Παρασκευή, Μαρτίου 14, 2025

Δικηγόροι: Σε καθολική αποχή σήμερα – Διαμαρτυρία έξω από το ΣτΕ Απέχουν οι δικηγόροι από τα καθήκοντά τους λόγω του νέου φορολογικού νομοσχεδίου.





 
 
Γράφει ηΜαίρη Μπενέα 


Δεν υποχωρούν οι δικηγόροι και άλλοι ελεύθεροι επαγγελματίες στη μάχη για το τεκμαρτό εισόδημα και γι΄ αυτό θα συγκεντρωθούν σήμερα (14/3) έξω από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), όπου θα συζητηθούν οι προσφυγές που έχουν καταθέσει από τον περασμένο Ιούνιοστο Ανώτατο Δικαστήριο κατά της θέσπισης τεκμαρτής φορολόγησης.

Οι δικηγόροι απέχουν καθολικά σήμερα, που αναμένεται να συζητηθούν στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας επτά υποθέσεις, με Εισηγήτριες τις Συμβούλους Κ. Λαζαράκη και Β. Μόσχου, στις οποίες προσβάλλεται, μεταξύ άλλων, από Δικηγορικούς Συλλόγους και λοιπούς επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς, απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, με την οποία καθορίζεται η διαδικασία αμφισβήτησης του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα, είτε για αντικειμενικούς είτε για ιδιαίτερους, πέραν των αντικειμενικών, λόγους, καθώς και λοιπά ειδικότερα θέματα.


Σε ανακοίνωση της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος σημειώνεται πως «το δικηγορικό σώμα από την πρώτη στιγμή εξέφρασε την απόλυτη αντίθεσή του στην φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και επιστημόνων με τεκμαρτό τρόπο, δηλαδή για εισόδημα που δεν έχει αποκτηθεί και συντόνισε τη δράση του με τους λοιπούς επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς της Χώρας για την ανατροπή των δυσμενών αποτελεσμάτων που επιφέρει η φορολόγηση αυτή και η οποία οδηγεί σε επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης και σε αφανισμό δυναμικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας».

Ωστόσο, όπως αναφέρουν ήρθε να προστεθεί «η κυβερνητική παράλειψη για τη στήριξη του δικηγορικού επαγγέλματος, η μη μείωση του ΦΠΑ για τις δικαστηριακές υπηρεσίες και η μη αύξηση του ορίου απαλλαγής από τον ΦΠΑ – το οποίο σημειωτέον δεν θίγεται από το τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα – την μόνη μνημονιακή υποχρέωση που δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα».

Μετά την απόφαση της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος για καθολική αποχή την ημέρα συζήτησης των αιτήσεων ακύρωσης, κατατέθηκε και από την «Ένωση Αμίσθων Αυτοαπασχολούμενων Δικηγόρων Ελλάδας» αίτημα εξαίρεσης του Προέδρου του ΣτΕ κ. Πικραμένου.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣτΕ κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Ολομέλειας του καλείται να αποφασίσει, μεταξύ άλλων, εάν ο θεσπιζόμενος τρόπος τεκμαρτού προσδιορισμού του ετήσιου ελάχιστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα, σε συνδυασμό και με τη δυνατότητα ανατροπής του,







α. αντίκειται στις συνταγματικώς κατοχυρωμένες αρχές της φορολογικής ισότητας ενώπιον των δημοσίων βαρών και της αναλογικότητας, καθώς και στα συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα οικονομικής και επαγγελματικής ελευθερίας και πλήρους και αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας,

β. επιβαρύνει υπέρμετρα και κλονίζει την οικονομική κατάσταση των βαρυνόμενων προσώπων, παραβιάζοντας το προστατευόμενο από συνταγματικές και υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις δικαίωμα της ιδιοκτησίας,

γ. ανταποκρίνεται στα διδάγματα της κοινής πείρας και συνιστά μαχητό τεκμήριο, ή, αντιθέτως, θεσπίζονται με τον ανωτέρω τρόπο εν τοις πράγμασι αμάχητα φορολογικά τεκμήρια, ιδίως εάν συνεκτιμηθεί ότι το θεσπιζόμενο ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα δεν είναι χαμηλό και δεν είναι ευχερής η δυνατότητα αντίκρουσής του,

δ. είναι σύμφωνος με την συνταγματική αρχή της νομιμότητας του φόρου ή εάν θεσπίζεται με αυτόν κεφαλικός φόρος και

ε. αντίκειται στη συνταγματικώς κατοχυρωμένη προστασία της μητρότητας και της νεότητας, διότι ο τρόπος αυτός φορολόγησης οδηγεί στην πράξη στην απαγόρευση της μερικής απασχόλησης από τους ελεύθερους επαγγελματίες.


Επίσης, η Ολομέλεια καλείται να κρίνει εάν με την προσβαλλόμενη απόφαση επεκτείνεται ανεπιτρέπτως ο φορολογικός έλεγχος σε προηγούμενα φορολογικά έτη, καθώς και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα.

Τέλος, θα εξεταστεί εάν οι ρυθμίσεις του νέου Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024) επηρεάζουν τα παραπάνω ζητήματα.

Το ΔΣ του ΔΣΑ σε ανακοίνωση του αναφέρει:

(α) το δικηγορικό σώμα από την πρώτη στιγμή εξέφρασε την απόλυτη αντίθεσή του στη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και επιστημόνων με τεκμαρτό τρόπο, δηλαδή για εισόδημα που δεν έχει αποκτηθεί και συντόνισε τη δράση του με τους λοιπούς επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς της Χώρας για την ανατροπή των δυσμενών αποτελεσμάτων που επιφέρει η φορολόγηση αυτή και η οποία οδηγεί σε επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης και σε αφανισμό δυναμικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας.

(β) για το φορολογικό έτος 2024 (φορολογικές δηλώσεις 2025), η μείωση από 55% στο 27,5% στο συντελεστή προκαταβολής φόρου που είχε προβλεφθεί κατά το προηγούμενο έτος επί της πρόσθετης διαφοράς (μεταξύ φόρου που αναλογεί στο δηλωθέν εισόδημα και φόρου που αναλογεί στο τεκμαρτό εισόδημα ) παύει να ισχύει και η προκαταβολή φόρου επανέρχεται στο 55% για το σύνολο του φόρου εισοδήματος που αναλογεί στο τεκμαρτό εισόδημα.


(γ) η αύξηση του κατώτατου μισθού από 780 σε 830 ευρώ συνεπάγεται έτι περαιτέρω την αντίστοιχη και μάλιστα αναδρομική για το φορολογικό έτος 2024 αύξηση του ύψους του τεκμαρτού εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών.

(δ) η κυβέρνηση συνεχίζει να παραλείπει τη στήριξη του δικηγορικού επαγγέλματος, επιμένει στη μη μείωση του ΦΠΑ για τις δικαστηριακές υπηρεσίες και στη μη αύξηση του ορίου απαλλαγής από τον ΦΠΑ – το οποίο σημειωτέον δεν θίγεται από το τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα – την μόνη μνημονιακή υποχρέωση που δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα. Μάλιστα για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα για τη μη μεταφορά της σχετικής Οδηγίας (2020/285) στο εθνικό δίκαιο., αδράνεια που εκθέτει τη χώρα και σε κυρώσεις από την ΕΕ.

(ε) στο πλαίσιο των σχετικών αποφάσεων της Ολομέλειας, ασκήθηκαν από Δικηγορικούς Συλλόγους αλλά και λοιπούς επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς, Αιτήσεις Ακυρώσεως κατά της αριθμ. Α1055/2024 Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ, που αφορά στον καθορισμό της διαδικασίας αμφισβήτησης του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα του χρόνου διενέργειας του ελέγχου καθώς και των ειδικότερων θεμάτων για την εφαρμογή των παρ. 3 και 4 του άρθρου 28 Α του Ν. 4172/2013, της πρώτης διοικητικά προσβλητέας πράξης εφαρμογής του φορολογικού νόμου (Ν. 5073/2023).

(στ) η συζήτηση των σχετικών Αιτήσεων Ακυρώσεως έχει προσδιορισθεί για την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025 ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου