Αστυνομικές πηγές καταγγέλλουν ότι η καταγραφή προσωπικών στιγμών ανυποψίαστων πολιτών είναι συχνό φαινόμενο, ενώ υπάρχουν και ζητήματα με την ασφάλεια των πτήσεων
Σοκαριστικές είναι οι αναφορές που έχουν φτάσει στους αρμόδιους και προαναγγέλλουν ακόμη και ενδεχόμενη τραγωδία, αφού οι υπερπτήσεις drones της ΕΛΑΣ γίνονται χωρίς τις απαιτούμενες δικλίδες ασφαλείας θέτοντας σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα πολιτών (από πιθανή πτώση ή φθορά στον αέρα), αλλά και παραβιάζοντας κατάφωρα τον νόμο περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Από τύχη δεν έχουμε θρηνήσει ακόμη θύματα, αφού σύμφωνα με τις εν λόγω αναφορές που έχουν περιέλθει σε γνώση του Documento έχουν υπάρξει περιστατικά κατά τα οποία οι χειριστές έχουν χάσει τον έλεγχο του αεροσκάφους. Μάλιστα, οι διαταγές, οι οποίες τις πλείστες των φορών είναι προφορικές, δεν παρέχουν στους χειριστές χρόνο για να καταθέσουν σχέδιο πτήσης στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Το αποτέλεσμα είναι να πετάνε τα drones χωρίς να έχει προηγηθεί ο ελάχιστος χρόνος προετοιμασίας των πτήσεων με ασφαλή τρόπο.
Καταγράφουν τα πάντα
Επιπλέον, αστυνομικές πηγές καταγγέλλουν στο Documento ότι όταν πετάνε drones για επιχειρησιακούς σκοπούς το να παρακολουθούνται και να καταγράφονται άτομα σε προσωπικές τους στιγμές είναι πολύ συχνό φαινόμενο. Παραδέχονται δηλαδή πως παραβιάζουν τον νόμο περί προσωπικών δεδομένων σε βάρος ανυποψίαστων πολιτών. Γίνεται για παράδειγμα μετάδοση εικόνας και ενδεχομένως επεξεργασία στο κέντρο επιχειρήσεων, από όπου υπάρχει η δυνατότητα ακόμη και λήψης στοιχείων προσωπικού χαρακτήρα αλλά και αποθήκευσης ή διάδοσης αυτών. Εννοείται ότι αυτά λαμβάνουν χώρα εν γνώσει της ηγεσίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, η οποία κωφεύει μπροστά στις επί χρόνια αναφορές αστυνομικών. Με τις ευλογίες, λοιπόν, της κυβέρνησης Μητσοτάκη αγνοούνται τα τεράστια κενά ασφαλείας που υπάρχουν αλλά και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν για σοβαρό τραυματισμό, ακόμη και απώλεια ζωής σε συγκεντρωμένο πλήθος. Τι θα πουν άραγε σε περίπτωση δυστυχήματος; Πως πάλι δεν ήξεραν, όπως έκαναν και με τον σιδηρόδρομο στα Τέμπη;
Το δεδομένο είναι ότι και σε αυτή την περίπτωση οι αναφορές που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου έχουν μείνει αναπάντητες και ως εκ τούτου τα κενά ασφαλείας υπάρχουν μέχρι και σήμερα.
Τα ιπτάμενα αυτά μέσα πετάνε σε ύψος τουλάχιστον 100 μέτρων. Σε περίπτωση, λοιπόν, που ο χειριστής χάσει τον έλεγχό τους η πτώση θα είναι ακαριαία, όπου και λόγω της ταχύτητας πρόσκρουσης διάφορα αιχμηρά αντικείμενα δύνανται να προκαλέσουν από βαρύ τραυματισμό έως και θάνατο. Ακόμη, υπάρχει η πιθανότητα ανάφλεξης αλλά και έκρηξης εξαιτίας των εύφλεκτων υλικών της μπαταρίας του αεροσκάφους. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες του Documento, το περασμένο καλοκαίρι ο διοικητής των μη επανδρωμένων αεροσκαφών απέπεμψε με πρότασή του από την υπηρεσία και παρά τη θέλησή τους τέσσερα άτομα. Οι πληροφορίες λένε ότι εφαρμόστηκε η γνωστή τακτική ό,τι δεν λύνεται κόβεται, καθώς τα συγκεκριμένα πρόσωπα είχαν παραπονεθεί για την επικινδυνότητα της κατάστασης.
Εύλογα ερωτήματα
Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι εύλογα: πώς η ΕΛΑΣ μπορεί να επιβάλει τον νόμο όταν η ίδια δεν τον τηρεί και πέφτει σε συνεχείς παραβάσεις και παραλείψεις των μέτρων ασφαλείας με κίνδυνο απώλειας ανθρώπινης ζωής; Τι γίνεται με την παραβίαση προσωπικών δεδομένων, η οποία επίσης φέρει την υπογραφή της ΕΛΑΣ;
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) με επίσημο έγγραφο είχε θέσει από την πλευρά της βασικά ερωτήματα για τον χειρισμό των εν λόγω αεροσκαφών, εκφράζοντας τις προφανείς ανησυχίες της. Αρχικά, ζήτησε να της κοινοποιηθεί ο τρόπος με τον οποίο πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 12 του ΠΔ 75/2020 για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς ένας πολίτης βάσει νόμου μπορεί να προσφύγει κατά της απόφασης εγκατάστασης και λειτουργίας. Μεταξύ άλλων σημαντικών ερωτημάτων έθετε το εξής:
«Να εξηγήσετε πόσο εύκολο κρίνετε ότι είναι για ένα πολίτη να γνωρίζει ότι προσερχόμενος σε ένα χώρο (ενδεχομένως) θα παρακολουθείται» καθώς «ένας πολίτης πρέπει να μπορεί ευχερώς να αντιληφθεί ότι οι ενέργειές του θα παρακολουθηθούν αν προσέλθει σε ένα χώρο σε συγκεκριμένη στιγμή, χωρίς να επισκεφθεί την ιστοσελίδα σας και να αναζητήσει ειδικά τις πληροφορίες».
Η αρχή ακόμη διερωτάτο εάν γίνεται επεξεργασία ήχου και πώς αυτή είναι συνυφασμένη με την τήρηση των όρων του άρθρου 7 παρ. 2 του ΠΔ 75/2020 περί προσωπικών δεδομένων κι ακόμη «αν η αγορά έλαβε χώρα μετά την έκδοση του Π.Δ. 75/2020 και, σε καταφατική περίπτωση, πώς καθορίστηκαν οι προδιαγραφές τους». Επίσης, ζητούσε να προσδιοριστεί «αν έγινε χρήση drones για τους εν λόγω σκοπούς και, σε καταφατική περίπτωση, αν υπήρχε αντίστοιχη πρόβλεψη στην σχετική απόφαση λειτουργίας…».
Οσα τίθενται αναδεικνύουν την επικινδυνότητα και ως προς την ασφάλεια και ως προς την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων κατά τη χρήση των drones. Τα κενά στους χειρισμούς της ΕΛΑΣ είναι ακόμη περισσότερα. Σε απάντηση των παραπάνω ερωτημάτων υπάρχει αναφορά από 18.7.2023, στην οποία η υπηρεσία μη επανδρωμένων αεροσκαφών απαντά ότι προμηθεύτηκε drones μετά την έκδοση του ΠΔ 75/2020 αλλά αυτά «δεν προορίζονταν και ούτε χρησιμοποιήθηκαν για τους σκοπούς επεξεργασίας του ΠΔ αυτού».
Είναι ηλίου φαεινότερον πως η επίμαχη γενικόλογη απάντηση έχει ουσιαστικά κενά και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα η οποία αποδεικνύεται και από καταγεγραμμένες δράσεις της ΕΛΑΣ. Oπως για παράδειγμα όταν η ΕΛΑΣ έδωσε στη δημοσιότητα βιντεοληπτικό υλικό από drone της αστυνομίας με καταγραφή έξω από το εφετείο την ημέρα της απόφασης στη δίκη της Χρυσής Αυγής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου