Πολύ σοβαρές καταγγελίες για το θέμα των απευθείας αναθέσεων σε βάρος του προέδρου του ΕΔΣΝΑ, αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας και εκ νέου υποψηφίου Περιφερειακού Συμβούλου, Βασίλη Κόκκαλη, έχουν υπάρξει κατά καιρούς. Γεγονός που, όπως έχει γράψει το aftodioikisi.gr, έχει προκαλέσει μεγάλη εντύπωση ακόμη και σε... νεοδημοκρατικούς κύκλους. για ποιο λόγο ο Ν. Χαρδαλιάς, αν και “έκοψε” πολλούς συνεργάτες του Γ. Πατούλη από το ψηφοδέλτιό του, κράτησε το, επονομαζόμενο, και “δεξί του χέρι”, Β. Κόκκαλη.
Τι όμως έχει καταγγελθεί για τον κ. Κόκκαλη: Πρόσφατα ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Γιώργος Ιωακειμίδης κάνοντας λόγο για «χορό των αναθέσεων», ζήτησε το πρώτο ψήφισμα του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου να είναι εντολή διαχειριστικού ελέγχου της Περιφέρειας για την τετραετία 2019-2023.
Ο επικεφαλής του «Αττικού Κύκλου Συνεργασίας και Εμπιστοσύνης» στρέφει τα βέλη του κατά του αντιπεριφερειάρχη κ. Κόκκαλη τον οποίο θεωρεί «υπεύθυνο για το χάλι της Φυλής». Μάλιστα ο κ. Ιωακειμίδης είχε καλέσει τον κ. Χαρδαλιά με τον συνδυασμό του οποίου είναι υποψήφιος ο κ. Κόκκαλης να «αναλάβει την ευθύνη, και έχει έμπρακτα εγκρίνει τα πεπραγμένα της διοίκησης Πατούλη, στα αντιπλημμυρικά, την οικονομική διαχείριση, τα απορρίμματα, το κυκλοφοριακό».
Οι καταγγελίες του κ. Ιωακειμίδη αφορούν διάφορες αναθέσεις αλλά κυρίως αυτές που αφορούν τον οργανισμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Περιφέρειας Αττικής. Τον περιβόητο ΕΣΔΝΑ. Με τις αποφάσεις που έχει λάβει η εκτελεστική του επιτροπή του, υπό τον αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κόκκαλη και με μέλη κυρίως της απολύτου εμπιστοσύνης του περιφερειάρχη Πατούλη, είναι αποκαλυπτικά σύμφωνα με τις καταγγελίες ενός πρωτοφανούς «πάρτι».
Σημειώνουμε ότι οι καταγγελίες για το ρόλο του κ. Κόκκαλη στο ΕΔΣΝΑ είναι πολλές. Ο Βασίλης Κόκκαλης είναι πρόεδρος του ΕΣδΑΝ, ο οποίος έχει αναλάβει τη διαχείριση των απορριμμάτων, όλης της Αττικής διαχειριζόμενος βέβαια πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Εκεί ο κύριος Κόκκαλης έχει δώσει τα τελευταία χρόνια εκατομμύρια σε απευθείας αναθέσεις. Απευθείας αναθέσεις, που φέρουν «φαρδιά πλατιά» την υπογραφή του.
Και συνέχισε ο κ. Ιωακειμίδης αναφερόμενος στον ΕΔΣΝΑ: «8 ανάδοχοι λοιπόν για 25,5 εκατ ευρώ κ. Χαρδαλιά! Με εισήγηση του κ .Κόκκαλη! Αντί για Πολιτική Προστασία, αμαρτωλές απευθείας αναθέσεις και σιωπή από τον κρυπτόμενο Χαρδαλιά. Ζητώ από τους συνυποψηφίους μου και ιδιαίτερα από τον κ. Χαρδαλιά να δεσμευθούμε από κοινού, ότι το πρώτο ομόφωνο ψήφισμα του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου θα είναι η εντολή διαχειριστικού ελέγχου της Περιφέρειας για την τετραετία 2019-2023.Ο κ. Χαρδαλιάς δεν έχει ακόμη απαντήσει, κρύβεται επιμελώς, για την διεξαγωγή debate μεταξύ όλων των υποψηφίων».
Το πάρτι των εκατομμυρίων
Ο ΕΔΣΝΑ μοίρασε μέσω «διαγωνισμών» ένα ποσό σχεδόν 300 εκατομμυρίων ευρώ για προμήθειες «εξοπλισμού για την υλοποίηση προγραμμάτων διαλογής στην πηγή», αλλά και για προμήθειες «κινητού εξοπλισμού για το πρόγραμμα συλλογής Βιοαποβλήτων μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης».
Πού είναι το παράδοξο; Έγιναν 13 διαγωνισμοί μέσω των οποίων διατέθηκαν τα χρήματα αυτά, αλλά δεν έλαβε στην πραγματικότητα μέρος πάνω από μία εταιρία!
Στους οκτώ διαγωνισμούς έλαβε από την αρχή μέχρι το τέλος μία και μόνο μία εταιρία! Ιδιαιτέρως περίεργο, εάν υπολογίσει κανείς ότι μέσω αυτών των οκτώ διαγωνισμών κρίθηκαν προμήθειες 190 εκατομμυρίων ευρώ!!!
Στους άλλους πέντε διαγωνισμούς, οι αρχικά συμμετέχουσες εταιρίες, πέραν εκείνης που τελικά κέρδισε το έργο, δεν έφτασαν καν να υποβάλλουν κανονική οικονομική προσφορά, αφού αποκλείστηκαν είτε διότι δεν κατέθεσαν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, είτε γιατί δεν προσκόμισαν τις εγγυητικές επιστολές που απαιτούνταν!
Πρόκληση και με τις εκπτώσεις
Το ότι οι διαγωνισμοί δεν ήταν τελικά και η επιτομή του ανταγωνισμού, φάνηκε και στις τελικές οικονομικές προσφορές. Ενώ τα έργα είχαν αρχικό προϋπολογισμό 299.222.416 ευρώ, οι εκπτώσεις που προσφέρθηκαν δεν ξεπέρασαν μεσοσταθμικά το 2,2% – ποσοστό μάλλον αδιανόητα έως εξοργιστικά μικρό για τέτοιου είδους προμήθειες και δημόσιους διαγωνισμούς. Αποτέλεσμα αυτού είναι η συνολική έκπτωση που… δόθηκε σε αυτούς τους 13 διαγωνισμούς ήταν μόλις 6.511.114 ευρώ!
Σημειωτέον ότι την εκτελεστική επιτροπή του ΕΔΣΝΑ, αποτελούν οι Βασίλης Κόκκαλης, ΠΡΟΕΔΡΟΣ (ορισθείς από Γ. Πατούλη), Γιάννης Σμέρος, (ήταν Αντιπρόεδρος έως τον Ιανουάριο του 2022), Λευτέρης Κοσμόπουλος, (Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αττικής), Νίκος Χιωτάκης (δημ. σύμβουλος και πρ. δήμαρχος Κηφισιάς), Χρήστος Παππούς (δήμαρχος Φυλής), Δημήτρης Μπουραϊμης (δημ. σύμβουλος Φυλής, πρώην Δήμαρχος, προέρχεται από την αντιπολίτευση), Βαγγέλης Μπουρνούς (δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου).
Πάντως την “δράση” του Κόκκαλη την παρακολουθεί το Μαξίμου τους τελευταίους πέντε μήνες. Οι καταγγελίες που τον αφορούν είναι φωτιά και έχουν σχέση όχι μόνο με επιχειρηματίες αλλά και με δημάρχους της Αττικής.
Πάρτι και με τον εξοπλισμό πολιτικής προστασίας
Ο κ. Ιωακειμίδης άφησε αιχμές για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος και θέματα πολιτικής προστασίας και σημείωσε: «Οι απευθείας αναθέσεις, καταχρηστικά και αναίτια, που εισηγείτο στην οικονομική επιτροπή της περιφέρειας ο κ. Κόκκαλης. Ο εκλεκτός των Πατούλη-Χαρδαλιά. Δίνουμε στη δημοσιότητα σήμερα έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων με το οποίο ξεκάθαρα απορρίπτονται οι απευθείας αναθέσεις για προμήθεια εξοπλισμού πολιτικής προστασίας». Και παρέθεσε: «Από την μελέτη των στοιχείων που μας αποστείλατε διαπιστώθηκε ότι το 95.6% του συμβατικού προϋπολογισμού (30.597.500,00 ευρώ) της περιόδου αναφοράς έχει ανατεθεί με 360 συμβάσεις σε 17 από συνολικά 42 αναδόχους. Το δε 80% του εν λόγω προϋπολογισμού (25.600.000 ευρώ) με 293 συμβάσεις έχει ανατεθεί σε 8 αναδόχους. Αυτό καταδεικνύει το πανομοιότυπο των αναγκών και άρα την εφικτότητα προγραμματισμού αυτών και τη δυνατότητα διενέργειας διαγωνισμού………».
Σγουρός: Όργιο εκατομμυρίων στον ΕΔΣΝΑ
Κατεπείγουσα αναφορά απέστειλε και ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Γιάννης Σγουρός στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων με αφορμή το «όργιο» διαγωνισμών προϋπολογισμού άνω των 250 εκ € που έχει προκηρύξει στο παρά ένα των εκλογών ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής (ΕΔΣΝΑ), στρέφοντας και αυτός με τη σειρά του, τα «βέλη» του κατά του κ. Κόκκαλη.
Στην αναφορά του ο Γιάννης Σγουρός επισημαίνει ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα ο φορέας λειτουργεί ανεξέλεγκτα και κάνει τεράστια οικονομικά ανοίγματα όχι απλά δεκάδων αλλά εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ χωρίς από τα ταμειακά του διαθέσιμα να προκύπτει δυνατότητα κάλυψης αυτών και χωρίς οι δήμοι της Αττικής στην παρούσα οικονομική συγκυρία να μπορούν να καλύψουν το κόστος που ο φορέας αναλαμβάνει και μεταθέτει για το μέλλον (σε βάθος 5-8 ετών).
Ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός του φορέα σε συνδυασμό με τις ήδη τεράστιες ανειλημμένες υποχρεώσεις που έχει είναι βέβαιος και ορατός γεγονός που θα έχει τεράστιες επιπτώσεις στη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική.
Οι διαγωνισμοί αυτοί μάλιστα που δεν έχουν σε καμία περίπτωση την έννοια του επείγοντος, αντί ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών να περιορίζονται στους απολύτως αναγκαίους αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο με εξωφρενικά ποσά, απίθανα αντικείμενα, με φωτογραφικούς όρους και καταλήγουν συνήθως με έναν μόνον συμμετέχοντα που δίδει ευτελή ποσοστά έκπτωσης, προκαλώντας εύλογες απορίες και ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα και τη νομιμότητά τους.
Ο υποψήφιος περιφερειάρχης υπενθυμίζει στην αναφορά του ότι το 2012 ως αιρετός Περιφερειάρχης Αττικής, ανέλαβε τη διοίκηση του πρωτοσυσταθέντος φορέα και ήλθε αντιμέτωπος με χρέη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ (άνω των 70 εκ. €) εξαιτίας της προηγηθείσης κακοδιαχείρισης. Ενημέρωσε τότε άμεσα ως όφειλε τις διοικητικές και Δικαστικές Αρχές και με συνετή διαχείριση και περιστολή των δαπανών πέτυχε τα χρέη να αποπληρωθούν μέσα σε δύο χρόνια.
Σε δηλώσεις του ο κ. Σγουρός επεσήμανε ότι «Το γεγονός ότι για δεύτερη φορά την τελευταία δεκαετία ο συγκεκριμένος φορέας έρχεται αντιμέτωπος με το φάσμα της χρεοκοπίας θα πρέπει να απασχολήσει πάρα πολύ σοβαρά την Κυβέρνηση, τις διοικητικές και δικαστικές αρχές ελέγχου αφού αποδεικνύεται, έμπρακτα πια, ότι τα διατιθέμενα από τον νόμο εργαλεία και μέσα δεν διασφαλίζουν και δεν αποτρέπουν δημόσιους φορείς από τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό με μοναδικά – όπως πάντοτε – θύματα τους φορολογούμενους πολίτες που πληρώνουν το μάρμαρο αυτών των επιλογών. Εμείς νοιαζόμαστε για τους πολίτες και δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να τους φορτωθούν στη πλάτη τόσα χρέη».
Οι διαγωνισμοί στους οποίους αναφέρεται στην αναφορά του ο υποψήφιος Περιφερειάρχης αφορούν :
100 εκατομμύρια για να μαζεύουν το χαρτί!
α) στη με αρ. πρωτ. 11100/21-8-2023 διακήρυξη με τίτλο «Προμήθεια συμπληρωματικού κινητού εξοπλισμού Προγράμματος Συλλογής Χαρτιού, μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) οκταετούς διάρκειας» προϋπολογισμού 97.312.100 €. Σύμφωνα με το αντικείμενο της διακήρυξης οι πολίτες της Αττικής θα πληρώνουν σχεδόν 6 εκ. € τον χρόνο τα επόμενα 8+8 χρόνια (προαίρεση) για την προμήθεια 60 ηλεκτρικών απορριμματοφόρων, 70 ηλεκτρικών μικρών φορτηγών και φορτιστών αποκλειστικά και μόνο για τη συλλογή στην πηγή έντυπου χαρτιού.
β) στη με αρ. πρωτ. 11603/4-9-2023 διακήρυξη με τίτλο «Προμήθεια ηλεκτρικών μηχανημάτων έργου και παρελκόμενου εξοπλισμού μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης 8ετούς διάρκειας» προϋπολογισμού 81.959.849,72 €. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η «Προμήθεια ηλεκτρικών μηχανημάτων έργου και παρελκομένου εξοπλισμού, μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) οκταετούς διάρκειας» για εργασίες που δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Συνδέσμου όπως για την καθαριότητα των δρόμων, την αντιμετώπιση πυρκαγιών, την καθαριότητα των δρόμων από τον πάγο και το χιόνι τους χειμερινούς μήνες και γενικότερα στην εξυπηρέτηση πολλών εργασιών στους Δήμους της Αττικής !!! Πρόκειται για 28 ηλεκτρικά 4Χ4, 17 ηλεκτρικά σάρωθρα, 25 ηλεκτρικούς εκσκαφείς – φορτωτές και 70 φορτιστές για όλα τα παραπάνω με δικαίωμα προαίρεσης για άλλα τόσα !!!
γ) στη με αρ. πρωτ. 11001/16-8-2023 διακήρυξη με τίτλο «Υπηρεσίες κομποστοποίησης επιλεγμένων τροφικών υπολειμμάτων», προϋπολογισμού 49.084.007,24 €. Σύμφωνα με το αντικείμενό της οι πολίτες της Αττικής θα πληρώνουν σχεδόν 5 εκ. € τον χρόνο τα επόμενα 5+5 χρόνια (προαίρεση) για την επεξεργασία περίπου 1000-1500 τόνων υπολειμμάτων καφέ, ψαριών και πράσινων αποβλήτων (κλαδέματα κλπ) με σκοπό να παράγονται 1500 τόνοι πέλλετ λιπάσματος. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία το κόστος για την παραγωγή του λιπάσματος διαμορφώνεται στο ποσό των 3.300 € / τόνο !!!! , ποσό εξωφρενικό όταν για παράδειγμα το κόστος για την κατασκευή της ΜΕΑ Γραμματικού ανερχόταν σε 915 € / τόνο (55 εκ. € με ΦΠΑ για κατασκευή μονάδας δυναμικότητας 60.000 tn). Υπενθυμίζεται ότι στην Αττική παράγονται συνολικά 2 εκ. € τόνοι αποβλήτων ετησίως. Ο συγκεκριμένος δηλαδή διαγωνισμός των 50 εκ. € αφορά μόλις στο 0,5 τοις χιλίοις των παραγόμενων αποβλήτων στην Αττική.
δ) στη με αρ. πρωτ. 11121/22-08-2023 διακήρυξη με τίτλο «Προμήθεια καφέ καπακιών κάδων οργανικών απορριμμάτων 240Λ με βιοφίλτρο» προϋπολογισμού 300.000 € πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ.. Σύμφωνα με το αντικείμενο της διακήρυξης ο ΕΔΣΝΑ θα προμηθευτεί 4000 καπάκια κάδων βιοαποβλήτων με βιόφιλτρο για να αντικαταστήσει αυτά που σχετικά πρόσφατα προμηθεύτηκε … χωρίς βιόφιλτρο. Η όλη διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί σε 3-4 μήνες.
Ειδική και πρωτοφανή περίπτωση αποτελεί ο διαγωνισμός που φέρει τον τίτλο «Προμήθεια και εφαρμογή ειδικού χημικού βιοκτόνου» (ΑΔΑΜ: 23PROC013170121) που δημοσιεύθηκε στα τέλη Ιουλίου με αντικείμενο την απολύμανση του ΣΜΑ Σχιστού προϋπολογισμού 14.392.310,88 € για 4 χρόνια με επιπλέον δικαίωμα προαίρεσης 2 ετών 7.032.625,48 €, ήτοι συνολική αξία 21.424.936,36 €!!!
Καταγγελίες και από το δήμαρχο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης
Καταγγελίες για τη δράση του κ. Κοκκάλη, ήδη από το 2021 είχε κάνει και ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος για τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων από τον Ενιαίο Διαβαθμικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) και κατ’ επέκταση από την Περιφέρεια.
Ο κ. Κωνσταντέλλος είχε καταγγείλει κυλιόμενες απευθείας αναθέσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ από τον Σύνδεσμο σε Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρία (ΙΚΕ) για πλύσιμο κάδων, η οποία, όπως ανέφερε, φτιάχτηκε μόλις 4 μήνες πριν την ανάθεση.
Ο Γ. Κωνσταντέλλος είχε επίσης καταγγείλει την υπερκοστολόγηση των μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων. Συγκεκριμένα είχε αναφέρει: Όλες τις μονάδες, αυτές που ήδη είχαμε δημοπρατήσει με άλλους όρους, έχουν κόστος π.χ. 100 και δυνατότητα διαχείρισης 50. Τα ίδια πράγματα τα πετάμε και κάνουμε το κόστος 150 και την δυνατότητα διαχείρισης 35. Γιατί; Κανείς δεν ξέρει. Υπάρχει κάποια μελέτη που μας υποδεικνύει ότι πρέπει να μικρύνουμε την χωριτικότητα των μονάδων και να αυξήσουμε το κόστος κατασκευής τους; Εκτός κι αν τα 1,5 εκατ. ευρώ που δίνουμε για μελέτη και νομική υποστήριξη είναι για να μπορέσουμε να αιτιολογήσουμε αυτό το πράγμα. Ή θα πρέπει οι προηγούμενοι που το έκαναν έτσι να μπουν φυλακή, επειδή έκαναν κατάχρηση και είναι επίορκοι ή θα πρέπει να ακολουθήσουμε αυτό που έχουν κάνει, δηλαδή ώριμα έργα χρηματοδοτημένα, τα οποία πήραμε πίσω».
Τι όμως έχει καταγγελθεί για τον κ. Κόκκαλη: Πρόσφατα ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Γιώργος Ιωακειμίδης κάνοντας λόγο για «χορό των αναθέσεων», ζήτησε το πρώτο ψήφισμα του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου να είναι εντολή διαχειριστικού ελέγχου της Περιφέρειας για την τετραετία 2019-2023.
Ο επικεφαλής του «Αττικού Κύκλου Συνεργασίας και Εμπιστοσύνης» στρέφει τα βέλη του κατά του αντιπεριφερειάρχη κ. Κόκκαλη τον οποίο θεωρεί «υπεύθυνο για το χάλι της Φυλής». Μάλιστα ο κ. Ιωακειμίδης είχε καλέσει τον κ. Χαρδαλιά με τον συνδυασμό του οποίου είναι υποψήφιος ο κ. Κόκκαλης να «αναλάβει την ευθύνη, και έχει έμπρακτα εγκρίνει τα πεπραγμένα της διοίκησης Πατούλη, στα αντιπλημμυρικά, την οικονομική διαχείριση, τα απορρίμματα, το κυκλοφοριακό».
Οι καταγγελίες του κ. Ιωακειμίδη αφορούν διάφορες αναθέσεις αλλά κυρίως αυτές που αφορούν τον οργανισμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Περιφέρειας Αττικής. Τον περιβόητο ΕΣΔΝΑ. Με τις αποφάσεις που έχει λάβει η εκτελεστική του επιτροπή του, υπό τον αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κόκκαλη και με μέλη κυρίως της απολύτου εμπιστοσύνης του περιφερειάρχη Πατούλη, είναι αποκαλυπτικά σύμφωνα με τις καταγγελίες ενός πρωτοφανούς «πάρτι».
Σημειώνουμε ότι οι καταγγελίες για το ρόλο του κ. Κόκκαλη στο ΕΔΣΝΑ είναι πολλές. Ο Βασίλης Κόκκαλης είναι πρόεδρος του ΕΣδΑΝ, ο οποίος έχει αναλάβει τη διαχείριση των απορριμμάτων, όλης της Αττικής διαχειριζόμενος βέβαια πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Εκεί ο κύριος Κόκκαλης έχει δώσει τα τελευταία χρόνια εκατομμύρια σε απευθείας αναθέσεις. Απευθείας αναθέσεις, που φέρουν «φαρδιά πλατιά» την υπογραφή του.
Και συνέχισε ο κ. Ιωακειμίδης αναφερόμενος στον ΕΔΣΝΑ: «8 ανάδοχοι λοιπόν για 25,5 εκατ ευρώ κ. Χαρδαλιά! Με εισήγηση του κ .Κόκκαλη! Αντί για Πολιτική Προστασία, αμαρτωλές απευθείας αναθέσεις και σιωπή από τον κρυπτόμενο Χαρδαλιά. Ζητώ από τους συνυποψηφίους μου και ιδιαίτερα από τον κ. Χαρδαλιά να δεσμευθούμε από κοινού, ότι το πρώτο ομόφωνο ψήφισμα του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου θα είναι η εντολή διαχειριστικού ελέγχου της Περιφέρειας για την τετραετία 2019-2023.Ο κ. Χαρδαλιάς δεν έχει ακόμη απαντήσει, κρύβεται επιμελώς, για την διεξαγωγή debate μεταξύ όλων των υποψηφίων».
Το πάρτι των εκατομμυρίων
Ο ΕΔΣΝΑ μοίρασε μέσω «διαγωνισμών» ένα ποσό σχεδόν 300 εκατομμυρίων ευρώ για προμήθειες «εξοπλισμού για την υλοποίηση προγραμμάτων διαλογής στην πηγή», αλλά και για προμήθειες «κινητού εξοπλισμού για το πρόγραμμα συλλογής Βιοαποβλήτων μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης».
Πού είναι το παράδοξο; Έγιναν 13 διαγωνισμοί μέσω των οποίων διατέθηκαν τα χρήματα αυτά, αλλά δεν έλαβε στην πραγματικότητα μέρος πάνω από μία εταιρία!
Στους οκτώ διαγωνισμούς έλαβε από την αρχή μέχρι το τέλος μία και μόνο μία εταιρία! Ιδιαιτέρως περίεργο, εάν υπολογίσει κανείς ότι μέσω αυτών των οκτώ διαγωνισμών κρίθηκαν προμήθειες 190 εκατομμυρίων ευρώ!!!
Στους άλλους πέντε διαγωνισμούς, οι αρχικά συμμετέχουσες εταιρίες, πέραν εκείνης που τελικά κέρδισε το έργο, δεν έφτασαν καν να υποβάλλουν κανονική οικονομική προσφορά, αφού αποκλείστηκαν είτε διότι δεν κατέθεσαν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, είτε γιατί δεν προσκόμισαν τις εγγυητικές επιστολές που απαιτούνταν!
Πρόκληση και με τις εκπτώσεις
Το ότι οι διαγωνισμοί δεν ήταν τελικά και η επιτομή του ανταγωνισμού, φάνηκε και στις τελικές οικονομικές προσφορές. Ενώ τα έργα είχαν αρχικό προϋπολογισμό 299.222.416 ευρώ, οι εκπτώσεις που προσφέρθηκαν δεν ξεπέρασαν μεσοσταθμικά το 2,2% – ποσοστό μάλλον αδιανόητα έως εξοργιστικά μικρό για τέτοιου είδους προμήθειες και δημόσιους διαγωνισμούς. Αποτέλεσμα αυτού είναι η συνολική έκπτωση που… δόθηκε σε αυτούς τους 13 διαγωνισμούς ήταν μόλις 6.511.114 ευρώ!
Σημειωτέον ότι την εκτελεστική επιτροπή του ΕΔΣΝΑ, αποτελούν οι Βασίλης Κόκκαλης, ΠΡΟΕΔΡΟΣ (ορισθείς από Γ. Πατούλη), Γιάννης Σμέρος, (ήταν Αντιπρόεδρος έως τον Ιανουάριο του 2022), Λευτέρης Κοσμόπουλος, (Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αττικής), Νίκος Χιωτάκης (δημ. σύμβουλος και πρ. δήμαρχος Κηφισιάς), Χρήστος Παππούς (δήμαρχος Φυλής), Δημήτρης Μπουραϊμης (δημ. σύμβουλος Φυλής, πρώην Δήμαρχος, προέρχεται από την αντιπολίτευση), Βαγγέλης Μπουρνούς (δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου).
Πάντως την “δράση” του Κόκκαλη την παρακολουθεί το Μαξίμου τους τελευταίους πέντε μήνες. Οι καταγγελίες που τον αφορούν είναι φωτιά και έχουν σχέση όχι μόνο με επιχειρηματίες αλλά και με δημάρχους της Αττικής.
Πάρτι και με τον εξοπλισμό πολιτικής προστασίας
Ο κ. Ιωακειμίδης άφησε αιχμές για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος και θέματα πολιτικής προστασίας και σημείωσε: «Οι απευθείας αναθέσεις, καταχρηστικά και αναίτια, που εισηγείτο στην οικονομική επιτροπή της περιφέρειας ο κ. Κόκκαλης. Ο εκλεκτός των Πατούλη-Χαρδαλιά. Δίνουμε στη δημοσιότητα σήμερα έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων με το οποίο ξεκάθαρα απορρίπτονται οι απευθείας αναθέσεις για προμήθεια εξοπλισμού πολιτικής προστασίας». Και παρέθεσε: «Από την μελέτη των στοιχείων που μας αποστείλατε διαπιστώθηκε ότι το 95.6% του συμβατικού προϋπολογισμού (30.597.500,00 ευρώ) της περιόδου αναφοράς έχει ανατεθεί με 360 συμβάσεις σε 17 από συνολικά 42 αναδόχους. Το δε 80% του εν λόγω προϋπολογισμού (25.600.000 ευρώ) με 293 συμβάσεις έχει ανατεθεί σε 8 αναδόχους. Αυτό καταδεικνύει το πανομοιότυπο των αναγκών και άρα την εφικτότητα προγραμματισμού αυτών και τη δυνατότητα διενέργειας διαγωνισμού………».
Σγουρός: Όργιο εκατομμυρίων στον ΕΔΣΝΑ
Κατεπείγουσα αναφορά απέστειλε και ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Γιάννης Σγουρός στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων με αφορμή το «όργιο» διαγωνισμών προϋπολογισμού άνω των 250 εκ € που έχει προκηρύξει στο παρά ένα των εκλογών ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής (ΕΔΣΝΑ), στρέφοντας και αυτός με τη σειρά του, τα «βέλη» του κατά του κ. Κόκκαλη.
Στην αναφορά του ο Γιάννης Σγουρός επισημαίνει ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα ο φορέας λειτουργεί ανεξέλεγκτα και κάνει τεράστια οικονομικά ανοίγματα όχι απλά δεκάδων αλλά εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ χωρίς από τα ταμειακά του διαθέσιμα να προκύπτει δυνατότητα κάλυψης αυτών και χωρίς οι δήμοι της Αττικής στην παρούσα οικονομική συγκυρία να μπορούν να καλύψουν το κόστος που ο φορέας αναλαμβάνει και μεταθέτει για το μέλλον (σε βάθος 5-8 ετών).
Ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός του φορέα σε συνδυασμό με τις ήδη τεράστιες ανειλημμένες υποχρεώσεις που έχει είναι βέβαιος και ορατός γεγονός που θα έχει τεράστιες επιπτώσεις στη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική.
Οι διαγωνισμοί αυτοί μάλιστα που δεν έχουν σε καμία περίπτωση την έννοια του επείγοντος, αντί ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών να περιορίζονται στους απολύτως αναγκαίους αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο με εξωφρενικά ποσά, απίθανα αντικείμενα, με φωτογραφικούς όρους και καταλήγουν συνήθως με έναν μόνον συμμετέχοντα που δίδει ευτελή ποσοστά έκπτωσης, προκαλώντας εύλογες απορίες και ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα και τη νομιμότητά τους.
Ο υποψήφιος περιφερειάρχης υπενθυμίζει στην αναφορά του ότι το 2012 ως αιρετός Περιφερειάρχης Αττικής, ανέλαβε τη διοίκηση του πρωτοσυσταθέντος φορέα και ήλθε αντιμέτωπος με χρέη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ (άνω των 70 εκ. €) εξαιτίας της προηγηθείσης κακοδιαχείρισης. Ενημέρωσε τότε άμεσα ως όφειλε τις διοικητικές και Δικαστικές Αρχές και με συνετή διαχείριση και περιστολή των δαπανών πέτυχε τα χρέη να αποπληρωθούν μέσα σε δύο χρόνια.
Σε δηλώσεις του ο κ. Σγουρός επεσήμανε ότι «Το γεγονός ότι για δεύτερη φορά την τελευταία δεκαετία ο συγκεκριμένος φορέας έρχεται αντιμέτωπος με το φάσμα της χρεοκοπίας θα πρέπει να απασχολήσει πάρα πολύ σοβαρά την Κυβέρνηση, τις διοικητικές και δικαστικές αρχές ελέγχου αφού αποδεικνύεται, έμπρακτα πια, ότι τα διατιθέμενα από τον νόμο εργαλεία και μέσα δεν διασφαλίζουν και δεν αποτρέπουν δημόσιους φορείς από τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό με μοναδικά – όπως πάντοτε – θύματα τους φορολογούμενους πολίτες που πληρώνουν το μάρμαρο αυτών των επιλογών. Εμείς νοιαζόμαστε για τους πολίτες και δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να τους φορτωθούν στη πλάτη τόσα χρέη».
Οι διαγωνισμοί στους οποίους αναφέρεται στην αναφορά του ο υποψήφιος Περιφερειάρχης αφορούν :
100 εκατομμύρια για να μαζεύουν το χαρτί!
α) στη με αρ. πρωτ. 11100/21-8-2023 διακήρυξη με τίτλο «Προμήθεια συμπληρωματικού κινητού εξοπλισμού Προγράμματος Συλλογής Χαρτιού, μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) οκταετούς διάρκειας» προϋπολογισμού 97.312.100 €. Σύμφωνα με το αντικείμενο της διακήρυξης οι πολίτες της Αττικής θα πληρώνουν σχεδόν 6 εκ. € τον χρόνο τα επόμενα 8+8 χρόνια (προαίρεση) για την προμήθεια 60 ηλεκτρικών απορριμματοφόρων, 70 ηλεκτρικών μικρών φορτηγών και φορτιστών αποκλειστικά και μόνο για τη συλλογή στην πηγή έντυπου χαρτιού.
β) στη με αρ. πρωτ. 11603/4-9-2023 διακήρυξη με τίτλο «Προμήθεια ηλεκτρικών μηχανημάτων έργου και παρελκόμενου εξοπλισμού μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης 8ετούς διάρκειας» προϋπολογισμού 81.959.849,72 €. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η «Προμήθεια ηλεκτρικών μηχανημάτων έργου και παρελκομένου εξοπλισμού, μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) οκταετούς διάρκειας» για εργασίες που δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Συνδέσμου όπως για την καθαριότητα των δρόμων, την αντιμετώπιση πυρκαγιών, την καθαριότητα των δρόμων από τον πάγο και το χιόνι τους χειμερινούς μήνες και γενικότερα στην εξυπηρέτηση πολλών εργασιών στους Δήμους της Αττικής !!! Πρόκειται για 28 ηλεκτρικά 4Χ4, 17 ηλεκτρικά σάρωθρα, 25 ηλεκτρικούς εκσκαφείς – φορτωτές και 70 φορτιστές για όλα τα παραπάνω με δικαίωμα προαίρεσης για άλλα τόσα !!!
γ) στη με αρ. πρωτ. 11001/16-8-2023 διακήρυξη με τίτλο «Υπηρεσίες κομποστοποίησης επιλεγμένων τροφικών υπολειμμάτων», προϋπολογισμού 49.084.007,24 €. Σύμφωνα με το αντικείμενό της οι πολίτες της Αττικής θα πληρώνουν σχεδόν 5 εκ. € τον χρόνο τα επόμενα 5+5 χρόνια (προαίρεση) για την επεξεργασία περίπου 1000-1500 τόνων υπολειμμάτων καφέ, ψαριών και πράσινων αποβλήτων (κλαδέματα κλπ) με σκοπό να παράγονται 1500 τόνοι πέλλετ λιπάσματος. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία το κόστος για την παραγωγή του λιπάσματος διαμορφώνεται στο ποσό των 3.300 € / τόνο !!!! , ποσό εξωφρενικό όταν για παράδειγμα το κόστος για την κατασκευή της ΜΕΑ Γραμματικού ανερχόταν σε 915 € / τόνο (55 εκ. € με ΦΠΑ για κατασκευή μονάδας δυναμικότητας 60.000 tn). Υπενθυμίζεται ότι στην Αττική παράγονται συνολικά 2 εκ. € τόνοι αποβλήτων ετησίως. Ο συγκεκριμένος δηλαδή διαγωνισμός των 50 εκ. € αφορά μόλις στο 0,5 τοις χιλίοις των παραγόμενων αποβλήτων στην Αττική.
δ) στη με αρ. πρωτ. 11121/22-08-2023 διακήρυξη με τίτλο «Προμήθεια καφέ καπακιών κάδων οργανικών απορριμμάτων 240Λ με βιοφίλτρο» προϋπολογισμού 300.000 € πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ.. Σύμφωνα με το αντικείμενο της διακήρυξης ο ΕΔΣΝΑ θα προμηθευτεί 4000 καπάκια κάδων βιοαποβλήτων με βιόφιλτρο για να αντικαταστήσει αυτά που σχετικά πρόσφατα προμηθεύτηκε … χωρίς βιόφιλτρο. Η όλη διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί σε 3-4 μήνες.
Ειδική και πρωτοφανή περίπτωση αποτελεί ο διαγωνισμός που φέρει τον τίτλο «Προμήθεια και εφαρμογή ειδικού χημικού βιοκτόνου» (ΑΔΑΜ: 23PROC013170121) που δημοσιεύθηκε στα τέλη Ιουλίου με αντικείμενο την απολύμανση του ΣΜΑ Σχιστού προϋπολογισμού 14.392.310,88 € για 4 χρόνια με επιπλέον δικαίωμα προαίρεσης 2 ετών 7.032.625,48 €, ήτοι συνολική αξία 21.424.936,36 €!!!
Καταγγελίες και από το δήμαρχο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης
Καταγγελίες για τη δράση του κ. Κοκκάλη, ήδη από το 2021 είχε κάνει και ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος για τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων από τον Ενιαίο Διαβαθμικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) και κατ’ επέκταση από την Περιφέρεια.
Ο κ. Κωνσταντέλλος είχε καταγγείλει κυλιόμενες απευθείας αναθέσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ από τον Σύνδεσμο σε Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρία (ΙΚΕ) για πλύσιμο κάδων, η οποία, όπως ανέφερε, φτιάχτηκε μόλις 4 μήνες πριν την ανάθεση.
Ο Γ. Κωνσταντέλλος είχε επίσης καταγγείλει την υπερκοστολόγηση των μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων. Συγκεκριμένα είχε αναφέρει: Όλες τις μονάδες, αυτές που ήδη είχαμε δημοπρατήσει με άλλους όρους, έχουν κόστος π.χ. 100 και δυνατότητα διαχείρισης 50. Τα ίδια πράγματα τα πετάμε και κάνουμε το κόστος 150 και την δυνατότητα διαχείρισης 35. Γιατί; Κανείς δεν ξέρει. Υπάρχει κάποια μελέτη που μας υποδεικνύει ότι πρέπει να μικρύνουμε την χωριτικότητα των μονάδων και να αυξήσουμε το κόστος κατασκευής τους; Εκτός κι αν τα 1,5 εκατ. ευρώ που δίνουμε για μελέτη και νομική υποστήριξη είναι για να μπορέσουμε να αιτιολογήσουμε αυτό το πράγμα. Ή θα πρέπει οι προηγούμενοι που το έκαναν έτσι να μπουν φυλακή, επειδή έκαναν κατάχρηση και είναι επίορκοι ή θα πρέπει να ακολουθήσουμε αυτό που έχουν κάνει, δηλαδή ώριμα έργα χρηματοδοτημένα, τα οποία πήραμε πίσω».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου