Κυριακή, Οκτωβρίου 27, 2024

Παγκόσμια απειλή για οικολογική καταστροφή από τον «γκρίζο στόλο» της Ρωσίας Έρευνα του Politico: Παλιά καράβια με προβλήματα και παλιές τεχνολογίες μεταφέρουν κρυφά το ρωσικό πετρέλαιο.



AP Photo

 

 


Μπορεί στη Ρωσία να έχουν επιβληθεί κυρώσεις, ελέω του πολέμου στην Ουκρανία, ωστόσο αυτό δεν εμποδίζει τα καράβια της να μεταφέρουν πετρέλαιο, έστω και κρυφά.

Ωστόσο, ο τρόπος που αυτός γίνεται, δημιουργεί έντονες ανησυχίες για οικολογική καταστροφή. Και αυτό διότι σύμφωνα με το Politico, τα ρωσικά καράβια δεν είναι αυτό που θα χαρακτήριζε κανείς τεχνολογία αιχμής.


Το Μέσο ξεκινά το σχετικό του άρθρο με την περιγραφή ότι ένα δροσερό ανοιξιάτικο πρωινό του Μαρτίου, οι Βρετανοί λιμενικοί εντόπισαν κάτι ασυνήθιστο περίπου 100 χιλιόμετρα μακριά από την ακτή της Σκωτίας: έναν σκοτεινό λεκέ, που εκτείνεται 23 χιλιόμετρα στον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό.

Σύμφωνα με μια εσωτερική ανάλυση που ετοίμασαν οι δορυφορικές υπηρεσίες της Ακτοφυλακής και κατάφερε να δει το Politico, η πιθανή πηγή αυτού του λεκέ ήταν το «Innova», ένα δεξαμενόπλοιο μεγέθους περίπου ίσα με τον Πύργο του Άιφελ, που εκείνη την εποχή μετέφερε 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου από τη Ρωσία προς ένα διυλιστήριο στην Ινδία.


Ωστόσο, η Ακτοφυλακή έκανε ελάχιστα για να διερευνήσει περαιτέρω την υπόθεση και το δεξαμενόπλοιο -χωρίς οποιεσδήποτε επιπτώσεις- συνεχίζει να εμπορεύεται πετρέλαιο μέχρι και σήμερα, βοηθώντας να γεμίσει το πολεμικό «σεντούκι» του Κρεμλίνου για περισσότερα από 2 χρόνια από την πλήρη εισβολή του στρατού της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι δορυφόροι «τσάκωσαν» τουλάχιστον εννέα ρωσικά πλοία

Το «Innova» είναι μόνο ένα από τα εκατοντάδες πλοία του λεγόμενου «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας, που αποτελείται κυρίως γερασμένα, κακοσυντηρημένα πλοία, τα οποία πλέουν αψηφώντας τις δυτικές κυρώσεις -και σκορπούν περιβαλλοντικές καταστροφές χωρίς συνέπειες.

Μια κοινή έρευνα του Politico και της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφικής ομάδας SourceMaterial βρήκε τουλάχιστον εννέα περιπτώσεις «κρυφών» πλοίων του «γκρίζου στόλου» που αφήνουν διαρροές στα ύδατα του κόσμου από το 2021. Για να γίνει η καταγραφή τους, χρησιμοποιήθηκαν δορυφορικές εικόνες από τη ΜΚΟ SkyTruth, σε συνδυασμό με δεδομένα ναυτιλίας από τo περιοδικό Lloyd's List και την πλατφόρμα Kpler.


Η υπουργός Εξωτερικών της Σουηδίας, Μαρία Μάλμερ Στένεργκαρντ (Maria Malmer Stenergard), δήλωσε στο Politico ότι τα πλοία αποτελούν «σημαντικό κίνδυνο» για το θαλάσσιο περιβάλλον. «Τα περιστατικά (εδώ) το αποδεικνύουν».

Είναι ένα πρόβλημα που επιδεινώθηκε μετά την πλήρη εισβολή των ρωσικών δυνάμεων στην Ουκρανία, μετά τη σχετική εντολή του Βλαντιμίρ Πούτιν. Με τη Μόσχα υπό τις δυτικές κυρώσεις, ένας αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων μεταφέρουν παράνομα εμπορεύματα -και πιθανή περιβαλλοντική καταστροφή- σε όλο τον κόσμο.

Αυτά τα πλοία όχι μόνο τρίζουν και σε μεγάλο βαθμό δεν υπόκεινται σε συντήρηση, είναι συχνά ανασφάλιστα, πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπτωση διαρροής ή πιο σοβαρής ζημιάς, μια κυβέρνηση θα δυσκολευόταν να τα θεωρήσει υπεύθυνα.



Το ρωσικό εμπόριο αργού μετατοπίζεται - Με κόκκινο οι μεταφορές με τον «γκρίζο στόλο»
Θέμα χρόνου να πάθει ζημιά ένα από αυτά τα πλοία

Το Politico και το SourceMaterial εντόπισαν «σημάδια» του «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας από την Ταϊλάνδη μέχρι το Βιετνάμ, μέχρι την Ιταλία και το Μεξικό. Τα τάνκερ πέρασαν επίσης από πολυσύχναστους ναυτιλιακούς διαδρόμους, όπως η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Παναμά, πράγμα που σημαίνει ότι οποιοδήποτε σοβαρό ατύχημα θα μπορούσε να προκαλέσει πρόβλημα στους διεθνείς εμπορικούς δρόμους.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι θέμα χρόνου πριν ένα από αυτά τα πλοία υποστεί ζημιά, που θα έχει ως αποτέλεσμα μια μεγάλη περιβαλλοντική -και οικονομική- καταστροφή.

«Οι πετρελαιοκηλίδες και ο κίνδυνος ολισθηρότητας είναι τρομακτικοί», δήλωσε ο Ισαάκ Λεβί (Isaac Levi), ένας ειδικός στο θέμα του «γκρίζου στόλου», στο Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), μια δεξαμενή σκέψης. «Πέρα από την περιβαλλοντική ζημιά, μερικές από τις οποίες θα είναι μη αναστρέψιμες, είναι τεράστιος αντίκτυπος για τα παράκτια κράτη που πρέπει να επωμιστούν το κόστος του καθαρισμού αυτού», τόνισε και χαρακτηριστικά συμπλήρωσε: «Εν ολίγοις, είναι μια ωρολογιακή βόμβα».
Αυξανόμενοι κίνδυνοι από τον ρωσικό «γκρίζο στόλο»

Η κατάσταση θέτει ένα παγκόσμιο δίλημμα: Πώς μπορούν οι δημοκρατικές χώρες να συμπιέσουν τα έσοδα της Μόσχας, αποφεύγοντας καταστροφικές συνέπειες;

Όταν η Δύση επέβαλε για πρώτη φορά προχώρησε σε επιβολή κυρώσεων για το ρωσικό πετρέλαιο το 2022, είχε στόχο να περιορίσει ένα κρίσιμο «μαξιλαράκι» για το Κρεμλίνο, το οποίο βασίζεται στις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου για σχεδόν το ήμισυ του προϋπολογισμού του.


Ωστόσο, σχεδόν 2 χρόνια αργότερα, τα μέτρα -που περιλαμβάνουν μια γενική απαγόρευση των εισαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ένα ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου που επέβαλαν οι σύμμαχοι της G7 με άλλους εταίρους- απέτυχαν σε μεγάλο βαθμό.

Αντίθετα, η Μόσχα έχει βρει δημιουργικές λύσεις. Μετονόμασε το αργό της πετρέλαιο για να κρύψει την προέλευσή του και οργάνωσε έναν ολοένα αυξανόμενο στόλο άνω των 600 πλοίων, με την ιδιοκτησία τους συχνά να αποκρύπτεται από εταιρείες κοχυλιών.

Μέχρι στιγμής, το ανώτατο όριο τιμής «αποδείχθηκε ότι είναι ένα πολύ διαρρέον όργανο», δήλωσε η Μισέλ Βίζε Μπόκμαν (Michelle Wiese Bockmann), ναυτιλιακή αναλύτρια και εμπειρογνώμονας στo Lloyd's List.


Σύμφωνα με την CREA, περίπου το 80% του θαλάσσιου αργού πετρελαίου της Μόσχας μεταφέρθηκε με πλοία εκτός δυτικού ελέγχου. Εν τω μεταξύ, ο συνολικός αριθμός σκαφών σκιώδους στόλου έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2022.

Ταυτόχρονα, ο στόλος αυτός «παρουσιάζει πολλές ανησυχίες για την ασφάλεια και το περιβάλλον», σημείωσε η Μπόκμαν.
Γιατί τα πλοία αυτά ταξινομούνται ως «υψηλού κινδύνου»

Αυτά τα δεξαμενόπλοια, τα οποία τo Lloyd's List ορίζει ότι δεν φαίνεται να έχουν ασφάλιση, είναι υπό «σκιώδη» ιδιοκτησία και έχουν κατασκευαστεί πριν από 15 ή και περισσότερα χρόνια, ταξινομούνται ως «υψηλού κινδύνου» από τους μηχανικούς. Αυτό τα αφήνει πιο ευάλωτα σε τεχνικά προβλήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το σύστημα διεύθυνσης, τη δομική ακεραιότητα και την αξιοπλοΐα τους.

Με τα τέσσερα πέμπτα αυτών των πλοίων να στερούνται αξιόπιστης ασφάλισης, συχνά διαφεύγουν της διεθνούς εποπτείας και ρύθμισης. Αυτός ο κίνδυνος αυξάνεται μόνο όταν τα τάνκερ απενεργοποιούν τους αναμεταδότες τους ή μεταδίδουν ψευδείς τοποθεσίες, χρησιμοποιώντας τις λεγόμενες μεθόδους πλαστογράφησης.

Όπου συμβαίνουν διαρροές, οι καθαρισμοί μπορεί να κοστίσουν εκατομμύρια στις παράκτιες χώρες και στους φορολογούμενούς τους, σημείωσε η Μπόκμαν, καθώς οι ιδιοκτήτες των πλοίων δεν μπορούν να εντοπιστούν. Τα πλοία θα μπορούσαν επίσης να μπλοκάρουν εμπορικά σημεία όπως η Διώρυγα του Σουέζ, εάν οι καπετάνιοι χάσουν τον έλεγχο του σκάφους τους, πρόσθεσε.




Οι διαρροές αποτελούν επίσης «ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα» για την τοπική άγρια ​​ζωή, δήλωσε ο Στέπαν Μποΐτσοφ (Stepan Boitsov), ερευνητής που ειδικεύεται στη θαλάσσια ρύπανση στο Νορβηγικό Ινστιτούτο Θαλάσσιων Ερευνών. Μπορούν να βλάψουν τη θαλάσσια ζωή, να καταστήσουν τοξικά καταναλωτικά προϊόντα όπως τα οστρακοειδή και να εμποδίσουν την αναπαραγωγή ψαριών.

Ο καθαρισμός παρουσιάζει τα δικά του προβλήματα: Οι χημικές ουσίες που εμπλέκονται μπορούν να μεταδώσουν περαιτέρω μόλυνση, πρόσθεσε ο Μποΐτσοφ. Τότε υπάρχει ο κίνδυνος σύγκρουσης. Τον Ιούλιο, ένα από τα «γκρίζα» αυτά πλοία του ρωσικού στόλου χτύπησε ένα άλλο δεξαμενόπλοιο στα χωρικά ύδατα της Μαλαισίας, με αποτέλεσμα και τα δύο να πιάσουν φωτιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου