Δευτέρα, Αυγούστου 19, 2024

Αλλαγή σκηνικού λόγω ακρίβειας: Ξοδεύουν λιγότερα οι τουρίστες - Μένουν στο σπίτι οι Έλληνες Η ακρίβεια άλλαξε τις συνήθειες για Έλληνες και ξένους το φετινό καλοκαίρι.



ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΤΣΟΜΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ/EUROKINISSI

 

 


Μπορεί φέτος την Ελλάδα να προτίμησαν περισσότεροι τουρίστες, αλλά όπως δείχνουν τα στοιχεία, ξοδεύουν λιγότερα χρήματα στις διακοπές τους.

Η ακρίβεια άλλαξε τις συνήθειες και για τους Έλληνες, που επιλέγουν να τρώνε στο σπίτι ή μέσω take away, με την εστίαση σε τουριστικές περιοχές να στενάζει.


Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, πολλοί είναι οι ξένοι που επισκέφθηκαν τη χώρα μας και προτίμησαν να περάσουν το μεγαλύτερο μέρος των διακοπών τους στην πρωτεύουσα. Ωστόσο, εμφανίζονται πιο... σφιχτοχέρηδες σε σχέση με το παρελθόν.

Οι τουρίστες είναι ικανοποιημένοι από την πλειοψηφία όσων προσφέρει η χώρα μας σε αυτούς. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, το διάστημα Ιανουάριος - Μάιος 2024 οι επισκέπτες στην Ελλάδα πλησίασαν τα 7 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 20,6%.

 

Όμως, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι παρουσίασε πτώση κατά 3,6%. Μια γυναίκα που ταξίδεψε από την Ινδονησία, μίλησε στην κάμερα του καναλιού και είπε ότι στις έξι ημέρες που βρίσκεται στην Ελλάδα, ξόδεψε περίπου 200 ευρώ.

Ένας Γερμανός τουρίστας, από την άλλη, που θα μείνει στη χώρα μας 18 ημέρες, βρισκόμενος εδώ με την οικογένειά του, υπολογίζει ότι θα έχει ξοδέψει στο διάστημα αυτό περίπου 5.000 ευρώ.


Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, αυτοί που φαίνεται να ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα, είναι Βρετανοί, Γερμανοί και Αμερικανοί.

Ήδη το πρώτο πεντάμηνο του έτους, οι εισπράξεις από τους Γερμανούς επισκέπτες υπολογίζονται πάνω από τα 700 εκατομμύρια ευρώ. Αύξηση παρουσίασαν και οι εισπράξεις από Αμερικανούς τουρίστες, καθώς ανέρχονται πάνω από 400 εκατ. ευρώ.






Οι Έλληνες δεν μπορούν να «σηκώσουν» τις ανατιμήσεις

Πολύ πιο «σφιχτή» οικονομική πολιτική κλήθηκαν ή θα κληθούν να ακολουθήσουν οι Έλληνες που επιλέγουν να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα. Και αυτό διότι μεγαλύτερος σε σχέση με πέρυσι θα είναι ο λογαριασμός των φετινών διακοπών.


Οι τιμές σε μεταφορές, ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφέ τραβούν την ανηφόρα, σε επίπεδα σημαντικά υψηλότερα από τον πληθωρισμό που τον Ιούλιο διαμορφώθηκε στο 2,7%. Η συνεχιζόμενη ακρίβεια οδηγεί τους Έλληνες σε περικοπές στις καλοκαιρινές τους διακοπές, περιορίζοντας τις ημέρες διαμονής και βάζοντας «μαχαίρι» στις δαπάνες της εστίασης και ψυχαγωγίας.

Τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούλιο δείχνουν περίτρανα το μέγεθος του προβλήματος καθώς οι τιμές σε εστιατόρια, καφετέριες, καφενεία και ζαχαροπλαστεία εμφανίζονται αυξημένες κατά 7% σε σχέση με πέρυσι.

Οι τιμές του πρόχειρου φαγητού (μη σερβιριζόμενου) έχουν αυξηθεί κατά 5,38%. Διψήφιες είναι οι ανατιμήσεις σε ξενοδοχεία (+12,64%) και υπηρεσίες παροχής καταλυμάτων (+12,42%). Τα εισιτήρια στις πτήσεις εσωτερικού είναι 16% πάνω, ενώ τα εισιτήρια των πλοίων εμφανίζουν αύξηση περίπου 5% σε σχέση με πέρσι.
Διακοπές με «κόφτη» δαπανών και αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες

Κάποτε οι Έλληνες έφευγαν από το κλεινόν άστυ ακόμα και έναν μήνα. Ωστόσο, οι εποχές έχουν αλλάξει και πλέον οι οικογενειάρχες που καταφέρνουν να «δραπετεύουν» έστω και μία εβδομάδα, θα πρέπει να θεωρούνται προνομιούχοι.

Το κόστος, ειδικά στους νησιωτικούς προορισμούς, είναι δυσθεώρητο, με τον «κόφτη» δαπανών να έχει ενεργοποιηθεί. Σε αυτό ρόλο παίζει η αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και το κόστος μετακίνησης (για όσους δεν επιλέγουν νησιά).

 

Επίσης, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών το 33% των Ελλήνων καταναλωτών θεωρεί ότι το κόστος της εστίασης επιβαρύνει σημαντικά τον προϋπολογισμό των διακοπών και για τον λόγο αυτό έχουν γίνει πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους, ενώ οι επτά στους δέκα -για λόγους οικονομίας- έχουν αναγκαστεί να ακυρώσουν κάποια έξοδα για φαγητό ή ψυχαγωγία.

Η τάση μείωσης δαπανών ανά ταξίδι ξεκίνησε από πέρσι και για τους ξένους επισκέπτες, καθώς και αυτοί δεν μένουν ανεπηρέαστοι από την ακρίβεια.
Ακριβό «σπορ» οι καλοκαιρινές διακοπές για τους Έλληνες

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 23-29 Ιουνίου 2024, μόνο ένας στους δύο θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2024 λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια και διαμονή.

Επιπλέον, η έρευνα έδειξε ότι οι πληθωριστικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και αύξηση των εσόδων τους και ότι η τιμή συνεχίζει να είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων με τάση αποκλιμάκωσης από το δεύτερο κριτήριο που είναι η ποιότητα.




Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς, είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.

Όπως φαίνεται, μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.


Συγκεκριμένα:Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Το 42% (έναντι 49% το 2024) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Η τιμή πιο πάνω από την ποιότητα - Με τι κριτήριο ψωνίζουν οι Έλληνες



Το παραπάνω σχήμα καταγράφει διαχρονικά τους παράγοντες που επηρεάζουν τους καταναλωτές την τελευταία τετραετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων.

Η τιμή παραμένει το βασικό κριτήριο (57%), αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις, η ένταση μειώνεται (από 69% το 2023) και έφτασε στα επίπεδα του 2022. Παράλληλα, η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 27% των καταναλωτών, αλλά αυξάνεται από 16% του 2023.

Άρα, τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση με την «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο βασικά κριτήρια να κλείνει.



Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες.

Επιπλέον, 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%.

Οι κύριοι λόγοι είναι είτε το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου