Το δυστύχημα και η συγκάλυψη. Η συγκλονιστική ανάρτηση του ανθρώπου που έχασε στα Τέμπη τον αδερφό του Βάιο
Σε συστηματική μελέτη των αιτιών που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία στα Τέμπη με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο 57 άνθρωποι έχει προχωρήσει ο Βαγγέλης Βλάχος που έχασε τον αδερφό του Βάιο στα Τέμπη.
Ο Βαγγέλης Βλάχος στην προσπάθειά του να χυθεί άπλετο φως στα αίτια της εθνικής τραγωδίας προχώρησε σε μια συγκλονιστική ανάρτηση όπου αναλύει το διπλό έγκλημα. Αυτό του δυστυχήματος και αυτό της συγκάλυψης.
Ο άνθρωπος που έχασε τον αδερφό του Βάιο στα Τέμπη στην πρώτη αναλυτική ανάρτησή του παρουσιάζει ένα προς ένα όλα τα συστήματα ασφαλείας που δεν λειτούργησαν. Όπως αναφέρει «αν λειτουργούσε έστω και ένα από αυτά, το δυστύχημα είναι πιθανό ότι δεν θα είχε συμβεί».
Συγκεκριμένα για πολλά χρόνια τα τρένα λειτουργούσαν στο όριο του ανθρώπινου λάθους, γιατί δεν υπήρχε:
Φωτεινή σηματοδότηση
Σε κάθε τμήμα της γραμμής όπου επιτρέπεται να κυκλοφορεί μόνο ένας συρμός (τμήμα αποκλεισμού) υπάρχει σε αρχή και τέλος ένα ζεύγος σήματος (κίτρινο, κόκκινο, πράσινο) που δείχνει αν υπάρχει ή όχι τρένο στο συγκεκριμένο τμήμα. Τα φωτοσήματα είναι αυτόματα και όταν ένα τρένο εισέλθει στο συγκεκριμένο τμήμα το φωτόσημα γίνεται κόκκινο και ο μηχανοδηγός πρέπει να σταματήσει.
Τηλεδιοίκηση
Η τηλεδιοίκηση είναι ένας μεγάλος εποπτικός πίνακας που απεικονίζει συνεχόμενους τηλεδιοικούμενους σιδηροδρομικούς σταθμούς, όπου λίγοι χειριστές χειρίζονται και διοικούν από απόσταση την κυκλοφορία κατά μήκος μιας διαδρομής πολλών χιλιομέτρων. Οι χειριστές μπορούν να χειριστούν τις διάφορες αλλαγές τροχιών σε όλους τους σταθμούς που βρίσκονται μέσα στην εμβέλεια της Τηλεδιοίκησης. Τα φωτοσήματα είναι προϋπόθεση για τη λειτουργία της Τηλεδιοίκησης.
GSM-R
Το σύστημα GSM-R είναι το νέο πρότυπο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασύρματων Τηλεπικοινωνιών για σιδηροδρομικές εφαρμογές. Επιτρέπει απευθείας επικοινωνία μεταξύ όλων των ανθρώπων που εμπλέκονται στη σιδηροδρομική κυκλοφορία (π.χ., σταθμάρχες, μηχανοδηγοί, διευθυντές κυκλοφορίας), με αξιοπιστία ακόμη και σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Προκειμένου να λειτουργήσει το GSM-R πρέπει να εγκατασταθεί εξοπλισμός τόσο στο συρμό όσο και επί της γραμμής.
ETCS
Το ETCS είναι το Ευρωπαϊκό Σύστημα Αυτόματης Προστασίας Συρμών και επιτρέπει στο τρένο να κρατά την απαραίτητη απόσταση μεταξύ συρμών, να διατηρεί τη σωστή ταχύτητα, ενώ έχει και τη δυνατότητα ακαριαίας πέδησης (φρενάρισμα). Προκειμένου να λειτουργήσει το ETCS πρέπει να λειτουργούν τα φωτοσήματα, ραδιοφάροι επί της γραμμής, οδόμετρο επί του συρμού, και σύστημα μετάδοσης των διαφόρων σημάτων.
Έτσι, η ασφαλής κυκλοφορία των τρένων είχε αφεθεί στον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος έπρεπε να τηρεί το Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας.
Το μόνο εργαλείο στη διάθεση των Σταθμαρχών ήταν ο Τοπικός Πίνακας και η επικοινωνία μέσω ραδιοτηλεφώνου και σταθερού τηλέφωνου ή GSM-R μεταξύ σταθμών μόνο.
Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας και Ελιγμών
Ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας και Ελιγμών αποτελείται από διάφορα παραρτήματα που τροποποιήθηκαν στα μέσα του 2019 και τις αρχές του 2020, και προβλέπουν όλες τις ενέργειες προκειμένου να υπάρχει ομαλή και ασφαλής κυκλοφορία των τρένων κάτω από όλες τις συνθήκες. Το Παράρτημα Β περιγράφει την κυκλοφορία τρένων σε διπλή γραμμή χωρίς κανένα σύστημα ηλεκτρικής σηματοδότησης και ασφαλείας.
Τοπικός Πίνακας και αυτόματη χάραξη
Είναι ο ηλεκτρικός πίνακας που υπάρχει σε κάθε σταθμό, όπου απεικονίζονται οι διάφορες γραμμές του σταθμού, οι διάφορες αλλαγές κλειδιών προκειμένου να αλλάξει κάποιο τρένο γραμμή, και εάν κάποιο τμήμα των γραμμών είναι κατειλημμένο από κάποιο τρένο με βάση τις φωτεινές ενδείξεις. Επίσης, ο τοπικός πίνακας επιτρέπει τη διευθέτηση των αλλαγών χειροκίνητα ή με αυτόματη χάραξη διαδρομής.
Ο Βαγγέλης Βλάχος στη συνέχεια παρουσιάζει αναλυτικά το δεύτερο έγκλημα που έγινε στα Τέμπη και αφορά στις αποφάσεις που ελήφθησαν από κυβέρνηση και αρμόδιους φορείς τις πρώτες ώρες μετά τη μετωπική σύγκρουση των της επιβατικής με την εμπορική αμαξοστοιχία.
Όπως επισημαίνει ο χώρος δεν προφυλάχθηκε και αλλοιώθηκε ανεπανόρθωτα με το περίφημο «ξεμπάζωμα» και «μπάζωμα». Εκτός από πολύτιμα στοιχεία, ο χώρος αλλοιώθηκε πριν συλλεχθούν όλο το βιολογικό υλικό των θυμάτων και συγκεκριμένα:
Το ξεμπάζωμα
Με τον όρο «ξεμπάζωμα» εννοούμε όλες τις εργασίες που έγιναν στο χώρο του δυστυχήματος από τις πρώτες ώρες μετά τη σύγκρουση μέχρι και την Παρασκευή 03-03-2023, όπου με τη χρήση μηχανημάτων απομακρύνθηκαν εκατοντάδες τόννοι χωμάτων που περιείχαν βιολογικό υλικό θυμάτων, συντρίμμια και πολύτιμα στοιχεία, πριν αυτά αξιολογηθούν από ερευνητές. Τα χώματα μεταφέρθηκαν σε τουλάχιστον δύο διαφορετικούς χώρους.
Κουλούρι Λάρισας
Τα συντρίμμια, τα βαγόνια, και τόνοι χώματος που ξεμπαζώθηκαν από τα Τέμπη μεταφέρθηκαν άμεσα σε χώρο του ΟΣΕ στο Κουλούρι Λάρισας, μπροστά από το καμμένο κτίριο της σηματοδότησης Ζάχαρης. Αυτό το υλικό έπρεπε να παραμείνει στο χώρο μέχρι να ολοκληρωθεί η διερεύνηση και η συλλογή όλων των στοιχείων. Σήμερα το υλικό αυτό έχει μεταφερθεί σε άλλο χώρο.
Έρευνες για βιολογικό υλικό θυμάτων
Χάρη στη χαρτογράφηση των θυμάτων (ΕΔΑΠΟ) αλλά και από την έρευνα των ειδικών σκυλιών (Άνουβις), βρέθηκε σε δύο περιπτώσεις στο Κουλούρι Λάρισας (Μάιος και Σεπτέμβριος 2023) και σε άλλο ιδιωτικό οικόπεδο (Μάρτιος 2024) βιολογικό υλικό ήδη ταυτοποιημένων θυμάτων που δεν είχε περισυλλεχθεί, από 6 τουλάχιστον ταυτοποιημένα θυμάτα από το Βαγόνι 1, το Κυλικείο και το Βαγόνι 2.
Το μπάζωμα
Με τον όρο «μπάζωμα» εννοούμε όλες τις εργασίες που έγιναν στο χώρο του δυστυχήματος από το Σάββατο 04-03-2023 και μετά, όταν πάνω στην ξεμπαζωμένη και αλλοιωμένη επιφάνεια του δυστυχήματος στρώθηκαν αδρανή υλικά και άσφαλτος, ενώ στη συνέχεια τοποθετήθηκε και ένα εκκλησάκι. Η δικαιοσύνη ερευνά ποιος έδωσε τις εντολές για αυτές τις ενέργειες και κατά πόσο ήταν νόμιμες.
Αν δεν είχε συμβεί το ξεμπάζωμα και το μπάζωμα, όχι μόνο θα είχαμε θάψει σωστά και με σεβασμό τους ανθρώπους μας, αλλά επίσης θα είχε γίνει σωστά η διερεύνηση και η συλλογή των στοιχείων από τους αρμόδιους φορείς αλλά και ανεξάρτητους πραγματογνώμονες, επισημαίνει ο Βαγγέλης Βλάχος και συνεχίζει:
«Αν τα πράγματα είχαν γίνει σωστά, τα περισσότερα από τα ανοιχτά ερωτήματα θα είχαν ήδη απαντηθεί από τις πρώτες μέρες, και θα είχαμε αποφύγει σχεδόν όλα τα fake news και την παραπληροφόρηση που συνεχίζει μέχρι και σήμερα».
Την υπόθεση του (ξε)μπαζώματος διερευνά η Εισαγγελία Λάρισας σε ξεχωριστή δικογραφία, όπου έχουν κατηγορηθεί 7 διαφορετικά πρόσωπα για παράβαση καθήκοντος από την Περιφέρεια Λάρισας, την Πολιτική Προστασία, την Αστυνομία και την Πυροσβεστική. Επιπλέον, έχει φτάσει στη Βουλή σχετική δικογραφία για πιθανές ευθύνες του Υπουργού που είχε σταλεί να συντονίσει τις ενέργειες στο πεδίο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου