Απίστευτη δήλωση από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο για το μπάχαλο με τα χρωματιστά τιμολόγια ρεύματος και τον μαθηματικό τύπο που ορίζει τη νέα ρήτρα
Σε εξαιρετικά δύσκολη θέση βρέθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος όταν ρωτήθηκε εάν θεωρεί ότι τα νέα τιμολόγια ρεύματος, τα χρωματιστά, που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2024 είναι εύκολο να τα αντιληφθούν οι καταναλωτές.
Η απάντηση που έδωσε ο Παύλος Μαρινάκης αντικατοπτρίζει την τρικυμία εν κρανίω που επικρατεί σε Μαξίμου και κυβέρνηση:
«Προφανώς, η συνολική κατανόηση όλων των επιμέρους πτυχών μιας διαδικασίας η οποία βάζει κανόνες, όρια και ουσιαστικά δίνει δύναμη στον καταναλωτή από την αρχή της μέχρι το τέλος της σίγουρα δεν είναι εύκολη διαδικασία».
Στη συνέχεια επέλεξε να αποθεώσει το πράσινο τιμολόγιο λέγοντας πως θα ρίξει τις τιμές του ρεύματος. «Γιατί είναι το πράσινο τιμολόγιο υπέρ του καταναλωτή; Είναι υπέρ του καταναλωτή γιατί ενισχύει τον ανταγωνισμό και αυτό θεωρούμε εμείς, στην πράξη θα κριθεί, ότι θα οδηγήσει σε πτώση των τιμών», είπε ο Παύλος Μαρινάκης.
Ενημερωτικές επιστολές λαμβάνουν εκατομμύρια καταναλωτών από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας με στόχο την εξοικείωση με τα νέα τιμολόγια. Φαίνεται όμως ότι η εξίσωση που οδηγεί στον υπολογισμό της τελικής τιμής του ρεύματος δεν μπορεί να λυθεί από τον μέσο καταναλωτή. Μάλιστα υπάρχουν μεγάλες διαφορές στη «συνταγή» των τιμολογίων μεταξύ των παρόχων.
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει καλέσει σε σύσκεψη με τους εκπροσώπους των προμηθευτών ηλεκτρισμού προκειμένου να συζητήσουν την εφαρμογή του νέου καθεστώτος τιμολόγησης που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2024.
Από όλες τις εταιρείες έχουν σταλεί ενημερωτικές επιστολές, κάποιες λίγο πιο διαφωτιστικές, τουλάχιστον όσον αφορά τα κυμαινόμενα τιμολόγια για τα πράσινα και τα κίτρινα της ίδιας εταιρείας, κάποιες λιγότερο διαφωτιστικές. Το σίγουρο είναι πως ο περισσότερος κόσμος δεν έχει καταλάβει και τουλάχιστον για τα πράσινα τιμολόγια δεν θα καταλάβει μέχρι να έρθει η 1η Ιανουαρίου όπου θα ανακοινωθούν οι τελικές τιμές. Και αυτό γιατί η βασική τιμή δεν είναι το μοναδικό κριτήριο για να επιλέξει κάποιος εταιρεία. Πολλές βασικές τιμές είναι χαμηλές, αλλά λειτουργούν ως κράχτες, ενώ έχουν πολύ μεγάλο καπέλο ρήτρας αναπροσαρμογής που διαφέρει από εταιρείες σε εταιρεία.
Επίσης, αυτό που προβληματίζει τον κόσμο είναι η τιμή της κιλοβατώρας, καθώς πλέον δεν θα υπάρχει καμία οριζόντια επιδότηση, τουλάχιστον πέρα από αυτούς που εντάσσονται στο κοινωνικό τιμολόγιο.
Παράδειγμα για τις διαφορές στη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Ο πάροχος 1 με αρχική τιμή -μετά την έκπτωση συνέπειας βέβαια- στα 14 λεπτά ανά κιλοβατώρα η χρηματιστηριακή τιμή. Η ρήτρα αναπροσαρμογής που προστίθεται στα 14 λεπτά είναι πολύ μικρή, δηλ. είναι 0,6 λεπτά ανά κιλοβατώρα, οπότε η τελική τιμή είναι στα 14,6 λεπτά
Στον πάροχο 2 έχουμε μια πολύ δελεαστική αρχική τιμή, τα 11,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα κοντά στην τιμή που υπήρχε πριν από την ενεργειακή κρίση, ωστόσο, με τη ρήτρα αναπροσαρμογής αυτά αυξάνονται στα 18,5 λεπτά.
Πώς μπορεί να καταλάβει τώρα ο κόσμος πότε θα είναι μεγαλύτερη η ρήτρα προσαρμογής και πότε όχι.
Κάθε εταιρεία έχει θέσει όρια πάνω στα οποία θα κινηθεί η χονδρική τιμή του ρεύματος.
Η χονδρική τιμή του ρεύματος τους τελευταίους 3 μήνες κυμαίνεται από τα 105 στα 115 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Ωστόσο όλες οι εταιρείες, έχουν δώσει ως όριο ανώτατο όριο κάτω από τις τρέχουσες τιμές.
Άρα λοιπόν, εδώ είναι ένας γρίφος λιγάκι για τον καταναλωτή που θα πρέπει να πάρει αριθμητική και να υπολογίζει κάθε μήνα, όπου βλέπουν ανώτατο όριο στα 50, 60, 70 ευρώ, 80 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αυτό σημαίνει πως όσο μικρότερο είναι το όριο, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η προσαύξηση που θα έχουν στο τέλος.
Εν τω μεταξύ, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου, τόνισε ότι είναι ένας γρίφος για τους καταναλωτές η επιλογή τιμολογίου, ποιο χρώμα να διαλέξουν και ποιο τους συμφέρει περισσότερο. Σημείωσε δε ότι οι προμηθευτές θα έπρεπε να μας έχουν ενημερώσει με επιστολές, αναλυτικά, για τις αλλαγές που θα επέλθουν από την 1η Ιανουαρίου, και ενδεχομένως θα έπρεπε να μας κάνουν και σχετικές προτάσεις, με βάση το προφίλ κατανάλωσης που έχουμε. Πρόσθεσε, δε, ότι η διαδικασία της ενημέρωσης γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς.
Ρεπορτάζ: Μαρίνα Δεμερτζιάν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου