Τις χρόνιες παθογένειες του Μετρό, τους κινδύνους για τους επιβάτες λόγω ελλιπών μέτρων ασφαλείας, τις τραγικές ελλείψεις σε αναγκαίο προσωπικό, την υποχρηματοδότηση και τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας φέρνει ξανά στην επιφάνεια η πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, αναδεικνύοντας πιο πολύ από ποτέ την ανάγκη της ασφαλούς και αποτελεσματικής λειτουργίας των ελληνικών συγκοινωνιών...
Οι δημόσιες μαζικές συγκοινωνίες είναι απαραίτητο να υπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών που τις χρησιμοποιούν και όχι τα κέρδη των εργολάβων ή των ιδιοκτητών εταιρειών, γεγονός που αποδεικνύεται περίτρανα σε κάθε δυσλειτουργία, ατύχημα ή τραγωδία με νεκρούς και τραυματίες.
Ρεπορτάζ των Data Journalists δείχνει ότι τα σωματεία των εργαζομένων στις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας κρούουν εδώ και καιρό τον κώδωνα του κινδύνου και ειδικότερα σε ό, τι αφορά στις υπηρεσίες συγκοινωνιών της ΣΤΑΣΥ.
Σοβαρές ελλείψεις σε σταθμάρχες - Δεν αρκούν 33 για τις Γραμμές 1,2 και 3
Το σωματείο εργαζόμενων των «Ηλεκτροδηγών και λοιπών Εργαζόμενων κίνησης ΣΤΑΣΥ» έθετε ήδη από τις 17 Φεβρουαρίου ζήτημα έλλειψης σταθμαρχών. Είχε προηγηθεί η προκήρυξη της 27ης Ιανουαρίου για την πλήρωση 38 θέσεων, εκ των οποίων 33 σταθμάρχες, όπως αναφέρουν οι Data Journalists.
Οι εργαζόμενοι με ανακοίνωσή τους απευθύνθηκαν στη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να λάβουν απαντήσεις για τα κενά στην κρίσιμη αυτή θέση για το δίκτυο: «Οι σταθμάρχες που απαιτούνται για να καλύψουν τα κενά των Γραμμών 1,2 και 3 (Μετρό και π. ΗΣΑΠ) είναι μόνο 33;
Προφανώς τα μυαλά που σχεδίασαν και προώθησαν τη συγκεκριμένη προκήρυξη θεωρούν ότι οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ στερούνται βασικής νοημοσύνης και θα θεωρήσουν ικανοποιητικό τον αριθμό αυτό; Ή μήπως επειδή οι ελλείψεις είναι τεράστιες θα σιωπήσουν στη βάσει του το μη χείρον βέλτιστον;».
Καταγγελίες για yποστελέχωση, εξαντλητικές συνθήκες εργασίας και εργοδοτική αυθαιρεσία
Οι εργαζόμενοι στο Μετρό καταγγέλλουν επίσης συνθήκες χρόνιας υποστελέχωσης και άρα εξάντλησης αφού κάνουν υπερωρίες, δεν αναπαύονται επαρκώς και δεν παίρνουν τις απαιτούμενες άδειες ξεκούρασης προκειμένου να μην διακοπεί η λειτουργία του. Βέβαια, η λειτουργία του γίνεται αντικειμενικά αμφίβολη, το ίδιο και η ασφάλεια για εργαζόμενους και επιβάτες υπό αυτές τις συνθήκες.
Χαρακτηριστικά, στις 24.2.23 το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία:
Το νομοθετημένο οργανόγραμμα από το 2021 της ΣΤΑΣΥ προβλέπει ως αριθμό Εργαζομένων (3.127) χωρίς να εμπεριέχονται οι οργανικές θέσεις των τριών καινούργιων σταθμών του Μετρό που άνοιξαν το 2022. Αυτή τη στιγμή, Φεβρουάριος 2023, οι εργαζόμενοι με σταθερή σχέση που εργάζονται στην εταιρεία είναι περί τους 2.280, πράγμα που σημαίνει ότι είμαστε μείον 847 από το προηγούμενο ψηφισμένο οργανόγραμμα ενώ προστέθηκαν 3 νέοι σταθμοί».
«Η εταιρεία μπορεί και εξυπηρετεί σήμερα, σε πραγματικό χρόνο το επιβατικό κοινό, μόνο με υπερωρίες, κάνοντας δεδουλευμένα ρεπό χωρίς ανάπαυση, μη δίνοντας άδειες ξεκούρασης και κάθε είδους άλλη άδεια, σε μεγάλη μερίδα του προσωπικού».
«Κύριοι σας κρούομε τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι Σταθερές Συγκοινωνίες κινδυνεύουν στο άμεσο μέλλον, εφόσον πραγματοποιηθούν οι προαναφερόμενες παραιτήσεις. Δεν θα μπορεί σύντομα να εξυπηρετηθεί το επιβατικό κοινό λόγω έλλειψης προσωπικού. Σας ενημερώνουμε ότι θα ταλαιπωρούνται οι επιβάτες έχοντας λιγότερα τραίνα στη διάθεσή του ο αστικός σιδηρόδρομος».
Παράλληλα, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, λίγες ώρες πριν το δυστύχημα των Τεμπών, το Σωματείο Ηλεκτροδηγών της ΣΤΑΣΥ και το Σωματείο Εργαζόμενων Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας στο Μετρό Αθηνών εκδίδουν ανακοίνωση στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρουν:
«Καταγγέλλουμε την εξακολουθητική απαξίωση της εταιρείας, μέσα από την αποψίλωση του εργατικού δυναμικού της, με αποτέλεσμα οι νευραλγικές ειδικότητες του δικτύου να αιμορραγούν σε σημείο αποστράγγισης της οποιασδήποτε φιλότιμης προσπάθειας να λειτουργήσει το μέσο».
«Η έκθεση στην πανδημική κρίση βρήκε το προσωπικό εξουθενωμένο από την υπερβολική προσπάθεια να ανταπεξέλθει στα δυσβάστακτα ωράρια που ξεχειλώνουν τον εργαζόμενο μέχρι τελικής πτώσεως».
«Οι προσλήψεις που έχουν ήδη γίνει, όπως και αυτές που έχουν ανακοινωθεί, αποτελούν μια σταγόνα στον ωκεανό».
«Μόνο λούσα, κόκκινα χαλιά και φιέστες για εγκαίνια σταθμών, ενώ ταυτόχρονα πίσω από τους γυαλισμένους γρανίτες το προσωπικό ασφυκτιά χωρίς ρεπό, δουλεύοντας τουλάχιστον 27 μέρες τον μήνα, χωρίς άδειες και χωρίς υλικοτεχνική υποδομή».
Η ανύπαρκτη σηματοδότηση του Προαστιακού στην Κάντζα
Στις 2 Μαρτίου 2023, αμέσως μετά το δυστύχημα των Τεμπών, το Σωματείο Ηλεκτροδηγών της ΣΤΑΣΥ έστειλε επιστολή, που πρωτοκολλήθηκε, προς τον κ. Κοτταρά για τη μακροχρόνια έλλειψη συστήματος σηματοδότησης στην περιοχή Κάντζας, της Γραμμής Δ. Πλακεντίας – Αεροδρόμιο.
«Με αφορμή τα γεγονότα στα Τέμπη, θέλουμε να σας υπενθυμίσουμε το πρόβλημα σηματοδότησης στην περιοχή Κάντζας. Οι σηματοδότες είναι σβηστοί, ήτοι εισόδου και εξόδου του σταθμού «Κάντζα», με συμπαρασυρόμενα τα γειτονικά φωτοσήματα των σταθμών ΔΠΛ, Παλλήνη, Κορωπί, τα οποίο αναγκαζόμαστε να τα περνάμε παρόλο που είναι κόκκινα», επισημαίνουν οι εργαζόμενοι.
Πηγή: Data Journalists
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου