Κυριακή, Φεβρουαρίου 12, 2012

Αμετάκλητη παραίτηση ασυλίας Δημοσίου και ΤτΕ από την περιουσία τους για το νέο δάνειο.

*Αγγλικό Δίκαιο, Δικαστήρια Λουξεμβούργου, άγνωστα επιτόκια και πανωτόκι 2% για καθυστερημένη εξόφληση.

*Τα μυστικά του δανείου και ο ρόλος των δικηγόρων μας…

Του Νίκου Κωτσικόπουλου

Άλλη μία συμφωνία εκχώρησης κυριαρχίας είναι αυτή που παρουσιάζεται για υπογραφή στη Βουλή και μένει να αποφανθούν ειδικευμένοι νομικοί, αν διασώζεται τίποτα, σε σχέση και με την προηγούμενη, αφού η φρασεολογία είναι ελαφρώς διαφορετική…


«Αμετάκλητα και ανεπιφύλακτα από κάθε ασυλία του έναντι κατάσχεσης εκτέλεσης ή αναγκαστικού μέτρου σε βάρος της περιουσίας του, παραιτείται το Ελληνικό κράτος ΚΑΙ η ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» (εν συντομία ΤτΕ, που θα αλλάξει καταστατικό) και με τη νέα δανειακή σύμβαση που συνοδεύει το νέο δεύτερο μνημόνιο, όπως συνέβαινε και με την πρώτη.

Μάλιστα όλα οι δανειακές συμβάσεις που παρουσιάζονται τώρα στη Βουλή για ψήφιση (είτε αφορούν το νέο δάνειο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είτε τα νέα ομόλογα μικρότερης ονομαστικής αξίας που θα ανταλλαγούν με τα παλιά), διέπονται από το ΑΓΓΛΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ και ορίζεται ότι οποιαδήποτε διαφορά θα εκδικάζεται στα δικαστήρια του Λουξεμβούργου…
Ειδικότερα η δανειακή σύμβαση (άρθρο 13, παράγραφος 4) του νέου δανείου με το οποίο χρεώνεται η Ελλάδα κυρίως για να διασώσει ξένες και ελληνικές τράπεζες, αναφέρει στο ελληνικό κείμενο:

«Εφαρμοστέο Δίκαιο και Αρμόδια Δικαστήρια
(1) Η παρούσα Σύμβαση και κάθε εξωσυμβατική αξίωση που γεννάται σε σχέση με αυτή θα διέπονται και θα ερμηνεύονται σύμφωνα με το αγγλικό δίκαιο.

(2) Τα Μέρη υποχρεούνται να υπαγάγουν κάθε διαφορά που ενδέχεται να προκύψει σε σχέση με τη νομιμότητα, εγκυρότητα, ερμηνεία ή εκτέλεση της παρούσας Σύμβασης στην αποκλειστική αρμοδιότητα των δικαστηρίων του Μεγάλου Δουκάτου του Λουξεμβούργου.

(3) Ο όρος 1(2) εφαρμόζεται αποκλειστικά προς όφελος του ΕΤΧΣ. Κατά συνέπεια, τίποτε από όσα αναφέρονται στον όρο 1(2) δεν εμποδίζει το ΕΤΧΣ από το να εκκινήσει διαδικασίες αντιδικίας (οι "Διαδικασίες") στα δικαστήρια του Επωφελούμενου Κράτους Μέλους ή του εφαρμοστέου δικαίου της παρούσας Σύμβασης και το Επωφελούμενο Κράτος Μέλος αποδέχεται αμετάκλητα την υπαγωγή στην αρμοδιότητα των ανωτέρω δικαστηρίων. Στο μέτρο που το επιτρέπει ο νόμος, το ΕΤΧΣ θα μπορεί να εκκινήσει παράλληλες Διαδικασίες σε περισσότερες από μια από τις ανωτέρω δικαιοδοσίες.

(4) Το Επωφελούμενο Κράτος Μέλος και η Τράπεζα της Ελλάδος παραιτούνται με την παρούσα αμετάκλητα και ανεπιφύλακτα από κάθε δικαίωμα ασυλίας που ήδη έχουν ή μπορεί να δικαιούνται σε σχέση με τους ίδιους και τα περιουσιακά τους στοιχεία έναντι δικαστικών ενεργειών σχετικά με την παρούσα Σύμβαση, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά από κάθε δικαίωμα ασυλίας έναντι άσκησης αγωγής, έκδοσης δικαστικής απόφασης ή άλλης διάταξης, κατάσχεσης, εκτέλεσης ή ασφαλιστικού μέτρου και έναντι κάθε εκτέλεσης ή αναγκαστικού μέτρου σε βάρος των περιουσιακών τους στοιχείων στο μέτρο που αυτό δεν απαγορεύεται από το νόμο».

Στο μέτρο λοιπόν που «δεν απαγορεύεται από το νόμο».

Η σύμβαση ΔΕΝ καθορίζει το επιτόκιο που θα πληρώσει η Ελλάδα, ούτε την περίοδο εξόφλησης του δανείου που παίρνει και το οποίο θα εκταμιεύσει σύμφωνα με τη σύμβαση 93,7 δις ευρώ συνολικά. Από αυτά:

*Τα 30 δις ευρώ προορίζονται για προκαταβολή εξόφλησης στους ιδιώτες δανειστές, που θα δεχθούν να πάρουν τα νέα ομόλογα που θα είναι σε Αγγλικό Δίκαιο, αλλά με μικρότερη ονομαστική αξία.

*Τα 23 δις ευρώ θα δοθούν στις ελληνικές τράπεζες για να ανακεφαλαιοποιηθούν με επαχθές δάνειο σε Αγγλικό Δίκαιο και εκχώρηση δικαιωμάτων συν άγρια λιτότητα και ανεργία, που χρεώνεται ο Έλληνας φορολογούμενος (και όχι οι πιστωτές τους με τα θαλασσοδάνεια, επιχειρήσεις ή ιδιώτες), για να σωθούν αυτές με κοινές μετοχές χωρίς ψήφο επί 5ετία και ομολογιακά δάνεια…

*Τα 5,7 δις ευρώ για πληρωμή δεδουλευμένων τόκων «από ανεξόφλητα ελληνικά κρατικά ομόλογα»…

*Και τέλος άλλα 35 δις ευρώ για την αγορά ομολόγων από την ΕΚΤ και τις άλλες Κεντρικές Τράπεζες, ενδεχομένως στις τιμές που αγόρασαν αυτές τα ομόλογα, με έκπτωση έναντι της ονομαστικής αξίας τους καθώς οι τιμές είχαν πέσει. Οι Κεντρικές Τράπεζες και η ΕΚΤ φυσικά δεν θα χάσουν, αν και θεωρητικά «κουρεύονται» έτσι και αυτές.

Η σύμβαση όμως αποκαλύπτει και κάτι άλλο. Η χρεοκοπία της χώρας με σχετική βαθμολογία από τους οίκους Standard & Poor’s, Moody’s και Fitch Ratings, όχι απλώς έχει προβλεφθεί, αλλά, αναμένεται.

Έτσι στην ίδια σύμβαση καθορίζεται ότι «Καλυπτόμενη Περίοδος» είναι η περίοδος που αρχίζει από την ημέρα κατά την οποία «ένας ή περισσότεροι εκ των Standard & Poor’s, Moody’s και Fitch Ratings προβαίνει σε ανακοίνωση χρεωκοπίας, επιλεκτικής χρεοκοπίας ή περιορισμένης χρεοκοπίας για την Ελλάδα η οποιουδήποτε αποδεκτού GGB ως αποτέλεσμα της Εθελοντικής Συναλλαγής Διαχείρισης Υποχρεώσεων και τελειώνει εξήντα 60 ημερολογιακές ημέρες μετά την ημερομηνία κατά την οποία κανείς εκ των οίκων αξιολόγησης δεν θα διατηρεί αξιολόγηση χρεωκοπίας, επιλεκτικής χρεοκοπίας ή περιορισμένης χρεοκοπίας για την Ελλάδα ή οποιουδήποτε επιλέξιμου GGB ως αποτέλεσμα της Εθελοντικής Συναλλαγής Διαχείρισης Υποχρεώσεων (αλλά όχι εξαιτίας άλλων περιστάσεων ή γεγονότων)».

Με άλλα λόγια την περιμένουν σίγουρα και (μεγάλη παρηγοριά) αυτή θα είναι μία «καλυπτόμενη περίοδος» από το EFSF και τη δανειακή σύμβαση…

Στην σύμβαση δεν αναφέρεται το επιτόκιο που θα καθορίζεται κάθε φορά μαζί με όλα τις δαπάνες προμήθειες να χρεώνουν την Ελλάδα, ενώ έχει προβλεφθεί ακόμα και πανωτόκι- πρόστιμο 2% ετησίως (200 μονάδες βάσης) που αναφέρεται ως αποτρεπτική πληρωμή στην περίπτωση που η Ελλάδα δεν εξοφλήσει κάποια δόση του δανείου, ή μέρος του δανείου ή καθυστερήσει και θα βαρύνει την προηγούμενη δόση που δεν εξοφλήθηκε. Ο όρος αυτός αναφέρεται ως «αποτρεπτική πληρωμή».

Νέο κούρεμα και επαναγορά ομολόγων δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε αν δεν το εγκρίνουν, με όρο στις υποχρεώσεις της σύμβασης που αναφέρει:

«Το Επωφελούμενο Κράτος Μέλος χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του ΕΤΧΣ, άμεσα είτε έμμεσα, μέσω της τράπεζας Της Ελλάδος, οποιουδήποτε συνδεδεμένου μέρους ή αντιπροσώπου ή εταιρείας ειδικού σκοπού δεν θα καταρτίσει ή συνομολογήσει συναλλαγές ή συμφωνίες που αφορούν την απόκτηση αγορά ή ανταλλαγή Νέων Ελληνικών Ομολόγων σε τιμή είτε ίση είτε ανώτερη είτε κατώτερη της ονομαστικής αξίας, εκτός εάν η συναλλαγή αυτή για την απόκτηση, αγορά ή ανταλλαγή Νέων Ελληνικών Ομολόγων εξυπηρετεί σκοπούς βραχυπρόθεσμης επένδυσης σύμφωνα με τη Συμφωνία Διαχείρισης Υποχρεώσεων ΣΙΤ (μνημόνιο)».

Αν σκάσει CDS σε ελληνικό ομόλογο και το ταμείο ΕΤΧΣ πληρώσει τη ζημιά, χρεώνεται στην Ελλάδα και είναι λόγος διακοπής του δανείου.
Μάλιστα υπάρχει ακόμα και επαχθέστατος όρος που αναφέρει, ότι η Ελλάδα αν δεν εφαρμόσει τα άγρια μέτρα ύφεσης λιτότητας περικοπών και ξεπουλήματος, τότε το δάνειο ΘΑ ΔΙΑΚΟΠΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΜΕΣΑ ΑΠΑΙΤΗΤΟ, ακόμα και αν η χώρα εξοφλεί κατά τα άλλα τις υποχρεώσεις της.

Ειδικότερα αναφέρεται στο προοίμιο παρ.8, ότι :

« Η διαθεσιμότητα αυτής της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης εξαρτάται από τη συμμόρφωση της Ελλάδας με τα μέτρα που εκτίθενται στο Μνημόνιο και την κατανομή των εσόδων αυτής της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης σύμφωνα με τους όρους της παρούσας και του Μνημονίου».

Ενώ παρακάτω η «ποινή» αυτή συμπληρώνεται με σχετικό εδάφιο στους λόγους καταγγελίας της σύμβασης (β) όταν «το Επωφελούμενο Κράτος- Μέλος ή η Τράπεζα της Ελλάδας αθετήσουν οποιαδήποτε υποχρέωσή τους από την παρούσα Σύμβαση (συμπεριλαμβανομένης και της υποχρέωσης που διατυπώνεται στον όρο 2(5) της παρούσας Σύμβασης να εφαρμοστεί κάθε Χρηματοδοτική Ενίσχυση σύμφωνα με τους όρους του Μνημονίου παραλείποντας όμως τις υπόλοιπες υποχρεώσεις από το Μνημόνιο…».

Επίσης αν θελήσουμε να εξοφλήσουμε πρόωρα το δάνειο και να απαλλαγούμε θα πληρώσουμε για απώλεια τόκων το Ευρωπαϊκό ΤΧΣ, ενώ στις «λοιπές διατάξεις» και στην πρώτη παράγραφο αναφέρεται:

«Σε περίπτωση που μια ή περισσότερες διατάξεις της παρούσας πρόκειται να ή τελικώς κηρυχθούν μερικώς ή πλήρως άκυρες, παράνομες ή μη δεσμευτικές από οιαδήποτε άποψη, αυτό δεν θα επηρεάζει ή περιορίζει με κανένα τρόπο την εγκυρότητα, νομιμότητα και δεσμευτικότητα των υπόλοιπων διατάξεων που περιέχονται στην παρούσα Σύμβαση. Διατάξεις που είναι πλήρως ή μερικώς άκυρες, παράνομες ή μη δεσμευτικές θα ερμηνεύονται και θα εφαρμόζονται σύμφωνα με το πνεύμα και το σκοπό της παρούσας Σύμβασης».

Τέλος για κάθε δόση του δανείου που θα μας δίνουν θα χρειάζεται πλήθος εκθέσεων και δικαιολογητικών που θα διαβεβαιώνει ότι η τρόικα και το ΕΤΧΣ είναι ευχαριστημένα. Μία από τις εισηγήσεις που απαιτούνται, είναι της καλοπληρωμένης νομικής εταιρίας Cleary Gottlieb Steen & Hamilton, που όπως μας ενημέρωσε η προηγούμενη κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ είναι ο νομικός μας σύμβουλος. Η έκθεσή της απαιτείται.

Αφού λαμβάνεται τόσο σοβαρά υπόψη η έκθεση της εταιρίας που πληρώνει η χώρα θα μπορούσε να πει κανείς «άξιος ο μισθός της», άλλοι όμως πιο καχύποπτοι ίσως έλεγαν: «Για ποιόν τέλος πάντων κάνει εκθέσεις αυτή η εταιρία, για ποιόν δουλεύει και ποιος πληρώνει;»

Υπενθυμίζουμε ότι την ώρα που ξεζουμίζουν το ελληνικό λαό και ξεπουλάνε το σύμπαν, περνά με υπουργική απόφαση χωρίς καν να υπάρχει κυβέρνηση, υπουργική απόφαση για την πληρωμή της εν λόγω νομικής εταιρίας CGSH με 6 εκ. ευρώ συν έως και 1,5 εκ. ευρώ ανά μήνα για την εφαρμογή της συμφωνίας, της 21 Ιουλίου, αν το έργο των νομικών παραταθεί πέρνα του Οκτωβρίου 2011. Και παρατάθηκε όπως βλέπουμε…

Ενώ και η συμβουλευτική και μυστηριώδης τράπεζα Lazard Freres που ειδικεύεται σε υποθέσεις χρεοκοπιών κρατών, παίρνει κι αυτή την αμοιβή της έως και 25 εκ. ευρώ.

Όλα τα παραπάνω με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών δημοσιευμένη στο ΦΕΚ 2454 (Τεύχος Δεύτερο) στις 2 Νοεμβρίου, σε περίοδο που δεν υπάρχει καν κυβέρνηση, αφού δεν έχει πάρει ψήφο εμπιστοσύνης….

(iii) γνωμοδοτήσεις από την Cleary Gottlieb Steen & Hamilton και/ή τις συνεργαζόμενες δικηγορικές εταιρείες αναφορικά με τη συμμόρφωση της Ελλάδας με τους εφαρμοστέους στα ομόλογα και τα δάνειά του όρους και προϋποθέσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου