Πλήγμα για τις ναυτιλιακές εταιρείες αποτελεί το εμπάργκο που έχουν επιβάλει τα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Μπαχρέιν και η Αίγυπτος, καθώς όλοι οι «δρόμοι» από και προς το Κατάρ φαίνεται να έχουν κλείσει μεταξύ αυτών των χωρών, δημιουργώντας μεγάλο πρόβλημα στη μεταφορά εμπορικών φορτίων κι όχι μόνο....
Πρόβλημα προκύπτει και με τα πλοία που φέρουν τη σημαία του Κατάρ, εκείνα δηλαδή που έχουν νηολογηθεί σε εταιρεία από το Κατάρ, αφού δεν είναι «καλοδεχούμενα» στα λιμάνια των παραπάνω χωρών.
«Αυτό που συμβαίνει με το Κατάρ αποτελεί κακό μαντάτο για τη ναυτιλία», επισημαίνουν κύκλοι εφοπλιστών και εξηγούν ότι όσοι έχουν πλοία σε μακροχρόνιες ναυλώσεις θα πρέπει να βρουν κάποια λύση, αφού έχουν ναυλοσύμφωνα για μεταφορά φυσικού αερίου τα οποία δεν θα μπορούν να ικανοποιήσουν.
Ωστόσο, το πρόβλημα με τις ναυτιλιακές εταιρείες και τα πλοία περνάει και στις άλλες ελληνικές επιχειρήσεις, κυρίως στις κατασκευαστικές που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, καθώς δεν μπορούν να προμηθευτούν εύκολα υλικά. Έτσι, οι Έλληνες επιχειρηματίες προσωρινά διατηρούν στάση αναμονής, αναζητώντας παράλληλα εναλλακτικές οδούς σε περίπτωση που η κρίση στο Κατάρ δεν εκτονωθεί σύντομα.
Τι εξάγει η Ελλάδα
Η αξία των ελληνικών εξαγωγών στο Κατάρ ανέρχεται στα 41,8 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων για το 2016, ενώ οι εισαγωγές προϊόντων στην Ελλάδα είναι της τάξης των 45 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο προϊόν στη λίστα των εξαγόμενων ειδών προς το Κατάρ είναι τα μάρμαρα. Στη συνέχεια ακολουθούν τα σχοινιά, οι σπάγγοι, τα βιβλία, το επεξεργασμένο πετρέλαιο, τα ασανσέρ και τα κοσμήματα, οι αλουμινένιες ράβδοι και οι ηλεκτρικές λάμπες, καθώς και κρουαζιέρες. Αντίστοιχα, το 62% των εισαγωγών στην Ελλάδα από το Κατάρ είναι πετρέλαιο.
«Οι εξαγωγείς δεν μπορούν να κάνουν τίποτε άλλο τώρα, αλλά δεν πλήττονται ιδιαίτερα στο σύνολό τους οι εξαγωγές από την κρίση στον Κόλπο. Πλήττονται, κυρίως, οι κατασκευαστικές εταιρείες. Δεν είναι μεγάλες οι απώλειες, όμως περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει», δήλωσε στο «Π» η πρόεδρός του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Στη συνέχεια, επισήμανε ότι «στο Ντουμπάι πουλάμε προϊόντα χωρίς δασμούς κι εκεί θα υπάρξει πρόβλημα. Η κρίση έχει παράπλευρες απώλειες».
Ωστόσο, τόνισε ότι η Αμερική ψάχνει να βρει λύση για να εξομαλυνθεί η κατάσταση στον Κόλπο.
Οι κατασκευαστικές
Αυτή τη στιγμή στο Κατάρ δραστηριοποιούνται περίπου 180 ελληνικές, μεγάλες ή μικρότερες, επιχειρήσεις, κυρίως σε μεγάλα κατασκευαστικά έργα υποδομών και ενέργειας, όπως οι εταιρείες J&Ρ ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Επίσης, γιατροί, μηχανικοί και πολλοί Έλληνες επαγγελματίες έχουν αναπτύξει επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα.
Συγκεκριμένα, η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει μέρος του έργου κατασκευής του μετρό ύψους 3,2 δισ. ευρώ στην Ντόχα. Στον όμιλο εργάζονται, μεταξύ άλλων, και 200 Έλληνες. Αντίστοιχα, η κατασκευαστική J&Ρ ΑΒΑΞ έχει αναλάβει έργα υποδομής και βίλες, συνολικού προϋπολογισμού 600 εκατ. ευρώ, στο τεχνητό νησί Μαργαριτάρι (Pearl).
Επιπλέον, η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία συμβούλων τεχνικών έργων SALFO & Associates δραστηριοποιείται στο Κατάρ, έχοντας υπογράψει σύμφωνο συνεργασίας με την ΚΒW Investments για τον σχεδιασμό και τη μελέτη έργων μεγάλης κλίμακας σε όλα τα κράτη του Περσικού Κόλπου, την ευρύτερη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Μάλιστα, ο πρίγκιπας της Σαουδικής Αραβίας Khaled bin Alwaleed bin Talal είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος της ΚΒW Investments, που είναι μια από τις μεγαλύτερες επενδυτικές εταιρείες παγκοσμίως.
Παράλληλα, το Κατάρ αποτελεί βασικό προορισμό δραστηριοποίησης εκτός Ελλάδας για την Εxalco Συστήματα Αλουμινίου, αλλά και για την εταιρεία συμβούλων μηχανικών Lysys.
Το φυσικό αέριο
Η κρίση στο Κατάρ έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στις ναυτιλιακές που διαθέτουν πλοία για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αφού το Κατάρ είναι ένας από τους βασικότερους παραγωγούς φυσικού αερίου και εξάγει κυρίως υγροποιημένο αέριο LNG. Το 2016 εξήγαγε 78,8 εκατ. μετρικούς τόνους LNG, όταν η παγκόσμια παραγωγή ανέρχεται σε 257,8 εκατ. μετρικούς τόνους.
Ωστόσο, σημειώνεται ότι η Ελλάδα ως προς το LNG έχει κύριο προμηθευτή την Αλγερία, ενώ το Κατάρ δίνει ποσότητες σε περιόδους αιχμής, όπως φέτος τον χειμώνα. Παράλληλα, γίνονται βήματα στην κατασκευή του τέρμιναλ LNG στην Αλεξανδρούπολη ως πύλη εισόδου υγροποιημένου φυσικού αερίου στα Βαλκάνια και τη ΝΑ. Ευρώπη κι αυτό συνδέεται με τα γεγονότα στο Κατάρ.
Οι ΗΠΑ ανέδειξαν το Κατάρ σε μεγάλο ενεργειακό παίκτη στις εξαγωγές LNG. Τώρα, όμως, φαίνεται να προωθούν το δικό τους υγροποιημένο φυσικό αέριο από σχιστόλιθο. Σε αυτό παίζουν σημαντικό ρόλο και οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι πρωταγωνιστούν στις εξαγωγές του αμερικανικού LNG, όπως η εισηγμένη στη Wall Street ναυτιλιακή Gaslog Ltd, συμφερόντων Παναγιώτη Γ. Λιβανού. Ο εφοπλιστής Παναγιώτης Γ. Λιβανός αναμένεται να λάβει μέρος και στην κοινοπραξία κατασκευής του τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης.
Η πλωτή μονάδα LNG στην Αλεξανδρούπολη θα μπορεί να συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω αυτού το αμερικάνικο αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, αλλά κυρίως της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας και της Ουκρανίας. Έτσι, το αμερικανικό φυσικό αέριο ίσως καταφέρει να «νικήσει» στον ανταγωνισμό που υπάρχει στην αγορά με το LNG του Κατάρ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου