Τετάρτη, Μαΐου 31, 2023

Τρόμος να μην γίνει της... Τράπεζας Θεμάτων στις Πανελλήνιες που αρχίζουν αύριο Μετά το φιάσκο με την Τράπεζα Θεμάτων, «τρέχουν» να θωρακίσουν το σύστημα μετάδοσης θεμάτων στις Πανελλήνιες Εξετάσεις.





EUROKINISSI/ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ




 

Η μεγάλης κλίμακας και διάρκειας κατανεμημένη επίθεση (DDoS), στην Τράπεζα Θεμάτων, όπως χαρακτηρίστηκε από τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει προκαλέσει πραγματικό πανικό όχι μόνο στα δυο υπουργεία αλλά συνολικά στην υπηρεσιακή κυβέρνηση.


Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι υπήρχαν κενά ασφάλειας στο σύστημα με το οποίο λειτουργεί η Τράπεζα Θεμάτων για τις ανάγκες των προαγωγικών εξετάσεων. Αυτός είναι και ο λόγος που κινητοποιήθηκε ολόκληρη η κυβερνητική μηχανή σήμερα μετά από σχετικές εντολές του υπηρεσιακού Πρωθυπουργού καθώς ακολουθούν και οι πανελλαδικές εξετάσεις για τις οποίες δεν υπάρχουν περιθώρια για λάθη και παραλείψεις.

Παρά το γεγονός ότι το σύστημα που μεταδίδει τα θέματα στις εξετάσεις του Λυκείου είναι διαφορετικό από αυτό των Πανελλήνιων εξετάσεων, το οποίο ΔΕΝ μπορεί να επηρεαστεί από τέτοιου τύπου κακόβουλες μαζικές επισκέψεις, όπως λέει το υπουργείο Παιδείας, η κυβέρνηση ανησυχεί και τώρα όλοι «τρέχουν» να θωρακίσουν ακόμη περισσότερο στο σύστημα μετάδοσης θεμάτων στις πανελλαδικές. O υπηρεσιακός πρωθυπουργός Ιωάννης Σαρμάς συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη των συναρμόδιων υπουργείων και φορέων για την αποτίμηση της κατάστασης και όπως ανακοινώθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου «οι επιθέσεις ήταν μεγάλης έντασης και παραπέμπουν σε ισχυρό κίνητρο και τεχνογνωσία ωστόσο αποκρούστηκαν αποτελεσματικά από τις υπηρεσίες των συναρμόδιων υπουργείων».

ADVERTISING




Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι ήταν αρνητικοί από την αρχή για τη δημιουργία της Τράπεζας Θεμάτων δηλώνουν ότι σίγουρα υπάρχουν κάποια κενά ασφάλειας στη σχετική πλατφόρμα την οποία διαχειρίζεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και φιλοξενείται σε υποδομές του ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας). Όπως λένε μάλιστα τα κενά αυτά «πλήρωσαν οι μαθητές και κυρίως αυτοί της Γ΄ λυκείου οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν με την πολύωρη αναμονή στα προαύλια των σχολείων και μάλιστα τρεις μέρες πριν από τις Πανελλαδικές που έτσι και αλλιώς αποτελούν ένα τεράστιο άγχος για τα παιδιά.

Οι ίδιοι μάλιστα επισημαίνουν ότι το υπουργείο Παιδείας ούτε και σήμερα δεν αναφέρθηκε σε ποια συστήματα ασφαλείας χρησιμοποιεί στην Τράπεζα Θεμάτων, ώστε να αποφύγει τέτοιου μεγέθους κυβερνοεπιθέσεις. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η περιβόητη πια Τράπεζα θεμάτων έχει στοιχίσει πολλά στους Έλληνες φορολογούμενους και όχι τώρα αλλά από το 2013-14 που «στήθηκε» για πρώτη φορά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τότε κόστισε περί το 1.500.000 ευρώ.


Ως θεσμός του Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής εφαρμόστηκε για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-2014 στην Α' Τάξη και Β' Τάξη του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου. Εφαρμόστηκε ξανά στις ίδιες πάλι τάξεις, για τις εξετάσεις του σχολικού έτους 2021-2022. Αυτός ο θεσμός είχε δημιουργήσει πολλές αντιδράσεις, καθώς το 1/5 των εξεταζόμενων μαθητών την πρώτη χρονιά της εφαρμογής του επανεξετάστηκε στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου.

Είχε καταργηθεί τον Μάρτιο του 2015, ενώ είχε επανέλθει με τον νόμο 4692/20, για τη σχολική χρονιά 2020-2021. Δεν είχε εφαρμοστεί, όμως, λόγω του κλεισίματος των σχολείων, το οποίο και προέκυψε από την πανδημία του κορονοϊού. Εφαρμόστηκε εκ νέου τη χρονιά 2021-2022, παρά τις έντονες αντιρρήσεις. Η Τράπεζα Θεμάτων εφαρμόζεται και σε άλλα εξεταστικά συστήματα, όπως εξετάσεις πιστοποίησης γνώσης Η/Υ, διπλώματος οδήγησης, ξένων γλωσσών κλπ.
Το «τρύπιο» σύστημα της Τράπεζας Θεμάτων

Ποια είναι, όμως, η ιστορία του έργου της Τράπεζας Θεμάτων, που οδηγήθηκε σε φιάσκο. Όπως δημοσιεύτηκε στη «Διαύγεια», το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, εποπτευόμενος φορέας από το υπουργείο Παιδείας υπό τη Νίκη Κεραμέως, αποφάσισε την υλοποίηση της Τράπεζας Θεμάτων με ίδια μέσα. Πρόκειται για τη «Δημιουργία και χρήση Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ)» της Πράξης «Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γενικό Λύκειο – ΕΠΑΛ)» με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5070818 από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ως ακολούθως:

Αναφέρεται ότι η «τιμή - στόχος» των ωφελούμενων σχολικών μονάδων σε επίπεδο πράξης καθορίστηκε σε 1.663.


Για τη Διοίκηση του έργου (Επιστημονικός συντονισμός - Ανανέωση και συμπλήρωση θεμάτων της ΤΘΔΔ) η διάρκεια καθορίζεται από 1/1/2021 ως 31/10/2023.

Οι στόχοι και τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, όπως αναφέρονται στην απόφαση:Σχεδιασμός και οργάνωση όλων των ενεργειών για την άρτια υλοποίηση του Φυσικού Αντικειμένου
Επιστημονική υποστήριξη και παρακολούθηση της ομαλής διεξαγωγής του φυσικού αντικειμένου, επιλύοντας πιθανά επιστημονικά, μεθοδολογικά ή τεχνικά ζητήματα έως την ολοκλήρωση της Πράξης.

Όσον αφορά στην ανάπτυξη του λογισμικού για την Τράπεζα Θεμάτων, αποφασίστηκε η «πρόσληψη μετά από δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος δύο (2) στελεχών πληροφορικής για την ανάπτυξη λογισμικού της ΤΘΔΔ τα οποία θα βελτιώσουν (αναπτύξουν περαιτέρω) και θα παραμετροποιήσουν την υφιστάμενη πλατφόρμα, θα παρέχουν υποστήριξη help-desk και θα παράγουν ενημερωτικό οδηγό για τους εμπλεκόμενους στο Έργο».

Αναλυτικότερα, τα δύο στελέχη «θα παρέχουν τις παρακάτω υπηρεσίες:Δημιουργία και χρήση της ΤΘΔΔ η οποία θα φιλοξενείται στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ.
Δημιουργία του λογισμικού της ΤΘΔΔ
Help-Desk - Τεχνική Υποστήριξη Τράπεζας Θεμάτων».

Σύμφωνα με τη με αρ. 41/20-08-2020 Πράξη του ΔΣ του Ι.Ε.Π. (ΑΔΑ: ΩΨΤΓΟΞΛΔ-ΛΙΤ) Υπεύθυνος Πράξης ορίστηκε ο κ. Ευστάθιος Στυλιάρης, αποσπασμένος εκπαιδευτικός στο ΙΕΠ και προϊστάμενος του Αυτοτελούς Γραφείου Στρατηγικής και Πολιτικού Σχεδιασμού του ΙΕΠ.


Ο συνολικός Προϋπολογισμός του Υποέργου 1 ανέρχεται σε 834.287,30 ευρώ και με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Παράλληλα, στις 27/4/2023 το ΙΕΠ εισηγήθηκε την έγκριση ανάθεσης και υπογραφή Σύμβασης με το «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΕΛΚΕ» για το έργο «ΠΕ4: «Εξωτερική Αξιολόγηση της Πράξης» του Υποέργου 1 «Δημιουργία και χρήση Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ)» της Πράξης «Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γενικό Λύκειο – ΕΠΑΛ)» με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5070818».

Το συνολικό κόστος, σύμφωνα με την οικονομική προσφορά του Αναδόχου, ανέρχεται στο ποσό των 14.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., δηλαδή στο ποσό των 17.360 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%.

Συνολικά, η Τράπεζα Θεμάτων στοίχισε 851.647 ευρώ. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος αφορά σε μισθούς. Αυτά είναι χρήματα που δαπανήθηκαν από το 2021 και μετά, καθώς αν συνυπολογιστεί και το κόστος της περιόδου 2013-2014 (όπως πρωτοστήθηκε), ο λογαριασμός ανεβαίνει σε 1,5 εκατ. ευρώ.

Δείτε στον παρακάτω πίνακα:



Δείτε τις αποφάσεις στη Διαύγεια για την Τράπεζα Θεμάτων:

Τα αναπάντητα ερωτήματα για το φιάσκο με την Τράπεζα Θεμάτων

Εκπαιδευτικοί με τους οποίους επικοινώνησε το iEidiseis αναφέρουν ότι κεντρικά το υπουργείο Παιδείας και οι αρμόδιες διευθύνσεις «δεν είχαν πάρει χαμπάρι ότι δεν λειτουργούσε το σύστημα». Οι ίδιοι σημειώνουν ότι δεν προηγήθηκε σοβαρή προετοιμασία δοκιμών και αναρωτιούνται γιατί δεν εντάχθηκε στο σχολικό δίκτυο και λειτουργεί αυτόνομα. Θέτουν επίσης τα ερωτήματα:

  1. Ποια υποδομή είχε πραγματικά το ΙΕΠ για να δημιουργήσει ένα τέτοιο εγχείρημα;
  2. Γιατί δεν έγιναν δοκιμές ελέγχου για να διασφαλιστεί ότι τίποτα δεν θα πήγαινε στραβά;
  3. Είχαν γίνει προσομοιώσεις ώστε να διαπιστωθεί πόσο φόρτο επισκεψιμότητας μπορεί να αντέξει;
  4. Γιατί ζητήθηκε κατόπιν εορτής η συνδρομή της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου