Όταν η Google ανακοίνωσε σε μικρές επιχειρήσεις τον Ιανουάριο ότι δεν θα μπορούσαν πλέον να χρησιμοποιούν δωρεάν την προσαρμοσμένη -στις ανάγκες τους- υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και κάποιες άλλες επαγγελματικές εφαρμογές, ήταν σαν κεραυνός εν αιθρία για τον Richard J. Dalton Jr., επικεφαλής μιας εταιρίας από το Βανκούβερ της Βρετανικής Κολομβίας.
Από τον Nico Grant/New York Times
«Βασικά, μας αναγκάζουν να μεταβούμε σε κάτι επί πληρωμή αφού πρώτα μας “αγκάλιασαν” με αυτήν τη δωρεάν υπηρεσία», είπε ο Dalton, ο οποίος δημιούργησε για πρώτη φορά ένα email εργασίας στην Google για την επιχείρησή του, το Your Score Booster, το 2008.
Πράγματι, η Google έχει ανακοινώσει ότι οι μακροχρόνιοι χρήστες αυτού που αποκαλεί δωρεάν έκδοση παλαιού τύπου G Suite, που περιλαμβάνει email και εφαρμογές όπως τα Docs και Calendar, πρέπει να αρχίσουν να πληρώνουν μια μηνιαία χρέωση, συνήθως περίπου 6 $ για κάθε διεύθυνση email επιχείρησης. Οι εταιρίες που δεν θα μεταβούν οικειοθελώς στην υπηρεσία επί πληρωμή έως τις 27 Ιουνίου θα μετακινηθούν αυτόματα σε μία νέα. Εάν δεν πληρώσουν μέχρι την 1η Αυγούστου, οι λογαριασμοί τους θα τεθούν σε αναστολή.
Ενώ το κόστος της πληρωμένης υπηρεσίας είναι περισσότερο ενοχλητικό παρά σκληρό οικονομικό χτύπημα, οι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων που επηρεάζονται από την αλλαγή λένε ότι έχουν απογοητευτεί από τον τρόπο με τον οποίο η Google αντιμετώπισε την όλη διαδικασία. Δεν μπορούν παρά να αισθάνονται ότι μια γιγάντια εταιρεία με κέρδη δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι σαν να στριμώχνει «μικρά παιδιά» για λίγα χρήματα.
«Μου φαίνεται άσκοπα ασήμαντο», είπε ο Patrick Gant, ιδιοκτήτης της Think It Creative, μιας εταιρείας συμβούλων μάρκετινγκ στην Οτάβα. «Ωστόσο, είναι δύσκολο να λυπάσαι για κάποιον που έλαβε κάτι δωρεάν για μεγάλο χρονικό διάστημα και που τώρα του λένε ότι πρέπει να πληρώσει για αυτό. Ήταν όμως κάτι που είχε λεχθεί από την αρχή. Αυτό ήταν που με ανάγκασε να πάρω την απόφαση να πάω με την Google έναντι άλλων εναλλακτικών», πρόσθεσε ο ίδιος.
Η απόφαση της Google να χρεώνει τις εταιρίες που έχουν χρησιμοποιήσει τις εφαρμογές της δωρεάν είναι ένα άλλο παράδειγμα της αναζήτησής της τρόπων προκειμένου να αντλήσει περισσότερα χρήματα από την υπάρχουσα επιχείρησή της, παρόμοιο με το πώς μερικές φορές έχει τοποθετήσει τέσσερις διαφημίσεις στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης αντί για τρεις και έχει βάλει περισσότερες διαφημίσεις στα βίντεο του YouTube. Τα τελευταία χρόνια, η Google πιέζει πιο επιθετικά στην πώληση συνδρομών λογισμικού σε επιχειρήσεις και ανταγωνίζεται πιο άμεσα τη Microsoft, της οποίας τα προγράμματα Word και Excel κυβερνούν την αγορά.
Αφού ορισμένοι από τους μακροχρόνιους χρήστες παραπονέθηκαν για την αλλαγή σε μια επί πληρωμή υπηρεσία, η αρχική προθεσμία της 1ης Μαΐου καθυστέρησε. Η Google ανακοίνωσε επίσης ότι τα άτομα που χρησιμοποιούν παλιούς λογαριασμούς για προσωπικούς και όχι επαγγελματικούς λόγους θα μπορούσαν να συνεχίσουν να το κάνουν δωρεάν.
Ωστόσο, ορισμένοι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων ανέφεραν ότι καθώς σκέφτονταν για αν θα πληρώσουν την Google ή αν θα εγκαταλείψουν τις υπηρεσίες της, δυσκολεύτηκαν να έρθουν σε επαφή με την υποστήριξη πελατών της. Καθώς πλησιάζει η προθεσμία, έξι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων που μίλησαν στους New York Times επέκριναν αυτό που είπαν ότι ήταν συγκεχυμένες και μερικές φορές διστακτικές πληροφορίες σχετικά με την αλλαγή της υπηρεσίας.
«Δεν με πειράζει να μας πετάξεις έξω», είπε ο Samad Sajanlal, ιδιοκτήτης της Supreme Equipment Company, η οποία παρέχει συμβουλές λογισμικού και άλλες τεχνολογικές υπηρεσίες στο McKinney του Τέξας. «Αλλά μη μας δώσεις μία μη ρεαλιστική προθεσμία για να πάμε και να βρούμε μια εναλλακτική ενώ ακόμα αποφασίζεις το αν θέλεις πραγματικά να μας ρίξεις “πόδι” από την αρχή».
Η Google είπε ότι η δωρεάν έκδοση δεν θα περιλαμβάνει υποστήριξη πελατών, αλλά θα παρέχει στους χρήστες πολλούς τρόπους να έρθουν σε επαφή με την εταιρεία για βοήθεια σχετικά με τη μετάβασή τους.
Η Google κυκλοφόρησε το Gmail το 2004 και επαγγελματικές εφαρμογές όπως τα Docs και Sheets δύο χρόνια αργότερα. Ο γίγαντας αναζήτησης ανυπομονούσε να υιοθετήσουν οι νεοσύστατες επιχειρήσεις και τα οικογενειακά καταστήματα, το λογισμικό εργασίας του, έτσι πρόσφερε τις υπηρεσίες χωρίς κόστος και επέτρεψε στις εταιρείες να φέρουν προσαρμοσμένους τομείς που ταιριάζουν με τα ονόματα της επιχείρησής τους στο Gmail.
Ενώ εξακολουθούσε να δοκιμάζει τις εφαρμογές, είπε ακόμη και στους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων ότι τα προϊόντα θα παρέμεναν δωρεάν για μια ζωή, αν και η Google λέει ότι από την αρχή, οι όροι υπηρεσίας για το επιχειρηματικό της λογισμικό δήλωναν ότι η εταιρεία θα μπορούσε να αναστείλει ή να τερματίσει την προσφορά στο μέλλον. Η Google διέκοψε τις νέες δωρεάν εγγραφές τον Δεκέμβριο του 2012, αλλά συνέχισε να υποστηρίζει τους λογαριασμούς αυτού που έγινε γνωστό ως η δωρεάν έκδοση παλαιού τύπου G Suite.
Το 2020, το G Suite μετονομάστηκε σε Google Workspace. Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων -η εταιρεία λέει ότι έχει περισσότερους από τρία δισεκατομμύρια συνολικά χρήστες- χρησιμοποιεί μια δωρεάν έκδοση του Workspace. Περισσότεροι από επτά εκατομμύρια οργανισμοί ή ιδιώτες πληρώνουν για εκδόσεις με πρόσθετα εργαλεία και υποστήριξη πελατών, από έξι εκατομμύρια το 2020. Ο αριθμός των χρηστών που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τη δωρεάν παλαιού τύπου έκδοση ανέρχονται σε μερικές χιλιάδες, είπε ένα άτομο που γνωρίζει τα στοιχεία, ο οποίος ζήτησε από τους New York Times να παραμείνει η ανωνυμία του επειδή δεν επιτρεπόταν να αποκαλύψει δημόσια αυτούς τους αριθμούς.
«Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε τους πελάτες μας σε αυτή τη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων εκπτώσεων στις συνδρομές στο Google Workspace», δήλωσε η Katie Wattie, εκπρόσωπος της Google, σε δήλωση της. «Η μετάβαση σε μια συνδρομή Google Workspace μπορεί να γίνει με μερικά κλικ» πρόσθεσε.
Ο Dalton, ο οποίος βοηθά Καναδούς φοιτητές να εισέλθουν στα αμερικανικά πανεπιστήμια, είπε ότι οι αναγκαστικές αναβαθμίσεις της Google ήρθαν σε κακή στιγμή. Η πανδημία του κορωνοϊού ήταν καταστροφική για την επιχείρησή του, είπε. Τα ιδρύματα ακύρωναν τακτικά τα τεστ τους, ορισμένα πανεπιστήμια ανέστειλαν τις απαιτήσεις των εξετάσεων και λιγότεροι μαθητές αναζήτησαν υπηρεσίες προετοιμασίας.
Από τον Απρίλιο του 2020 έως τον Μάρτιο του 2021, τα επιχειρηματικά έσοδα μειώθηκαν σχεδόν στο μισό. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 20% τον επόμενο χρόνο. Τα πράγματα άρχισαν να επιδεινώνονται τους τελευταίους μήνες, αλλά το Your Score Booster εξακολουθεί να υστερεί στις προπανδημικές επιδόσεις του.
«Σήμερα, επικεντρώνομαι στο να ανακάμψει η επιχείρησή μου», είπε ο Dalton. «Το τελευταίο πράγμα που θέλω να κάνω είναι να αλλάξω μια υπηρεσία». Έτσι, ζήτησε από τους δύο υπαλλήλους του μερικής απασχόλησης να αρχίσουν να χρησιμοποιούν τις προσωπικές τους διευθύνσεις email για την εργασία τους και σκέφτεται να αναβαθμίσει τους υπόλοιπους 11 λογαριασμούς στη φθηνότερη έκδοση του Google Workspace.
Η επιχείρηση του Gant απασχολεί μόνο τον ίδιο και χρησιμοποιούσε το Gmail δωρεάν από το 2004. Είπε ότι αυτό δεν είχε σχέση με το οικονομικό. Το πρόβλημά του είναι η ταλαιπωρία. Θα το σκεφτεί καλά αν θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί το Google ή θα βρει άλλη επιλογή.
Ο Gant εξακολουθεί να εξετάζει το ενδεχόμενο να μετακομίσει στο Microsoft Outlook, το Apple iCloud ή το ProtonMail ή να παραμείνει με την Google. Θα αποφασίσει τι θα κάνει στο τέλος του μήνα. Η Microsoft θα του κόστιζε 100 καναδικά δολάρια το χρόνο. Η Apple θα κόστιζε 50 δολάρια και η ProtonMail 160 δολάρια. Η Google του δίνει τρεις μήνες δωρεάν υπηρεσίας και στη συνέχεια θα του χρεώσει το ίδιο ποσό με την Apple για ένα χρόνο. Τον επόμενο χρόνο, η τιμή της Google θα διπλασιαστεί.
Ο Sajanlal, ο μοναδικός υπάλληλος της επιχείρησής του, εγγράφηκε στην επιχειρηματική υπηρεσία του Gmail το 2009. Χρόνια αργότερα, πρόσθεσε τον κουνιάδο του, Mesam Jiwani, στον λογαριασμό του στο G Suite όταν ξεκίνησε μια δική του επιχείρηση. Αυτή η εταιρεία, η Fast Payment Systems, έχει βοηθήσει μικρές επιχειρήσεις σε πολιτείες όπως το Τέξας και η Νέα Υόρκη να διεκπεραιώνουν πληρωμές με πιστωτική κάρτα από το 2020.
Όταν ο Sajanlal είπε στον Jiwani ότι η Google θα αρχίσει να χρεώνει για κάθε μία από τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τους, ο Jiwani ρώτησε: «Σοβαρά μιλάς; Θα αρχίσουν να μας διαλύουν;».
Ο Jiwani είπε ότι αποθήκευσε δεδομένα συναλλαγών για τους 3.000 πελάτες του στο Google Drive, έτσι άρχισε να πληρώνει για τις υπηρεσίες της εταιρείας, αν και σκέφτεται να μεταβεί στον πάροχο λογισμικού Zoho. Ο Sajanlal απομακρύνθηκε από την Google τον Μάρτιο, δημιουργώντας τα επαγγελματικά του email στο Nextcloud.
Ο Stian Oksavik, ο οποίος έχει μια δευτερεύουσα επιχείρηση που ονομάζεται BeyondBits στο Loxahatchee της Φλόριντα, η οποία δημιουργεί δίκτυα υπολογιστών για πελάτες, μετακόμισε στην υπηρεσία iCloud της Apple, στην οποία είχε ήδη πρόσβαση ως μέρος ενός υπάρχοντος πακέτου συνδρομής. «Αυτή η απόφαση αφορούσε λιγότερο το ποσό που χρεώνουν και περισσότερο για το γεγονός ότι άλλαξαν τους κανόνες», είπε ο Oksavik. «Θα μπορούσαν να αλλάξουν ξανά τους κανόνες ανά πάσα στιγμή»…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου