμάτων από τους πολίτες, στα οποία επενδύει ήδη ο ανταγωνισμός, τα ΕΛΤΑ αν και έχουν ήδη τοποθετήσει 20 έξω από καταστήματα και επιλεγμένα σημεία, έχουν αποφασίσει να κινηθούν ιδιαίτερα επιλεκτικά στο συγκεκριμένο ζήτημα: «Το προσεχές διάστημα θα τοποθετήσουμε smart lockers σε 5 σταθμούς μετρό και 2 σιδηροδρομικούς. Ωστόσο γενικά σκεπτόμαστε αυτές τις κινησεις καθώς βλέπουμε ότι και ευρωπαικοί όμιλοι υπαναχωρούν από αυτές τις κινήσεις. Εμείς διαθέτουμε το δίκτυο και τους ανθρώπους. Οταν έχεις ανθρώπους, τι χρειάζεσαι τα κουτιά τη στιγμή μάλιστα που πρέπει να απασχολείς υπάλληλο για να τα γεμίζει, αλλά και για να τα αδειάζει εάν τα αντικείμενα δεν έχουν παραληφθεί σε τρεις ημέρες», επεσήμανε ο κ. Σκλήκας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου