Τετάρτη, Ιουλίου 10, 2024

Πόσους ίππους πρέπει να αποδίδει το αυτοκίνητο μας για να είναι ασφαλές; Οι 3 παράμετροι που πρέπει να εξετάσετε πριν την αγορά καινούριου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.







 
 


Η σωστή ιπποδύναμη για ένα Ι.Χ. εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, ενώ πιο σημαντική από την επιτάχυνση από στάση είναι η γρήγορη επιτάχυνση του οχήματος σε κίνηση.

Πριν αγοράσουμε ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έχουμε καταλήξει ήδη στις προδιαγραφές του, όπως τον τύπο του αμαξώματος, τις διαστάσεις, το είδος καυσίμου, τους χώρους του, την τιμή του, κλπ. Κάπου εκεί μπαίνει και το ερώτημα, πόσους ίππους θα ήταν καλό να αποδίδει ο κινητήρας του για περισσότερη ασφάλεια στο δρόμο, ωστόσο η απάντηση δεν είναι απλή και εξαρτάται από πολλές παραμέτρους, όπως οι εξής:Πόσο συχνά οδηγούμε με πλήρες φορτίο.
Αν κινούμαστε κυρίως εντός πόλης ή χρησιμοποιούμε συχνά τον αυτοκινητόδρομο.
Πόσο βαρύ είναι το αυτοκίνητο, που σκοπεύουμε να αγοράσουμε.

Αν η περιοχή που μετακινούμαστε είναι ορεινή ή κάποια πεδιάδα με δρόμους χωρίς μεγάλες κλίσεις.


Να ξεκαθαρίσουμε, ότι τα σύγχρονα Ι.Χ. εφοδιάζονται με μοτέρ αρκετά υψηλής απόδοσης, με την ισχύ τους να ξεπερνάει σχεδόν πάντα τους 100 ίππους, κάτι που αποτελούσε πριν αρκετά χρόνια μάλλον την εξαίρεση για ένα μέσο επιβατικό μοντέλο στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα όμως έχουν βαρύνει τα σημερινά αυτοκίνητα σε σχέση με το παρελθόν, οπότε αυτό που πρέπει να μας ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο είναι η σχέση της ισχύος τους με τα κιλά τους!
Aναλογία βάρους και ίππων

Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, μια σωστή -κατά προσέγγιση- απόδοση για ένα Ι.Χ. βάρους 1.250 κιλών είναι οι 100 ίπποι, τα μοντέλα των 1.500 κιλών συνιστάται να διαθέτουν γύρω στους 120 ίππους ισχύ, τα οχήματα βάρους 1750 κιλών χρειάζονται γύρω στα 140 άλογα για ικανοποιητικές επιδόσεις, ενώ όσα ζυγίζουν 2.000 κιλά είναι ασφαλέστερα, αν βγάζει το μοτέρ τους περίπου 160 ίππους. Μιλάμε πάντα για αυτοκίνητα με μικτή χρήση εντός και εκτός πόλης, αφού αν κινούμαστε κυρίως σε αστικό περιβάλλον, μπορούμε να αρκεστούμε και σε ένα μοντέλο με χαμηλότερη ιπποδύναμη και οικονομικότερο κινητήρα.

Ένα άλλο συνηθισμένο λάθος που κάνουμε, είναι να δίνουμε βάρος μόνον στην ισχύ και όχι στη ροπή στρέψης του κινητήρα. Ταυτόχρονα λαμβάνουμε πολύ περισσότερο από ό,τι θα έπρεπε υπόψη μας τις τιμές επιτάχυνσης από μηδέν έως 100 χλμ./ώρα, αν και είναι δευτερεύουσας σημασίας για την ασφάλεια μας. Αρκετοί κατασκευαστές μάλιστα, μειώνουν συνειδητά την απόδοση ενός κινητήρα στην αρχική επιτάχυνση από στάση για να βελτιώσουν τον κύκλο ζωής του, ενώ δίνουν μεγάλη έμφαση στις επιταχύνσεις εν κινήσει, τις γνωστές μας ‘’ρεπρίζ’’, για τις οποίες παίζει καθοριστικό ρόλο η ροπή στρέψης.
Καθοριστικές οι ρεπρίζ

Οι γρήγορες ρεπρίζ είναι εξαιρετικά χρήσιμες στις προσπεράσεις ενός πιο αργού οχήματος στο επαρχιακό δίκτυο ή στις επιταχύνσεις, όταν μπαίνουμε σε αυτοκινητόδρομο και δεν θέλουμε να διακόψουμε τη ροή της κυκλοφορίας. Άρα, πρέπει να εξετάζουμε κατά κύριο λόγο την επιτάχυνση ενός Ι.Χ. εν κινήσει από τα 60 χλμ./ώρα έως τα 100 χλμ./ώρα και όχι σε πόσα δευτερόλεπτα κάνει τα 0 - 100 χλμ./ώρα. 

Ένα ικανοποιητικό παράθυρο χρόνου για σβέλτες ρεπρίζ από 60 έως 100 χλμ./ώρα είναι μεταξύ 5,5 και 8 δευτερολέπτων. Σε αυτό το χρονικό πλαίσιο διανύει το αυτοκίνητο μας από περίπου 122 μέτρα έως 178 μέτρα. Αν οδηγούμε ένα αργό μοντέλο, που χρειάζεται για την εν κινήσει επιτάχυνση από 60 έως 100 χλμ./ώρα σχεδόν 15 δευτερόλεπτα, τότε βρισκόμαστε εκτεθειμένοι στο απέναντι ρεύμα κυκλοφορίας για περισσότερα από 330 μέτρα, που συνιστούν στην πράξη μια αιωνιότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου