Σάββατο, Σεπτεμβρίου 28, 2024

Στη Βουλή οι εξαγορές ιδιωτικών σχολείων από ξένα funds Επέλαση ξένων επενδυτών στην ιδιωτική εκπαίδευση. Ενημέρωση των βουλευτών κάνουν οι εκπαιδευτικοί και ζητούν να ληφθούν πρωτοβουλίες «προστασίας» της δημόσιας εκπαίδευσης.





ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ

 

 


Επιστολή στις κοινοβουλευτικές ομάδες και στους Τομείς Παιδείας των κομμάτων έστειλε η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών με την οποία ζητά την άμεση λήψη πρωτοβουλιών σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, ώστε να εκκινήσει η συζήτηση για το φαινόμενο της μαζικής επέλασης ξένων επενδυτών στην ιδιωτική εκπαίδευση και για τις πιθανές επιπτώσεις της στο χώρο της Παιδείας.

 

Όπως αναφέρει η Ομοσπονδία (ΟΙΕΛΕ), ιστορικά ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, τα περισσότερα εκ των οποίων με χρέη στο δημόσιο και σε τράπεζες, περνούν υπό τον έλεγχο ξένων επενδυτών. Αναμένεται, δε, το αμέσως επόμενο διάστημα, να υπάρξουν νέες ανακοινώσεις εξαγοράς ιδιωτικών σχολείων. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται στενά με τη νομοθέτηση της δυνατότητας ίδρυσης ιδιωτικών «ανώτατων» ιδρυμάτων
Η επιστολή των ιδιωτικών εκπαιδευτικών προς τους βουλευτές

Η ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση διαθέτει πολλά σχολεία (περίπου το ένα τρίτο αυτών) που διοικούνται από διεθνείς οργανισμούς και φορείς (αναφέρουμε σχετικά το Pierce American College of Greece, το Anatolia College, την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, το Κολλέγιο Αθηνών, τα ελληνικά σχολεία κ.λπ.). Πρόκειται όμως για μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που έχουν ως κύριο μέλημα την εκπαιδευτική ποιότητα, το κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο, την προσφορά στη χώρα υποδοχής με σεβασμό στην κουλτούρα και στην παιδαγωγική μας παράδοση. Στα περισσότερα, δε, από αυτά τα στοιχειώδη ανθρώπινα και εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών είναι σεβαστά, σε αντίθεση με όσα τραγικά συμβαίνουν στα περισσότερα κερδοσκοπικά σχολεία.


Δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι ότι αυτό ισχύει/θα ισχύσει και στις περιπτώσεις μαζικών επενδύσεων που ανακοινώνονται τις τελευταίες μόλις εβδομάδες. Η επικοινωνία μας με εκπροσώπους συνδικάτων του εξωτερικού για σχολεία που ελέγχει η Inspired Education Group (που έχει ήδη ανακοινώσει «συνεργασία» με ιδιωτικά σχολεία και πληροφορούμαστε ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις για τουλάχιστον δύο ακόμη) μας έχει προξενήσει έντονη ανησυχία και προβληματισμό. Οι πληροφορίες μας κάνουν λόγο για σχολεία που έχουν ως αποκλειστικό στόχο το κέρδος και όπου οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών δεν είναι καθόλου καλές.

Το σημαντικότερο, βέβαια, πρόβλημα που προκύπτει είναι οι ευρύτερες επιπτώσεις της πρωτοφανούς αυτής «απόβασης» (για να χρησιμοποιήσουμε τη φράση που έδωσε για το φαινόμενο ο πρώην Υφυπουργός Παιδείας κ. Ι. Πανάρετος) στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΟΙΕΛΕ, οι καθησυχαστικές ανακοινώσεις των διοικήσεων των σχολείων περί μη αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, μη αλλαγής προγραμμάτων, εργασιακών σχέσεων, μάλλον δεν ισχύουν. Οι παλαιοί ιδιοκτήτες, μετά από μια βραχεία μεταβατική περίοδο, είτε θα αποχωρήσουν εντελώς είτε θα κρατήσουν ένα μικρό μέρος μετοχών του σχολείου, επομένως οι κεντρικές αποφάσεις θα λαμβάνονται από τους επενδυτές. Επιπλέον, οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο για πιστοποίηση του απολυτηρίου Λυκείου των σχολείων από το κράτος, ακόμη κι αν έχουν διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα από αυτό του Υπουργείου Παιδείας με σκοπό οι κάτοχοι των τίτλων να εισάγονται χωρίς σοβαρές προϋποθέσεις στα συνεργαζόμενα ιδιωτικά Πανεπιστήμια!







Τούτο σημαίνει ότι κεντρικός στόχος των επενδυτών είναι η διασύνδεση με τις ιδιωτικές δομές ανώτατης εκπαίδευσης, ούτως ώστε να δημιουργηθούν ιδιωτικές υπερδομές που θα ξεκινούν από την προσχολική ηλικία και θα καταλήγουν στην ανώτατη εκπαίδευση. Με γνώμονα ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή καμία σοβαρή εποπτεία τόσο στην ιδιωτική τυπική όσο και στην ιδιωτική μεταλυκειακή εκπαίδευση, θεωρούμε εξαιρετικά πιθανό η εκπαιδευτική διαδικασία στους χώρους αυτούς να εκπέσει σε εμπόριο τίτλων σπουδών. Αν ισχύει η θέση μας, τότε αυτοί που θα υποστούν τις βαρύτερες συνέπειες θα είναι οι γόνοι των αδύναμων, των μη προνομιούχων, που, με τη διαρκή συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου, είτε θα υποχρεωθούν να φοιτήσουν με τρομακτική στέρηση των οικογενειών τους σε ένα τέτοιο ιδιωτικό σχολείο, είτε θα αναγκαστούν σε μια εκπαιδευτική πορεία χαμηλών ταχυτήτων που θα τους οδηγήσει με βεβαιότητα σε κακοπληρωμένες θέσεις στην αγορά εργασίας ή στη μετανάστευση.

Τέλος, μια εξίσου σημαντική επίπτωση είναι ο αφελληνισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Μέχρι σήμερα, με εξαίρεση τα προγράμματα ΙΒ και τα αμιγώς ξένα σχολεία που απευθύνονται σε ένα μικρό μόνο ποσοστό των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων (πολλοί εκ των οποίων δεν είναι καν Έλληνες υπήκοοι), οι μαθητές των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων παρακολουθούν, με παραλλαγές, το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας.


Η επέλαση των funds σε μεγάλο αριθμό ιδιωτικών σχολείων και η πρόθεση για ριζικές αλλαγές στα προγράμματά τους γεννά τον εύλογο φόβο ότι πολλοί μαθητές ιδιωτικών σχολείων, κάποιοι εκ των οποίων θα συμμετέχουν (ως γόνοι της ισχυρής κοινωνικοοικονομικής τάξης της χώρας) σε θέσεις ευθύνης στη δημόσια διοίκηση, στις επιχειρήσεις, στο πολιτικό σύστημα, θα αποξενωθούν από την ελληνική εκπαίδευση, επομένως και από την ελληνική κουλτούρα και την κοινωνική πραγματικότητα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου