Τετάρτη, Μαρτίου 08, 2023

«Aν λειτουργούσε το σύστημα, το ανθρώπινο λάθος δεν θα υπήρχε»: Ευρωπαϊκή ψυχρολουσία για Μητσοτάκη Βολές από τον εκτελεστικό διευθυντή του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕE, Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ στο Euronews.





Twitter / Josef Doppelbauer
 

 


Ανθρώπινο λάθος; Ναι. Αλλά πρέπει να λειτουργήσουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης προκειμένου να μειώνεται ο κίνδυνος για ανθρώπινα λάθη.


Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων, ο εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ σε συνέντευξη που παραχώρησε στο euronews, κρούοντας καμπανάκι κινδύνου για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας.





Μία εβδομάδα μετά την τραγωδία στα Τέμπη που στοίχησε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους ο κ. Ντοπελμπάουερ επισκέπτεται την Ελλάδα, που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να έχει θέσει σε λειτουργία το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων από το 2020 στο τμήμα του δικτύου όπου συνέβη το ατύχημα, αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ.

Στη συνέντευξή του ο Ντοπελμπάουερ ανέφερε αρχικά πως η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε προειδοποιήσει πολλές φορές την χώρα μας τα τελευταία χρόνια για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι.

Μάλιστα, όπως σημειώνει η τελευταία έκθεση του 2022 ήταν ιδιαιτέρως αποκαλυπτική.


«Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, βλέπαμε πάντα ότι η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των χειρότερων μαθητών, με μάλλον χαμηλές επιδόσεις όσον αφορά την ασφάλεια, την ασφάλεια που μετράται στον αριθμό των θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με το μήκος του δικτύου και τον αριθμό των επιβατικών χιλιομέτρων. Επίσης, έχουμε διαπιστώσει ένα θέμα με τον εθνικό φορέα διερεύνησης, διότι δεν έχουμε λάβει ποτέ καμία έκθεση διερεύνησης», δήλωσε στο Euronews o Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ.

Σημειώνεται πως η Κομισιόν έχει δαπανήσει 700 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα από το 2014 και έχει προγραμματίσει να διαθέσει άλλα 130 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Αλλά ως φαίνεται στην Ελλάδα, δεν ολοκληρώθηκαν αρκετά από τα έργα που θα θωράκιζαν την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.


Παράλληλα, η Ελλάδα υποτίθεται ότι θα έπρεπε να έχει θέσει σε λειτουργία το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων από το 2020 στο τμήμα του δικτύου όπου συνέβη το ατύχημα, αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ.

«Είναι σίγουρα προβληματικό το γεγονός ότι τα χρήματα δεν δαπανήθηκαν όπως είχε προγραμματιστεί. Και είναι επίσης προβληματικό το γεγονός ότι η θέση σε λειτουργία του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας αναβλήθηκε τώρα για το 2023», τόνισε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.
Σε εξέλιξη έρευνα για το δυστύχημα

Η ελληνική κυβέρνηση έχει ξεκινήσει έρευνα, ενώ ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας συνελήφθη αρκετές ώρες μετά το ατύχημα και κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια.

«Ωστόσο, θα μπορούσε αυτό το ''ανθρώπινο λάθος'' να είχε αποφευχθεί εάν το αυτόματο σύστημα είχε τεθεί σε εφαρμογή όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί;» ρωτήθηκε ακόμα ο κ. Ντοπελμπάουερ.


«Δεν γνωρίζουμε ποια ήταν η πραγματική αιτία του ατυχήματος. Αλλά τα συστήματα αυτά υπάρχουν για να μειώνουν τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους. Και τέτοια συστήματα μειώνουν δραματικά τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους. Έτσι, αν το σύστημα είναι σε λειτουργία, η πιθανότητα για ανθρώπινο λάθος θα είχε μειωθεί δραστικά», απαντά.
Σήμερα οι συναντήσεις με τις αρμόδιες αρχές

Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, ανακοίνωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε το πρωί της 6ης Μαρτίου με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Από την πλευρά της Επιτροπής στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ από την πλευρά του, ο ERA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 06/03/2023 τη βοήθειά του σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ.

Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος στα Τέμπη ο ERA επισημαίνει: «Σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (ΕΕ) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος μέλος (άρθρο 20.1): «Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο άρθρο 22 μετά από οποιαδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου