Παρασκευή, Νοεμβρίου 25, 2016
Από τα ξημερώματα στην ουρά για τη Black Friday - «Αμερικανιές», λέει ο ΣΥΡΙΖΑ
Να επανεξεταστεί ο θεσμός των εκπτώσεων
«Η προσπάθεια επιβολής καταναλωτικών συνηθειών της πατρίδας της υπερκατανάλωσης, των ΗΠΑ, στον υπόλοιπο κόσμο, συνεχίζεται δυναμικά με στόχευση αυτήν τη φορά τους νεόπτωχους της παλιάς μεσαίας τάξης», σημειώνεται στην ανακοίνωση
Την αντίθεσή του με την εφαρμογή ....
της Black Friday εξέφρασε ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω ανακοίνωσης που εξέδωσε το τμήμα Μικρομεσαίων του κυβερνώντος κόμματος.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για ζημιά στις μικρές επιχειρήσεις και χαρακτηρίζει «αμερικανιά» τον συγκεκριμένο θεσμό. «Η προσπάθεια επιβολής καταναλωτικών συνηθειών της πατρίδας της υπερκατανάλωσης, των ΗΠΑ, στον υπόλοιπο κόσμο, συνεχίζεται δυναμικά με στόχευση αυτήν τη φορά τους νεόπτωχους της παλιάς μεσαίας τάξης», σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Μικρομεσαίων του ΣΥΡΙΖΑ.
«Τώρα και στην Ελλάδα μια "αμερικανιά", το Black Friday, που εξυπηρετεί μόνο τις πολυεθνικές αλυσίδες παραγωγής και εμπορίου, οι οποίες δημιουργούν μια ακόμη ευκαιρία να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, που μόνο αυτές έχουν την δυνατότητα να διατηρούν και με προφανή στόχο τη μεγαλύτερη συρρίκνωση των επιχειρηματικών δυνατοτήτων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», παρατηρεί στην ανακοίνωσή του και προσθέτει:
«Άλλωστε στην περίοδο της επταετούς ύφεσης και λιτότητας, οι πολυεθνικές αλυσίδες αποδεδειγμένα είναι οι μόνες που παρουσιάζουν άνοδο στον όγκο λιανικών πωλήσεων ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαρκώς συρρικνώνονται.
Ο θεσμός και οι διαδικασίες των περιόδων εκπτώσεων και ιδιαίτερα στην κρίσιμη οικονομική συγκυρία των τελευταίων χρόνων, οφείλει να επανεξεταστεί, για όφελος των χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων και των εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων και όχι για τη μεγέθυνση των κερδών των πολυεθνικών ομίλων παραγωγής και εμπορίου.
Παρά την προσπάθεια που γίνεται από γνωστά ΜΜΕ και διαδικτυακές σελίδες να παρουσιάσουν τη Μαύρη Παρασκευή ως την υποτιθέμενη "γιορτή του εμπορίου", εφιστούμε την προσοχή στους καταναλωτές να μη παραπλανηθούν στηρίζοντας μια εικονική έκπτωση πολυεθνικών αλυσίδων και τους υπενθυμίζουμε να ενισχύουν πάντα τις τοπικές τους αγορές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες για χρόνια υπήρξαν η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.
Είναι υποχρέωση των μικρών επιχειρήσεων και των επαγγελματιών να αντισταθούν σε πρότυπα και όρους που επιβαρύνουν την αξιοπρέπεια και την φυσική τους ύπαρξη.
Η ελληνική κοινωνία δεν πρέπει να γίνει ο κάδος των σκουπιδιών των ομίλων υπερπαραγωγής, αμφιβόλου ποιότητας και διαδικασιών παραγωγής, «επώνυμων» προϊόντων.
Εκδηλώνουμε την αντίθεσή μας στις πρακτικές περαιτέρω απαξίωσης της ζωής μας.
Ενημερώνουμε τους πολίτες από τις στρεβλώσεις που προκαλούν τέτοιας μορφής καταναλωτικές συνήθειες.
Καλούμε τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και τους καταναλωτές με την στάση τους, (μη συμμετοχή, αποχή κλπ), να μην επιτρέψουν την καθιέρωση τέτοιων μορφών εμπορικότητας.
Η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε τη μικρομεσαία επιχείρηση.
Τη στηρίζουμε οικονομικά και πολιτικά».
Άργησε, αλλά ήρθε και στα... μέρη μας
Μια ώρα πριν ανοίξει κατάστημα στο Σύνταγμα είχε σχηματιστεί ουρά 100 ατόμων με τους πρώτους να φτάνουν εκεί στις 5:45 - Αντίστοιχες εικόνες στη Θεσσαλονίκη και στο εκπτωτικό χωριό στα ΣπάταΆργησε, αλλά ήρθε και στα... μέρη μας ακόμη ένας θεσμός που έχει καθιερωθεί στην Ευρώπη, αλλά ιδίως στις ΗΠΑ εδώ και χρόνια.
Ο λόγος φυσικά για την «Black Friday» ή ελληνιστί Μαύρη Παρασκευή την οποία όπως φαίνεται οι Έλληνες καταναλωτές και καταστηματάρχες καλούνται να υποδεχθούν πρώτη φορά σήμερα και να τη συνηθίσουν, καθώς ήρθε για να μείνει.
Ήδη η τρέλα έχει κάνει εμφανή τα σημάδια της καθώς σε γνωστό κατάστημα με ηλεκτρονικά είδη και βιβλία στην πλατεία Συντάγματος, μια ώρα πριν το κανονικό άνοιγμα στις 8, είχε σχηματιστεί ουρά 100 μέτρων.
Οι πρώτοι, δε, στην ουρά είχαν πάει εκεί, όπως είπαν στο protothema.gr, από τις 5:45 προκειμένου να είναι αυτοί που θα κάνουν «ποδαρικό».
«Ήρθα από τις 7:20 γιατί θέλω να πάρω κινητό και με τις προσφορές θα γλιτώσω 50 ευρώ» λέει μια κοπέλα στο protothema.gr με τους περισσότερους πάντως να επιλέγουν για τις αγορές τους ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Αντίστοιχη εικόνα και στη Θεσσαλονίκη με δεκάδες - κυρίως νεαρούς σε ηλικία - καταναλωτές να σχηματίζουν ουρά έξω από κατάστημα.
Ουρές σχηματίστηκαν ακόμα και στο εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα παρά το γεγονός ότι εκεί η πρόσβαση δεν είναι εύκολη με τους καταναλωτές να σχηματίζουν ουρές πριν τις 7 το πρωί κυρίως σε καταστήματα αθλητικών ειδών.
Η πρώτη αλυσίδα που μπήκε φέτος στο χορό της Black Friday ήταν τα Public, τα οποία στην ιστοσελίδα τους μετρούν αντίστροφα.
Η GAP με μια φωτογραφία στο Facebook προανήγγειλε εκπτώσεις στα καταστήματά της, ενώ το Mc Arthur Glen θα ανοίξει τις πόρτες του για το καταναλωτικό κοινό στις οκτώ το πρωί με εκπτώσεις που θα φτάνουν το 70%.
Επίσης το River West, το Athens Metro mall και το εκπτωτικό πολυκατάστημα Factory Outlet συμμετέχουν στη Black Friday, ενώ η δανέζικη αλυσίδα με είδη σπιτιού Jysk θα έχει προσφορές 75%.
Στον εορτασμό συμμετέχουν τα καταστήματα Prince Oliver, αλλά και τα καταστήματα Media Markt που ενημέρωσαν τους πελάτες τους πως θα συμμετέχουν στη Μαύρη Παρασκευή προετοιμάζοντας το κοινό για «τιμές που τα βάφουν... μαύρα».
«Black Friday is coming... να είσαι σε φόρμα» γράφει το Πλαίσιο στη σελίδα του που ετοιμάζεται κι αυτό για τη μεγάλη μέρα των καταναλωτών.
Στις εκπτωτικές ενέργειες συμμετέχουν τα καταστήματα επίπλων «Εντός» με έκπτωση 60%.
Ακόμη συμμετέχουν τα Folli Follie, ο Γερμανός και πολλά ακόμη καταστήματα, είτε πρόκειται για αλυσίδες, είτε για μεμονωμένα εμπορικά.
Τι είναι η Black Friday;
Γιορτάζεται παραδοσιακά την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving), την Παρασκευή δηλαδή μετά την 4η Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου, αποτελώντας αφορμή για τρελές προσφορές στα καταστήματα και σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Ξεκίνησε ως θεσμός από την Αμερική και σύντομα επεκτάθηκε.
Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ. Πώς προέκυψε η Μαύρη Παρασκευή; Στις αρχές της δεκαετίας του '60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ ου και η ονομασία Black Friday. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φριχτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Από το 2008 η Black Friday ξεκίνησε και στον Καναδά, προκειμένου να μην ταξιδεύουν οι Καναδοί καταναλωτές στις ΗΠΑ για να ψωνίζουν, ενώ πρόσφατα, μόλις το 2013, η μόδα επεκτάθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Black Friday πραγματοποιείται, επίσης, στο Μεξικό, στη Ρουμανία, στην Ινδία, στη Γαλλία, ενώ σε κάποιες χώρες πραγματοποιείται μόνο από ηλεκτρονικά καταστήματα.
Πέντε κόλπα που χρησιμοποιούν τα καταστήματα για να σε... «ξεπαραδιάσουν»
Μπορεί η Black Friday να είναι σχετικά καινούργιο φαινόμενο στη χώρα μας, όμως είναι σίγουρο πως οι Έλληνες έμποροι έχουν «μελετήσει» ήδη τις συμπεριφορές και τα κόλπα που χρησιμοποιούν χρόνια τώρα οι Αμερικάνοι και Βρετανοί συνάδελφοί τους, για να... ξεπαραδιάζουν τους καταναλωτές.
Το φαινόμενο των παραπλανητικών εκπτώσεων είναι ήδη γνωστό και στη χώρα μας, με πολλά εμπορικά καταστήματα να παρουσιάζουν ως «παλιά τιμή» όχι την αμέσως προηγούμενη από την έκπτωση, αλλά ακόμα και την αρχική τιμή του προϊόντος, προκειμένου να πείσουν τον πελάτη ότι έτσι κερδίζει περισσότερα. Σύμφωνα με την Independent, σχεδόν οι μισές προσφορές που κάνουν την εμφάνισή τους κάθε Black Friday στη Βρετανία, ειδικά στα ηλεκτρικά είδη, είναι παραπλανητικές, με τις τιμές των προϊόντων να διαφέρουν ελάχιστα - ή και καθόλου - από εκείνες της αμέσως προηγούμενης ημέρας.
Υπάρχουν όμως και κάποια άλλα «κόλπα» που έχουν αναπτύξει με τα χρόνια οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές να ξοδέψουν περισσότερα απ' όσα έχουν σκοπό, και αυτά είναι πολύ πιο... ύπουλα από τις παραπλανητικές εκπτώσεις.
Δείτε παρακάτω τα πιο συνηθισμένα «τρικ» των εταιρειών την Black Friday:
1. Σε πείθουν με κάθε μέσο να περάσεις την πόρτα του καταστήματος
Στη Μεγάλη Βρετανία, αρκετά καταστήματα ανοίγουν από τα μεσάνυχτα της προηγούμενες μέρας, διαφημίζοντας «συγκλονιστικές προσφορές». Ακούγοντας για μια τηλεόραση που πωλείται προς 140 λίρες (160 ευρώ), ο καταναλωτής θα τρέξει στο κατάστημα, για να διαπιστώσει τελικά πως πρόκειται για ένα προϊόν της φίρμας Polaroid, μιας εταιρείας που σίγουρα δεν φημίζεται για τις τηλεοράσεις της. Ωστόσο ο στόχος έχει επιτευχθεί: ο πελάτης βρίσκεται ήδη στο κατάστημα και δύσκολα θα φύγει χωρίς να ψωνίσει κάτι άλλο.
2. Προσπαθούν να σε κρατήσουν περισσότερη ώρα μέσα στο κατάστημα
Δεν είναι λίγα τα πολυκαταστήματα που συνδυάζουν την συγκεκριμένη μέρα τις εκπτώσεις στα προϊόντα τους με προσφορές στις καφετέριες ή τα εστιατόρια που περιλαμβάνονται στις εγκαταστάσεις τους. Κάποια μαγαζιά στη Βρετανία επιτρέπουν μάλιστα στους πελάτες να πληρώσουν για τις αγορές τους μέσω κινητού από το τραπεζάκι που απολαμβάνουν τον latte τους, αντί να περιμένουν με τις ώρες στο ταμείο.
3. Εστιάζουν πλέον στους καταναλωτές με περιορισμένο χρόνο
Το μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας» λαμβάνουν εδώ, όπως είναι φυσικό, οι ιστότοποι online αγορών, που την συγκεκριμένη μέρα υπόσχονται δωρεάν μεταφορικά και άλλες διευκολύνσεις στους καταναλωτές με φορτωμένο πρόγραμμα, προκειμένου να τους πείσουν να πατήσουν το μαγικό κουμπί «Προσθήκη στο καλάθι».
4. Κάνουν στοχευμένες προσφορές
Εκτός από τους καταναλωτές με περιορισμένο χρόνο υπάρχουν και εκείνοι που απλώς βαριούνται το ψάξιμο και δεν θέλουν να «βομβαρδιστούν» με προσφορές για τηλεοράσεις, κάμερες, συσκευές κουζίνας και λοιπά, όταν το μόνο που θέλουν είναι ένα καινούργιο κινητό. Οι προσφορές τύπου «70% έκπτωση σε όλα μας τα είδη» είναι ξεπερασμένες και δεν πείθουν κανένα, αναφέρει ο Independent, συμπληρώνοντας ότι το μάρκετινγκ εστιάζει πλέον στα smartphones.
5. Αν όλα τα άλλα αποτύχουν...
Υπάρχουν και κάποιες παραδοσιακές μέθοδοι που δεν παλιώνουν ποτέ όταν ένας έμπορος θέλει να δελεάσει τον πελάτη, αναφέρει το δημοσίευμα της εφημερίδας. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν από... σοκολατάκια στο ταμείο, μέχρι την κλασική προσφορά «στα δύο προϊόντα το ένα δώρο». Ωστόσο κάποια βρετανικά καταστήματα δοκιμάζουν και πιο πρωτότυπα «δολώματα» τα τελευταία χρόνια, μεταξύ των οποίων και η προσφορά φρεσκοψημένου ψωμιού από διπλανούς φούρνους!
Αντιδράσεις και από την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος
Με ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος σημειώνει τη δυσφορία της για τη λεγόμενη Black Friday, που θα πραγματοποιηθεί αυτή την Παρασκευή σε πολλά μαγαζιά της Αθήνας.
Όπως υπογραμμίζει η ομοσπονδία, «η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις «απίθανες προσφορές».
Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών ''κυνηγό προσφορών''».
Η Ομοσπονδία καταγγέλλει αυτές τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, τύπου Black Friday, «που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες, «όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».
Τέλος, η Ομοσπονδία δεσμεύεται ότι μαζί με τα σωματεία και τους εργαζόμενους, «θα συνεχίσει να αγωνίζεται για να υπάρξει ισορροπημένη, ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση της λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσα από την επαναφορά της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, που θα είναι υποχρεωτικές για όλους τους εργοδότες».
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου