Κυριακή, Ιουλίου 28, 2024
Τα πιο ξεχωριστά oλυμπιακά oχήματα στη σύγχρονη ιστορία της κορυφαίας αθλητικής διοργάνωσης Η διαδρομή από τις πειραματικές ηλεκτροκίνητες BMW των Ολυμπιακών Αγώνων του Μονάχου το 1972 και τα κορεάτικα Hyundai της Αθήνας 2004 έως τα οχήματα μικροκινητικότητας εφέτος στο Παρίσι.
Γράφει ο Πέτρος Πιτσίνης
Μπορεί να μην περιλαμβάνονται μηχανοκίνητα αθλήματα στο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, ωστόσο θα ήταν αδύνατη η διοργάνωση τους χωρίς τη μαζική χρήση οχημάτων για τις μετακινήσεις των αθλητών, των προπονητών τους, των διαφόρων παραγόντων και των υψηλών προσκεκλημένων. Φέτος είναι επίσημος χορηγός οχημάτων η Toyota, όπως και στην προηγούμενη Ολυμπιάδα του Τόκιο το 2021.
Ο ολυμπιακός στόλος οχημάτων της ιαπωνικής μάρκας περιλαμβάνει πάνω από 2.650 εξηλεκτρισμένα μοντέλα και 700 οχήματα κινητικότητας «last mile», συμπεριλαμβανομένων 250 οχημάτων ατομικής χρήσης. Να σημειώσουμε ότι στον στόλο της Toyota υπάρχουν και 500 ηλεκτροκίνητα Miraj με ενεργειακές κυψέλες υδρογόνου, μια τεχνολογία στην οποία δίνει ιδιαίτερη έμφαση η μεγαλύτερη μάρκα αυτοκινήτων στον κόσμο.
Είναι γεγονός ότι από τη δεκαετία του '60 και μετά παρατηρείται μια στενή σχέση μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας και των Ολυμπιακών Αγώνων, αν και το μοναδικό μοντέλο με την ονομασία Olympia δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να συμμετάσχει σε αυτό το κορυφαίο αθλητικό γεγονός.
Αναφερόμαστε στο Opel Olympia, που λανσαρίστηκε το 1936 και σταμάτησε να κατασκευάζεται το 1940 μετά από μια συνολική παραγωγή περίπου 169.000 τεμαχίων. Τον Δεκέμβριο του 1947 κυκλοφόρησε το ανανεωμένο Opel Olympia, ενώ μεταξύ 1967 και 1970 παρουσίασε η Opel το μοντέλο Olympia A ως μια έκδοση πολυτελείας του Kadett.
Στην Ολυμπιάδα του Τόκιο το 1964 είχαμε για πρώτη φορά μια τόσο μαζική παρουσία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι παρθενικοί Ολυμπιακοί Αγώνες σε ασιατικό έδαφος μεταδόθηκαν -επίσης για πρώτη φορά- δορυφορικά σε όλο τον πλανήτη και οι Ιάπωνες κάλεσαν όλες τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες να διαθέσουν τα καλύτερα μοντέλα τους, θέλοντας να κάνουν μια επίδειξη υψηλής τεχνογνωσίας και να βάλουν τέλος στην εικόνα του πρώην συμμάχου της ναζιστικής Γερμανίας.
Σε αυτό το κάλεσμα ανταποκρίθηκαν όλες οι ιαπωνικές μάρκες με πρώτη και…καλύτερη την Toyota, που διέθεσε για τη συνοδεία των λαμπαδηδρόμων 7 μοντέλα Corona, Crown και Crown Eight, συν 95 άλλα οχήματα για τις υπόλοιπες ανάγκες των αγώνων.
Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου το 1972 ήταν χορηγός η βαυαρική μάρκα BMW, που αξιοποίησε τη δημοσιότητα για να παρουσιάσει δύο πειραματικά ηλεκτρικά οχήματα.
Η εταιρεία είχε μετατρέψει δύο BMW 1602 σε ηλεκτρικές, για να χρησιμοποιηθούν ως οχήματα συνοδείας σε διάφορους δρόμους αντοχής, μεταξύ των οποίων και στον μαραθώνιο, αν και δεν ξεπερνούσε η αυτονομία τους τα 60 χιλιόμετρα!
Κάτι ανάλογο αποτόλμησε 20 χρόνια αργότερα, δηλαδή το 1992, η SEAT στην Ολυμπιάδα της Βαρκελώνης. Οι Ισπανοί μετέτρεψαν ένα οικογενειακό Toledo σε ηλεκτρικό ως όχημα πλοηγό για τον Μαραθώνιο, όπου ήταν υποχρεωτική η χρήση ενός μοντέλου μηδενικών ρύπων.
Το ηλεκτρικό SEAT Toledo απέδιδε μόνο 22 ίππους και ζύγιζε 500 κιλά περισσότερο από τις συμβατικές εκδόσεις λόγω των μπαταριών του, ωστόσο κατάφερε να ολοκληρώσει χωρίς απρόοπτα τη διαδρομή των 42,195 χιλιομέτρων ακολουθώντας τον ρυθμό των δρομέων αντοχής.
Mία παγκόσμια πρεμιέρα είχαμε στην Ολυμπιάδα της Αθήνας το 2004 με τη Hyundai αποκλειστικό χορηγό της οργανωτικής επιτροπής των αγώνων. Για πρώτη φορά ήταν χορηγός η τοπική αντιπροσωπεία και όχι το εργοστάσιο, πράγμα που συνιστά ένα μοναδικό κατόρθωμα του επιχειρηματία Παναγιώτη Δάβαρη.
Η Hyundai Ελλάς είχε παραχωρήσει 3.700 αυτοκίνητα Matrix, Sonata, Santa Fe, εννιαθέσια βανάκια H-1 και κάποια μοντέλα XG, Centennial και Terracan για την εξυπηρέτηση των VIP, ενώ προσέφερε και οικονομική βοήθεια 16.300.000 ευρώ. Τα 500 από αυτά τα οχήματα παρέμειναν στην κατοχή του ‘’Αθήνα 2004’’ μετά τη λήξη των Ολυμπιακών Αγώνων, ενώ τα υπόλοιπα πουλήθηκαν ως μεταχειρισμένα!
Το 2008 ήταν χορηγός στην Ολυμπιάδα του Πεκίνου η Volkswagen, θέλοντας έτσι να υπογραμμίσει την κυριαρχία της στη ραγδαία αναπτυσσόμενη κινέζικη αγορά αυτοκινήτου, όπου εμφάνιζε τότε τις περισσότερες πωλήσεις.
Τέσσερα χρόνια αργότερα πήρε τη ρεβάνς η BMW ως μεγάλος χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου. Οι Βαυαροί είχαν διαθέσει πάνω από 4.000 οχήματα της BMW και της ΜΙΝΙ, μοτοσικλέτες και ποδήλατα, ενώ η μέση εκπομπή ρύπων του στόλου τους ανερχόταν σε μόνο 116 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.
Παράλληλα είχαν εντάξει στη μηχανοκίνητη αρμάδα τους 160 ηλεκτρικές BMW σειρά 1 Active E και 40 ηλεκτροκίνητα MINI E electric.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου