5 δημοφιλή αυτοκίνητα, που φτιάχτηκαν για τον στρατό και μετά φόρεσαν πολιτικά
Οι ανάγκες στο επιχειρησιακό πεδίο απαιτούν στρατιωτικά οχήματα ειδικών προδιαγραφών, ορισμένα από τα οποία έβγαλαν τη στολή τους και εξελίχθηκαν σε γνωστά αυτοκίνητα πολιτικής χρήσης.
Τα στρατιωτικά οχήματα πρέπει να αντέχουν στις κακουχίες και να είναι ικανά να κινηθούν ακόμη και στα δυσκολότερα εδάφη, κάτω από τις πιο αντίξοες καιρικές συνθήκες. Ορισμένα από αυτά έβγαλαν κάποια στιγμή τα χακί και φόρεσαν πολιτικά ‘’ρούχα’’, οπότε μετατράπηκαν σε μοντέλα για καθημερινή χρήση σε δημόσιους δρόμους ή για εξορμήσεις εκτός ασφάλτου.
Το newsletter του iEidiseis καθημερινά στο inbox σου. Κάνε εγγραφή εδώ.
Ας δούμε 5 τέτοιες χαρακτηριστικές περιπτώσεις.
Jeep Wrangler
To Jeep Wrangler αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα στρατιωτικού αυτοκινήτου, το οποίο εξελίχθηκε σε ένα πολύ δημοφιλές μοντέλο για πολιτική χρήση. Ουσιαστικά πρόκειται για τον δισέγγονο του Willys, ενός στρατιωτικού τζιπ που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις ΗΠΑ κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και συνδύαζε την τετρακίνηση με απλά, αλλά ανθεκτικά μηχανικά μέρη.

Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά τα συναντάμε και στο Jeep Wrangler, από το μοντέλο CJ πρώτης γενιάς μέχρι το σημερινό.
VW Τype 181
To αντίπαλο μοντέλο του Willys στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν -από την πλευρά της γερμανικής Βέρμαχτ- το Volkswagen Typ 82 Kubelwagen, που είχε εξελιχθεί από την Porsche.

Το 1968 κυκλοφόρησε το πιο σύγχρονο στρατιωτικό όχημα VW Type 181, το οποίο απέκτησε από το 1971 και μια πολιτική εκδοχή με αφαιρούμενες πόρτες, αναδιπλούμενο μπροστινό παρμπρίζ και κουκούλα που άνοιγε και μετατρεπόταν σε Cabrio.
shutterstock
Ο εξοπλισμός του VW Type 181 ήταν σπαρτιάτικος, οι επενδύσεις των καθισμάτων του ήταν από βινύλιο και μπορούσε να παραγγελθεί προαιρετικά και με σκληρή αφαιρούμενη οροφή, ενώ κατασκευαζόταν έως το 1983 στη Γερμανία, το Μεξικό και την Ινδονησία.
Fiat Campagnola
Ανάλογη είναι και η ιστορία του Fiat Campagnola, ενός οχήματος εκτός δρόμου, που χρειαζόταν στις αρχές της δεκαετίας του 50 ο ιταλικός στρατός, για να αντικαταστήσει τα παρωχημένα και παλιά αμερικανικά τζιπ του.

Τον διαγωνισμό κέρδισε η Fiat με το μοντέλο AR51, που άρχισε να παράγεται το 1951. Η ιταλική εταιρεία ξεκίνησε σχεδόν αμέσως την παράλληλη παραγωγή και ενός πολιτικού οχήματος με βάση το στρατιωτικό τζιπ, που κατασκευαζόταν σε διάφορες εκδόσεις -από γερανοφόρο έως ασθενοφόρο και πυροσβεστικό όχημα- έως το 1987. Σε ένα τέτοιο μοντέλο βρισκόταν ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ο Β’, όταν έγινε η απόπειρα δολοφονίας του το 1980.
Μercedes G-class
Η ιδέα της Mercedes να εξελίξει ένα κορυφαίο όχημα εκτός δρόμου, υλοποιήθηκε το 1972 με τη βοήθεια της αυστριακής εταιρείας Steyr-Daimler-Puch AG. Το 1979 παρήγγειλε ο τότε Σάχης της Περσίας και βασικός μέτοχος της Daimler, 20.000 τέτοια αυτοκίνητα για στρατιωτική χρήση, όμως την ίδια χρονιά ανατράπηκε από την ιρανική επανάσταση.

Η παραγωγή που προοριζόταν αρχικά για τον Σάχη εξαντλήθηκε από άλλους ενδιαφερόμενους αγοραστές, αν και ένα μέρος της δεν αφορούσε στρατιωτικά, αλλά πολιτικά οχήματα. Με αυτόν τον περιπετειώδη τρόπο γεννήθηκε ωστόσο η εμβληματική Mercedes G-class, η οποία κυκλοφορεί μέχρι σήμερα και μάλιστα απέκτησε πρόσφατα και αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση.
Ηummer H1-H2-H3
Στα τέλη της δεκαετίας του 70 ξεκίνησε για λογαριασμό του στρατού των ΗΠΑ η εξέλιξη ενός νέου οχήματος παντός εδάφους, ικανού να κινηθεί κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Έτσι προέκυψε το πρότζεκτ ΗΜΜWV -από τα αρχικά των λέξεων High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle– που ολοκληρώθηκε το 1981 από την American Motors Corporation. Το 1987 πέρασε η AMC στην κατοχή της Chrysler, που συνέχισε την παραγωγή του σε διάφορες εκδοχές, ενώ το χρησιμοποιούσε ήδη με επιτυχία ο αμερικανικός στρατός και είχε αποκτήσει το παρατσούκλι ‘’Ηumvee’’ ή αλλιώς Hummer.

To 1992 κυκλοφόρησε η πολιτική έκδοση Η1 με ανάλογες διαστάσεις και παρόμοιο σχεδιασμό με το στρατιωτικό όχημα και το πρώτο αυτοκίνητο κατέληξε στα χέρια το Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, διάσημου ηθοποιού, παγκόσμιου πρωταθλητή του μπόντι μπίλντινγκ και κυβερνήτη της πολιτείας της Καλιφόρνιας.
Αυτό άνοιξε τον δρόμο στο Η1, που έγινε αυτομάτως γνωστό και δημοφιλές, ενώ το 1999 αγόρασε η General Motors τα αποκλειστικά δικαιώματα για τη μάρκα Hummer παγκοσμίως και λανσάρισε τα μικρότερων διαστάσεων πολιτικά μοντέλα Η2 και Η3.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου