Δευτέρα, Δεκεμβρίου 02, 2024

ΕΣΑμεΑ: Σοκαριστική έρευνα – Το 78% των αναπήρων έχει κόψει τα βασικά για να καλύψει τις ανάγκες του σε φάρμακα




Βαθαίνει η κοινωνική κρίση για τα άτομα με αναπηρία και χρόνιες/σπάνιες παθήσεις. Νέα πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και παρουσιάστηκε σήμερα σε επίσημη συνέντευξη Τύπου, αποκαλύπτει την βαθιά ανισότητα την οποία εξακολουθούν να βιώνουν τα ανάπηρα άτομα στην Ελλάδα του 2024 .

Η παρουσίαση έγινε ενόψει της 3ης Δεκέμβρη, Εθνικής και Παγκόσμιας ημέρα ατόμων με αναπηρία. Η ακρίβεια χτυπάει ανελέητα τα ανάπηρα άτομα αφού το 78% των ερωτηθέντων έχει μειώσει δαπάνες για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, όπως δαπάνες για τρόφιμα ή ρούχα, ώστε να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες υγείας του. Αποκαλυπτικά είναι και στα στοιχεία και για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία διαλύει το ΕΣΥ, φέρνει σε αδιέξοδο τους αναπήρους και μειώνει τις δομές που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους. Κάτω από τη βάση παίρνουν οι δημόσιες δομές υγείας στα θέματα προσβασιμότητας, με μόλις 3 στους 10 ερωτηθέντες να χαρακτηρίζουν ως «καλό ή πολύ καλό το επίπεδο προσβασιμότητας». Τραγικό βαθμό ως προς την παροχή υπηρεσιών πήρε και ο ΕΟΠΠΥ με τον γενικό μέσο όρο αξιολόγησης των παροχών και των υπηρεσιών του να βρίσκεται στο 5,2/10. Επιπρόσθετα, μόλις το 38% των ερωτώμενων δήλωσαν ικανοποιημένοι από την επάρκεια εξειδικευμένων και οργανωμένων κέντρων διάγνωσης, παρακολούθησης, διαχείρισης και θεραπείας.



Η συλλογή των δεδομένων έλαβε χώρα κατά το διάστημα 16/10/2024 έως 6/11/2024 και συνολικά συμμετείχαν 4.421 άτομα με αναπηρία ή χρόνιες παθήσεις καθιστώντας την μεγαλύτερη που έχει πραγματοποιηθεί στη χώρα μας.


Η έρευνα θέλουμε να δώσει λύσεις

Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ, Ιωάννης Βαρδακαστάνης, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχουν οι επιστημονικές μελέτες σχετικά με την αναπηρία και τις χρόνιες-σπάνιες παθήσεις καθώς φέρνουν την Πολιτεία προ των ευθυνών της: «Τα αναλυτικά αποτελέσματα και συμπεράσματα της έρευνας που προέκυψαν από και για καθεμία και κάθε έναν από εμάς θα αποτελέσουν το κύριο συλλογικό εργαλείο για τον σχεδιασμό πολιτικών και τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, πάντα με γνώμονα την κεφαλαιώδη αρχή “Τίποτα χωρίς εμάς”. Με αυτή την έρευνα θέλαμε να βοηθήσουμε να γίνουν πιο κατανοητές οι θέσεις του αναπηρικού κινήματος, να βοηθήσουμε να δοθούν λύσεις πιο φιλικές και πιο κοντά στις ανάγκες του κόσμου που εκπροσωπούμε».

Σύμφωνα με την έρευνα:Το 31% των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση αντιμετώπισαν μεγάλη δυσκολία να λάβουν τις υπηρεσίες υγείας που χρειάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια.
Σημαντικό τμήμα των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση αναφέρουν ότι στερήθηκαν τουλάχιστον μία φορά φάρμακα ή άλλα φαρμακευτικά σκευάσματα (34%), υπηρεσίες αποκατάστασης (33%) και υπηρεσίες ψυχικής υγείας (30%).
Το 43% των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση βρέθηκε να στερείται αναγκαίας οδοντιατρικής φροντίδας, το 40% χρειάστηκε διαγνωστικές εξετάσεις που δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει και το 39,5% δεν είχε πρόσβαση τουλάχιστον μία φορά σε αναγκαία ιατρική εξέταση ή θεραπεία κατά τα τελευταία δύο χρόνια.
Δημόσιες δομές υγείας: Μόλις 3 στους 10 ερωτηθέντες χαρακτηρίζουν ως καλό ή πολύ καλό το επίπεδο προσβασιμότητας, ενώ τα μεγαλύτερα ποσοστά αρνητικών κρίσεων για το επίπεδο προσβασιμότητας των δημόσιων νοσοκομείων καταγράφηκαν από τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση, σπάνιες παθήσεις, νευρολογικά νοσήματα, ρευματικά νοσήματα, τύφλωση, νευρομυϊκές παθήσεις και κινητική αναπηρία.
Η γενική εικόνα που προκύπτει από τις αξιολογήσεις των διαφόρων κατηγοριών παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ καταδεικνύει χαμηλά ποσοστά ικανοποίησης στην πλειονότητα των παραμέτρων που αξιολογήθηκαν. Ο γενικός μέσος όρος αξιολόγησης των παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ βρίσκεται στο 5,2/10.
Νοσοκομειακή περίθαλψη: Η μέση τιμή αξιολόγησης για το σύνολο των παραμέτρων της νοσοκομειακής περίθαλψης που αξιολογήθηκαν που είναι το 4,7/10. Ο θετικότερος βαθμός ικανοποίησης εκφράστηκε για την παράμετρο που αφορά την αντιμετώπιση από το προσωπικό, με τρόπο που να σέβεται την αξιοπρέπεια, την ατομικότητα και την ιδιωτικότητα των νοσηλευόμενων, με μέση βαθμολογία 6,34/10.

Καθόλου ή ελάχιστα ικανοποιημένοι βρέθηκαν να είναι οι συμμετέχοντες ιδιαίτερα από:
Τον χρόνο αναμονής στα τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ), με το 56,5% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
Την επάρκεια ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, με το 55% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
Την επάρκεια υλικού φροντίδας νοσηλευομένων ασθενών (κλινοσκεπάσματα κ.λπ.) (48,4% βαθμός ικανοποίησης από 1 έως 3).
Αναφορικά με τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένων και οργανωμένων κέντρων διάγνωσης, παρακολούθησης, διαχείρισης και θεραπείας, που να καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες της πάθησης, το γενικό ποσοστό των αρκετά και πολύ ικανοποιημένων υπολογίστηκε σε 38%.
Προσωπικός Γιατρός: Σε περίπτωση που χρειάστηκαν να απευθυνθούν σε κάποιον πάροχο υπηρεσιών υγείας για να εξεταστούν ή/και να λάβουν ιατρική συμβουλή για κάποιο όχι οξύ ή επείγον πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισαν, μόνο οι μισοί από τους υπαχθέντες στο θεσμό του προσωπικού γιατρού, απευθύνθηκαν σε αυτόν/ην.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου