Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 11, 2024
Άλλοι δύο διορισμοί του ΥΠ.ΠΟ μετά το φιάσκο με την επιτροπή για τα Όσκαρ Όλο το χρονικό του φιάσκου στο ΥΠ.ΠΟ με τα μέλη της επιτροπής που επιλέξουν την ελληνική ταινία που θα προταθεί στην Αμερικανική Ακαδημία για τα Όσκαρ 2025.
AP Photo/John Locher
Μετά το ασύλληπτο φιάσκο στο υπουργείο Πολιτισμού, με τον διορισμό μελών στην επιτροπή για τα Όσκαρ 2025 και την αντικατάστασή τους μόλις λίγα 24ωρα αργότερα (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ) που προκάλεσε δριμύτατες αντιδράσεις σκηνοθετών (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ), το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε σήμερα Τετάρτη (11/9) την τελική σύνθεση της Ελληνικής Επιτροπής Επιλογής Υποψηφιότητας για τα βραβεία Όσκαρ σαν να μην έχει συμβεί τίποτα.
Πώς φτάσαμε όμως μέχρι εδώ;
Η ξαφνική απόφαση του ΥΠΠΟ και το φιάσκο
Τέλη Αυγούστου, ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος είχε αποκαλύψει ότι ο ίδιος, η δημοσιογράφος Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη και η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδακη δέχτηκαν ένα πολύ ενθουσιώδες μήνυμα ότι έχουν επιλεχθεί να βρίσκονται στην επταμελή επιτροπή που θα παρακολουθούσε τις υποψήφιες ταινίες και θα αποφάσιζε ποια θα είναι η ελληνική πρόταση στην Αμερικανική Ακαδημία για το σχετικό Όσκαρ.
Λίγες μέρες μετά την πρόσκληση και αφού είχαν λάβει και email με όλες τις ταινίες που πρέπει να παρακολουθήσουν ο ίδιος έλαβε ένα ακόμη επίσημο mail από το υπουργείο στο οποίο του ανακοίνωναν ότι θα είναι και πρόεδρος αυτής της επιτροπής.
Όπως αναφέρει στη συνέχεια: «Την επόμενη μέρα εγώ και οι τρεις κύριες λάβαμε ένα ακόμη mail στο οποίο απαλλασσόμασταν από τα καθήκοντα μας καθώς όπως ανεκδιήγητα ανέφερε η επιστολή: το κάλεσμά μας συνέβη «εκ παραδρομής». Σαν να μην είχαν προηγηθεί όλα αυτά τα τηλέφωνα κι όλη αυτή η ηλεκτρονική επικοινωνία που διήρκησαν σχεδόν δύο εβδομάδες. Σαν κάποιος υπάλληλος αυθαίρετα και μυστικά να αποφάσισε να μας καλέσει και να μας προσφέρει πρόσβαση στο υλικό καλλιτεχνικών έργων, τα οποία θα έπρεπε να προστατεύονται με κάθε πιθανό τρόπο από ανθρώπους που δεν αποτελούν κομμάτι γνωμοδοτικού οργάνου κρατικής προέλευσης».
Φυσικά ο ίδιος επισήμανε ότι κάτι τέτοιο δε θα μπορούσε να γίνει απλά εκ παραδρομής και ασφαλώς δημιουργούνται ερωτήματα σχετικά με το ποια είναι τα πραγματικά κίνητρα της καθαίρεσής των και της αντικατατάστασής με συνοπτικές διαδικασίες.
Ο Βασίλης Κεκάτος τόνισε επίσης ότι: «Άλλο ένα μέλος της πρωταρχικής επιτροπής, το οποίο όμως δεν αντικατεστάθη, η ταλαντούχα συνάδελφος Ασημίνα Προέδρου, μόλις χθες παραιτήθηκε από τα καθήκοντά της, διαμαρτυρόμενη για τις ανεπίτρεπτες ενέργειες του υπουργείου απέναντι σε εμάς».
«Χιονοστιβάδα» αντιδράσεων: 20 Έλληνες σκηνοθέτες απέσυραν τις ταινίες τους
Ως αντίδραση στην παραπάνω απόφαση, δεκάδες σκηνοθέτες και παραγωγοί, με ανοιχτή επιστολή προς το ΥΠΠΟ, γνωστοποίησαν ότι αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής για τα Όσκαρ του 2025.
«Αρνούμαστε να συμπράξουμε σε αδιαφανείς ενέργειες» αναφέρουν μεταξύ άλλων σε ανοιχτή επιστολή τους σημειώνοντας πως «με λύπη μας διαπιστώνουμε μια σειρά από παρεμβάσεις κατά τη συγκρότηση της επιτροπής που θα γνωμοδοτήσει ποια ταινία θα επιλεχθεί».
Όπως έγινε γνωστό, αποσύρονται 20 από τις 23 ταινίες, που θα συμμετείχαν στην διαδικασία σύμφωνα με δημοσιεύματα.
Από αυτές, οι τρεις ταινίες που δεν συμπεριλαμβάνονται στην παρακάτω λίστα είναι η «Φόνισσα» σε σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα, ο «Καπετάν Μιχάλης» σε σκηνοθεσία του Κώστα Χαραλάμπους και το «Μινόρε» του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα. Οι παραπάνω σκηνοθέτες δεν έχουν υπογράψει την ανοιχτή επιστολή των Ελλήνων δημιουργών και την συμβολική παραίτηση από τη διαδικασία.
Σύμφωνα, δε, με νεότερες πληροφορίες, μόλις μία ταινία φέρεται παρέμεινε στο κάδρο, καθώς αποσύρθηκαν ακόμη δύο αντιδρώντας για τη στάση του υπουργείου.
Οι σκηνοθέτες που αντέδρασαν και η επιστολή τους στο ΥΠΠΟ:
Προς τους:
Υπουργό Πολιτισμού, κα. Λίνα Μενδώνη
Υφυπουργό Πολιτισμού, κο. Ιάσονα Φωτήλα
Κοινοποίηση:
Γενική Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, κα. Ελένη Δουνδουλάκη
Προϊσταμένη Τμήματος Κινηματογραφίας και Ο/Α Μέσων, κα. Ελένη Τουμπανάκη
Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2024
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,
Οι παρακάτω υπογράφουσες και υπογράφοντες, σκηνοθέτες και παραγωγοί κινηματογραφικών ταινιών που έχουμε υποβάλει τη συμμετοχή της ταινίας μας στη διαδικασία επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ στην κατηγορία Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους – διαδικασία που καθορίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις – με λύπη μας διαπιστώνουμε μια σειρά από παρεμβάσεις κατά τη συγκρότηση της επιτροπής που θα γνωμοδοτήσει ποια ταινία θα επιλεχθεί.
Παρεμβάσεις που δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της διαδικασίας.
Ως εκ τούτου αρνούμαστε να συμπράξουμε σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του, και αναγκαζόμαστε να αποσύρουμε τις ταινίες μας από την ως άνω διαδικασία.
Συγκεκριμένα, στις 11 Αυγούστου 2024 εστάλησαν από το ΥΠ.ΠΟ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι σύνδεσμοι των ταινιών μας (vimeo link κ.λ.π.) σε τουλάχιστον τέσσερις επαγγελματίες του κινηματογράφου, με τις οποίες και τους οποίους είχε προηγηθεί επικοινωνία εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ, για να τους προταθεί η θέση του προέδρου και των μελών της επιτροπής που θα γνωμοδοτούσε για την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ, θέση που οι εν λόγω επαγγελματίες αποδέχτηκαν. Δύο μέρες μετά, στις 13 Αυγούστου 2024, τα συγκεκριμένα μέλη της επιτροπής έλαβαν νέο γραπτό μήνυμα με το οποίο το ΥΠ.ΠΟ τα ενημέρωνε πως τελικά δε θα είναι μέλη της επιτροπής, χωρίς να τους εξηγούνται οι λόγοι του μη ορισμού τους εν τέλει. Την ίδια ημέρα, λίγες ώρες μετά, στη Διαύγεια του ΥΠ.ΠΟ αναρτήθηκε η απόφαση συγκρότησης της επιτροπής, χωρίς φυσικά τη συμμετοχή καμίας και κανενός από τις/τους συγκεκριμένες/νους τέσσερις επαγγελματίες.
Οι παραπάνω ανεύθυνοι και πρόχειροι χειρισμοί εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ εγείρουν ερωτήματα και εύλογες υπόνοιες για τη στόχευση τέτοιων ενεργειών. Θυμίζουν δε τις πρακτικές και τις μεθοδεύσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, που έχουν καταργηθεί από το 2009. Πρακτικές από τις οποίες οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά δώσαμε αγώνες για να απεμπλακούμε, πρακτικές που δεν ταιριάζουν σε ένα σύγχρονο κράτος που θέλει να ονομάζεται ευρωπαϊκό, και που εκθέτουν και θα εκθέσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη χώρα μας διεθνώς.
Επιπλέον, στέλνοντας το ΥΠ.ΠΟ τους συνδέσμους των ταινιών μας σε άτομα που – για άγνωστους λόγους – δεν συμπεριέλαβε τελικά στην επιτροπή, αντί να προστατεύσει – ως όφειλε – την πνευματική μας ιδιοκτησία, την οποία όλες και όλοι εμείς του εμπιστευτήκαμε, την μεταχειρίστηκε με τρόπο παράνομο, ανεύθυνο και προσβλητικό για τους δημιουργούς υπό όποια ιδιότητα (σκηνοθέτες και παραγωγοί).
Οι απορίες είναι εύλογες: Τι μεσολάβησε ανάμεσα στην πρόταση που έγινε στις/στους συγκεκριμένες/νους επαγγελματίες να αναλάβουν τις θέσεις του προέδρου και των μελών της επιτροπής (πρόταση που επισφραγίστηκε γραπτά με την αποστολή των συνδέσμων των ταινιών μας) και στον εν τέλει μη ορισμό τους; Τι είναι αυτό που οδήγησε στις συγκεκριμένες ανορθόδοξες και πρωτοφανείς ενέργειες;
Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που ακολουθούνται για την συγκρότηση της επιτροπής και αν ναι, αυτές οι διαδικασίες ακολουθήθηκαν ή όχι;
Επισημαίνουμε τέλος, πως η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας.
Αξίζει σε όλες και σε όλους μας – αλλά και στο ίδιο το ΥΠ.ΠΟ – κάτι καλύτερο απ’ όλα αυτά.
Αλφαβητικά οι υπογράφουσες και υπογράφοντες, δημιουργοί των 20 ταινιών που αποσύρονται από την έως άνω διαδικασία (από τις συνολικά 23 που είχαν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ, όπως η λίστα είχε δημοσιευθεί στον ημερήσιο τύπο):Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών Ο τελευταίος ταξιτζής & Πολύδροσο)
Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
Βενέτης Άγγελος (παραγωγός ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας Embryo Lavra Butterfly)
Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας Πολύδροσο)
Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας Γιάννης Σπανός, πίσω απ᾽ τη μαρκίζα)
Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)
Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας Animal)
Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας Tranzit)
Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας Avant-Drag!)
Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Μέντιουμ)
Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας Dolls of Dresden)
Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας Άκουσε με)
Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος ταξιτζής)
Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος υπνοβάτης)
Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας Άκουσε με)
Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Εξέλιξη)
Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας Ladies in waiting)
Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας Dolls of Dresden)
Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Επιχείρηση άστρο)
Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας Κουραμπιέδες με χιόνι)
Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας Ladies in waiting)
Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας Εξέλιξη)
Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Αδέσποτα Κορμιά)
Η σημερινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟ με την τελική σύνθεση της επιτροπής για τα Όσκαρ
«Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει την συμπλήρωση της Επιτροπής επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για την συμμετοχή στη διαδικασία των βραβείων Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, με δύο νέα μέλη, προς αντικατάσταση των παραιτηθέντων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, η Επιτροπή συγκροτείται ως εξής:
Έβαν Σπηλιωτόπουλος, (πρόεδρος της Επιτροπής), Λος Άντζελες, έχει δουλέψει με τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλυγουντ (Disney, 20ieth Centuy Fox, Paramount, Universal κλπ). Σεναριογράφος (ταινιών blockbuster του Χόλυγουντ, όπως το Η ΠΕΝΤΑΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΡΑΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ, ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΤΟΥ ΤΣΑΡΛΙ, κλπ), με 25 χρόνια εμπειρία στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλυγουντ. Μέλος στην Αμερικανική Ένωση Σεναριογράφων - Writers Guild of America, ψηφίζον μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου EFA.Δημήτρης Δανίκας, (αντιπρόεδρος της Επιτροπής), Αθήνα, κριτικός κινηματογράφου, δημοσιογράφος (ΒΗΜΑ / ΝΕΑ / ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ), με τουλάχιστον 35 χρόνια εμπειρία στον χώρο της κριτικής κινηματογράφου.
Χριστίνα Λαζαρίδη, σεναριογράφος, (υποψήφια για Όσκαρ), Νέα Υόρκη, ψηφίζον & ισόβιο μέλος στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου (που απονέμει τα Όσκαρ όπου θα υποβάλλουμε την εθνική μας συμμετοχή), μέλος στην Αμερικανική Ένωση Σεναριογράφων - Writers Guild of America, ψηφίζον μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, διδάσκει σενάριο στο COLUMBIA UNIVERSITY στην Νέα Υόρκη και έχει διδάξει σενάριο και σε πολλά άλλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, σε σεμινάρια σε Ελλάδα, Μεξικό κλπ.
Παναγιώτης Ράππας, σκηνοθέτης animation, Αθήνα, έχει δουλέψει για τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλυγουντ, για την AMBLN ENTERTAINMENT LONDON (του Στήβεν Σπήλμπεργκ), για την BIOSKOP FILM Μόναχο, μια από τις μεγαλύτερες γερμανικές εταιρείες παραγωγής κλπ, με πολλά βραβεία στο ενεργητικό του. Το μοναδικό διαμένον στην Ελλάδα ψηφίζον & ισόβιο μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (που απονέμει τα Όσκαρ όπου θα υποβάλλουμε την εθνική μας συμμετοχή), ψηφίζον μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου - European Film Academy EFA.
Σπύρος Ν. Ταραβήρας, σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος, Αθήνα - Μόναχο, ψηφίζον μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία - European Film Academy EFA και είναι το μοναδικό στην Ελλάδα ψηφίζον μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου EFA. Έχει διατελέσει αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Σκηνοθεσίας & Σεναρίου του Πανεπιστημίου Τηλεόρασης & Κινηματογράφου και εκλεγμένο Μέλος της Συγκλήτου του στο Μόναχο.
Nίκος Πλατύραχος, μουσικός, συνθέτης soundtracks πολλών αλλοδαπών και ελληνικών βραβευμένων ταινιών με μεγάλη διεθνή πορεία και σπουδές σε Ελλάδα και Γερμανία. Έχει γράψει τη μουσική σε πάνω από 30 ταινίες του ελληνικού και ευρωπαϊκού κινηματογράφου και έχει αποσπάσει βραβεία σε ελληνικά και διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ.
Αναστάσιος Μίχος, διευθυντής Φωτογραφίας, έχει δουλέψει σε μεγάλες παραγωγές για όλα τα μεγάλα στούντιο του Χόλυγουντ και με τεράστιους ηθοποιούς. Ψηφίζον & ισόβιο μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τα Όσκαρ της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών & Επιστημών AMPAS στο Λος 'Αντζελες, μέλος του εκ των σημαντικότερων Σωματείων της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας Σωματείου Αμερικανών Διευθυντών Φωτογραφίας (American Society of Cinematographers ASC), ψηφίζον μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου EFA, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Διευθυντών Φωτογραφίας GSC (Greek Society of Cinematographers)».
Με λίγα λόγια, τα δύο νέα μέλη της επιτροπής που θα κληθεί να επιλέξει την -κατά πληροφορίες- μία και μοναδική ταινία που απέμεινε στη λίστα των υποψηφιοτήτων είναι οι Νίκος Πλατύραχος και Αναστάσιος Μίχος.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου