Σάββατο, Φεβρουαρίου 24, 2024

Τι ωραία να δουλεύεις αμισθί...

  


Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύς λόγος για την εθελοντική εργασία που ζητείται από τους εκπαιδευτικούς των δημόσιων σχολείων για την ...υλοποίηση δραστηριοτήτων εκτός υπηρεσιακού ωραρίου, με ανταμοιβή... μόρια. Ολα αυτά στο πλαίσιο μιας υποτιθέμενης αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου. Πόσο όμως απέχει ο εθελοντισμός από την απλήρωτη εργασία και μάλιστα, ήδη, για χαμηλόμισθους εργαζόμενους όπως οι εκπαιδευτικοί;

Προ ημερών το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) κάλεσε τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν ή έχουν υπηρετήσει σε σχολικές μονάδες της δημόσιας ή ιδιωτικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να υποβάλουν αίτηση εγγραφής στο Ανοικτό Μητρώο Εκπαιδευτικών, για συμμετοχή αμισθί σε Ομάδες Εργασίας του ΙΕΠ, που θα συγκροτούνται για την πραγματοποίηση επί μέρους δράσεων του φορέα.

Το ΙΕΠ, με πρόσκληση του προέδρου του, ψάχνει «εκπαιδευτικούς για εργασία και αξιοποίηση του πάθους και της εμπειρίας τους». Τι δίνει στην πρόσκλησή του το ΙΕΠ για Ομάδες Εργασίας Εκπαιδευτικών (αμισθί) στη δράση «Μαζί για την Εκπαίδευση»; Κοντολογίς, αυτό που δίνει είναι «σχετική βεβαίωση, με την επισήμανση ότι αξιοποιήθηκαν (οι εκπαιδευτικοί) χωρίς διαδικασίες μοριοδότησης και συγκριτικής αξιολόγησης».

Πώς θα αντιμετώπιζαν, αναρωτιούνται δικαίως πολλοί εκπαιδευτικοί, μια αγγελία ή πρόσκληση του ΙΕΠ οι τεχνικοί κλιματιστικών για να επιδιορθώσουν και να συντηρήσουν τα κλιματιστικά του ΙΕΠ δωρεάν; Σίγουρα οι τεχνικοί θα γελούσαν και τα κλιματιστικά θα τα έφτιαχνε τελικά ο πρόεδρος του ΙΕΠ. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόσκληση σε καμία επαγγελματική ομάδα.

Τον Νοέμβριο του 2014 ο τότε υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος προχώρησε σε μια παγκόσμιας πρωτοτυπίας δήλωση για να καλύψει τις ελλείψεις καθηγητών και δασκάλων στα σχολεία. Δήλωσε ότι σκέφτεται να καλέσει εκπαιδευτικούς να εργαστούν... δωρεάν με αντάλλαγμα μόρια που θα τους βοηθήσουν να ανεβούν θέσεις στους πίνακες κατάταξης όταν –και εφόσον– γίνουν προσλήψεις!

Πικρό γέλιο προκάλεσε η πρωτοφανής αυτή σκέψη, την οποία εξέφρασε στα «Νέα» ο Ανδρέας Λοβέρδος, προφανώς για να μετρήσει τις αντιδράσεις. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η «λύση» για τους εθελοντές εκπαιδευτικούς εξετάζεται από το υπουργείο, καθώς τα κενά στα σχολεία φαίνεται αδύνατο να καλυφθούν παρά το πάγωμα αιτήσεων συνταξιοδότησης εκπαιδευτικών μέχρι το τέλος του σχολικού έτους και την ανάκληση αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε διάφορους τομείς. 

Μπορεί ο Ανδρέας Λοβέρδος να ήταν «πρωτοπόρος» στη σύλληψη της ιδέας να υπάρχει πληρωμή σε μόρια αλλά άλλοι, στα χρόνια που ακολούθησαν, την εξειδίκευσαν στην πράξη. Μια ανάλογη περίπτωση, τηρουμένων των αναλογιών, είχαμε τα τελευταία χρόνια, επί υπουργίας Νίκης Κεραμέως, η οποία υλοποιήθηκε και ισχύει μέχρι και σήμερα. Η τότε υπουργός Παιδείας, πάντα βέβαια για την «ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών» με το άρθρο 89 του ν. 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις», θεσμοθέτησε λειτουργία «εκπαιδευτικών ομίλων» μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας όπου ο χρόνος απασχόλησης των εκπαιδευτικών – υπεύθυνων των ομίλων δεν θα προσμετράται στο εργασιακό τους ωράριο, αλλά θα συνεκτιμάται κατά την ατομική τους αξιολόγηση. Δηλαδή, θεσμοθέτησε αντί για αμοιβή μόρια! 

Παράλληλα το 2023, η κ. Κεραμέως όρισε χιλιάδες εκπαιδευτικούς ως μέλη των άμισθων επιτροπών παραλαβής έργων που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» σε κάθε σχολείο της χώρας!

Οι εμπλεκόμενοι στις επιτροπές αυτές ίσως και να ξεπερνούσαν τους μισούς από όσους μόνιμους εκπαιδευτικούς υπηρετούν, αφού η σχετική λίστα περιλάμβανε 12.566 επιτροπές, η κάθε μία από τις οποίες στελεχώνεται από 3 τακτικά και 3 αναπληρωματικά μέλη. Ολοι αυτοί οι άνθρωποι εντέλλονται για τα επόμενα χρόνια (μέχρι το 2025!) να αυξήσουν τον ήδη επιβαρυμένο φόρτο εξωδιδακτικής εργασίας τους προκειμένου να παραλαμβάνουν, να καταμετρούν, να τσεκάρουν την ποιότητα του εξοπλισμού, την εγκατάστασή του στα σχολεία και την υπογραφή των αναγκαίων πρωτοκόλλων και δελτίων παραλαβής, χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή. 

Αλλά και ο Κυριάκος Πιερρακάκης εζήλωσε τη δόξα Κεραμέως και όρισε συνολικά 76.866 εκπαιδευτικούς ως μέλη Επιτροπών Παραλαβής σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας (ΕΠΣΜ) των 13 Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της Σιβιτανιδείου για τα έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027 και του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0»! Πρόκειται για τριμελείς επιτροπές -οι οποίες όμως γίνονται εξαμελείς καθώς υπάρχουν σε καθεμία και από τρία αναπληρωματικά μέλη- οι οποίες θα αναλάβουν μη αμειβόμενες να παραλάβουν έργα σε 12.811 σχολεία. Αρμοδιότητα των Επιτροπών είναι η οριστική ποιοτική και ποσοτική παραλαβή των υπό προμήθεια ειδών σε κάθε Σχολική Μονάδα, υπογράφοντας το σχετικό πρωτόκολλο παραλαβής.

Παράλληλα δεν έχουν, βέβαια, ξεχαστεί οι δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, Αριστείδη Μπαλτά, στην τηλεόραση της ΕΡΤ στα τέλη Ιουλίου του 2015, που αφορούσαν το ωράριο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών και τους διορισμούς και τις προσλήψεις για την κάλυψη των χιλιάδων κενών των σχολικών μονάδων. Συγκεκριμένα, ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «η χώρα βρίσκεται σε κρίση, όλοι πρέπει να βάλουμε τον οβολό μας για να ξεπεραστεί η κρίση. Αν χρειαστεί ένας δάσκαλος να κάνει μία ή δύο ώρες παραπάνω ως συμβολή στο ξεπέρασμα της κρίσης, νομίζω ότι θα το δεχθεί. Ο καθένας οφείλει να συμβάλει με τον τρόπο του για να ξεπεραστεί η κρίση».

Αλλά και το 2018, όταν είχε δημιουργηθεί θέμα με το Ευρωπαϊκό Σχολικό Πρόγραμμα διανομής φρούτων, λαχανικών και γάλακτος στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας, οι εκπαιδευτικοί και πάλι κλήθηκαν να κάνουν αμισθί τη δουλειά «συνεργατών» που θα έπρεπε να έχουν προσληφθεί.

Συμπέρασμα: φράσεις και λέξεις όπως «θα παίρνει μόρια να γίνει στέλεχος», «αξιοποίηση του πλούτου εμπειρίας, εξειδίκευσης», «πάθος», είναι χαρακτηριστικές αυτής της πρακτικής που θέλει τον εκπαιδευτικό να προσφέρει με αυτοθυσία και πάθος τις υπηρεσίες του εκτός ωραρίου και χωρίς αμοιβή..

Χρήστος Κάτσικας

Η Εφημερίδα των Συντακτών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου