Δευτέρα, Μαΐου 21, 2012

Ο ΣΥΡΙΖΑ αγωνίζεται για την … ύφεση και το διώξιμο των επενδύσεων...

Φορολογικά μέτρα που θα συρρικνώσουν ακόμη περισσότερο την -ήδη πληγείσα από την παρατεταμένη ύφεση- οικονομική δραστηριότητα στη χώρα μας, θα απομακρύνουν επενδύσεις και θα διώξουν κεφάλαια στο εξωτερικό περιλαμβάνονται στο οικονομικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Το ισχυρό κόμμα της Αριστεράς προτείνει...

παρεμβάσεις στη φορολογία που όχι μόνο δεν θα αυξήσουν αλλά, αντιθέτως, θα μειώσουν τα ήδη καταβαραθρωμένα φορολογικά έσοδα του κράτους.

Αναλυτικά, οι βασικότερες προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο φορολογικό σύστημα και οι συνέπειές τους στην ελληνική οικονομία θα είναι οι ακόλουθες:

1. Αλλαγή της φορολογικής κλίμακας με σημαντική αύξηση των συντελεστών για τα μεγάλα εισοδήματα – συντελεστής φόρου 75% αντί 45% για εισοδήματα πάνω από 500.000 ευρώ το χρόνο.

Σε μια περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης, κατά την οποία τα εισοδήματα μειώνονται διαρκώς και σε πολλές περιπτώσεις… μηδενίζονται, ο αριθμός των ατόμων που δηλώνουν υψηλά εισοδήματα περιορίζεται σημαντικά είτε λόγω πραγματικών εισοδηματικών απωλειών είτε λόγω αύξησης των φαινομένων φοροδιαφυγής. Συνεπώς, κάτω από τέτοιες συνθήκες, μια αύξηση των συντελεστών φορολογίας για τα υψηλά εισοδήματα δεν μπορεί να αποδώσει πρόσθετα έσοδα για τα κρατικά ταμεία, διότι πολύ απλά ο αριθμός των ατόμων που δηλώνουν τέτοια εισοδήματα έχει περιοριστεί σημαντικά ενώ ταυτόχρονα η περαιτέρω άνοδος των φορολογικών επιβαρύνσεων είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει κίνητρο για περαιτέρω αύξηση των κρουσμάτων φοροδιαφυγής και άρα θα μειώσει ακόμη περισσότερο τον αριθμό όσων δηλώνουν υψηλά εισοδήματα. Ακόμη όμως κι αν δεν αυξηθεί η φοροδιαφυγή, ακόμη κι αν δεν μειωθεί ο αριθμός των ατόμων που δηλώνουν υψηλά εισοδήματα, τα έσοδα που θα προκύψουν από την αύξηση των συντελεστών θα είναι ελάχιστα. Τα τελευταία στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών για τον αριθμό των φορολογουμένων που δηλώνουν υψηλά εισοδήματα στη χώρα μας, τα οποία αφορούν στις φορολογικές δηλώσεις του έτους 2010, δείχνουν ότι:

- Ετήσιο εισόδημα πάνω από 100.000 και μέχρι 500.000 ευρώ δήλωσαν μόλις 19.128 άτομα επί συνόλου 8.451.733 που υπέβαλαν δηλώσεις! Το συνολικό εισόδημα που δήλωσαν ανήλθε σε 2,89 δισ. ευρώ. Μια αύξηση του ανώτατου συντελεστή των εισοδημάτων αυτών κατά 10-15 ποσοστιαίες μονάδες, από το 45% στο 55% ή στο 60%, δεν θα αποδώσει παραπάνω από 150 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία.

- Ετήσιο εισόδημα πάνω από 500.000 ευρώ δήλωσαν μόλις 215 άτομα επί συνόλου 8.451.733 που υπέβαλαν δηλώσεις! Το συνολικό εισόδημα που δήλωσαν ήταν μόλις 169 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η αύξηση του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης των εισοδημάτων αυτών κατά 30 ποσοστιαίες μονάδες, από το 45% στο 75% δεν θα αποδώσει πάνω από 55 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία.

2. Αύξηση του συντελεστή φορολογίας των μεγάλων επιχειρήσεων τουλάχιστον στο επίπεδο του μέσου όρου της ευρωζώνης. Σήμερα στην Ελλάδα, ο συντελεστής φορολογίας των κερδών των μεγάλων επιχειρήσεων, δηλαδή των Ανωνύμων Εταιριών, βρίσκεται στο 20%, αφού μειώθηκε πρόσφατα στο επίπεδο αυτό από 25% που είχε διαμορφωθεί μέχρι το 2010. Στην ευρωζώνη ο μέσος όρος συντελεστών εταιρικού φόρου είναι περίπου 25%. Εφαρμογή της πρότασης αυτής του ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει ότι ο συντελεστής φορολογίας των κερδών των Α.Ε. στην Ελλάδα θα αυξηθεί από το 20% στο 25% τουλάχιστον, δηλαδή θα επανέλθει στο επίπεδο που ήταν μέχρι το 2010 ή και σε ακόμη πιο υψηλό επίπεδο. Μια τέτοια εξέλιξη όμως δεν θα αυξήσει τα φορολογικά έσοδα του κράτους αλλά, αντιθέτως, θα οδηγήσει σε νέα δραματική μείωσή τους, καθώς θα αποτελέσει την «ταφόπλακα» για όσες μεγάλες επιχειρήσεις έχουν καταφέρει να επιβιώσουν στη διάρκεια της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας. Είναι βέβαιο ότι η επαναφορά της φορολογίας των εταιρικών κερδών σε υψηλά επίπεδα θα ολοκληρώσει την καταστροφή που προκάλεσε στην ελληνική οικονομία η ύφεση την οποία έφερε το Μνημόνιο, καθώς θα περιορίσει σημαντικά το κίνητρο δραστηριοποίησης στη χώρα μας για πολλές μεγάλες εταιρίες και θα προκαλέσει ένα νέο κύμα φυγής επενδύσεων και μεταφοράς δραστηριοτήτων σε γειτονικές βαλκανικές χώρες, όπου οι συντελεστές φορολογίας των κερδών κυμαίνονται μεταξύ 10% και 15%. Το μέτρο της αύξησης του εταιρικού φόρου θα καταστήσει, δηλαδή, δυσμενέστερες για τη χώρα μας τις συνθήκες του φορολογικού ανταγωνισμού σε σχέση με τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης και παρατεταμένης οικονομικής κρίσης με άκρως καταστροφικά αποτελέσματα και για την απασχόληση. Η αύξηση του εταιρικού φόρου στο 25% θα αποτελέσει και αντικίνητρο για την εισροή κεφαλαίων στην Ελλάδα με στόχο την πραγματοποίηση νέων παραγωγικών επενδύσεων. Ετσι όχι μόνο δεν θα αυξηθούν τα έσοδα του κράτους από τη φορολογία των εταιριών αλλά θα μειωθούν ακόμη περισσότερο.

3. Επιβολή φόρου 1% στον τζίρο των 500 μεγαλύτερων επιχειρήσεων της Ελλάδος.

O Ι. Μηλιός, υπεύθυνος οικονομικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, προανήγγειλε, για πρώτη φορά, την επιβολή του φόρου αυτού σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA, επισημαίνοντας ότι πολλές μεγάλες επιχειρήσεις αποκρύπτουν κέρδη μέσω off shore εταιριών που διαθέτουν και έτσι εμφανίζονται ως ζημιογόνες και δίδοντας την εντύπωση ότι το μέτρο αυτό θα είναι μόνιμο. Μία μέρα μετά διευκρίνισε ότι «το μέτρο θα είναι έκτακτο και όχι μόνιμο» και ότι θα αφορά μόνο τις 500 μεγαλύτερες επιχειρήσεις οι οποίες «έχουν τζίρο όσο το μισό ΑΕΠ της Ελλάδας». Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος του ΣΥΡΙΖΑ από το μέτρο αυτό είναι να εισπραχθούν έσοδα 1 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό είναι εφικτό να εισπραχθεί, αν ληφθεί υπόψη ότι το μισό ΑΕΠ της Ελλάδος είναι 100 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αν το μέτρο αυτό εφαρμοστεί ταυτόχρονα με την αύξηση της φορολογίας των κερδών όλων των μεγάλων επιχειρήσεων θα εκτοξεύσει στα ύψη τις φορολογικές επιβαρύνσεις των εταιριών και θα προκαλέσει ένα νέο κύμα φυγής από την Ελλάδα μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων οι οποίες διατηρούν ακόμη χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα επιτείνει τα φαινόμενα αποεπένδυσης, ύφεσης και ανεργίας που ήδη μαστίζουν την ελληνική οικονομία. Επίσης, είναι πολύ πιθανό η διπλή επιβάρυνση πολλών εταιριών από την επιβολή του φόρου 1% επί του τζίρου και την αύξηση της φορολογίας επί των κερδών τους από το 20% στο 25% να τις αναγκάσει να μετακυλήσουν το πρόσθετο αυτό φορολογικό κόστος στις τιμές των προϊόντων που διαθέτουν ή των υπηρεσιών που παρέχουν στους πελάτες τους.

4. Θέσπιση φόρου στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και επιβολή ειδικής φορολογίας στην πολυτελή και επιδεικτική κατανάλωση.

Η επιβολή φόρου στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές συζητείται να επιβληθεί από όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση λόγω πολλών διαφωνιών. Η χώρα μας, αν επιβάλει από μόνη της το φόρο αυτό, θα βρεθεί αντιμέτωπη με ένα τεράστιο κύμα φυγής κεφαλαίων και, τελικά, αντί να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους θα μειωθούν ακόμη περισσότερο. Από την άλλη πλευρά, το μέτρο της επιβολής ειδικής φορολογίας στην πολυτελή και επιδεικτική κατανάλωση δεν έχει διευκρινιστεί λεπτομερώς και επαρκώς.

5. Κατάργηση του ειδικού καθεστώτος φορολογικής ασυλίας των οικονομικά ισχυρών παραγόντων της χώρας, όπως των εφοπλιστών και της Εκκλησίας.

Το μέτρο της επιβολής φόρων στους εφοπλιστές ενέχει κινδύνους, καθώς θα προκαλέσει την απομάκρυνση μεγάλου αριθμού Ελλήνων εφοπλιστών από το ελληνικό νηολόγιο και τη συρρίκνωσης της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία θα χάσει κάθε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, και τελικά θα μειώσει πάρα πολύ τις εισροές κεφαλαίων προς τη χώρα μας από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες. Οσον αφορά την εκκλησία, η ακίνητη περιουσία της φορολογείται ήδη και τυχόν νέα πρόσθετη επιβάρυνσή της θα δυσχεράνει το πλούσιο φιλανθρωπικό έργο της που έχει συμβάλει στο να αποτραπεί η πλήρης διατάραξη της κοινωνικής συνοχής τα 2 τελευταία δύσκολα χρόνια της βαθιάς οικονομικής κρίσης που βιώνουν οι Ελληνες πολίτες.

6. Αρση του τραπεζικού απορρήτου, ώστε να υπάρξει διαφάνεια στις συναλλαγές και να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή.

Το μέτρο αυτό έχει νομοθετηθεί και έχει αρχίσει ήδη να εφαρμόζεται σε μεγάλη έκταση από τους ελεγκτές του ΣΔΟΕ.



7.Απαγόρευση κάθε είδους συναλλαγής μέσω εταιριών off shore.

Το μέτρο αυτό είναι σωστό, αλλά θα μπορούσε να εφαρμοστεί αποτελεσματικά στη χώρα μας μόνο αν είχε υιοθετηθεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης ή και σε παγκόσμια κλίμακα, δεδομένου ότι η εφαρμογή του μόνο από τη χώρα μας είναι πιθανό να επιδεινώσει τη θέση της από πλευράς φορολογικού ανταγωνισμού, από τη στιγμή που άλλες χώρες θα εξακολουθούν να παρέχουν «ευκαιρίες» νομιμοφανούς απόκρυψης κεφαλαίων, επιτρέποντας τις συναλλαγές με off shore εταιρίες.

8. Αμεσα μέτρα για τη μείωση των τιμών των βασικών αγαθών με ανάλογη μείωση ή, όπου χρειάζεται, και μηδενισμό του ΦΠΑ -Ειδικά τιμολόγια των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας για ευάλωτες κατηγορίες πολιτών. Η μείωση του ΦΠΑ είναι ένα σωστό, δίκαιο και εφικτό μέτρο, καθώς η λογική του είναι να προστατέψει τους καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα από την ακρίβεια που προκαλεί η υψηλή έμμεση φορολογία στην Ελλάδα και ταυτόχρονα να τονώσει την κατανάλωση και να περιορίσει τα κίνητρα των επιτηδευματιών για απόκρυψη τζίρου μέσω της μη έκδοσης αποδείξεων. Ομως μηδενισμός του ΦΠΑ δεν επιτρέπεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση παρά μόνο σε πολύ ειδικές περιπτώσεις και μόνο κατόπιν εγκρίσεως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία δίδεται μετά από ομόφωνη θετική γνώμη από όλα τα υπόλοιπα κράτη-μέλη.

9. Κατάργηση του Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών που επιβάλλεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος επί της μικρής ακίνητης περιουσίας.

Η πρόταση είναι σωστή και δίκαιη, όμως η απώλεια εσόδων ύψους 500-1.000 εκατ. ευρώ που θα προκαλέσει θα χρειαστεί να καλυφθεί με άλλο μέτρο ισοδύναμης δημοσιονομικής απόδοσης.

10.Καταγραφή σε περιουσιολόγιο του συσσωρευμένου πλούτου, είτε βρίσκεται στην Ελλάδα είτε έχει τοποθετηθεί στο εξωτερικό, και επαρκής φορολόγηση των μεγάλων περιουσιών άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ. Οπως διευκρινίζεται στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.: «Το περιουσιολόγιο μπορεί να καταρτιστεί αμέσως με την υποχρεωτική αναγραφή στις φορολογικές δηλώσεις όλων των περιουσιακών στοιχείων, είτε βρίσκονται στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, και τη δήμευση όσων δεν δηλώνονται. Η φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή μπορούν να συλληφθούν με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και της συσσωρευμένης γνώσης των εργαζομένων στις εφορίες και τα ασφαλιστικά ταμεία. Με αυτά τα μέσα μπορούν να εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία δεκάδες δισεκατομμύρια κάθε χρόνο. Πόροι με τους οποίους μπορούν να ανακουφιστούν οι άνθρωποι που σήμερα συνθλίβονται, να παραχθεί νέος πλούτος και η Ελλάδα να αναμορφωθεί εκ βάθρων». Το μέτρο αυτό έχει ήδη δρομολογηθεί από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών με προοπτική να εφαρμοστεί από το 2013.

(από τον Ελεύθερο Τύπο)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου