Τρίτη, Δεκεμβρίου 16, 2025

Από το «Icarus bug» στα ελαττωματικά πάνελ: H Airbus πληρώνει την «εξάρτηση» από ένα μόνο μοντέλο



Η ευρύτερη οικογένεια A320, που καλύπτει τις μεσαίες αποστάσεις, αντιστοιχεί στη μεγαλύτερη μερίδα των πωλήσεων της Airbus.
AP Photo/Frederic Lancelot


 


Αυτή την εβδομάδα, η Airbus πήρε μια σκληρή υπενθύμιση ότι ακόμη και το πιο πολυπαραγόμενο αεροσκάφος στον κόσμο, το A320, δεν είναι άτρωτο απέναντι σε ανατροπές τόσο διαφορετικές όσο οι ηλιακές εκλάμψεις και τα προβληματικά μέταλλα.
Το newsletter του iEidiseis καθημερινά στο inbox σου. Κάνε εγγραφή εδώ.

Λίγες ημέρες μετά την ανάκληση 6.000 αεροσκαφών της σειράς A320 λόγω ενός σφάλματος λογισμικού που συνδέεται με την ηλιακή ακτινοβολία, ο ευρωπαϊκός κολοσσός αναγκάστηκε να μειώσει τους στόχους παραδόσεων, όταν εντοπίστηκαν ελαττώματα σε ορισμένα πάνελ της ατράκτου.


Οι δύο αναποδιές, η μία από τον χώρο της αστροφυσικής και η άλλη από την απλή μεταλλουργία, αναδεικνύουν πόσο εύθραυστη μπορεί να είναι η επιτυχία για έναν κατασκευαστή που κυριαρχεί στο πιο πολυσύχναστο κομμάτι της αεροπορικής αγοράς και βαδίζει προς την έβδομη συνεχόμενη χρονιά υπεροχής έναντι της Boeing.

«Μόλις πίσω μας μπει ένα πρόβλημα, εμφανίζεται άλλο», δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος Γκιγιόμ Φορί, την ώρα που εξέταζε πόσα αεροσκάφη μπορεί να επηρεαστούν από θέματα πάχους των πάνελ.
«Icarus bug»

Την περασμένη Παρασκευή, η Airbus εξέδωσε αιφνιδιαστικές οδηγίες προς τις αεροπορικές εταιρείες να επιστρέψουν σε προηγούμενη έκδοση λογισμικού σε έναν υπολογιστή που ρυθμίζει τη γωνία ρύθμισης της μύτης σε ορισμένα αεροσκάφη, λίγες εβδομάδες μετά το περιστατικό JetBlue όπου ένα A320 έγειρε προς τα κάτω, τραυματίζοντας περίπου δώδεκα επιβάτες.

Η εταιρεία απέδωσε το ζήτημα σε ευπάθεια στις ηλιακές εκλάμψεις, που θα μπορούσαν θεωρητικά να προκαλέσουν απότομη κλίση του αεροσκάφους. Μια ανεπιθύμητη «επαφή με τον ήλιο» που θύμισε ελληνική μυθολογία, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες έσπευσαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που ονομάστηκε «Icarus bug».


Η επαναφορά του λογισμικού έγινε ταχύτερα απ’ ό,τι αναμενόταν, όμως μέσα σε λίγες ημέρες η Airbus βρέθηκε αντιμέτωπη με κάτι πιο πεζό, που όμως απειλούσε να κόψει τη φόρα στις παραδόσεις της χρονιάς: την ανακάλυψη ελαττωματικών πάνελ ατράκτου.

Το πρόβλημα, που αποκάλυψε πρώτο το Reuters τη Δευτέρα, οδήγησε σε απότομη πτώση της μετοχής της εταιρείας, καθώς οι επενδυτές ανησύχησαν για την επίδρασή του στους ήδη εύθραυστους στόχους παραδόσεων.

Μέσα σε 48 ώρες, η Airbus μείωσε τον στόχο της κατά 4%, ενώ την Παρασκευή επιβεβαίωσε πως οι παραδόσεις είχαν ήδη επιβραδυνθεί τον Νοέμβριο.

Τα δύο άσχετα μεταξύ τους προβλήματα εμφανίστηκαν λίγες εβδομάδες μετά τη στιγμή που η σειρά A320, περιλαμβανομένου του δημοφιλέστατου A321, ξεπέρασε το πρόσφατα ταλαιπωρημένο Boeing 737 MAX ως το πιο παραδοθέν επιβατικό τζετ στην ιστορία.

«Η Airbus αυτή τη στιγμή λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά ως μηχανή A321», δήλωσε ο αναλυτής Σας Τούσα της Agency Partners. «Αυτή η ακραία συγκέντρωση σε ένα μόνο μοντέλο έχει και δυνάμεις και αδυναμίες».


Η ευρύτερη οικογένεια A320, που καλύπτει τις μεσαίες αποστάσεις, αντιστοιχεί στη μεγαλύτερη μερίδα των πωλήσεων της Airbus και στη «μεγάλη πλειονότητα» των κερδών, πρόσθεσε. Υπογράμμισε επίσης ασυνέπειες ανάμεσα στη μείωση των στόχων παραδόσεων και στη διατήρηση των οικονομικών προβλέψεων.

Οι μετοχές της Airbus κατέγραψαν πτώση περίπου 3% μέσα στην εβδομάδα, έχοντας βρεθεί έως και 11% χαμηλότερα τη Δευτέρα.
Προκλήσεις προμηθευτών και λογισμικού

Καθώς τελειώνει η εβδομάδα, η Airbus βρίσκεται υπό πίεση από ερευνητικές αρχές να παράσχει περισσότερα δεδομένα για το ζήτημα του λογισμικού, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει αντιδράσεις από ορισμένες αεροπορικές εταιρείες που διστάζουν να παραλάβουν αεροσκάφη χωρίς νέες εγγυήσεις για τα επηρεασμένα τμήματα της ατράκτου, σύμφωνα με πηγές.

Παράλληλα, υπάρχουν διαρκή ερωτήματα για τις αλυσίδες προμηθευτών.

Η Airbus έχει έρθει σε αντιπαράθεση με ορισμένους προμηθευτές σχετικά με τα σχέδια αύξησης της παραγωγής για να καλυφθεί η υψηλή ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών. Συνδικάτα και προμηθευτές υποστηρίζουν πως προβλήματα ποιότητας όπως τα ελαττωματικά πάνελ από ισπανικό προμηθευτή δείχνουν ότι κάποιοι δυσκολεύονται να ανταποκριθούν.


Η Airbus υπογράμμισε πως το βιομηχανικό ελάττωμα δεν αποτελεί ζήτημα ασφαλείας. Είχε δηλώσει νωρίτερα πως οι αλυσίδες προμηθευτών βελτιώνονται συνολικά, μετά το χάος της πανδημίας.

Το συγκεκριμένο πρόβλημα της ατράκτου αναδεικνύει μια από τις πιο αδύναμες περιοχές του κλάδου: τις εταιρείες αεροδομικών δομών, που κατασκευάζουν εξαρτήματα τα οποία δεν αντικαθίστανται, στερώντας τους τα κέρδη από ανταλλακτικά που απολαμβάνουν άλλοι.

Σύμφωνα με πηγές, η κρίση της Airbus άρχισε την περασμένη Πέμπτη, μέσα στο φορτισμένο κλίμα που ακολούθησε την εφετειακή δίκη της Airbus και της Air France για ανθρωποκτονία εξ αμελείας αναφορικά με τη συντριβή ενός A330 το 2009, κατηγορίες που και οι δύο εταιρείες αρνούνται.

Οι μηχανικοί που διερευνούσαν το περιστατικό της JetBlue είχαν μόλις καταλήξει ότι μια ενημέρωση λογισμικού, σχεδιασμένη να κάνει δυσκολότερη την απώλεια στήριξης ενός A320 ακόμη και όταν απενεργοποιούνται κατά λάθος οι κανονικοί μηχανισμοί προστασίας, πιθανόν αφαίρεσε ένα εφεδρικό επίπεδο προστασίας που χρησιμοποιείται για τη διόρθωση παρεμβολών από ηλιακή ακτινοβολία.

Όμως, επειδή τα κοσμικά σωματίδια δεν αφήνουν ίχνη, τα ευρήματα της Airbus για το περιστατικό JetBlue ήταν θεωρητικά και δεν υπήρχε απόδειξη, ανέφεραν πηγές, κάτι που οδήγησε στην προληπτική απόφαση ανάκλησης.


«Είμαστε συνηθισμένοι σε αυτό στον τομέα του διαστήματος, δεν είναι κάτι ασυνήθιστο», είπε ο Φορί. «Ανακαλύψαμε ότι υπήρχε μια ευπάθεια στο λογισμικό εκείνου του υπολογιστή και έπρεπε να το αντιμετωπίσουμε».

Ειδικοί υπογραμμίζουν πως το περιστατικό θυμίζει την έκθεση της αεροπορίας στη διαρκή βροχή ακτίνων από το βαθύ διάστημα ή τον ήλιο, ένα ζήτημα που είχε αναδείξει μια ιστορική μελέτη της Boeing και της IBM το 1995 και αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία καθώς τα σύγχρονα αεροσκάφη βασίζονται περισσότερο σε ηλεκτρονικά τσιπ.

«Είναι μια προειδοποίηση… η διεθνής κοινότητα χρειάζεται να συνεργαστεί για να κατανοήσει βαθύτερα αυτό το φαινόμενο», δήλωσε ο ειδικός κοσμικής ακτινοβολίας, Τζορτζ Ντάνος, πρόεδρος του Κυπριακού Οργανισμού Διαστημικών Ερευνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου