Πέμπτη, Αυγούστου 21, 2025

Κυριάκου τόπος Τα «λάθη» και οι εγκληματικές επιλογές της κυβέρνησης με τις φωτιές να σβήνουν στη... θάλασσα. Τζώρτζης Ρούσσος and Βαγγέλης Βαλαβάνης



 



(AP Photo/Andreas Alexopoulos)


Ακατάλληλα πυροσβεστικά εναέρια μέσα που αγοράζονται και νοικιάζονται πανάκριβα. Σοβαρές ελλείψεις σε μάχιμο προσωπικό. Παραπληροφόρηση με την επίσημη παράθεση αριθμών που πόρρω απέχουν από την πραγματικότητα. Και βέβαια παντού κυρίαρχο το δόγμα της εκκένωσης και της ατομικής ευθύνης που έχει επιβάλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το 2019 και έχει μεταβάλει την Ελλάδα σε κρανίου τόπο, με περίπου 4 εκατομμύρια καμένα στρέμματα γης.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση διά στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού επιμένει να παραπληροφορεί. «Η πολιτεία αντιπαρατάσσει στην απειλή της φωτιάς τις περισσότερες δυνάμεις που είχαμε ποτέ: 18.000 μόνιμους και εποχικούς πυροσβέστες, πάνω από 1.500 δασοκομάντος, επιπλέον προσωπικό» ανέφερε μεταξύ άλλων ο Κυρ. Μητσοτάκης μόλις στις 18 του περασμένου Ιουλίου. Ποια όμως είναι η πραγματικότητα; Ευθύνονται μόνο η κλιματική αλλαγή, ο ανεπαρκής… εθελοντισμός και μια χούφτα πυρομανείς, σύμφωνα με τα επιχειρήματα-καραμέλα όλων των κυβερνητικών στελεχών;


Πώς είναι δυνατόν η Ιταλία και η Γαλλία να έχουν το 2023 μέσο όρο καμένων εκτάσεων 780 και 410 στρέμματα ανά πυρκαγιά αντίστοιχα και η Ελλάδα να εμφανίζει την ίδια χρονιά μέσο όρο 10.000 στρέμματα;

Το Documento αναδεικνύει τα «λάθη» και τις εγκληματικές επιλογές της κυβέρνησης Μητσοτάκη που έφεραν τη χώρα στη σημερινή τραγική κατάσταση. Το συμπέρασμα από όσα θα διαβάσετε παρακάτω συνοψίζεται σε μια φράση: η Ελλάδα νοικιάζει πανάκριβα και αναποτελεσματικά για το ελληνικό γεωγραφικό ανάγλυφο εναέρια μέσα, την ίδια ώρα που η άρνηση πρόσληψης εποχικών πυροσβεστών που να επαρκούν και η γήρανση των μονίμων προκαλούν τεράστια απώλεια στην αποτελεσματικότητα της πυρόσβεσης.

Ακατάλληλα και πανάκριβα

Αν μη τι άλλο, τα εναέρια πυροσβεστικά μέσα αποτελούν την αιχμή της πυρόσβεσης. Αρκεί αυτά να είναι τα κατάλληλα για τις επικρατούσες χωρικές συνθήκες και να υπάρχει η στρατηγική της άμεσης κατάσβεσης (πρώτο πλήγμα) εντός των 30 πρώτων λεπτών. Εδώ τίθεται το μεγάλο ερώτημα. Τι συμβαίνει με τα εναέρια μέσα στην Ελλάδα; Γιατί ενώ έχουμε εξακοντίσει το κόστος ενοικίασης (468 εκατ. ευρώ την τετραετία 2020-2024 έναντι 114 εκατ. ευρώ την περίοδο 2015-2019) η Ελλάδα στα χρόνια του Κυρ. Μητσοτάκη εμφανίζει τεράστια διαφορά στους μέσους όρους καταστροφής της κάθε πυρκαγιάς; Στην Ελλάδα (στοιχεία 2023) σε κάθε πυρκαγιά καίγονται περίπου 10.000 στρέμματα, ενώ στην Ιταλία 780 και στη Γαλλία 410. Μήπως η κλιματική αλλαγή (μόνιμη δικαιολογία) δεν πλήττει τις άλλες μεσογειακές χώρες; Οπως έχει ανακοινώσει ο αρμόδιος υπουργός, στις αρχές της φετινής αντιπυρικής περιόδου η Ελλάδα νοίκιασε 49 εναέρια μέσα (ελικόπτερα Ericsson και αεροπλάνα Air Tractor). Αν κάποιος εξετάσει τα στοιχεία των συγκεκριμένων επιλογών, θα διαπιστώσει ότι έχουν δύο κοινά χαρακτηριστικά. Καταρχάς έχουν πανάκριβη συντήρηση και ενοικίαση και δεύτερον είναι ιδιαίτερα αναποτελεσματικά, καθότι παρουσιάζουν μικρή σταθερότητα σε δύσκολες καιρικές συνθήκες (άνεμοι υψηλής έντασης ή καπνός πυρκαγιάς που περιορίζει την ορατότητα).


Επιπρόσθετα τα πυροσβεστικά αεροπλάνα Air Tractor διαθέτουν μικρή χωρητικότητα καυσίμων, γεγονός που περιορίζει τον χρόνο που μπορούν να πετούν συνεχόμενα. Επίσης, έχουν περιορισμένη χωρητικότητα σε εξοπλισμό, κάτι που περιορίζει τη δυναμική επέμβασής τους σε πολύ μεγάλες ή σύνθετες εστίες πυρκαγιών. Παρ’ όλα αυτά τα μειονεκτήματα, ο Κυρ. Μητσοτάκης δεν δίστασε να αγοράσει το 2022 15 πανάκριβα Air Tractors (11 αμφίβια και 4 με τροχούς)!
Κανιβαλίζουν τα Canadair

Η ανικανότητα των κυβερνητικών επιτελών χτύπησε φέτος κόκκινο. Οπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, ακριβώς επειδή δεν βρέθηκαν ανταλλακτικά, τα διαθέσιμα Canadair (CL-215 και CL-415), τα πλέον αποτελεσματικά αεροπλάνα (έστω και γερασμένα) για το ελληνικό ανάγλυφο, μειώθηκαν από 24 το 2024 σε μόλις εννέα τη φετινή περίοδο! Οι πληροφορίες βέβαια λένε ότι ούτε αυτός ο αριθμός είναι ακριβής. Λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών κάθε βράδυ, όταν και προσγειώνονται τα επιχειρησιακά για συντήρηση, λαμβάνονται τα ανταλλακτικά από τα υπολειπόμενα Canadair με αποτέλεσμα να είναι καθημερινά διαθέσιμα λιγότερα από πέντε αεροσκάφη. Ιδια είναι η κατάσταση και στα Pezetel (PZL Μ18Β), τα οποία είναι για ψεκασμό και έχουν τεράστιο χρόνο ανταπόκρισης (πρέπει να προσγειωθούν σε αεροδρόμιο και να γεμίσουν δεξαμενές με μάνικα), αφού από τα 22 του 2024 επιχειρησιακά φέτος είναι μόνο τα 17.
Η αλήθεια για το Beriev

Η Ελλάδα μέχρι το 2021 νοίκιαζε συστηματικά το βαρύ αεριωθούμενο από τη Ρωσία. Αυτό σταμάτησε το 2022 (έτος της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία) επειδή ο Κυριάκος Μητσοτάκης ένιωθε ότι με τον τρόπο αυτό ήταν στη σωστή πλευρά της Ιστορίας…

Τώρα το Beriev επανήλθε στην επικαιρότητα και άρχισε η σκαιά προπαγάνδα. «Δεν κάνει για το ανάγλυφο της Ελλάδας» είναι η επωδός. Η αλήθεια κρύβεται κάτω από το χαλί. Με δυνατότητα να μεταφέρει 12 τόνους νερού που λαμβάνει από θάλασσα με κύμα έως 1,2 μ., το θηριώδες ρωσικό αεριωθούμενο πράγματι δεν μπορεί να σβήσει τη φωτιά. Ομως η χρησιμότητά του βρίσκεται αλλού και συγκεκριμένα στο κρίσιμο διάστημα των πρώτων 30 λεπτών, που το Beriev με τη χρήση 12 τόνων επιβραδυντικού υγρού περιορίζει την εξάπλωση της φωτιάς.
Αναπάντητα ερωτήματα

Μπορεί για τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη το πυροσβεστικό σώμα να έχει «τον ιστορικά υψηλότερο αριθμό προσωπικού», όμως οι άνθρωποι της πυροσβεστικής –που εργάζονται στα κόκκινα– γκρεμίζουν το κυβερνητικό αφήγημα. Δεν είναι όλοι εκ των 18.000 μάχιμοι, ενώ πολλές υπηρεσίες διοικητικές, αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομοι απασχολούν πυροσβέστες. Την ίδια στιγμή ούτε λέξη για τα οργανικά κενά δεν λέγεται από την κυβέρνηση και από τον αρχηγό της πυροσβεστικής Θεόδωρο Βάγια.

Στις 26 Μαρτίου αποστείλαμε ερωτήματα προς τον Θ. Βάγια για να μάθουμε τον ακριβή αριθμό των κενών οργανικών θέσεων στο σώμα, καθώς οι 3.620 θέσεις που η πυροσβεστική ανακοίνωσε το 2022 είναι ένας αριθμός που έχει σίγουρα αλλάξει λόγω των εκατοντάδων συνταξιοδοτήσεων. Ο εκπρόσωπος Τύπου Βασίλειος Βαθρακογιάννης μάς επισήμανε ότι «τα ερωτήματά σας έχουν προωθηθεί», με το αρχηγείο να αποφεύγει επιδεικτικά να απαντήσει. Κι όπως αποκαλύπτει στο Documento o Νίκος Λαυράνος, πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΟΕΥΠΣ), ούτε οι ίδιοι οι πυροσβέστες ξέρουν πόσα είναι τα οργανικά κενά.
«Δουλεύουμε στα κόκκινα»

Ο κ. Λαυράνος μάς περιέγραψε και πώς δοκιμάζονται τις τελευταίες μέρες οι πυροσβέστες: «Ως ομοσπονδία έχουμε καταθέσεις ερωτήματα προς το αρχηγείο για τα ρεπό, τις μέρες αδειών που οφείλονται και τις κενές οργανικές θέσεις που κατά προσέγγιση μπορούμε να τις υπολογίσουμε αν δεν μας απαντήσουν. Αντίστοιχο ερώτημα έχω καταθέσει για να απαντήσει ο αρχηγός στην ομοσπονδία μας πόσα είναι τα κενά στο πυροσβεστικό σώμα. Οι συνάδελφοι που επιχειρούν στην Πάτρα είναι οι ίδιοι που επιχειρούσαν στη δύσκολη φωτιά του Φενεού στην Κορινθία, στα Κύθηρα, στην Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο, την Ηλεία, τη Μεσσηνία… non stop. Αν κάποιοι νομίζουν πως μία δύο μέρες είναι ικανές για να μπορέσει ο πυροσβέστης να αναπαυτεί σωματικά και ψυχικά και μετά να επιχειρήσει είναι γελασμένοι».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πολύπαθη Ηλεία, όπου τις προηγούμενες μέρες οι πυροσβεστικές δυνάμεις της επιχειρούσαν στον νομό και έστελναν δυνάμεις σε όλη τη δυτική Ελλάδα. «Δουλεύουμε στα κόκκινα για να βγουν οι βάρδιες» τονίζει ο Παναγιώτης Ανδριόπουλος, αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Σωματείου Συμβασιούχων Πυροσβεστών (ΠΑΣΣΥΠ) και συνεχίζει επισημαίνοντας: «Σε επίπεδο νομού λείπουν περίπου 40 άτομα. Ο διοικητής του νομού προσπαθεί με νύχια και με δόντια να μας ενισχύσει, αλλά δεν μπορεί να βασίζεις τον σχεδιασμό σου μόνο στους εθελοντές. Καλοδεχούμενοι όλοι, αλλά δεν είναι τόσο μαζική η συμμετοχή τους όσο θέλει να παρουσιάζει το υπουργείο. Επίσης, οι ΠΥ Πύργου και Λεχαινών φορτώνονται και με την ευθύνη των αυτοκινητοδρόμων, κάτι που σημαίνει πως είναι μετρημένα τα κουκιά.

Αν ταυτόχρονα έχουμε στη βάρδια και ένα αστικό συμβάν έχουμε τεράστιο πρόβλημα. Πόσο να αντέξουν αυτοί οι άνθρωποι σε έναν νομό που έχει κατακαεί τόσες φορές. Συνεχώς λέμε κάθε πέρυσι και καλύτερα γιατί δεν υπάρχουν χέρια».

Ως προς τις δυνάμεις, «που είναι περισσότερες από ποτέ», ο Ν. Λαυράνος εξηγεί ότι δεν επιχειρούν άπαντες στα πύρινα μέτωπα: «Drones, κάμερες, εναέρια μέσα, τεχνητή νοημοσύνη, οχήματα είναι όλα καλοδεχούμενα όπλα για τον πυροσβέστη. Κανένα drone όμως από μόνο του, κανένα όχημα χωρίς οδηγό, κανένα εναέριο χωρίς πιλότο δεν σβήνει πυρκαγιά. Την πυρκαγιά θα τη σβήσει ο πυροσβέστης όταν πατήσει με την μπότα του μέσα στη φωτιά. Ναι, όντως είμαστε 18.000 πυροσβέστες. Δεν είμαστε όλοι μάχιμοι. Εχουμε πάνω από 500 υποστηρικτικές, επιχειρησιακές, βοηθητικές και διοικητικές δομές. Οποιος έχει τα στοιχεία που μπορούν να αμφισβητήσουν τα λεγόμενά μου πως αυτή τη στιγμή απαιτούνται προσλήψεις άνω 3.000 ατόμων, τότε ας κάνουμε έναν διάλογο δημόσια».
Γερασμένο Σώμα και παραιτήσεις

Πέραν της τραγικής υποστελέχωσης, επιβαρυντικοί παράγοντες για τις επίγειες δυνάμεις είναι η υπερεργασία και ο υψηλός μέσος όρος ηλικίας των πυροσβεστών όπως μας εξηγεί ο Γιώργος Γουρδουράκος, πρόεδρος του Σωματείου Πυροσβεστών Περιφέρειας Αττικής και Νήσων: «Δεν επαρκούν οι δυνάμεις για την καταστολή των πυρκαγιών που αφού ξεφύγουν γίνονται κανονικά φυσικά φαινόμενα. Είναι ανθρωπίνως αδύνατον να αντεπεξέλθουμε σε αυτή την πίεση. Οι απαιτήσεις της ηγεσίας δεν μπορούν να καλυφθούν, άρα εργαζόμαστε επιπλέον με επιφυλακές που ξεκινούν ήδη από τον Μάιο. Σε πολλές υπηρεσίες δουλεύουμε μία μέρα μέσα, μία έξω. Αυτή η κατάσταση εδώ και τρεις μήνες έχει κουράσει πολύ το προσωπικό. Δεν γίνεται ο σχεδιασμός της πυροσβεστικής να βασίζεται στο δικό μας φιλότιμο. Ο μέσος όρος ηλικίας μας έπεσε κατά ένα έτος στα 48 επειδή ήρθαν 250 νέοι από την Πυροσβεστική Ακαδημία και κόπηκαν οι 400 έμπειροι εποχικοί. Και πάλι το 48 ως μέσος ηλιακός όρος είναι πολύ υψηλό, όταν στην Ευρώπη ο αντίστοιχος μέσος όρος ηλικίας είναι τα 35-37 έτη. Υπάρχουν ακόμη πενταετείς πυροσβέστες ετών 70, όπως πρόσφατα είχατε αναδείξει στην εφημερίδα σας».

Για τον Π. Ανδριόπουλο, αντιπρόεδρο της ΠΑΣΣΥΠ, η νέα προκήρυξη που έκοψε περίπου 400 έμπειρους εποχικούς ήταν καθαρά «τιμωρητική» για τη διαμαρτυρία τους στο υπουργείο: «Γι’ αυτό εφάρμοσαν τη μοριοδότηση που πέταξε τον αγώνα τόσων ανθρώπων στις αντιπυρικές. Ολο αυτό σχεδιάστηκε από τον υφυπουργό κ. Τουρνά». Και σαν να μην έφτανε η υποστελέχωση, η κυβέρνηση των 4 εκατ. και πλέον καμένων στρεμμάτων (από το 2019 έως σήμερα σύμφωνα με το EFFIS) θριαμβολογεί για μέσα που θα έρθουν από το 2028, χρωστάει περίπου 2 εκατ. ώρες ρεπό και περίπου 600.000 μέρες αδειών, σύμφωνα με υπολογισμούς των πυροσβεστικών σωματείων. Παράλληλα, μια νέα τάση παραιτήσεων παρατηρείται στο σώμα, σύμφωνα με τον Ν. Λαυράνο: «Οι κενές οργανικές θέσεις συνεχώς αυξάνονται λόγω της συνταξιοδοτικής ροής, που αναμένεται να επιδεινωθεί. Περιμένουμε να βγουν στη σύνταξη περίπου 3.500-4.000 άτομα. Παράλληλα, βλέπουμε και μια τάση παραιτήσεων νέων συναδέλφων που φοβάμαι πως θα γίνει μάστιγα. Υπάρχει απογοήτευση στα νέα παιδιά που είναι παρόμοια με αυτή των νέων των Ενόπλων Δυνάμεων. Αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες εργασίας μας, όλο και λιγότεροι πυροσβέστες θα βρίσκονται στους σταθμούς, που σε ορισμένους είναι ντροπή να μένει άνθρωπος».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου