Τρίτη, Μαΐου 21, 2024
Θεσσαλονίκη: Πώς θα είναι το δίκτυο μετρό της πόλης το 2040 Το μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να διαθέτει 44 σταθμούς σε μήκος 48 χιλιομέτρων και να μεταφέρει 680.000 επιβάτες ημερησίως.
Φωτογραφία αρχείου
Με δύο γραμμές και νέους κλάδους, που θα καλύπτουν σχεδόν όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, από το Κορδελιό μέχρι το Αεροδρόμιο και από τον Άνω Εύοσμο μέχρι Τούμπα, Χαριλάου και Πυλαία, αναμένεται να λειτουργεί το μετρό της πόλης το 2040, διαθέτοντας 44 σταθμούς σε μήκος 48 χιλιομέτρων και μεταφέροντας περίπου 680.000 επιβάτες ημερησίως.
Στα επόμενα βήματα του έργου, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η έμφαση δίδεται στη δυτική και βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, ενώ προβλέπεται να υπάρχει αναμονή για μελλοντική επέκταση προς τη Θέρμη, με προοπτική το μετρό να φτάσει τελικά μέχρι το Τεχνολογικό Πάρκο τέταρτης γενιάς «ThessINTEC» στην περιοχή Τσαΐρια της Περαίας. Τα παραπάνω γνωστοποιήθηκαν, τη Δευτέρα (20/05), κατά την παρουσίαση της Μελέτης Ανάπτυξης του μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) στους Αμπελόκηπους, παρουσία του πρωθυπουργού και προέδρου της Ν.Δ., Κυριάκου Μητσοτάκη, και του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτη Σχοινά.
Από το εν λόγω πόνημα προέκυψε ότι οι περιοχές με τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή προοπτική στο πολεοδομικό συγκρότημα είναι αυτές της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, στις οποίες σχεδιάζονται κατά προτεραιότητα τα νέα έργα του Μετρό.
Η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης
Όπως επιβεβαίωσε εκ νέου ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί «χωρίς αμφιβολία» τον Νοέμβριο του 2024, ενώ η λειτουργία της επέκτασης προς την Καλαμαριά θα ακολουθήσει το 2025.
Προβλέπεται, επίσης, επέκταση της γραμμής προς τη Σταυρούπολη και προς τα νοσοκομεία «Παπαγεωργίου» και 424 επί της Περιφερειακής Οδού, με προοπτική να φτάσει τελικά στο Αεροδρόμιο - υπόγεια και όχι με υπέργειο μέσο όπως είχε κατά καιρούς ακουστεί - και μέχρι την περιοχή Τσαΐρια στην Περαία, όπου εδρεύει το ThessINTEC.
Έτσι θα είναι η δεύτερη γραμμή
Ακόμα, η δεύτερη γραμμή που οριοθετείται συγκεκριμένα από τη μελέτη, προτείνεται να έχει δύο κλάδους και θα είναι η πρώτη που αφορά στον Άνω Εύοσμο. Μάλιστα, θα φτάνει μέχρι τη Χαριλάου και την Πυλαία, ενώ προβλέπεται και επέκταση προς το ΚΤΕΛ «Μακεδονία» και το Κορδελιό.
Όπως γνωστοποίησε ο Νίκος Ταχιάος, για να μπορέσει να επεκταθεί το μετρό, θα χρειαστεί ενδεχομένως να κατασκευαστεί δεύτερος σταθμός δίπλα σε εκείνον που ήδη υπάρχει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ). Χαρακτηριστικά, ο ίδιος είπε: «Ο πρώτος σταθμός που θα συναντάει [σ.σ. η δεύτερη γραμμή] θα είναι στους Αμπελόκηπους, ο δεύτερος στη Μενεμένη, μετά θα πηγαίνει στην Πλατεία του Ευόσμου, θα αγγίζει την Περιφερειακή και θα φτάνει στον Άνω Εύοσμο και φυσικά έχουμε και το αμαξοστάσιό μας δίπλα σε αυτή την γραμμή. Ο δεύτερος κλάδος αυτής της επέκτασης θα πάει στο ΚΤΕΛ «Μακεδονία», στην οδό Επτανήσου και από εκεί στο Κορδελιό, για να καλύψουμε και μια περιοχή η οποία έχει πολύ μεγάλη ανάγκη για μετακινήσεις. Αυτή είναι η γραμμή 2 του μετρό».
Και η Τσιμισκή «στην αλυσίδα»
Ο υφυπουργός Υποδομών επεσήμανε πως θα δημιουργηθεί μία νέα υπόγεια όδευση προς την Τσιμισκή, με - πιθανώς - μία στάση στην Αριστοτέλους, κατόπιν διαβούλευσης με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες. Πριν φτάσει στη ΧΑΝΘ, η νέα αυτή όδευση θα διασταυρώνεται με τη βασική γραμμή στο ύψος του ΑΠΘ και από εκεί θα ακολουθεί υπογείως τη διαδρομή Αγίου Δημητρίου, Τούμπα, Χαριλάου, Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, Πατριαρχικά Πυλαίας.
Μάλιστα, ο Νίκος Ταχιάος τόνισε ότι η παρουσίαση της μελέτης δεν έχει σε καμία περίπτωση προεκλογικό χαρακτήρα, αφού δεν ανακοινώνονται συγκεκριμένα έργα, παρά μόνο ένας σχεδιασμός, ενώ πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα με το έργο του μετρό ήταν ότι το πολιτικοποιήσαμε. Το ίδιο επιχειρείται και με άλλα σημαντικά έργα, όπως το fly over».
Χρονικές προτεραιότητες
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις παρουσιάσεις που έγιναν από τους μελετητές, η πρώτη φάση της υλοποίησης της μελέτης αφορά στον πρώτο κλάδο της δεύτερης (όχι της βασικής) γραμμής του μετρό, η οποία από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ) θα κατευθύνεται προς τον Άνω Εύοσμο και το ΚΤΕΛ «Μακεδονία» - Κορδελιό. Πρόκειται για τμήμα μήκους 10,75 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των αναμονών προς Χαριλάου - Πυλαία, με οκτώ σταθμούς και εκτίμηση για εξυπηρέτηση 107.000 επιβατών ημερησίως.
ADVERTISING
Δεύτερη - κατά σειρά προτεραιότητας - αποτελεί ο κλάδος της βασικής γραμμής που, με αφετηρία τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ), θα φτάνει στα νοσοκομεία επί της Περιφερειακής Οδού [σ.σ. ακολουθώντας ενδιαμέσως τη διαδρομή Νεάπολη, Τερψιθέα, Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία]. Η επέκταση αυτή, μήκους 7,29 χλμ, με έξι σταθμούς, προβλέπεται να εξυπηρετεί περίπου 98.000 επιβάτες την ημέρα.
Η τρίτη, βάσει χρονικής προτεραιότητας, φάση υλοποίησης του σχεδίου της μελέτης αφορά στο κομμάτι της δεύτερης [σ.σ. της νέας] γραμμής, που θα φτάνει από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό στην ευρύτερη περιοχή της Πυλαίας, μεταφέροντας περίπου 146.000 επιβάτες την ημέρα.
Στην τέταρτη φάση υλοποίησης του σχεδίου εντάσσεται η κατασκευή της επέκτασης προς το Αεροδρόμιο, μήκους 8,72 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των αναμονών προς τη Θέρμη, με πέντε σταθμούς, η οποία αναμένεται να εξυπηρετεί περί τους 41.000 επιβάτες ημερησίως.
Το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης
Πάντως, το μετρό της Θεσσαλονίκης που χαρακτηρίζεται ως «το πιο σύγχρονο της Ευρώπης», θα μπορεί να εξυπηρετεί καθημερινά 191.000 επιβάτες στη βασική γραμμή του, όπως επεσήμανε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, υπενθυμίζοντας ότι το μέσο σταθερής τροχιάς της πόλης θα περιλαμβάνει - μεταξύ άλλων - τον μεγαλύτερο παγκοσμίως υπόγειο αρχαιολογικό χώρο, ενταγμένο σε τεχνικό έργο, ο οποίος θα βρίσκεται στον σταθμό Βενιζέλου.
Συγχρόνως, ο Χρήστος Σταϊκούρας επιβεβαίωσε πως ολοκληρώνεται το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025, με πέντε σταθμούς και εκτίμηση για εξυπηρέτηση 95.000 επιβατών ημερησίως. Χαρακτηριστικά ο ίδιος είπε: «Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η πρώτη περίοδος λειτουργίας του μετρό και η κυκλοφορία 110 ηλεκτρικών λεωφορείων στους δρόμους της Θεσσαλονίκης είναι δυνατόν να διαμορφώσουν νέες συγκοινωνιακές συνθήκες και - υπό προϋποθέσεις - να οδηγήσουν σε άλμα του ποσοστού της δημόσιας συγκοινωνίας από το 15% που είναι σήμερα στο 50%. Πρόκειται για μια ουσιαστική μετάβαση στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, για μια κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου της Θεσσαλονίκης και για μια σημαντική βελτίωση της ποιότητας ζωής».
Ακόμα, ο ίδιος ανέφερε πως ο σχεδιασμός της ΜΑΜΘ προβλέπει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου μετρό με δύο γραμμές, συνολικού μήκους, μαζί με τις υπό ολοκλήρωση υποδομές, περίπου 48 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει συνολικά 44 σταθμούς και το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 678.000 επιβάτες ημερησίως, με σημαντικά χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αξιοσημείωτα δημοσιονομικά οφέλη και οικονομική εξοικονόμηση για τους πολίτες στο οδικό δίκτυο και τα δημόσια έργα.
Επίσης, ο Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε: «Η νέα δυτική σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Εμπορευματικού Λιμένα Θεσσαλονίκης με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή και η ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης θα μετατρέψουν τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ολιστικής ανάπτυξης, σε μια πόλη περισσότερο φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με ισχυρό γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό αποτύπωμα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Στο στάδιο της διενέργειας δεκάδων δοκιμών καθημερινά για τον έλεγχο της λειτουργίας, την πιστοποίηση όλων των συστημάτων και την αδειοδότηση του έργου βρίσκεται σήμερα το μετρό Θεσσαλονίκης, όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, υπενθυμίζοντας ότι «κάποια από αυτά [σ.σ. τα συστήματα] είναι καινοτόμα και εφαρμόζονται πρώτη φορά στη χώρα μας και για όγδοη φορά στην Ευρώπη».
Όπως είπε ο Νίκος Κουρέτας, η μελέτη που παρουσιάστηκε, δημιουργεί τη μαγιά για την «ύπαρξη ενός οργανωμένου στρατηγικού σχεδίου των ιδιωτικών και των δημόσιων μεταφορών για ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη, με ενίσχυση των δημόσιων μέσων μεταφοράς, το οποίο μπορεί αφενός να εξελίσσεται και να επιλέγουμε σενάρια ή εναλλακτικές προτάσεις ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες».
Παράλληλα, σύμφωνα με τον Νίκο Κουρέτα, δίνει «τα όπλα και τα επιχειρήματα που αποδεικνύουν τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα κάθε μεταφορικού έργου υποδομής στην πόλη, ώστε να εξασφαλίσει το Υπουργείο Υποδομών και οι φορείς του χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους και προγράμματα για τα επόμενα 20 χρόνια» και επιταχύνει την κατασκευή μεγάλων και μικρότερων έργων, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα επιστημονικά και λειτουργικά την αναδιοργάνωση των δρομολογίων των λεωφορείων.
Κατά τον χαιρετισμό του στην εκδήλωση, ο δήμαρχος Αμπελοκήπων - Μενεμένης και πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ), Λάζαρος Κυρίζογλου, ανέφερε ότι για πρώτη φορά βλέπει συνεκτικό σχεδιασμό ανάπτυξης για όλη τη Θεσσαλονίκη και ειδικά τη δυτική πλευρά της, ενώ πρόσθεσε πως «το Πολεοδομικό Συγκρότημα αναπτύσσεται δίκαια, όταν η ανάπτυξη είναι ισόρροπη στα κεντρικά, δυτικά και ανατολικά της».
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου