
Γράφει οΧρήστος Μέγας
Το Ταχυδρομείο (ΕΛΤΑ) ήταν ο πρώτος κρατικός θεσμός που ανέπτυξε το ματωμένο και ανολοκλήρωτο ελληνικό έθνος από την εποχή του Καποδίστρια. Για την ελληνική περιφέρεια είναι ο τελευταίος κρατικός σύνδεσμος που υποχωρεί άτακτα. Πλέον από τις ορεινές περιοχές, τη νησιωτική Ελλάδα, τις «μικρές πατρίδες», το Δημόσιο απέρχεται. Δεν μένει παρά, αφού πεθάνουν οι γεροντότεροι, να μετανάστευσαν και οι νεότεροι (δεν ξέρω με ποια σειρά ακριβώς).
Πάντως, η Ελλάδα συρρικνώνεται… Με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνο Τασούλα, να προλαβαίνει, γι’ αυτά τα Χριστούγεννα, να στείλει ευχετήριες κάρτες στους (πολιτικούς) φίλους στο χωριό του, καθώς πήρε τρίμηνη αναστολή το κλείσιμο των ΕΛΤΑ στο ορεινό Μέτσοβο, ενώ μάλλον δεν θα έχει την ίδια ανάγκη ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, καθώς φέρεται να απομακρύνεται από το Μέγαρο Μαξίμου σαν αποδιοπομπαίος τράγος μιας υπόθεσης που οργάνωσαν όλοι μαζί.
Ερωτήσεις-απαντήσεις για τα ΕΛΤΑ
Πρώτη ερώτηση: Ήταν «κεραυνός εν αιθρία» η απόφαση για τα 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ;
Απάντηση: Όχι! Μέσα στην οικονομική κρίση οτιδήποτε δεν έφερνε κέρδη κρίθηκε προβληματικό. Ακόμη και εάν επρόκειτο για δικαστικές υπηρεσίες (Ειρηνοδικεία και Πρωτοδικεία στις πόλεις της Περιφέρειας). Την ίδια περίοδο, η (αναγκαία) μεταρρύθμιση έλαβε περιεχόμενο αποκλειστικά λογιστικό και σε βάρος των εργασιακών ή κοινωνικών δικαιωμάτων. Η «εξυγίανση» των ΕΛΤΑ από τη Ν.Δ. επιχειρήθηκε και το 2020 με τον Νόμο 4758, απόρροια του οποίου είναι η πρόσφατη εξαγγελία για πλήρη απόσυρση των Ταχυδρομείων από την Περιφέρεια, η οποία Περιφέρεια κοστίζει στο συγκεντρωτικό κράτος.
Δεύτερη ερώτηση: Τι προέβλεπαν οι διατάξεις του Νόμου 4758/20;
Απάντηση: Εθελούσια έξοδο εργαζομένων, πρόσληψη ενοικιαζόμενων υπαλλήλων, αύξηση τελών και… εξυγίανση. Τελικά, έγιναν όλα εκτός από την απαραίτητη εξυγίανση. Μάλιστα, την εθελούσια έξοδο, κόστους άνω των 130 εκατ. ευρώ με χρήματα των φορολογουμένων, τη δαπάνησαν – εν πολλοίς – για τη συνταξιοδότηση υπαλλήλων άνω των 62 ετών με περισσότερα από 40 χρόνια εργασίας, οι οποίοι απλώς θα μπορούσαν να είχαν συνταξιοδοτηθεί με πλήρεις αποδοχές.
Τρίτη ερώτηση: Γιατί δεν εφάρμοσαν το «μοντέλο ΔΕΗ» που επικαλείται ο Χατζηδάκης;
Απάντηση: Το «μοντέλο ΔΕΗ» βασίζεται στο Χρηματιστήριο ενέργειας, τις υψηλές τιμές ηλεκτρικού που πληρώνουν οι καταναλωτές (νοικοκυριά και επιχειρήσεις), και όχι στο συμμάζεμα των δαπανών. Και στα Ταχυδρομεία τα έσοδα βαίνουν μειούμενα λόγω τεχνολογικής εξέλιξης. Δείτε παράλληλα και την ειρωνεία: Ένας οργανισμός που πάει γράμματα και δέματα, αφού τους αφαιρέθηκε η αρμοδιότητα των καταθέσεων (Ταχυδρομικό Ταμιευτήρια), είναι ενταγμένος στο Υπουργείο… Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Τέταρτη ερώτηση: Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης ώστε να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, να έχουν οι συμπολίτες μας ένα δίκτυο επαφής με το κράτος, να στηριχθεί η Περιφέρεια;
Απάντηση: Το δίκτυο είναι η λέξη-κλειδί για την ενημέρωση, τη σύνδεση, τη συντήρηση και, ακολούθως, την περιφερειακή ανάπτυξη. Δεν μπορεί σε μια περιοχή, όμως, στο προαναφερθέν γραφικό Μέτσοβο, το ενοίκιο (1.800 ευρώ τον μήνα, εκτός κόστος θέρμανσης, καθαριότητας κ.ά.) να κοστίζει περισσότερο από τους δύο ενοικιαζόμενους υπαλλήλους. Η συνεργασία, κατά περίπτωση, με τα ΚΕΠ που έχουν περάσει στους οικείους δήμους, κάτι που προτείνει ο πρώην υπουργός, Σταύρος Μπένος, μοιάζει ιδανική λύση: Κρατική εγγύηση με χαμηλό κόστος στη λειτουργούσα περιφέρεια.
Πέμπτη ερώτηση: Τελικά, τι θα γίνει με τα ΕΛΤΑ;
Απάντηση: Θα συρρικνωθούν και άλλο. Το κλείσιμο των υπολοίπων 160 περιφερειακών καταστημάτων, τα οποία πήραν τρίμηνη αναβολή [σ.σ. τα 46 στα αστικά κέντρα έκλεισαν ήδη από τις 2 Νοεμβρίου], είναι θέμα πολιτικού τάιμινγκ. Τέτοια οριζόντια παρέμβαση δεν γίνεται σε περίοδο κυβερνητικής αποσυσπείρωσης, συσσώρευσης σκανδάλων και έντονων πολιτικών διεργασιών. Οι πραγματικές μεταρρύθμισες προηγούνται, στην αρχή της κυβερνητικής περιόδου, για να έχουν και αναπτυξιακά αποτελέσματα. Αντιθέτως, στην Ελλάδα του Κυριάκου Μητσοτάκη, αντί για εξυγίανση των οικονομικών, είχαμε – με αφορμή την πανδημία – οριζόντια μέτρα «στήριξης». Και αφού το χρέος αυξήθηκε κατά σχεδόν 60 δισ. ευρώ, τώρα αποστεώνουν την πραγματική οικονομία με τα υπερπλεονάσματα για να καλυφθεί το κενό. Έτσι με τα ΕΛΤΑ, τις κοινοτικές ενισχύσεις στους αγρότες (ΟΠΕΚΕΠΕ) κ.ά. Όλα στην υπηρεσία του κόμματος, ακόμη και με τη λειτουργία «εγκληματικών συμμοριών» (κατά την Ευρωπαία εισαγγελέα για τη δράση του ΟΠΕΚΕΠΕ).
Έκτη ερώτηση: Αυτή η υποχώρηση των ΕΛΤΑ θα αυξήσει το κόστος των υπηρεσιών;
Απάντηση: Τα ΕΛΤΑ πληρώνονται κάθε χρόνο για τις καθολικές υπηρεσίες με περισσότερα από 15 εκατ. ευρώ. Τα εν λόγω χρήματα φορούν σε: α) περισσότερες ημέρες διανομής από τις προβλεπόμενες, β) ελάχιστο αριθμό προσιτών σημείων πρόσβασης και γ) παροχή ορισμένων δωρεάν υπηρεσιών για άτομα τυφλά ή με σοβαρά προβλήματα όρασης. Οι επιστολές, από την άλλη, τιμολογούνται πανάκριβα, όπως και οι συνδρομητικές υπηρεσίες (Τύπος κ.λπ.).
Ο μανάβης
Για παράδειγμα, για την απόδοση της σύνταξης στους κατοίκους, συνήθως στο καφενείο του χωριού, παρακρατούνται 6,90 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι προς τα τέλη Νοεμβρίου όταν οι χαμηλοσυνταξιούχοι, όπως είναι οι συνταξιούχοι ΟΓΑ στα απομακρυσμένα χωριά, θα λάβουν μαζί με τις συντάξεις και την εφάπαξ ενίσχυση των 250 ευρώ, κάθε ζευγάρι ηλικιωμένων θα εισέφερε στα ΕΛΤΑ 27,6 ευρώ! Με τόσο χρήματα κάθε εταιρεία κούριερ θα πάει τις συντάξεις.
Το πρόβλημα με τα ΕΛΤΑ είναι ότι αποσύρεται το κράτος από τις εσχατιές της πατρίδας. Στα χωριά δεν λειτουργούν σχολεία, τα καφενεία ακόμη είναι κλειστά, σε ορισμένες ορεινές-μειονεκτικές περιοχές το λεωφορείο των ΚΤΕΛ πάει μια φορά την εβδομάδα.
Η μόνη επαφή των ανθρώπων είναι ο μανάβης με το μεγάφωνο… Ας τους επιδοτήσει το κράτος να κάνουν τους ταχυδρόμους, τους νοσοκόμους, τους φαρμακοποιούς, τους ψωμάδες, τους ψυχολόγους. Θα ήταν μια κάποια λύση!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου